Παναγιώτης Τιμογιαννάκης στα Παραπολιτικά: Μου άρεσαν πάρα πολύ το "Υπάρχω" και ο Χρήστος Μάστορας - Πλήρης στοχοποίηση το µπούλινγκ στον Σεφερλή
"Τα τελευταία χρόνια έχουµε κάποιες επιτυχίες"
Ο καταξιωμένος κριτικός κινηματογράφου Παναγιώτης Τιμογιαννάκης σε μια διαφορετική συνέντευξη στο «Secret», για τις ελληνικές ταινίες, τις παραστάσεις της Επιδαύρου και όχι μόνο

Είναι ο µόνος Ελληνας µέχρι σήµερα που έχει δει την τελετή των Οσκαρ αµέτρητες φορές µέσα από τη Μέκκα της χολιγουντιανής µαταιοδοξίας, και µάλιστα όχι ως δηµοσιογράφος, όχι ως «απεσταλµένος του χ/ψ ελληνικού Μέσου». Εχει βρεθεί εκεί ως καλεσµένος της Ακαδηµίας Κινηµατογράφου. Ο λόγος για τον σπουδαίο κριτικό κινηµατογράφου Παναγιώτη Τιµογιαννάκη. Τον συναντήσαµε στο Ναύπλιο, µε αφορµή την παγκόσµια πρεµιέρα της ταινίας «Sinatra! Eternity», και, παρότι δίνει σπάνια συνεντεύξεις, δεν αρνήθηκε για το «Secret», οπότε είπαµε να του κάνουµε διαφορετικές ερωτήσεις.
Αρχικά, ζητήσαµε τη γνώµη του για τον κωµικό Μάρκο Σεφερλή: «Για τον Μάρκο Σεφερλή, για να το ξεκαθαρίσω, δεν έχω να πω πολλά, µε την έννοια ότι δεν έχω παρακολουθήσει τις παραστάσεις του, ώστε να έχω µια ολοκληρωµένη καλλιτεχνική γνώµη γι’ αυτόν. Αυτό όµως που έχω να πω είναι ότι όλο αυτό το bullying που δέχεται, εγώ δεν µπορώ να το ανεχτώ, γιατί εδώ πέρα µιλάµε πια για στοχοποίηση. Νιώθω ενοχληµένος από αυτό που βλέπω να γίνεται». Μάλιστα, όταν τον ρωτήσαµε πώς το εξηγεί αυτό, µας απάντησε: «Οπου έχω δει στοχοποίηση, συνήθως έχει να κάνει µε την επιτυχία. Ζηλεύουν. ∆υστυχώς, η επιτυχία είναι κάτι που έτσι και σε βάλει στο µάτι δεν τη γλυτώνεις. ∆ηλαδή, θα κάνεις αυτό το οποίο όρισε η επιτυχία σου και θα υποστείς και τις συνέπειές της».
Ο ίδιος δηλώνει ξεκάθαρα πως κανένας καλλιτέχνης δεν προσπάθησε να τον χρηµατοδοτήσει προκειµένου να γράψει κάτι καλό γι' αυτόν, αντιθέτως έχει χτυπήσει το τηλέφωνό του για κριτική που έχει ασκήσει. «Με έχουν πάρει να µου πουν ότι κάτι που έγραψα τους πείραξε. Τους πείραξε ως διατύπωση περισσότερο. Καµιά φορά, όταν είσαι στο ξεκίνηµα και πιο νέος, δεν τα µετράς τα λόγια σου λίγο παραπάνω από όσο πρέπει. Ενώ το περιεχόµενο δεν θα αλλάξει, ο τρόπος µε τον οποίο εκφράστηκες µπορεί να πληγώσει. Αναδροµικά στεναχωρήθηκα. Οχι ότι έχω αλλάξει γνώµη, αλλά ότι θα µπορούσα να το είχα διατυπώσει διαφορετικά, ναι». Οσο για το αν πηγαίνει στην Επίδαυρο; «Α, έχω να πάω 2-3 χρόνια. ∆εν µπορώ αυτές τις παραστάσεις. Εγώ, όταν πάω στο θέατρο, πάω να δω έργο, και από τον σκηνοθέτη περιµένω να µου σκηνοθετήσει το έργο.
