Βίκος, Λουξ και ΕΨΑ: Εντονη αντίδραση για τη διαφήμιση της Coca- Cola με τον Παρθενώνα
Συνεχίζεται το σήριαλ της σφοδρής διαμάχης που έχει ξεσπάσει ανάμεσα στις εταιρείες Βίκος, Λουξ και ΕΨΑ από τη μία πλευρά και την Coca Cola Hellas από την άλλη. Αφορμή στάθηκε η καλοκαιρινή προωθητική καμπάνια της Coca Cola, στην οποία χρησιμοποιούνται ελληνικά μνημεία και σύμβολα, όπως ο Παρθενώνας, η Βουλή, ο Λευκός Πύργος αλλά και νησιά των Κυκλάδων.
Οι εταιρείες Βίκος, Λουξ και ΕΨΑ κατήγγειλαν την Coca Cola Hellas στο Συμβούλιο Ελέγχου Επικοινωνίας (ΣΕΕ) για αθέμιτο ανταγωνισμό, με το ΣΕΕ να τις δικαιώνει και να δίνει διορία 30 εργάσιμων ημερών στην Coca Cola για να αποσύρει από τη διαφημιστική της καμπάνια την παρουσία των εθνικών συμβόλων.
Όμως παρά την απόφαση του ΣΕΕ, οι τρεις ελληνικές εταιρείες στράφηκαν κατά του υπουργείου Πολιτισμού, λέγοντας ότι «παραχωρεί το δικαίωμα στην Coca Cola να συνεχίζει να εμπορευματοποιείται τα εθνικά μνημεία χωρίς να προβαίνει στην επιβολή κάποιου προστίμου ή την πληρωμή των σχετικών τελών, παρά τη σαφήνεια του νόμου επί του θέματος».
Κατόπιν της εξώδικης διαμαρτυρίας των Βίκος, Λουξ και ΕΨΑ, η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού κα Λίνα Μενδώνη αποφάσισε να συγκροτηθεί ομάδα εργασίας, η οποία θα επανεξετάσει την Υπουργική Απόφαση Ζορμπά-Στρατή σχετικά με τους «Όρους, προϋποθέσεις, διαδικασίες και καθορισμό των οργάνων χορήγησης άδειας παραγωγής, αναπαραγωγής και διάδοσης στο κοινό, με οποιοδήποτε τρόπο και μέσο, αντιγράφων και απεικονίσεων μνημείων που ανήκουν στο Δημόσιο». Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ανακοίνωση του υπουργείου Πολιτισμού, με την εν λόγω υπουργική απόφαση, η οποία μάλιστα δημοσιεύτηκε εσπευσμένα στις 4 Ιουλίου 2019, δηλαδή τρεις μέρες πριν από τις εθνικές εκλογές, «εισάγεται προληπτική λογοκρισία για αναπαραστάσεις, είτε αφορά στα παιδιά που ζωγραφίζουν μνημεία, είτε σε οποιονδήποτε καλλιτέχνη εμπνέεται, σχεδιάζει και απεικονίζει μνημεία, καθώς απαιτείται σύμφωνα με την υπουργική απόφαση, άδεια από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού και μάλιστα κατόπιν γνωμοδότησης του ΚΑΣ».
Η αντίδραση αυτή του υπουργείου προκάλεσε την έντονη δυσαρέσκεια των τριών εταιρειών, οι οποίες πλέον κάνουν λόγο για «πολιτικά παιχνίδια, νομικούς ακροβατισμούς και ανακρίβειες από το ΥΠΠΟΑ εις βάρος των δημοσίων εσόδων».
«Με τη στάση του Υπουργείου Πολιτισμού γίνεται ξεκάθαρη η εμμονή του στη στήριξη της άποψης ενός προσώπου με σχέση έμμισθης εντολής και πάγιας αντιμισθίας, την οποία φαίνεται να υιοθετεί εκ του προχείρου ανώτερη υπάλληλος, χωρίς να έχει επιζητηθεί η γνωμοδότηση του νομικού Συμβουλίου του κράτους ή κάποιου άλλου οργάνου αρμοδίου για την επίλυση τόσο σοβαρών ζητημάτων που αφορούν το Υπουργείο Πολιτισμού», αναφέρει η τελευταία ανακοίνωση των εταιρειών.
Και συνεχίζει: «Επιπλέον, καθίσταται σαφές για μια ακόμα φορά ότι η Λουξ, ΕΨΑ και Βίκος με τις ενέργειες που ακολουθούν δεν επιδιώκουν ίδιον οικονομικό όφελος, αντιθέτως κοινός και μοναδικός στόχος τους παραμένει ο άμεσος περιορισμός παράνομων πρακτικών εμπορευματοποίησης των εθνικών μας συμβόλων αλλά και φαινομένων αθέμιτου ανταγωνισμού».
Οι τρεις εταιρείες, που είναι Μέλη της πρωτοβουλίας ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ, ξεκαθαρίζουν ότι δεν υψώνουν καμία κομματική σημαία στη διαμάχη αυτή. Και κλείνοντας την ανακοίνωσή τους αναφέρουν χαρακτηριστικά ότι «ενώ όλη η Ελλάδα αντιλαμβάνεται την εμπορική χρήση και εκμετάλλευση των εθνικών μας συμβόλων, το ΥΠΠΟΑ βλέπει ‘’παιδιά που ζωγραφίζουν’’ ενώ άλλοι θησαυρίζουν».