Ο Χάρης Ρώμας μιλά έξω από τα δόντια για όλα όσα έχουν δει το φως της δημοσιότητας τις τελευταίες ημέρες στον χώρο του θεάτρου, με συνέντευξή του στο ένθετο του πολιτισμού «Secret» της εφημερίδας Παραπολιτικά και τον Γιάννη Ξυνόπουλο.

Η κοινή γνώμη παρακολουθεί έκπληκτη τα όσα συμβαίνουν στον χώρο των Τεχνών, και ιδίως του θεάτρου, ενώ ολοένα και περισσότεροι εντός και εκτός κλάδου στρέφονται υπέρ του ελληνικού κινήματος #MeToo.

Η στήλη μίλησε με τον δημοφιλή ηθοποιό Χάρη Ρώμα, ο οποίος, όλα τα χρόνια που βρίσκεται στον χώρο, δεν μπορούσε ποτέ να φανταστεί όλο αυτό που θα ακολουθούσε.

Είχε απλώς δυσφορία για περιπτώσεις κατάχρησης εξουσίας, μεγαλομανίας, αλαζονικής συμπεριφοράς και μια αίσθηση ότι κάποιοι νομίζουν ότι δικαιωματικά τους ανήκει ο χώρος του θεάματος. Περιπτώσεις σεξουαλικής παρενόχλησης, που, όπως μας είπε, είχε συμβεί και σε εκείνον, όταν ήταν νεότερος, γνώριζε.

Λόγω της μεγάλης ανεργίας των καλλιτεχνικών κλάδων, νόμιζαν ότι ήταν ελεγχόμενες, όπως και στη δική του περίπτωση, που την αντιμετώπισε μόνος του, παρά το σοκ που πέρασε όταν του έγιναν οι ανήθικες προτάσεις.

«Κάποιες συνάδελφοι που έπαιξαν μαζί μου τα τελευταία χρόνια σε θιάσους μού μου ανέφεραν για πρώτη φορά ανήκουστες συμπεριφορές και προσβολές της γενετήσιας αξιοπρέπειας. Τις συμβούλεψα να μιλήσουν, αλλά μου είπαν ότι δεν ήταν ακόμη έτοιμες να βγουν δημόσια», εκμυστηρεύεται.

Για την ακραία περίπτωση του σκηνοθέτη - ηθοποιού που φέρεται κατηγορούμενος για ψυχολογική χειραγώγηση και βιασμό ανηλίκων είχε ακούσει ψιθύρους.

«Φαντάστηκα ότι είναι ανυπόστατες κακοήθειες. Τελικά, χρειάστηκε να βγουν μπροστά γενναία κάποιοι και να καταγγείλουν αυτά που κατήγγειλαν για να ξεκινήσει η κάθαρση».

Τον είδαμε να έρχεται αντιμέτωπος με κακόβουλo δημοσίευμα που αφορούσε το πρόσωπό του. Τι λέει για αυτό;

«Όταν διάβασα τον ισχυρισμό της “εφημερίδας” αυτής, ήταν σαν να μου έλεγαν ότι είμαι Αρειανός και θα βομβαρδίσω τον Πλούτωνα - τόσο άσχετο ήταν αυτό το δημοσίευμα με τη ζωή μου και την προσωπικότητά μου.

Μετά το σοκ, λοιπόν, έπρεπε να κινηθώ στη συνέχεια με τους δικηγόρους μου αστικά και ποινικά, παρότι η συγκεκριμένη φυλλάδα και ο συγκεκριμένος ρυπαρογράφος, που κρύβεται από πίσω της, είναι γνωστό ότι ανήκουν στα κατακάθια της δημοσιογραφίας. Όσο ανυπόστατο, όμως, κι αν είναι το κατάπτυστο
δημοσίευμα, δεν παύει να είναι ένα πρωτοσέλιδο, που σε κάποιους, λίγους, αφελείς ή αρρωστημένους εξυπνάκηδες, δημιουργεί φαντασιώσεις και συνειρμούς».

Σχετικά με τον Δημήτρη Λιγνάδη, είπε πως δεν χωρούσε το μυαλό του τέτοιες εγκληματικές συμπεριφορές από έναν τόσο καλλιεργημένο άνθρωπο.

