Το νέο φύλλο της εφημερίδας κυκλοφορεί από την Πέμπτη 28 Σεπτεμβρίου και στα περίπτερα όλης της χώρας με την ειδική έκδοση - αφιέρωμα για την Μικρασιατική Καταστροφή.

Μαζί,
ΣΥΛΛΕΚΤΙΚΟ ΒΙΒΛΙΟ
Η ΚΟΥΖΙΝΑ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ
120 εδέσματα της ορθόδοξης παράδοσης για όλες τις γιορτές της Εκκλησίας μας!

Στην Ελλάδα, το δυνατό θρησκευτικό συναίσθημα πορεύεται εδώ και αιώνες παράλληλα με τον πολιτισμό διαμορφώνοντας τη λαογραφία μέσα από την καθημερινότητα. Από αυτήν την αλληλεπίδραση δεν θα μπορούσε να λείπει η πλούσια γαστρονομική μας παράδοση, η οποία με τη σειρά της δόξαζε και δοξάζει τον Θεό και τους Αγίους με τους δικούς της, ξεχωριστούς τρόπους καλύπτοντας μια από τις βασικότερες ανάγκες, την τροφή. Οι περισσότεροι από εμάς διαθέτουμε γνώσεις, έστω και αποσπασματικές, από γευστικά αφιερώματα.

Φαγητά και γλυκά γεμάτα συμβολισμούς που οι μαμάδες και οι γιαγιάδες μας ετοίμαζαν και ετοιμάζουν ακόμη για τις γιορτινές ημέρες. Έθιμα που έχουν ταυτιστεί στη συλλογική μνήμη με ημερομηνίες-ορόσημα, όπως ο μπακαλιάρος του Ευαγγελισμού, το ψητό και τα κουλούρια το Πάσχα ή η βασιλόπιτα. Μαζί τους και κάποια με τοπικό και πιο περιορισμένο χαρακτήρα.

Η κουζίνα των γιορτών που θα περιγράψουμε σε αυτήν εδώ την έκδοση είναι η κουζίνα της απλότητας, της πίστης που έμπαινε και μπαίνει σε όλες αυτές τις παρασκευές ως το υλικό που μεταμορφώνει το ταπεινό σε μεγαλειώδες. Οι συνταγές αυτές δημιουργήθηκαν και καταγράφηκαν στα κιτάπια των παλαιών νοικοκυρών αλλά και των μοναχών μαγείρων την παλιά εποχή, τότε που τα αγαθά ήταν λιγοστά. Παρ’ όλα αυτά, οι πιστοί με κίνητρο την ευσέβεια, την προσευχή και την ανάγκη ευχαρίστησης παρασκεύαζαν το κάτι ιδιαίτερο καταφέρνοντας να ξεχωρίζουν τη γιορτή από την καθημερινότητα. Η εποχικότητα των υλικών είναι ο βασικός παράγοντας σύνδεσης των συγκεκριμένων συνταγών με τις γιορτές, γι’ αυτό και δεν διαφέρουν ιδιαίτερα από εκείνες που συνηθίζουμε στα σπίτια μας εκτός εορτολογίου. Και πώς θα μπορούσαν, άλλωστε, αφού η κουζίνα κάθε χώρας χαρακτηρίζεται από κοινά προϊόντα και τεχνικές. Στο αποτέλεσμα, όπως είναι φυσικό, συντελούν και κάποιες δοξασίες.

Σε κάθε περίπτωση, τα δημητριακά, τα λαχανικά, τα όσπρια, το κρέας, τα γαλακτοκομικά, τα θαλασσινά και τα ψάρια μεταμορφώνονται σε φαγητά και γλυκίσματα θρεπτικά και πρωτότυπα, με βαθιά νοστιμιά. Όσο για την πορεία αυτού του ταξιδιού, δεν είναι αυστηρά ημερολογιακή αφού αποτελεί μια επιλογή από το αμέτρητο σχετικό υλικό που υπάρχει, είναι όμως ένα γευστικό ταξίδι που περνάει μέσα από την ακολουθία των εποχών.


