Τα Παραπολιτικά αυτό το Σάββατο 8 Οκτωβρίου σας προσκαλούν σε ένα νοσταλγικό ταξίδι σε μια εποχή αθωότητας και σας προσφέρουν τα τρία πιο γνωστά και μακροβιότερα αναγνωστικά στην ιστορία της ελληνικής εκπαίδευσης, τα οποία μεγάλωσαν γενιές και γενιές μαθητών, για να επιλέξετε ένα: Το αγαπημένο αλφαβητάριο «Τα καλά παιδιά», το «Αλφαβητάριο» του 1955 σε κείμενα των Γιαννέλη και Σακκά, και το διάσημο «Αλφαβητάριο με τον Ήλιο»!

1600_640_02

Η Άννα, η Λόλα, η Έλλη και ο Μίμης έρχονται ξανά κοντά μας, για να μας θυμίσουν τις πιο αθώες στιγμές της παιδικής ηλικίας, αλλά και για να προσφέρουν τις πολύτιμες γνώσεις τους στα νέα παιδιά που τα βλέπουν για πρώτη φορά!

Το διάσημο, πλέον, και αγαπημένο αλφαβητάριο «Τα καλά παιδιά» που κυκλοφόρησε για πρώτη φορά το σχολικό έτος 1949-1950 για τα παιδιά της πρώτης τάξης του δημοτικού σχολείου.

Μέσα από το μοναδικό αυτό αλφαβητάριο, κειμήλιο, πλέον, της πολιτιστικής μας κληρονομιάς, οι μικροί μαθητές της εποχής διδάσκονταν για πρώτη φορά ανάγνωση από ένα αλφαβητάριο με την υπογραφή του σπουδαίου δασκάλου Επαμεινώνδα Γεραντώνη στα κείμενα και του ζωγράφου και χαράκτη Κώστα Γραμματόπουλου στην εικονογράφηση. Στη μετεμφυλιακή Ελλάδα  -και ενώ η χώρα σε κλίμα ψυχροπολεμικό επιχειρούσε την ανόρθωσή της και τα σχολεία αντιμετωπίζουν έλλειψη διδακτικού προσωπικού, καθώς πολλοί δάσκαλοι είχαν χάσει τη ζωή τους στον πόλεμο και στον Εμφύλιο- δημιουργήθηκε το πρώτο θρυλικό μεταπολεμικό αλφαβητάρι, το οποίο εκδόθηκε από τον Οργανισμό Εκδόσεως Σχολικών.

Το «Αλφαβητάριο», γραμμένο σε γλώσσα δημοτική, με ορισμένα στοιχεία της καθαρεύουσας, με σκηνές και εικόνες που κεντρίζουν το ενδιαφέρον των παιδιών, δίχως πληκτικό διδακτισμό, μετέφερε στους μαθητές τις αξίες της καλοσύνης, της υπευθυνότητας, της εργατικότητας, της αγάπης προς τα ζώα, αλλά και της διασκέδασης.

«…Τα αλφαβητάρια μιλάνε στην ψυχή των ανθρώπων. Αν τα ανοίξετε, θα καταλάβετε».

Κώστας Γραμματόπουλος

Το θρυλικό «αλφαβητάριο» του 1955, το πιο γνωστό και μακροβιότερο αναγνωστικό στην ιστορία της ελληνικής εκπαίδευσης που μεγάλωσε γενιές και γενιές μαθητών, με τα κείμενα των Ι.Κ. Γιαννέλη και Γ.  Σακκά, και την αυθεντική εικονογράφηση του σπουδαίου Έλληνα ζωγράφου και χαράκτη, Κώστα Γραμματόπουλου.

