Μη χάσετε τον νέο τόμο της μνημειώδους συλλεκτικής σειράς «ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ» από την Εκδοτική Αθηνών, «ΤΡΩΙΚΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ»

Οι δύο νέοι τόμοι της «Ελληνικής Μυθολογίας» παρουσιάζουν τον πλέον γνωστό παγκοσμίως μυθικό πόλεμο, τον Τρωικό, από τα αίτια και τις αφορμές του έως την άλωση της Τροίας και τον γυρισμό των Ελλήνων στις πατρίδες τους. Το πρώτο μέρος, που κυκλοφορεί ΕΚΤΑΚΤΩΣ την Παρασκευή 5 Ιουλίου με τα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ», αναφέρεται στην προϊστορία του Τρωικού Πολέμου, στην πολιορκία και την άλωση καθώς και στην επιστροφή των Ατρειδών. Ο αναγνώστης θα μπορέσει έτσι να παρακολουθήσει τον μύθο του Τρωικού Πολέμου από την αρχή και πώς αυτός εξελίχθηκε σιγά-σιγά, γονιμοποιώντας τη φαντασία μεγάλων ποιητών, ενώ παράλληλα η πλούσια εικονογράφηση θα τον βοηθήσει να κατανοήσει πόση επίδραση άσκησε ο μύθος στους εκπροσώπους των καλών τεχνών. Είναι γνωστό σε όλους πως ο μεγαλύτερος ποιητής της αρχαιότητας, ο Όμηρος, κατά το δεύτερο μισό του 8ου αιώνα πήρε τον τρωικό μύθο στα χέρια του και του έδωσε καινούργια λάμψη, διάσταση και νόημα, εμπνέοντας με τη σειρά του αμέτρητους μεταγενέστερους καλλιτέχνες έως τις ημέρες μας.

Είναι πολύ φυσικό, επομένως, ο αναγνώστης του τόμου να αναρωτηθεί κατά πόσο ο Τρωικός Πόλεμος απηχεί πραγματικές εκστρατείες και πολέμους. Οπωσδήποτε το θέμα της ιστορικότητας ειδικά της τρωικής εκστρατείας είναι από τα πιο σημαντικά. Η τρωική παράδοση των Ελλήνων, όπως διαμορφώθηκε μέσα στους αρχαϊκούς αιώνες -στην αρχή από τον απρόσωπο λαό και έπειτα από προσωπικούς ποιητές-, κρατά την ανάμνηση από τα πολεμικά κατορθώματα των μεγάλων βασιλιάδων της μυκηναϊκής εποχής. Εδώ και εκατό χρόνια οι αρχαιολογικές έρευνες έδειξαν πως οι πολιτείες που αναφέρει ο τρωικός μύθος, οι Μυκήνες, το Άργος, η Τίρυνθα, η Πύλος, η Θήβα, η Τροία και τόσες άλλες, άκμασαν πράγματι τα μυκηναϊκά χρόνια. Από εδώ και πέρα αρχίζουν οι αμφιβολίες, καθώς αυτό δεν θα πει πως ο πόλεμος ανάμεσα στους βασιλιάδες τους ήταν πραγματικός και αυτός. Ούτε η -συζητήσιμη καθαυτή- γνώμη πως τα ονόματα Αγαμέμνονας, Αχιλλέας, Αίας, Διομήδης κ.λπ. είναι ιστορικά και ανήκουν σε βασιλιάδες που έζησαν πραγματικά στη μυκηναϊκή περίοδο σημαίνει αναγκαστικά πως έζησαν και έδρασαν τα ίδια ακριβώς χρόνια, ώστε να βρεθούν να πολεμούν όλοι μαζί κάτω από τα τείχη της Τροίας.

Το ξέρουμε από τη μελέτη της ποίησης άλλων εθνών: η λαϊκή φαντασία, όταν αρχίσει να τραγουδάει ένα πραγματικό περιστατικό, δεν νιώθει τον παραμικρό δισταγμό να παραχαράξει από την πρώτη κιόλας ώρα την ιστορική αλήθεια. Κάθε απόπειρα να χρησιμοποιήσουμε τη μυθική παράδοση του Τρωικού Πολέμου ως ιστορική πηγή θα ήταν –κατά τη γνώμη των συγγραφέων του τόμου– ατελέσφορη, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι είναι απίθανο την πρώτη αφορμή για να πλαστεί ο μύθος να την έδωσε κάποιο πραγματικό περιστατικό. Πού έγινε όμως, από ποιους λαούς και με ποια έκβαση ίσως να μην το μάθουμε ποτέ… Αυτό που μας μένει είναι να απολαύσουμε τον μύθο. Καλή ανάγνωση!

