Η Έφη Θώδη, µια από τις πιο χαρακτηριστικές φωνές της ελληνικής παραδοσιακής και λαϊκής µουσικής, ξαναβρίσκει τη λάµψη της, όχι αυτήν τη φορά στα πανηγύρια της ελληνικής επαρχίας, αλλά στις οθόνες των smartphones, µέσα από το TikTok. Με αναρτήσεις που ξεπερνούν τις εκατοντάδες χιλιάδες προβολές, η τραγουδίστρια έχει καταφέρει να γίνει viral φαινόµενο, συνδυάζοντας το ιδιαίτερο στυλ της µε τον αυτοσαρκασµό και τη θετική ενέργεια που απαιτεί η πλατφόρµα.


Χρυσή και viral η... Έφη (Θώδη) Del Ray

Βίντεο στα οποία τραγουδάει γνωστές επιτυχίες της, δοκιµάζει φίλτρα ή απλώς… χορεύει µε τον δικό της, ξεχωριστό τρόπο έχουν γίνει αντικείµενο λατρείας και meme από µια γενιά που, κατά τα φαινόµενα, δεν την είχε ζήσει ποτέ στο απόγειο της καριέρας της.

Σε µια εποχή όπου το TikTok έχει γίνει η βασική µηχανή ανακάλυψης µουσικής για τις νεότερες ηλικίες, η περίπτωση της Θώδη δείχνει ότι η viral επιτυχία δεν έχει ηλικία. Αντίθετα, η αυθεντικότητα, ακόµα και όταν φλερτάρει µε την υπερβολή, είναι ίσως το πιο ισχυρό «εισιτήριο» για να κερδίσει κανείς το κοινό. Η ελληνική παραδοσιακή µουσική µπορεί να έχει πολλά πρόσωπα, αλλά το πιο πολύτιµο και απρόβλεπτα viral ακούει στο όνοµα Εφη Θώδη ή, αλλιώς, Efi Del Rey, όπως η ίδια αυτοανακηρύχθηκε στο TikTok.

Η αγαπηµένη τραγουδίστρια, που όλοι κάποτε συνδέσαµε µε κλαρίνα, πανηγύρια και την ατάκα «Ερχεται ο Χριστός», έχει πλέον περάσει στη meta εποχή της καριέρας της. Και πώς; Μα φυσικά… µε unboxing. «Είµαι η ιδιοκτήτρια ενός και µοναδικού 24 καρατιών χρυσού labubu», δηλώνει µε στόµφο µπροστά στην κάµερα, κρατώντας το απόλυτο συλλεκτικό παιχνίδι και αποκαλώντας τους followers της «φιλαράκια».


Το απογείωσε..

Και βέβαια, µια σταρ του TikTok οφείλει να έχει και το κατάλληλο merch. Η Εφη Θώδη το κατάλαβε αυτό και αποφάσισε να χαρίσει στην ανθρωπότητα κάτι παραπάνω από µπλουζάκια. Μιλάµε για λαογραφικό fashion statement. Από το µπλουζάκι «Ερχεται ο Χριστός» µε τη δική της µορφή στο πίσω µέρος ντυµένη µε χρυσά και φωτοστέφανο µέχρι το bucket καπέλο «Οπως λάχει εµείς οι βλάχοι», τις κάλτσες «Μπήκαν τα γίδια στο µαντρί» (µε γίδια, φυσικά), τις κάλτσες «Με κλαρίνο στο Πεκίνο» και την tote bag µε φωτογραφία της νεαρής Εφης που γράφει «I <3 γιου µπέιµπι».

Και δεν σταµατά εκεί. Η Θώδη αποφάσισε να σπάσει τα στερεότυπα, τα τρακτέρ και… το TikTok, λανσάροντας νέο τραγούδι, µε ήχο που ζητάει µόνο ένα πράγµα: «Για πάµε να κάνουµε viral τον νέο ήχο του καινούργιου µου τραγουδιού», λέει και τραγουδά: «Αϊ σαπέρ, άι σαπέρ, δεν χωράµε στο τρακτέρ», κρατώντας ένα παιδικό τρακτεράκι και απόλυτη αυτοπεποίθηση. Αν αυτό δεν είναι performance art, τι είναι; Ο ήχος έχει γίνει ήδη viral, όπως ζήτησε, και το τραγούδι σηµειώνει επιτυχία πριν καν κυκλοφορήσει ολόκληρο!


Rebranding

Η κορυφαία στιγµή, όµως, ήρθε όταν η Εφη Θώδη αποφάσισε να βάλει φωτιά στο TikTok µε τη δική της εκδοχή του «Summertime Sadness» της Lana Del Rey. Οχι µόνο τραγουδάει το κοµµάτι µε σοβαρότητα και συναίσθηµα και… άπταιστα αγγλικά, αλλά αντικαθιστά το πρόσωπο της Lana στο άλµπουµ µε το δικό της και το ανεβάζει ως… «Efi Del Rey». Η Εφη Θώδη φαίνεται πως δεν είναι πια απλώς µια τραγουδίστρια. Είναι φαινόµενο. Είναι µιµίδιο. Είναι πολιτιστικό case study. Είναι, επιτέλους, η influencer που δεν ζήτησε κανείς, γιατί δεν ξέραµε ότι χρειαζόµασταν, αλλά όλοι απολαµβάνουµε στην αρχική του TikTok µας.

Η Θώδη δεν κάνει απλώς comeback. Κάνει rebranding, performance και digital folklore ταυτόχρονα. Και όποιος νοµίζει ότι είναι αστείο όλο αυτό αρκεί να ρίξει µια µατιά στα views, στα σχόλια και να δει πόσοι ήδη τραγουδάνε «δεν χωράµε στο τρακτέρ». Η Εφη Θώδη ήρθε, είδε, TikTok-αρε. Η Εφη Θώδη δεν άλλαξε. Απλώς, όπως φαίνεται, την ανακάλυψαν ξανά.

Δημοσιεύθηκε στο Ένθετο Secret των Παραπολιτικών