Ως ορόσημο χαρακτηρίζεται από αρμόδιες πηγές η φετινή ΔΕΘ, όχι μόνο γιατί ο πρωθυπουργός θα ξεδιπλώσει τον σχεδιασμό της επόμενης χρονιάς, αλλά και γιατί θα επισημοποιηθούν επενδυτικά projects που θα δημιουργήσουν σοβαρή αίσθηση. Σύμφωνα με πληροφορίες, πέρα από το αναπτυξιακό σχέδιο για την επόμενη ημέρα, που «τρέχουν» η Επιτροπή Σοφών υπό τον νομπελίστα Χρ. Πισσαρίδη, οι υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών και η επιτελική ομάδα του Μαξίμου, βρίσκεται σε εξέλιξη ειδικός σχεδιασμός για την προσέλκυση και επανεκκίνηση μεγάλων ξένων επενδύσεων, που θα «κουμπώσει» με τις κινήσεις για την αλλαγή του αναπτυξιακού μοντέλου. Ως χαρακτηριστική περίπτωση αναφέρεται το αποκαλούμενο «πράσινο» νησί, σε συνέχεια του έμπρακτου ενδιαφέροντος της VW για εξηλεκτρισμό των μετακινήσεων, με πληροφορίες να αναφέρουν ότι το συγκεκριμένο project βρίσκεται σε υψηλό επίπεδο ωρίμανσης. Με βάση τον σχεδιασμό της κυβέρνησης, ως στόχοι διείσδυσης της ηλεκτροκίνησης έχουν τεθεί η αύξηση του μεριδίου των ηλεκτρικών οχημάτων στην ελληνική αγορά από κάτω του 1% το 2019 σε τουλάχιστον 8,7% επί των νέων ταξινομήσεων εντός διαστήματος 5 ετών (20202024) και σε 30% το έτος 2030. Η στρατηγική για τις ξένες επενδύσεις είναι ανάλογη με αυτή που ακολουθείται στον τουρισμό: από μια «πίτα» που θα μικρύνει η Ελλάδα θα προσπαθήσει να πάρει όσο το δυνατόν μεγαλύτερο μερίδιο. Τα στοιχεία της έκθεσης UNCTAD αποκαλύπτουν ότι οι ξένες άμεσες επενδύσεις θα μειωθούν φέτος 40% από τα επίπεδα του 1,54 τρισ. δολαρίων και αυτό σημαίνει πρακτικά ότι για πρώτη φορά μετά το 2005 θα πέσουν κάτω από το 1 τρισ. δολ. Όσον αφορά το 2021, αναμένεται περαιτέρω μείωσή τους από 5% έως 10% και μόνο αν όλα πάνε καλά με την πανδημία θα υπάρξει αργή ανάκαμψη το 2022. Η εικόνα γίνεται πιο σαφής αν ανατρέξει κανείς στα πρώτα δεδομένα για τα κέρδη των 5.000 πολυεθνικών που κινούν τα νήματα σε όλη την υφήλιο, καθώς αυτές δίνουν τον ρυθμό των επενδύσεων: μείωση 40% κατά μέσο όρο, ενώ για κάποιες από αυτές αναμένονται ζημίες. Συγχωνεύσεις και μεγάλα projects έπεσαν γύρω στο 50% μέσα στους πρώτους μήνες του 2020, ενώ ακόμα και επενδύσεις σε υποδομές «βούτηξαν» κατά περίπου 40%. Τι μπορεί να προσδοκά η Ελλάδα από μια τέτοια κατάσταση;

ΓΕΡΟ «ΜΠΑΣΙΜΟ»

