Σε μία από τις σπάνιες συνεντεύξεις του στο ναυτιλιακό περιοδικό «Lloyd’s List», ο πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Θεόδωρος Βενιάμης, εκφράζει την απογοήτευσή του για την έλλειψη ευθύνης -όπως το βλέπει ο ίδιος- αναφορικά με τη βιασύνη να εφαρμοστεί το παγκόσμιο όριο περιεκτικότητας θείου στα καύσιμα των πλοίων.

Από την άλλη, μόλις λίγες εβδομάδες πριν την επιβολή του μέτρου, ο κ. Βενιάμης εκφράζει την αισιοδοξία του πως υπάρχουν ακόμα ελπίδες για την αναστολή της διαδικασίας με σκοπό να δοθεί χρόνος για την επίλυση σημαντικών ζητημάτων.

Ο κ. Βενιάμης ανέλαβε την προεδρία το 2009, καθώς η Ναυτιλία δεν έμεινε ανεπηρέαστη από την ύφεση και τη λιτότητα που κυριαρχούσε στην Ελλάδα εκείνη την περίοδο και για αρκετά χρόνια αργότερα. Είναι ο μακροβιότερος πρόεδρος της Ενωσης επί σχεδόν μισό αιώνα και, πιθανόν, διάγει την τελευταία του θητεία, αναφέρει το «Lloyd’s List».

Συνολικά, οι Ελληνες είναι ιδιοκτήτες και διαχειριστές των περισσότερων πλοίων από οποιοδήποτε άλλο έθνος.

«Είμαστε σχεδόν οι μοναδικοί που έχουμε παραμείνει ανά τον Κόσμο τόσο δεσμευμένοι και τόσο αναμεμειγμένοι σε αυτές τις επιχειρήσεις», δήλωσε ο κ. Βενιάμης.

Ωστόσο, ενώ η Ενωση ακολουθεί στενά όλο το φάσμα των τεχνικών, επιχειρησιακών, νομοθετικών και νομικών ζητημάτων που αφορούν όλους τους τομείς της Ναυτιλίας, αυτό που κυριαρχεί σαφώς στην ατζέντα της -και προκαλεί τις πιο άγρυπνες νύχτες- είναι το επικείμενο όριο θείου στα καύσιμα πλοίων.

Οι Ελληνες πλοιοκτήτες ήταν δυσαρεστημένοι με το αρχικό ψήφισμα του 2008 της Επιτροπής για την Προστασία του Θαλάσσιου Περιβάλλοντος του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού με το οποίο επιβαλλόταν ένα όριο 0,5% στην περιεκτικότητα σε θείο στα καύσιμα των πλοίων από την αρχή του 2020, προειδοποιώντας πως οι λύσεις πρέπει να προέρχονται από την ξηρά και να μην στοχοποιούνται τα πλοία.

Ο ορισμός του 2020 ως ημερομηνία έναρξης του μέτρου συνδεόταν με την παγκόσμια διαθεσιμότητα των συμμορφούμενων καυσίμων που συνεπαγόταν κατάλληλες επενδύσεις από τις πετρελαϊκές εταιρείες. Ωστόσο, αυτές μέχρι στιγμής έχουν αποδειχθεί ανεπαρκείς, καθιστώντας την ημερομηνία εφαρμογής του μέτρου λανθασμένη, αναφέρει ο κ. Βενιαμίν.

Οι ελληνικές ανησυχίες έχουν δύο βασικές πτυχές. Αφενός υπάρχει φόβος ασταθών και μη ασφαλών καυσίμων με χαμηλότερα σημεία ανάφλεξης από το ελάχιστο που απαιτείται από τη Σύμβαση για την Ασφάλεια της Ανθρώπινης Ζωής στη Θάλασσα (Safety of Life at Sea Convention) και αφετέρου εκφράζονται ανησυχίες για τη διαθεσιμότητα ασφαλών καυσίμων συμβατών με τη νέα νομοθεσία.

«Είναι αδιανόητο να απαιτείται από τα πλοία να πλέουν χρησιμοποιώντας μη δοκιμασμένα και μη ασφαλή καύσιμα», τόνισε ο κ. Βενιάμης. «Η απαίτηση για καύσιμα με χαμηλότερη περιεκτικότητα σε θείο μπορεί να οδηγήσει σε καταστροφές, σε απώλειες ζωών. Τι θα συμβεί εάν εκατοντάδες πλοία, αν όχι χιλιάδες, υποστούν μπλακ άουτ στις μηχανές; Ελπίζω πως όχι, αλλά μπορεί να δούμε να επικρατεί αναρχία στους ωκεανούς», πρόσθεσε.

Το λέω αυτό από καρδιάς και αναρωτιέμαι πώς οι άνθρωποι που το προωθούν θα μπορούν να κοιμούνται τα βράδια εάν επιβεβαιωθούν οι χειρότεροι φόβοι μας», είπε.

«Η παγκόσμια διαθεσιμότητα σε ασφαλή ναυτιλιακά καύσιμα που περιέχουν 0,5% θείο είναι η βασική μας ανησυχία και αυτό θα πρέπει επειγόντως να διευθετηθεί σε επίπεδο Διεθνούς Οργανισμού Ναυσιπλοΐας (IMO), ακόμα και σε αυτό το στάδιο», τονίζει ο κ. Βενιάμης, εκφράζοντας ταυτόχρονα την ελπίδα πως θα υπάρξει αναστολή εφαρμογής του μέτρου.

«Αυτό θα πρέπει να καθυστερήσει μέχρι οι πετρελαϊκές εταιρείες να προβούν στις απαραίτητες επενδύσεις και μέχρις ότου η αγορά θα είναι έτοιμη να ικανοποιήσει αυτές τις απαιτήσεις».