«Να, όμως, που η ανθρώπινη φύση μάς εκπλήσσει, δυστυχώς όχι πάντα ευχάριστα. Ο συγκεκριμένος, ακολουθώντας τη μοίρα των τραγικών ηρώων που του άρεσε να σκηνοθετεί και να ερμηνεύει, όπως ο Μάκβεθ, μέθυσε από την απόλυτη εξουσία, την καταχράστηκε και κατρακυλάει τώρα από την κορυφή του κόσμου στον πάτο, στον διασυρμό και στην πλήρη απαξίωση».

Αναφορικά με την υπουργό Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, ο κ. Ρώμας δεν μασά τα λόγια του: «Η κ. Μενδώνη ήταν αντιπαθής στο μεγαλύτερο μέρος των ανθρώπων του πολιτισμού από την πρώτη στιγμή που ανέλαβε το πόστο στο ευαίσθητο υπουργείο. Δικαίως ή αδίκως, χρησιμοποιήθηκε σαν σάκος του μποξ, με αποκορύφωμα τη χρησιμοποίησή της στην πρόσφατη πολιτική διελκυστίνδα. Τις επικοινωνιακές αστοχίες της η κυβέρνηση προσπαθεί να τις ελαχιστοποιήσει και να τις παρουσιάσει ως πταίσματα. Αντίθετα, η αντιπολίτευση, η αξιωματική κυρίως, νομίζει ότι βρέθηκε επιτέλους η ευκαιρία να πάρει τη ρεβάνς από τον δημοφιλή σε πολύ κόσμο πρωθυπουργό. Έτσι, ζητάει να κοπεί η υπουργός του κομματάκια και να περάσει από τη μηχανή του κιμά».

Πιστεύει ότι θα μπουν ηθικοί κανόνες στον εργασιακό χώρο; «Όχι μόνο το φαντάζομαι, αλλά και το επιδιώκω.
Οι επίδοξοι καταχραστές της εξουσίας θα είναι πλέον σε ύφεση και αποδυναμωμένοι, ενώ θα τεθεί ένα πλαίσιο δεοντολογίας από το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών, το ΣΕΗ. Αυτό δεν σημαίνει ότι θα πάψει να υπάρχει αξιοκρατία στον χώρο και ότι οι σκηνοθέτες ή οι θιασάρχες εγνωσμένης αξίας δεν θα έχουν τον πρώτο λόγο, προσπαθώντας να βάζουν πάντα τον πήχη ψηλά, αλλά πάντα με όρια, με κανόνες και με ηθικούς φραγμούς».

Αποκαθηλώθηκαν άτομα που είχαμε ψηλά μετά τις αποκαλύψεις που είδαν το φως της δημοσιότητας; «Δεν ξέρω αν δικαιούται να είναι ψηλά κάποιος που δηλώνει μόνος του “Είμαι το μεγαλύτερο ταλέντο της γενιάς μου” ή που αναλαμβάνει τα εργασιακά ως υπουργός της προηγούμενης κυβέρνησης εκφέροντας εξυπνάδες του τύπου “Πήρα μια καυτή πατάτα και θα προσπαθήσω να τη δροσίσω”. Δεν φτάνουν μόνο το ταλέντο και οι σκηνικές δεξιότητες για να είναι κάποιος ψηλά. Το ηθικό ανάστημα μετράει περισσότερο, η σοβαρότητα, η σεμνότητα και η καλοσύνη», απαντά.

Για το αν η κατάσταση έχει επηρεάσει το έργο του, λέει: «Έχω γράψει ένα θεατρικό για την κατάχρηση της εξουσίας στο θέατρο. Θα ανέβει του χρόνου στο “Alhambra Art Theater”. Δεν θα παίξω ούτε θα σκηνοθετήσω, απλά είμαι ο συγγραφέας. Tο αγαπώ πάρα πολύ και θα χαρώ να το δω να υλοποιείται επί σκηνής. Ο τίτλος του είναι “Στη σκιά του Λόρκα”».

Μετά το «Καφέ της Χαράς», έρχεται νέα τηλεοπτική στέγη και νέα δημιουργία; «Δεν θα πω τίποτα απολύτως, κυρίως γιατί είμαι προληπτικός. Είναι αλήθεια ότι γίνονται οι απαραίτητες συζητήσεις σε όλα τα επίπεδα, κυρίως ποιότητας και πιστότητας προϊόντος, αλλά και σε οικονομικό επίπεδο. Πιστεύω ότι είμαστε σε πολύ καλό δρόμο».