& Μαζί,
ΕΙΔΙΚΗ ΕΚΔΟΣΗ - Αφιέρωμα
1922 Ο Μαύρος Σεπτέμβρης του Ελληνισμού
Οι συγκλονιστικές περιγραφές εκείνων που έζησαν την Μικρασιατική Καταστροφή!

Σε πέντε χρόνια συμπληρώ¬νεται ένας αιώνας από τη Μικρασιατική Καταστροφή. Μια καταστροφή που ανέτρεψε τα πάντα για τον Ελληνισμό και την Ορθο¬δοξία. Όλα άλλαξαν, όλα μέσα από μια αλληλουχία γεγονότων συ¬νέβαλαν τα μέγιστα στη δημιουργία της νέας Ελλάδας, ακρωτηριασμένης μεν, αλλά νέας. Πολλά γράφτηκαν και γρά¬φονται κάθε Σεπτέμβρη. Ενενήντα πέ¬ντε χρόνια τώρα πολλοί ήταν αυτοί που προσπάθησαν να μεταφέρουν στην πα¬γκόσμια κοινή γνώμη το τι έγινε τις ημέ¬ρες εκείνες του θλιβερού Σεπτέμβρη.

Το 1922 η αντεπίθεση του Κεμάλ που είχε εκδη¬λωθεί, οι δολοπλοκίες των ξένων και η πολιτική αστάθεια στην Αθή¬να έφεραν, όπως ήταν φυσικό, σε δεινή θέση τους Έλληνες της Σμύρνης. Η Μικρασιατική Καταστροφή ερχόταν και μαζί με αυτήν το ξερίζωμα χιλιάδων ανθρώπων, οι δολοφονίες, οι βιασμοί, οι καταστροφές ναών, καταστημάτων και σπιτιών. Ανάμεσα σε αυτούς που πλήρωσαν την τουρκική βαρβαρότητα, ένα πρόσωπο-σύμβολο για τους Ορθοδόξους, ο Μητροπολίτης Σμύρνης Χρυσόστομος, ο οποίος παραδόθηκε στον τουρκικό όχλο.

Πίσω από όσα διαδραματίστηκαν όλες εκείνες τις φοβερές ημέρες βρισκόταν ο Τούρκος διοικητής Νουρεντίν Πασάς, ο οποίος από τις 27 Αυγούστου του 1922 ανέλαβε να καθαρίσει την πόλη από τις μειονότητες, παρά τις διαβεβαιώσεις για το αντίθετο που έδινε ακόμα και στις τότε Μεγάλες Δυνάμεις.

Ήταν τότε που ο Χρυσόστομος προσπάθησε να στηρίξει τους Έλληνες της Σμύρνης. Είχε δυναμισμό και ευγλωττία, στοιχεία που τον είχαν καταστήσει ηγέτη των Ελλήνων και όλων των Ορθοδόξων. Μέχρι το φρικτό τέλος της ζωής του παρέμεινε ο κληρικός που είχε αφοσιωθεί στους πιστούς του. Ηγέτης παρέμεινε ακόμα και όταν ο τουρκικός όχλος τον έσερνε στους καπνισμένους δρόμους της Σμύρνης με αλαλαγμούς, για να τρομάξουν ακόμα πε¬ρισσότερο οι Έλληνες, οι οποίοι ζούσαν τη δική τους κόλαση στο λιμάνι της Σμύρνης.

Οι ιστορικοί έχουν γράψει και συνεχί¬ζουν να γράφουν για εκείνη την περίοδο, η οποία έχει καταγραφεί ως η μεγαλύτερη τραγωδία του Ελληνισμού της Τουρκίας. Και η Εκκλησία έχει αναφερθεί και συνε¬χίζει να αναφέρεται στη μορφή του Χρυσόστομου, τιμώντας τον όπου υπάρχει ελ¬ληνικό στοιχείο.