Στο εξώφυλλο του βλέπουμε δύο παιδάκια αγκαλιασμένα να διαβάζουν, ντυμένα με τις σχολικές ποδιές, με το χαρακτηριστικό μπλε και άσπρο. Η ποδιά δηλαδή και ο γιακάς αντιστοιχούσαν στα χρώματα της ελληνικής σημαίας. Αν μια εικόνα συνοδεύει τη συλλογική μνήμη από τα μαθητικά χρόνια των προηγούμενων γενιών, αυτή σίγουρα είναι το εξώφυλλο του «Αλφαβηταρίου» του Δημοτικού. Για τα «πρωτάκια» εκείνης της εποχής που το διδάχτηκαν σημαίνει πολλά: σχολείο, μπλε ποδιά, κοτσιδάκια στα μαλλιά, αυστηροί δάσκαλοι, καθαρεύουσα, οξείες και περισπωμένες, μαυροπίνακες, κιμωλίες, μπλε τετράδια, ξύλινα θρανία, διάλειμμα για κυνηγητό, σχοινάκι ή κουτσό, μήλα, πολλές και γλυκές αναμνήσεις!

Πρωταγωνιστές του αναγνωστικού ήταν μια τυπική ελληνική οικογένεια της εποχής. Ο μπαμπάς Θωμάς, η μητέρα Φανή, η Άννα, ο Ρήγας, Νίνα, είναι μερικοί από τους ήρωες του βιβλίου. Η πιο διάσημη βέβαια είναι η Λόλα, η αγαπημένη ηρωίδα των μαθητών, αλλά και το μήλο της. «Έλλη, να ένα μήλο. Λόλα να ένα άλλο, Άννα να μήλα» έγραφε το Αλφαβητάριο στη σελίδα που οι μικροί μαθητές διδάσκονταν το γράμμα «μ».

_23

Το «Αλφαβητάριο με τον ήλιο» που είναι ένα από τα διασημότερα αναγνωστικά του 20ού αιώνα τα οποία έχουν αγαπηθεί και συνδεθεί με συγκεκριμένες εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις ή ιστορικές περιόδους της χώρας μας.

Για πρώτη φορά, καθιερώνεται η δημοτική γλώσσα σε όλες τις τάξεις του δημοτικού σχολείου, με παράλληλη διδασκαλία της καθαρεύουσας στις δύο τελευταίες τάξεις, ενώ επίσης προκηρύσσεται η συγγραφή αναγνωστικών στη δημοτική γλώσσα, τα οποία θα είναι προσαρμοσμένα στις σύγχρονες ανάγκες των μαθητών.

Πρωταγωνιστικές μορφές της μεταρρύθμισης ήταν οι συνεργάτες του Εκπαιδευτικού Ομίλου: ο Δημοσθένης Ανδρεάδης, ο Αλέξανδρος Δελμούζος, ο Ζαχαρίας Λ. Παπαντωνίου, ο Παύλος Νιρβάνας και ο Μανόλης Τριανταφυλλίδης. Έτσι, τη διετία 1917-1919 κυκλοφόρησαν τα πρώτα αναγνωστικά στη δημοτική. Μεταξύ αυτών "Το αλφαβητάρι με τον ήλιο" (όπως αποκαλούσαν οι μαθητές το "Αλφαβητάριο" της Συντακτικής Επιτροπής και όπως έχει έκτοτε επικρατήσει να λέγεται). Το βιβλίο αυτό θεωρείται σημαντικότατος σταθμός όχι μόνο στην ιστορία του ελληνικού σχολικού βιβλίου αλλά και γενικότερα στην εξέλιξη των ελληνικών εκπαιδευτικών πραγμάτων.

Η μεταρρύθμιση όμως αυτή υπήρξε σύντομη καθώς, αμέσως μετά την εκλογική ήττα του Βενιζέλου το 1920, συγκροτήθηκε αρμόδια "Επιτροπεία" η οποία εις άπταιστον καθαρεύουσα, αποφάνθηκε ότι τα βιβλία αυτά ως "εθνικά επιλήψιμα" έπρεπε "να εκβληθώσι πάραυτα εκ των σχολείων και να καώσι", ενώ οι δημιουργοί τους έπρεπε να διωχθούν ποινικά για τη "διαφθορά της ελληνικής γλώσσας".

