«Ο ελληνικός τουρισμός ξεκινά τώρα. Αν από το μηδέν που σήμερα βρισκόμαστε καταφέρουμε να φτάσουμε στο 25% της περσινής κίνησης, δηλαδή στα 4-5 δισεκατομμύρια ευρώ, τότε θα μιλάμε για επιτυχία», τονίζει ο Γιάννης Ρέτσος, πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), για τη πρωτοφανή κατάσταση που προκάλεσε η πανδημία του κορονοιού στον κλάδο.

«Είναι στα θετικά οτι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να ανοίξει τα σύνορα εντός ζώνης σένγκεν, όμως δεν μπορούμε ακόμα να διαμορφώσουμε εικόνα, καθώς τα πρώτα βήματα της δραστηριότητας θα αρχίσουν να φαίνονται μεταξύ 15 και 30 Ιουνίου οπότε θα μπορούμε να κάνουμε μια πρώτη εκτίμηση», εξηγεί στα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» προειδοποιώντας πως ο υγειονομικός κίνδυνος παραμένει και ανα πάσα στιγμή, καραδοκεί ένα μπούμερανγκ.

Με αυστηρά συγκρατηµένη αισιοδοξία, αναγνωρίζει πως η διάθεση για ταξίδια έχει επηρεαστεί στο µέγιστο από τους περιοριστικούς όρους. «Από τη φύση του το ταξίδι είναι µια ελευθερία, µια ξεγνοιασιά. Οι νέοι κανόνες φέρνουν το ακριβώς αντίθετο, όµως οφείλουµε να προσαρµοστούµε».

Σε «σκληρό πόκερ» εξελίσσεται η διαµόρφωση του κόστους διαµονής. «Η εύκολη απάντηση είναι πως θα πέσει λόγω της µειωµένης ζήτησης, δεδοµένου ότι ανέκαθεν η αγορά καθορίζει τις τιµές. Τώρα όµως αυξάνεται το κόστος λειτουργίας. Πολλοί παράγοντες θα παίξουν ρόλο, όπως η περιοχή και οι αντοχές κάθε επιχειρηµατία», συµπεραίνει, κάνοντας εκτίµηση κυρίως για µείωση.


Είναι σίγουρο πως θα εµφανιστεί κρούσµα σε κάποιο ξενοδοχείο
Ως προς τις «πρόβες» για τα υγειονοµικά πρωτόκολλα στις ξενοδοχειακές µονάδες και τις δυσκολίες που αντιµετωπίζουν, διευκρινίζει πως την πλειονότητα του κλάδου απαρτίζουν µικρές και µικροµεσαίες επιχειρήσεις. «∆υσκολεύονται να προσαρµοστούν σε σχέση µε τα µεγαλύτερα ξενοδοχεία. Ακούµε φωνές διαµαρτυρίας και αγωνίας, καθώς η πολυπλοκότητα είναι τεράστια, η εµπειρία ανύπαρκτη και ο χρόνος πιέζει ασφυκτικά», αναφέρει, λέγοντας πως µία από τις κυριότερες ανησυχίες πηγάζει από τις νοµικές διαδικασίες που ενδέχεται να προκαλέσει η εµφάνιση κρούσµατος. «Ας µη γελιόµαστε: είναι σίγουρο πως θα εµφανιστεί κρούσµα σε κάποια µονάδα», εξηγεί.

Σχετικά µε τη στήριξη των επιχειρήσεων, βλέπει πως έχουν γίνει κάποιες ενέργειες, αλλά η περαιτέρω ρευστότητα παραµένει ένα από τα βασικά αιτήµατα για την επιβίωση των ξενοδόχων.
«Οι επιχειρήσεις θα περάσουν µια πολύ δύσκολη χρονιά. Αν τα πράγµατα εξελιχθούν καλά υγειονοµικά, τότε κάτι µπορούµε να ανακτήσουµε», λέει.
«Σκεφτείτε πως ακόµα οι µεγάλοι tour operators δεν έχουν κανένα έσοδο αυτή την ώρα και αυτό δεν έχει ξανασυµβεί. Οι περισσότερες εποχικές επιχειρήσεις έχουν να πάρουν έσοδα από τον Οκτώβριο του 2019».

