Γρίφος οι νέες αντικειµενικές - Βάσει αυτών ο καθορισμός του ΕΝΦΙΑ
Στα μέσα του επόμενου μήνα υπολογίζουν στο υπουργείο Οικονομικών ότι θα λάβουν το σύνολο των εισηγήσεων από τους εκτιμητές για τις νέες αντικειμενικές αξίες, αν και πριν μπει ο Μάρτιος θα έχουν ένα σαφές δείγμα για το πού πάει το πράγμα, αφού οι εκτιμητές έχουν υποχρέωση να παραδώσουν έως τότε τουλάχιστον το 50% των εισηγήσεών τους.
Οι πληροφορίες από το οικονομικό επιτελείο αναφέρουν ότι, μόλις πάρουν σάρκα και οστά οι εισηγήσεις στις «ευαίσθητες» περιοχές, τότε θα ξεκινήσει η δεύτερη φάση, δηλαδή το «κούμπωμα» με τον ΕΝΦΙΑ, έτσι ώστε να αποφευχθούν επιβαρύνσεις που θα ακυρώνουν την περσινή μείωση και θα «τρώνε» την προαναγγελθείσα για το 2020. Ποιες θεωρούνται «ευαίσθητες» περιοχές;
- Οι αποκαλούμενες «λαϊκές» συνοικίες, δηλαδή περιοχές στη Δυτική Αττική και στο υπόλοιπο Αττικής, όπως επίσης γειτονιές της Α. Θεσσαλονίκης.
- Οι περιοχές όπου η έξαρση των βραχυχρόνιων μισθώσεων έχει προκαλέσει στρεβλώσεις και ανατιμητικές τάσεις.
- Οι περιοχές όπου η αναμονή μεγάλων έργων υποδομής, π.χ. επεκτάσεις μετρό, έχει προκαλέσει φρενίτιδα αυξήσεων, όχι μόνο στις τιμές πώλησης, αλλά και στα ενοίκια.
Η πρόθεση του υπουργείου Οικονομικών είναι η προαναγγελθείσα μεσοσταθμική μείωση του 8% να είναι «καθαρή», δηλαδή να μη λειτουργήσει απλώς ως αμορτισέρ στις όποιες αυξήσεις προκύψουν λόγω αναπροσαρμογής των τιμών ζώνης. Ωστόσο, στην πράξη αυτό δεν θα είναι απλό, καθώς, με βάση τα δεδομένα της κτηματαγοράς, θα απαιτηθούν σημαντικές παρεμβάσεις όχι μόνο στα χαμηλά κλιμάκια, αλλά και στα μεσαία, κάτι που θα επηρεάσει τα προσδοκώμενα έσοδα του ΕΝΦΙΑ για το 2020.
Η δεύτερη ζώνη άμυνας παραμένει η σημαντική αύξηση του φόρου στις περιοχές που σήμερα βρίσκονται εκτός αντικειμενικού συστήματος, αλλά λίαν συντόμως θα ενταχθούν σε αυτό. Κι εδώ τα πράγματα είναι, όμως, δύσκολα. Μεταξύ των περίπου 3.000 περιοχών που θα ενταχθούν στο αντικειμενικό σύστημα δεν είναι μόνο παραθαλάσσια «φιλέτα» και ζώνες μεγάλης τουριστικής υπεραξίας, οι οποίες έως τώρα φορολογούνταν μάλλον... συμβολικά, αλλά και απομακρυσμένες περιοχές, με εξαιρετικά χαμηλή ή και μηδενική εμπορική αξία. Τι σημαίνει πρακτικά αυτό; Ότι, αν το υπουργείο Οικονομικών αποφασίσει να χρηματοδοτήσει την «καθαρή» μείωση του ΕΝΦΙΑ μόνο μέσω της ένταξης των ακριβών περιοχών στο αντικειμενικό σύστημα, τότε η αύξηση των τιμών ζώνης -και του ΕΝΦΙΑ- σε αυτές τις περιοχές θα είναι εξωπραγματική και, ως εκ τούτου, «ανοικτή» για προσφυγές στο ΣτΕ.
Οι πληροφορίες από το οικονομικό επιτελείο αναφέρουν ότι, μόλις πάρουν σάρκα και οστά οι εισηγήσεις στις «ευαίσθητες» περιοχές, τότε θα ξεκινήσει η δεύτερη φάση, δηλαδή το «κούμπωμα» με τον ΕΝΦΙΑ, έτσι ώστε να αποφευχθούν επιβαρύνσεις που θα ακυρώνουν την περσινή μείωση και θα «τρώνε» την προαναγγελθείσα για το 2020. Ποιες θεωρούνται «ευαίσθητες» περιοχές;
- Οι αποκαλούμενες «λαϊκές» συνοικίες, δηλαδή περιοχές στη Δυτική Αττική και στο υπόλοιπο Αττικής, όπως επίσης γειτονιές της Α. Θεσσαλονίκης.
- Οι περιοχές όπου η έξαρση των βραχυχρόνιων μισθώσεων έχει προκαλέσει στρεβλώσεις και ανατιμητικές τάσεις.
- Οι περιοχές όπου η αναμονή μεγάλων έργων υποδομής, π.χ. επεκτάσεις μετρό, έχει προκαλέσει φρενίτιδα αυξήσεων, όχι μόνο στις τιμές πώλησης, αλλά και στα ενοίκια.
Η πρόθεση του υπουργείου Οικονομικών είναι η προαναγγελθείσα μεσοσταθμική μείωση του 8% να είναι «καθαρή», δηλαδή να μη λειτουργήσει απλώς ως αμορτισέρ στις όποιες αυξήσεις προκύψουν λόγω αναπροσαρμογής των τιμών ζώνης. Ωστόσο, στην πράξη αυτό δεν θα είναι απλό, καθώς, με βάση τα δεδομένα της κτηματαγοράς, θα απαιτηθούν σημαντικές παρεμβάσεις όχι μόνο στα χαμηλά κλιμάκια, αλλά και στα μεσαία, κάτι που θα επηρεάσει τα προσδοκώμενα έσοδα του ΕΝΦΙΑ για το 2020.
Η δεύτερη ζώνη άμυνας παραμένει η σημαντική αύξηση του φόρου στις περιοχές που σήμερα βρίσκονται εκτός αντικειμενικού συστήματος, αλλά λίαν συντόμως θα ενταχθούν σε αυτό. Κι εδώ τα πράγματα είναι, όμως, δύσκολα. Μεταξύ των περίπου 3.000 περιοχών που θα ενταχθούν στο αντικειμενικό σύστημα δεν είναι μόνο παραθαλάσσια «φιλέτα» και ζώνες μεγάλης τουριστικής υπεραξίας, οι οποίες έως τώρα φορολογούνταν μάλλον... συμβολικά, αλλά και απομακρυσμένες περιοχές, με εξαιρετικά χαμηλή ή και μηδενική εμπορική αξία. Τι σημαίνει πρακτικά αυτό; Ότι, αν το υπουργείο Οικονομικών αποφασίσει να χρηματοδοτήσει την «καθαρή» μείωση του ΕΝΦΙΑ μόνο μέσω της ένταξης των ακριβών περιοχών στο αντικειμενικό σύστημα, τότε η αύξηση των τιμών ζώνης -και του ΕΝΦΙΑ- σε αυτές τις περιοχές θα είναι εξωπραγματική και, ως εκ τούτου, «ανοικτή» για προσφυγές στο ΣτΕ.