Ο Χ. Ρώμας αγαπάει, όμως, και το ελληνικό σινεμά. Μαθαίνουμε ότι ετοιμάζει μια νέα δουλειά. «Το να κάνω κινηματογράφο το επιθυμώ διακαώς, ακριβώς γιατί δεν έχω κάνει πολύ. Αντίθετα, έχω κάνει πάρα πολλή τηλεόραση. Πρέπει να πούμε, βέβαια, ότι η βιομηχανία του κινηματογράφου στην Ελλάδα είναι πολύ μικρή. Υπάρχει ένα αγγλόφωνο σενάριο, υπέροχο, που έχω το όνειρο να υλοποιηθεί άμεσα. Το "άμεσα" είναι λίγο σχετικό. Εκτός από τη χρηματοδότηση, που είναι το σημαντικότερο πρόβλημα πάντα, πρέπει να βρεθεί και ο χρόνος για να γυριστεί, που στη δική μου περίπτωση είναι επίσης βασικό. Πραγματικά, χρειάζομαι δύο ζωές για να κάνω όλα αυτά που κάνω και σχεδιάζω να κάνω στο μέλλον».

Τελικά, το διάστημα της πανδημίας ήταν δημιουργικό; «Έχω την εντύπωση ότι από αυτό το καλοκαίρι, που θα βοηθήσουν και οι καιρικές συνθήκες, το θέατρο θα αρχίσει να λειτουργεί, μπορεί ακόμη με κάποιους περιορισμούς, αλλά ο επόμενος χειμώνας θα μας βρει πολύ κοντά στην κανονικότητα και σε σχέση με τα θέατρα. Αν με ρωτάτε αν ο κορονοϊός ήταν μια περίοδος δημιουργική για μένα, θα σας πω ότι εμένα με έσωσε με τρία θαυμαστικά. Βρήκα τον χρόνο να τελειώσω μαζί με την Άννα Χατζησοφιά το σενάριο του “Καφέ της Xαράς” και κάναμε γυρίσματα συνεχώς».

Σχετικά με την παράσταση «Ο Κλέαρχος, η Μαρίνα και ο κοντός», που η πανδημία διέκοψε την επιτυχία της, υπάρχει περίπτωση να τη δούμε να περιοδεύει σε όλη την Ελλάδα, όταν αυτό επιτραπεί;

«Φυσικά θα περιοδεύσουμε σε όλη την Ελλάδα και το περιμένω αυτό πώς και πώς, να έρθω σε επαφή
με όλους τους Έλληνες».

Πριν κλείσουμε, του ζητώ ένα τελευταίο σχόλιο για τον Κωνσταντίνο Μαρκουλάκη και το ΣΕΗ σε ένα θέμα που αυτό το διάστημα έχει πάρει διαστάσεις.

«Θα σας πω, χωρίς να είμαι πλήρως ενημερωμένος για την ανακοίνωση του ΣΕΗ που “φωτογράφισε” τον Κωνσταντίνο, ούτε και για την απάντηση του Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη. Όταν είσαι φίλος με έναν άνθρωπο ο οποίος φέρεται να είναι κακοποιός ή ότι έχει κάνει αξιόποινα αδικήματα είναι πολύ δύσκολη περίπτωση. Και αυτό γιατί, από τη μία, πρέπει να ακολουθήσεις τις ηθικές αρχές που θεσπίζει το κοινωνικό σύνολο στο οποίο ζούμε, που όλοι μαζί έχουμε θεσπίσει, και να τις προασπιστείς, και, από την άλλη, το συναισθηματικό φορτίο, όταν γνωρίζεις τη φωτεινή πλευρά ενός ανθρώπου -γιατί προφανώς τη φωτεινή πλευρά θα γνώριζε-, είναι δυσβάστακτο.

Πραγματικά, δεν θα ήθελα να είμαι σε μια τέτοια θέση όπως αυτή του Κ. Μαρκουλάκη, υποθέτοντας, βέβαια, πάντα ότι δεν ήταν ενήμερος γι’ αυτές τις ανοίκειες πράξεις, τις ανήκουστες και αποτρόπαιες».