Εάν πάει να παρέµβει στο έργο σαν να ήταν συγγραφέας, τότε ξυπνάει µέσα µου η υπερασπιστική γραµµή απέναντι στον έρηµο τον συγγραφέα που δεν είναι παρών να υπερασπιστεί το έργο του, όπως µε την “Αντιγόνη” φέτος, που έχει χαλάσει ο κόσµος. Αν θέλεις να γράψεις, γράψε µια δική σου “Αντιγόνη”. Εχουµε το παράδειγµα του Μπρεχτ που έγραψε δική του “Αντιγόνη” και την έπαιξε η Συνοδινού, ο Ανούιγ έγραψε δική του “Αντιγόνη” και την ανέβασε ο Κουν. Εάν θέλεις να παρέµβεις στο έργο, πολύ ευχαρίστως, ως συγγραφέας γράψε µια δική σου “Αντιγόνη”, µια δική σου εκδοχή πάνω στον µύθο. Αυτό δεν είναι το ανέβασµα της “Αντιγόνης” του Σοφοκλή, για το οποίο γίνεται όλη αυτή η βαβούρα. ∆εν την είδα την παράσταση επειδή είδα παρέµβαση στο κείµενο.
Τέτοια έχουν συµβεί πάρα πολλά τα τελευταία χρόνια και αυτό µε έχει κάνει και βαριέµαι. Εγώ είµαι άλλης σχολής». Κλείνοντας, πήγαµε και στην τηλεόραση. Πρωινά δεν βλέπει, καθώς δεν ξυπνάει πρωί, όµως µας λέει για τα σίριαλ: «Τώρα βλέπω επαναλήψεις στο ERTfl ix. Η φετινή χρονιά δεν µε τράβηξε ιδιαίτερα, αλλά κόλλησα µε το “Grand hotel”», καταλήγει ο καταξιωµένος κριτικός κινηµατογράφου σε µια διαφορετική κουβέντα, πιο ανάλαφρη και καλοκαιρινή.
Δημοσιεύτηκε στο «Secret» των Παραπολιτικών
Αρχικά, ζητήσαµε τη γνώµη του για τον κωµικό Μάρκο Σεφερλή: «Για τον Μάρκο Σεφερλή, για να το ξεκαθαρίσω, δεν έχω να πω πολλά, µε την έννοια ότι δεν έχω παρακολουθήσει τις παραστάσεις του, ώστε να έχω µια ολοκληρωµένη καλλιτεχνική γνώµη γι’ αυτόν. Αυτό όµως που έχω να πω είναι ότι όλο αυτό το bullying που δέχεται, εγώ δεν µπορώ να το ανεχτώ, γιατί εδώ πέρα µιλάµε πια για στοχοποίηση. Νιώθω ενοχληµένος από αυτό που βλέπω να γίνεται». Μάλιστα, όταν τον ρωτήσαµε πώς το εξηγεί αυτό, µας απάντησε: «Οπου έχω δει στοχοποίηση, συνήθως έχει να κάνει µε την επιτυχία. Ζηλεύουν. ∆υστυχώς, η επιτυχία είναι κάτι που έτσι και σε βάλει στο µάτι δεν τη γλυτώνεις. ∆ηλαδή, θα κάνεις αυτό το οποίο όρισε η επιτυχία σου και θα υποστείς και τις συνέπειές της».