Ωστόσο, το "Το αλφαβητάρι με τον ήλιο" δεν κάηκε, παρά απομακρύνθηκε προσωρινά από τις σχολικές αίθουσες, στις οποίες επέστρεψε από το 1928, μετά τη νίκη του Ελευθέριου Βενιζέλου στις εκλογές της 19ης Αυγούστου. Μάλιστα, έναν χρόνο αργότερα -και δέκα χρόνια από την πρώτη του έκδοση-, το 1929, κυκλοφορεί από τον εκδοτικό οίκο "Δημητράκου ΑΕ" το δεύτερο μέρος του "Αλφαβηταρίου", αρχικά με εικονογράφηση του Φώτη Κόντογλου, ενώ κάπου στις αρχές της δεκαετίας του 1930 επανέρχεται η εικονογράφηση του Κ. Μαλέα. Οι εκδόσεις που γίνονται από το 1929 και στο εξής περιλαμβάνουν και τα δύο μέρη -το πρώτο, όπου τα παιδιά μαθαίνουν τα γράμματα και τους φθόγγους με σύντομες προτάσεις, και το δεύτερο, όπου παρατίθενται μεγαλύτερα κείμενα.

Με τα αγαπημένα αναγνωστικά που σας προσφέρουν αυτό το Σάββατο 8 Οκτωβρίου τα Παραπολιτικά θα ταξιδέψετε, μέσα από τα γλαφυρά τους κείμενα και την καλλιτεχνική τους εικονογράφηση, σε εποχές νοσταλγίας και παιδικής αθωότητας.

 

Μαζί,

Μη χάσετε το βιβλίο «ΑΥΤΟΑΝΟΣΑ, ΑΝΟΣΟΠΟΙΗΤΙΚΟ & ∆ΙΑΤΡΟΦΗ» από τον κορυφαίο διατροφολόγο Δημήτρη Γρηγοράκη, το Σάββατο 08.10 ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ με τα Παραπολιτικά

 

1600_640_03

 

Το βιβλίο «Αυτοάνοσα, Ανοσοποιητικό & Διατροφή» αποτελεί την επιτομή προσέγγισης της ολιστικής αντιμετώπισης των διαταραχών του ανοσοποιητικού. Οι αυτοάνοσες παθήσεις (θυρεοειδίτιδες, σκλήρυνση κατά πλάκας, ρευματοειδής αρθρίτιδα, ψωρίαση, νόσος Crohn, έκζεμα, λεύκη, κοιλιοκάκη κλπ.) παρουσιάζουν σημαντική έξαρση στον ελληνικό πληθυσμό. Υπολογίζεται σήμερα ότι ένας στους πέντε ενήλικες στην Ελλάδα εμφανίζει κάποια αυτοάνοση διαταραχή. Ταυτόχρονα, ολοένα και περισσότερες επιστημονικές πληροφορίες τονίζουν τη διατροφοεξαρτώμενη φύση των αυτοάνοσων νοσημάτων. Την ίδια ώρα, πολυάριθμες πρόσφατες ερευνητικές αναφορές επιβεβαιώνουν ότι ορισμένες θρεπτικές ουσίες και τρόφιμα μπορούν να συμβάλλουν ουσιαστικά στην περιεκτική αντιμετώπιση των αυτοάνοσων παθήσεων και να αποτελέσουν μέρος μιας πιθανής θεραπείας.

Το βιβλίο «Αυτοάνοσα, Ανοσοποιητικό & Διατροφή» έχει ως στόχος να μας μυήσει εμπεριστατωμένα στην έννοια της «ανοσοπροστατευτικής διατροφής».

Επιλέξτε ένα από τα παρακάτω μέρη:

Το πρώτο μέρος, περιγράφει τις βασικές αρχές της διατροφικής προστασίας του ανοσοποιητικού. Προτείνοντας μια κατεξοχήν διατροφοκεντρική αντίληψη, συστήνει στρατηγικές λύσεις αντιμετώπισης του εμπλεκόμενου καταστροφικού τρίπτυχου: Απορρυθμισμένο Ανοσοποιητικό – Οξειδωτικό Στρες – Φλεγμονή.