Η «Ελληνική Μυθολογία», της Εκδοτικής Αθηνών είναι ένα μνημειώδες έργο - ορόσημο, το οποίο συνέγραψε ο κλασικός φιλόλογος και ομηριστής, καθηγητής Ιωάννης Κακριδής σε συνεργασία με μία ομάδα 25 εκλεκτών επιστημόνων, Ελλήνων και ξένων. Για πρώτη φορά καλύπτεται όλο το μυθολογικό υλικό που μας παρέδωσε η αρχαία γραμματεία ως τις μικρότερες πτυχές του και αναδεικνύεται η αξία της εθνικής μας κληρονομιάς και της μεγάλης προσφοράς του ελληνικού μύθου στον παγκόσμιο πολιτισμό. Η «Ελληνική Μυθολογία» της Εκδοτικής Αθηνών, είναι ένα έργο υψηλής αισθητικής, εικονογραφημένο με τα αριστουργήματα της αρχαίας ελληνικής τέχνης που φωτογραφήθηκαν ειδικά γι' αυτή την έκδοση σε 300 και πλέον μουσεία απ' όλα τα μέρη του κόσμου. Πρόκειται για την πιο πλήρη, έγκυρη, χρηστική και προσιτή σε αναγνώστες κάθε ηλικίας, έκδοση της ελληνικής μυθολογίας που έχει κυκλοφορήσει ποτέ στην Ελλάδα! Είναι χωρισμένη σε υπερπολυτελείς, σκληρόδετους θεματικούς τόμους, στους οποίους εξιστορούνται και αναλύονται οι μύθοι για όλες τις θεότητες, από το Δωδεκάθεο ως τους μικρότερους θεούς, και για όλους τους ήρωες, από τους πανελλήνιους ως τους τοπικούς. Εξετάζονται επίσης όλες οι παραλλαγές των μύθων και οι τοπικές παραδόσεις που σώθηκαν ως σήμερα. Η Κοσμογονία, ο Τρωικός Πόλεμος και οι Αργοναύτες είναι μερικά μόνο από τα συναρπαστικά θέματα που θα βρει ο αναγνώστης στην εκπληκτική αυτή έκδοση, που αναδεικνύει μέσα από το πλήθος των μυθολογικών διηγήσεων τον θαυμαστό κόσμο της αρχαιότητας.

Βιογραφικό συγγραφέα:
O κλασικός φιλόλογος και ομηριστής Ιωάννης Θ. Κακριδής (1901 – 1992) γεννήθηκε στην Αθήνα, πήρε το διδακτορικό δίπλωμα του Πανε¬πιστημίου Αθηνών και δίδαξε ως καθηγητής της Κλασικής Φιλολογίας στα Πανεπιστήμια Θεσσαλο¬νίκης, Αθηνών, Στοκχόλμης, Ουψάλας και Λουντ της Σουηδίας και Τυβίγγης της Γερμανίας. Διατέλε¬σε πρόεδρος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και του Κέντρου Οδυσσειακών Μελετών Ιθάκης. Το επιστη¬μονικό έργο του Κακριδή, που μαζί με τη γονιμότατη ακαδημαϊκή του διδασκαλία τον καθιέρωσε ως κο¬ρυφαίο Έλληνα φιλόλογο. Με τα 40 περίπου βιβλία του και τα πάνω από 200 άρθρα και μελέτες του δι¬καιωματικά χαρακτηρίζεται ως πλήρης φιλόλογος, αφού μελέτησε πολλούς τομείς της αρχαίας ελληνι¬κής γραμματείας. Ειδικότερα, από τους αρχαίους συγγραφείς τον απασχόλησαν ο Όμηρος και ο Θουκυδίδης. Οι ερ¬γασίες του για τον Όμηρο έφεραν τον Κακριδή στην πρώτη σειρά των φιλολόγων της εποχής μας καθώς έγινε εισηγητής της γονιμότερης μεθόδου ερμηνείας των ομηρικών ποιημάτων της «νεοανάλυσης», με τα έργα του Ομηρικές έρευνες (1944), Ομηρικά θέματα (1954), Ξαναγυρίζοντας στον Όμηρο (1971), Προο¬μηρικά - Ομηρικά. Ησιόδεια (1980) και το Μήνυμα του Ομήρου (1985). Αλλά και η μνημειακή μετάφρα¬ση της Ιλιάδας (1955) και της Οδύσσειας (1965), που φιλοτέχνησε μαζί με τον Νίκο Καζαντζάκη, δεν αποτελεί μόνο σημαντικό μεταφραστικό άθλο, αλλά και συνέβαλε και στη γνωριμία των Νεοελλήνων με τα ομηρικά έπη. Αξιόλογο είναι επίσης το ερευνητικό έργο του Κα-κριδή στον τομέα της μελέτης της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας. Επιστέγασμα των πολυετών εργασιών του στον τομέα αυτό είναι η έκδοση της πεντάτομης «Ελληνικής Μυθολογίας» της ΕΚΔΟΤΙΚΗΣ ΑΘΗ¬ΝΩΝ. Πρόκειται για ένα μεγαλόπνοο έργο που ο Κα-κριδής σχεδίασε και επεξεργάστηκε, έγραψε μεγάλο μέρος ο ίδιος και παράλληλα συντόνισε τα κείμενα 25 άλλων ειδικών στη μυθολογία επιστημόνων, Ελλήνων και ξένων, που περιέχονται σ’ αυτό.