Παναγιώτης Τιμογιαννάκης: Τα τελευταία χρόνια έχουµε κάποιες επιτυχίες, γιατί άλλες που γίνονται είναι σαν να µη γίνονται
Αραγε τι έχει να πει για τον ελληνικό κινηµατογράφο; «Τα τελευταία χρόνια έχουµε κάποιες επιτυχίες, γιατί άλλες που γίνονται είναι σαν να µη γίνονται. Οι επιτυχίες είναι για παράδειγµα “Η φόνισσα“, η ταινία για την Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου, το “Υπάρχω“ για τον Καζαντζίδη, που έχουν να κάνουν µε βιογραφίες και µε παραγωγούς. Μου άρεσαν πάρα πολύ το “Υπάρχω“ και ο Χρήστος Μάστορας. Υπάρχουν λοιπόν οι ταινίες αυτές και κάνουν επιτυχία επειδή υπάρχει παραγωγή και µόνο όταν υπάρχει παραγωγή µπορούν να µπαίνουν οι βάσεις για να γίνεται κινηµατογράφος. Αυτό είναι κάτι που το πιστεύω ακράδαντα».Kάνουν επιτυχία επειδή υπάρχει παραγωγή και μόνο όταν υπάρχει παραγωγή μπορούν να μπαίνουν οι βάσεις για να γίνεται κινηματογράφος
Ο ίδιος δηλώνει ξεκάθαρα πως κανένας καλλιτέχνης δεν προσπάθησε να τον χρηµατοδοτήσει προκειµένου να γράψει κάτι καλό γι' αυτόν, αντιθέτως έχει χτυπήσει το τηλέφωνό του για κριτική που έχει ασκήσει. «Με έχουν πάρει να µου πουν ότι κάτι που έγραψα τους πείραξε. Τους πείραξε ως διατύπωση περισσότερο. Καµιά φορά, όταν είσαι στο ξεκίνηµα και πιο νέος, δεν τα µετράς τα λόγια σου λίγο παραπάνω από όσο πρέπει. Ενώ το περιεχόµενο δεν θα αλλάξει, ο τρόπος µε τον οποίο εκφράστηκες µπορεί να πληγώσει. Αναδροµικά στεναχωρήθηκα. Οχι ότι έχω αλλάξει γνώµη, αλλά ότι θα µπορούσα να το είχα διατυπώσει διαφορετικά, ναι». Οσο για το αν πηγαίνει στην Επίδαυρο; «Α, έχω να πάω 2-3 χρόνια. ∆εν µπορώ αυτές τις παραστάσεις. Εγώ, όταν πάω στο θέατρο, πάω να δω έργο, και από τον σκηνοθέτη περιµένω να µου σκηνοθετήσει το έργο.
Εάν πάει να παρέµβει στο έργο σαν να ήταν συγγραφέας, τότε ξυπνάει µέσα µου η υπερασπιστική γραµµή απέναντι στον έρηµο τον συγγραφέα που δεν είναι παρών να υπερασπιστεί το έργο του, όπως µε την “Αντιγόνη” φέτος, που έχει χαλάσει ο κόσµος. Αν θέλεις να γράψεις, γράψε µια δική σου “Αντιγόνη”. Εχουµε το παράδειγµα του Μπρεχτ που έγραψε δική του “Αντιγόνη” και την έπαιξε η Συνοδινού, ο Ανούιγ έγραψε δική του “Αντιγόνη” και την ανέβασε ο Κουν. Εάν θέλεις να παρέµβεις στο έργο, πολύ ευχαρίστως, ως συγγραφέας γράψε µια δική σου “Αντιγόνη”, µια δική σου εκδοχή πάνω στον µύθο. Αυτό δεν είναι το ανέβασµα της “Αντιγόνης” του Σοφοκλή, για το οποίο γίνεται όλη αυτή η βαβούρα. ∆εν την είδα την παράσταση επειδή είδα παρέµβαση στο κείµενο.
Τέτοια έχουν συµβεί πάρα πολλά τα τελευταία χρόνια και αυτό µε έχει κάνει και βαριέµαι. Εγώ είµαι άλλης σχολής». Κλείνοντας, πήγαµε και στην τηλεόραση. Πρωινά δεν βλέπει, καθώς δεν ξυπνάει πρωί, όµως µας λέει για τα σίριαλ: «Τώρα βλέπω επαναλήψεις στο ERTfl ix. Η φετινή χρονιά δεν µε τράβηξε ιδιαίτερα, αλλά κόλλησα µε το “Grand hotel”», καταλήγει ο καταξιωµένος κριτικός κινηµατογράφου σε µια διαφορετική κουβέντα, πιο ανάλαφρη και καλοκαιρινή.
Δημοσιεύτηκε στο «Secret» των Παραπολιτικών