Αυτό όµως δεν το συσχετίζει µε το αν είχαν κάνει καλή οικονοµική διαχείριση. «Ακόµα και οι υγιείς επιχειρήσεις έχουν πρόβληµα. Πολλοί ανοίχτηκαν επενδυτικά, ορµώµενοι από την άνοδο του τουρισµού των τελευταίων ετών. Συν ότι δεν έχουµε δει ακόµη πώς προχωρά το Ταµείο Εγγυοδοσίας».
Yiannis_Retsos__President_SETE_for_parapolitika_s_2
Γιάννης Ρέτσος, πρόεδρος του ΣΕΤΕ, Ξενοδόχος.


ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΚΡΕΜΟΤΗΤΑ ΤΗΣ THOMAS COOK
Καίριο ζήτηµα παραµένει η εκκρεµότητα της στήριξης των πληττόµενων επιχειρηµατιών από την πτώχευση της Thomas Cook. «Εχουµε ζητήσει επανειληµµένα να λυθεί το θέµα. ∆εν έχει υπάρξει αποτέλεσµα µέχρι τώρα. Περιµένουµε νεότερα από τα υπουργεία Ανάπτυξης και Οικονοµικών».

Το ελληνικό τουριστικό εισόδηµα προέρχεται κατά 90% και πλέον από τον εξωτερικό τουρισµό

Ως προς εκείνους τους ξενοδόχους που δεν σκοπεύουν να λειτουργήσουν τις µονάδες τους, κρατώντας απόθεµα για το 2021, ο ΣΕΤΕ δεν έχει διαµορφωµένη εικόνα για το πόσοι χώροι θα παραµείνουν κλειστοί, παρά το γεγονός ότι οι ενώσεις κάνουν λόγο µέχρι και για το 50%. Υιοθετώντας την ενθάρρυνση της κυβέρνησης, παροτρύνει τους επιχειρηµατίες να κάνουν το χρέος τους, µοιραζόµενοι το βαρύ φορτίο, και να λειτουργήσουν εφόσον τα µέτρα βοηθούν.
«Βέβαια, η απόφαση είναι δική τους. Σίγουρα θα υπάρξει µια µερίδα που δεν θα ανοίξει καθόλου τα ξενοδοχεία». Προσγειώνοντας τους υπερβολικά αισιόδοξους, διευκρινίζει πως ο εσωτερικός τουρισµός σε καµία περίπτωση δεν µπορεί να συνδράµει στον ευρύτερο αγώνα επιβίωσης της τουριστικής βιοµηχανίας, παρά µόνο ως τονωτική ένεση ψυχολογίας. Ασχέτως εάν είναι επιδοτούµενος, που είναι µια έκτακτη συνθήκη, στα πρότυπα του κοινωνικού τουρισµού, ή αν µιλάµε για Ελληνες ταξιδιώτες υψηλού εισοδήµατος.

Απόλυτα ειλικρινής, παραδέχεται πως ανησυχεί για το γεγονός ότι η Γερµανία -ένας από τους βασικούς πελάτες του ελληνικού τουρισµού- κρατά εντός συνόρων τους πολίτες της, µε δέλεαρ τη µείωση του ΦΠΑ και τον επιδοτούµενο τουρισµό. «Είναι αναµενόµενο πως όλες οι χώρες θα κάνουν ό,τι µπορούν για να τονώσουν την εσωτερική ζήτηση. Σε Ισπανία και Ιταλία το τουριστικό εισόδηµα προέρχεται ισοµερώς κατά 50% από το εσωτερικό και κατά 50% από το εξωτερικό. Το ελληνικό τουριστικό εισόδηµα προέρχεται κατά 90% και πλέον από τον εξωτερικό τουρισµό. Επηρεαζόµαστε λοιπόν δραµατικά, όσο και αν τονώσουµε το εσωτερικό κοµµάτι», υπογραµµίζει.


ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΜΠΑΝΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΠΙΘΕΣΗ ΠΟΥ ΔΕΧΤΗΚΕ Ο ΣΕΤΕ

Οι ποικίλες συζητήσεις που προκάλεσε η προβολή της διαφηµιστικής καµπάνιας του ΕΟΤ, αλλά και η διαδικασία ανάθεσής της στην εταιρεία Marketing Greece (M.G.) ήταν κάτι που δεν περίµενε ο Γιάννης Ρέτσος, όπως εκµυστηρεύεται στα «Π».
Θέλαμε να βάλουµε την Ελλάδα στο µυαλό του ξένου επισκέπτη που, αν δεν µπορέσει να την επισκεφθεί φέτος, να το κάνει του χρόνου. Ηταν ένα βήµα για τα επόµενα χρόνια

«Λόγω του ότι είµαστε σε µια έκτακτη συνθήκη, που µας ανάγκασε να είµαστε κλειστοί τόσο καιρό, θέλαµε να δηµιουργήσουµε ένα rebranding, δείχνοντας πως η Ελλάδα δεν είναι σαν τους άλλους προορισµούς, να τη βάλουµε στο µυαλό του ξένου επισκέπτη που, αν δεν µπορέσει να την επισκεφθεί φέτος, να το κάνει του χρόνου. Ηταν ένα βήµα για τα επόµενα χρόνια», περιγράφει, απαντώντας εµµέσως και στις απορίες του κόσµου για τη φράση του πρωθυπουργού: «Μπορεί κανείς να βιώσει την εµπειρία χωρίς κατ’ ανάγκη να επισκεφθεί την Ελλάδα».

Σε µερίδα ξενοδόχων που αισθάνθηκαν αδικηµένοι λόγω της προβολής συγκεκριµένου προορισµού (Εύβοια), καθώς και σε σχόλια περί προχειρότητας και ελλιπούς ανάδειξης του ελληνικού καλοκαιριού ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ απαντά: «Θα ακολουθήσουν νέα σποτ, µε συνέχειες. Ανάλογα, φυσικά, µε το πώς θα εξελιχθούν τα πράγµατα υγειονοµικά».

Η δύσκολη απόφαση και η έγκριση του συγκεκριµένου µονοπλάνου πέρασαν από το ∆ιοικητικό Συµβούλιο της M.G., συµπεριλαµβανοµένων αερολιµένων, ξενοδοχείων κ.ο.κ., και, φυσικά, από τον πρωθυπουργό. Η µίνιµαλ σκηνοθεσία δίνει την αίσθηση ενός low budget εγχειρήµατος, όµως ο κ. Ρέτσος λέει πως δαπανήθηκε ένα αρκετά µεγάλο ποσό, το οποίο επιθυµεί να µείνει off the record, επιχειρηµατολογώντας πως, πέρα από τα έξοδα γυρίσµατος, υπήρξαν τα πνευµατικά δικαιώµατα της µουσικής επένδυσης κ.ά., έξοδα που, όπως είναι γνωστό, καλύφθηκαν από την M.G.

«Το βέβαιο είναι ότι οποιοδήποτε νέο σποτ γίνει, πάλι η M.G. θα είναι αυτή που θα το κάνει», αποκαλύπτει, τονίζοντας πως για πρώτη φορά στα χρονικά µια καµπάνια τουρισµού γίνεται αντικείµενο πολιτικής αντιπαράθεσης.