Επιπλέον, απαντά σε ερωτήματα σχετικά με την κληρονομική φύση των αυτοάνοσων, τις αλήθειες και τους μύθους που διέπουν τη διαχείριση τους, τις αναγκαίες εξετάσεις, τα συμπληρώματα διατροφής κ.α.

Η κατάλληλη διατροφή μπορεί να γίνει σύμμαχος στην αντιμετώπιση των παθήσεων του ανοσοποιητικού, και να αποτελέσει ένα ουσιαστικό μέρος μιας πιθανής θεραπείας. Η θεωρία της «ανοσοπροστατευτικής» διατροφής που παρουσιάζεται στο πρώτο μέρος του βιβλίου, περιλαμβάνει την αντιστροφή του απορυθμισμένου ανοσοποιητικού, την αντιμετώπιση του οξειδωτικού στρες και της φλεγμονής με απόλυτα διατροφικά μέσα. Πηγάζει μέσα από πολυετή προσωπικά και επιστημονικά δεδομένα και βασίζεται στον αέναο μηχανισμό της «μάχης» μεταξύ του καλού και του κακού, της φθοράς και της αντίστασης, της επίθεσης και της άμυνας. Με την κατανόηση αυτού του μοντέλου διατροφής, θα είστε σε θέση να γνωρίζετε την υψηλή σημασία της κατάλληλα στοχευμένης διατροφής στη διαμόρφωση της βέλτιστης λειτουργίας του ανοσοποιητικού, στην ουσιαστική αντιμετώπιση των αυτοάνοσων παθήσεων και, τελικά, στην επίτευξη μιας καλύτερης υγείας.

 

Το δεύτερο μέρος, προσφέρει σημαντικές διατροφικές συμβουλές για την ουσιαστική αντιμετώπιση δύο μεγάλων ομάδων αυτοάνοσων διαταραχών όπως είναι οι ρευματικές παθήσεις και οι νόσοι του γαστρεντερικού συστήματος. Αναφορικά με τα ρευματικά αυτοάνοσα παρουσιάζονται διεξοδικά η ρευματοειδής αρθρίτιδα, το σύνδρομο  Sjögren, ο συστηματικός ερυθηματώδης λύκος, η ρευματική πολυμυαλγία, το συστηματικό σκληρόδερμα και η ινομυαλγία. Σχετικά με τις αυτοάνοσες παθήσεις του γαστρεντερικού, αναλύονται η αυτοάνοση γαστρίτιδα και η κοιλιοκάκη.

Είναι βέβαιο πως η επιστήμη της διαιτολογίας - διατροφολογίας μπορεί να προσφέρει στις παραπάνω διαταραχές μια πολύ σημαντική βοήθεια στην περιεκτική και ολιστική αντιμετώπισή τους.

Ανακαλύψετε την κατάλληλη για κάθε περίπτωση διατροφική αγωγή και προστατεύστε αποτελεσματικά την υγεία σας!

 

Το τρίτο μέρος σάς παρουσιάζει αναλυτικά τη διατροφική αντιμετώπιση τριών αυτοάνοσων δερματικών παθήσεων: της ψωρίασης, της λεύκης, της ατοπικής δερματίτιδας (έκζεμα), όπως έτερων τριών σημαντικών διαταραχών δηλαδή της μυασθένειας GRAVIS, της αγκυλοποιητικής σπονδυλίτιδας και της αυτοάνοσης αιμολυτικής αναιμίας.

Η περιεκτική προσέγγιση του θέματος επιβάλει την εξέταση του σημαντικού ρόλου και της σημασίας της διατροφής. Είναι βέβαιο, ότι η πρώτη και βασική αντιμετώπιση όλων των χρόνιων εκφυλιστικών νοσημάτων που προκύπτουν στην πορεία της ζωής θα πρέπει να έχει κατεξοχήν διατροφοκεντρικό χαρακτήρα.

Η διατροφική φροντίδα αδιαμφισβήτητα προσφέρει, με χαμηλό κόστος συγκριτικά με την φαρμακευτική αγωγή, μία καλύτερη ποιότητα ζωής και περισσότερο βελτιωμένη υγεία!