∆ιευθύνουσα σύµβουλος της M.G. είναι η Ιωάννα ∆ρέττα, σύζυγος του κ. Ρέτσου, γεγονός που πυροδότησε σχόλια. «Εντελώς άστοχο. Ηταν στη θέση αυτή πολύ πριν από τον γάµο µας. Αν ήταν δική µου επιλογή, πάλι την ίδια θα επέλεγα για την καµπάνια. Οχι γιατί είναι σύζυγός µου, αλλά γιατί είναι αυτή που είναι ως επαγγελµατίας».
δρεττα
Η Ιωάννα Δρέττα, διευθύνουσα σύμβουλος της Marketing Greece, κατά τη διάρκεια της επίσημης παρουσίασης της καμπάνιας του ελληνικού τουρισμού στην Αίγλη Ζαππείου


Θα ακολουθήσουν κι άλλα σπότ με την Marketing Greece

Ο Γ. Ρέτσος διευκρινίζει πως η Marketing Greece διαθέτει το πόρταλ Discover Greece, µε πολύ πιο υψηλή επισκεψιµότητα από τον ιστότοπο του ΕΟΤ. «Προωθεί τη χώρα, τίποτα άλλο. Ξανασυνεργάστηκε µε το ∆ηµόσιο το 2015, όταν λόγω capital controls και δηµοψηφίσµατος είχε κάνει την καµπάνια του τουρισµού, που δώρισε στην τότε αρµόδια υπουργό, Ελενα Κουντουρά. ∆απάνη της M.G. Παροµοίως τώρα, σε συνεργασία µε τον Στιβ Βρανάκη και τον ΕΟΤ».

Για τον κ. Ρέτσο, το όλο ζήτηµα δηµιουργείται γύρω από το άρθρο της ΠΝΠ σύµφωνα µε το οποίο ο ΕΟΤ έχει δικαίωµα να κάνει απευθείας ανάθεση στην M.G. για την προβολή της Ελλάδας. «Ο µοναδικός τρόπος ήταν ο διαδικτυακός, διαφορετικά, µε ανάθεση θα καθυστερούσαµε. Ο,τι budget έχει ο ΕΟΤ για διαφήµιση το προωθεί µε απευθείας ανάθεση. Η M.G. κάνει δουλειά που δεν µπορεί να κάνει ο ΕΟΤ. Αν, για παράδειγµα, θέλει να προωθήσει την Ελλάδα µέσω διαδικτυακής ταξιδιωτικής πλατφόρµας ή στην Google (π.χ. τοποθέτηση χρηµάτων για να είναι κορυφαία επιλογή προορισµού), δεν µπορεί. Θα πρέπει να γίνει διαγωνισµός, ενώ η M.G. µπορεί».

Την όλη φασαρία την άκουσα µέσω των τρολ του ΣΥΡΙΖΑ

Σχετικά µε την αίτηση κατάθεσης εγγράφων για την ανάθεση στην M.G., που ζητά η πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ, απαντά ότι είναι καθαρά θέµα υπουργείου Τουρισµού. «Η M.G. έχει επενδύσει 8,5 εκατ. ευρώ των µετόχων της. ∆εν υπάρχει ανταπόδοση ως µπάνερ στον ιστότοπό της», λέει και αναφέρει διεθνή παραδείγµατα Σύµπραξης ∆ηµόσιου και Ιδιωτικού Τοµέα, όπως τα BrandUSA και AtoutFrance σε ΗΠΑ και Γαλλία αντίστοιχα. «Μόνο εδώ δαιµονοποιείται η σύµπραξη». Υπάρχει άλλη αντίστοιχη εταιρεία στην Ελλάδα; «Οχι, τουλάχιστον µε αυτή τη µορφή. Την όλη φασαρία την άκουσα µέσω των τρολ του ΣΥΡΙΖΑ. Κάνω έκκληση να αφήσουν τον τουρισµό έξω από πολιτικές σκοπιµότητες, ψεύδη και συκοφαντίες. ∆ιότι αντιπροσωπεύει το 25% του ΑΕΠ της χώρας!».


ΛΗΤΩ ΜΗΣΙΑΚΟΥΛΗ
litomissiakouli@yahoo.com

ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ ΣΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» ΤΟ ΣΑΒΒΑΤΟ 13 ΙΟΥΝΙΟΥ 2020