Το σχέδιο για γερό «μπάσιμο» σε αυτήν την επενδυτική πίτα «πατάει» σε τρεις άξονες: 1) Γενναίες φοροελαφρύνσεις για επενδύσεις στο πεδίο της έρευνας, 2) «πράσινες» επενδύσεις και 3) projects στρατηγικού χαρακτήρα. Υπάρχει ενδιαφέρον που δικαιολογεί έστω στο ελάχιστο την αισιοδοξία της κυβέρνησης ότι μπορεί να κάνει το «μπαμ»; Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι εδώ και τουλάχιστον δύο εβδομάδες ο «πυρετός» ανεβαίνει και αυτό επιβεβαιώθηκε και στο ταξίδιαστραπή του πρωθυπουργού στο Ισραήλ, όπου, πέρα από το προφανές ενδιαφέρον για «ανταλλαγές» στο πεδίο του τουρισμού, αναδείχθηκε η στρατηγικού χαρακτήρα συνεργασία στο γεωστρατηγικά «ευαίσθητο» πεδίο της ενέργειας, καθώς και το ενδιαφέρον ισραηλινών εταιρειών για συνεργασίες στην αγροτεχνολογία και την κυβερνοασφάλεια, όπου, ως γνωστόν, οι Ισραηλινοί βρίσκονται σε top επίπεδο.

Σύμφωνα με πληροφορίες, στο παιχνίδι ξαναμπαίνουν γερά και οι Αμερικανοί, οι οποίοι, μετά το σοκ της πανδημίας, επανέρχονται στα projects που είχαν μπει στο τραπέζι στις διμερείς επαφές υψηλού επιπέδου, τόσο στην Αθήνα όσο και στη Νέα Υόρκη. Ο... φόβος του «κινεζικού δράκου», που έχει κάνει γερό «μπάσιμο» στην υψηλή τεχνολογία, απειλώντας σχεδόν με μονοπώλιο μέσω εξαγορών, έχει βάλει σε θέση μάχης τους Αμερικανούς, που ασκούν πιέσεις στους Ευρωπαίους για τους κανόνες 5G, πιέσεις που φυσικά φτάνουν μέχρι την Αθήνα. Πίσω από το επενδυτικό ενδιαφέρον αμερικανικών κολοσσών, όπως η Microsoſt , πάντα υπάρχει η έγνοια του Λευκού Οίκου για την κυβερνοασφάλεια, ωστόσο αυτό δεν εμποδίζει την ελληνική πλευρά να συνδυάσει το... τερπνόν μετά του ωφελίμου. Ενδεικτικά, πριν από λίγες ημέρες, ο ∆ήμος Θεσσαλονίκης έβαλε μπροστά τη συνεργασία του με τον τεχνολογικό κολοσσό Cisco για τη δημιουργία ∆ιεθνούς Κέντρου Επιτάχυνσης Ψηφιακού Μετασχηματισμού.

ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ
  • Γενναίες φοροελαφρύνσεις για επενδύσεις στο πεδίο της έρευνας
  • «Πράσινες» επενδύσεις
  • Nέο πλαίσιο και απλοποίηση της διαδικασίας για τις ΑΠΕ
  • Οι Αμερικανοί ξανάρχονται για λιμάνια, ναυπηγεία, ενεργειακά και hi-tech projects
  • Μεγαλύτερο μερίδιο από μια μικρότερη «πίτα» διεθνών κεφαλαίων
  • Projects στρατηγικού χαρακτήρα
Αντίστοιχο είναι το ενδιαφέρον και για τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, όπου, μετά τα Ναυπηγεία Σύρου, οι Αμερικανοί θα ήθελαν να βάλουν τη δική τους «σημαία» και να μη δουν την κινεζική. Όσον αφορά το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, οι Αμερικανοί θεωρούν ότι πρόκειται για επένδυση-κλειδί για την απεξάρτηση όχι μόνο της Ελλάδας, αλλά και της Βουλγαρίας, από την Gazprom και το ρωσικό αέριο.

Η ΓΕΡΜΑΝΙΑ

Στις «πράσινες» επενδύσεις οι Αμερικανοί δεν παίζουν, πάντως, μόνοι τους κι αυτό το γνωρίζουν στην Αθήνα. Το γερμανικό ενδιαφέρον είναι επιβεβαιωμένο και αποτέλεσε ένα από τα πεδία των διμερών επαφών του πρωθυπουργού και των υπουργών του στο ταξίδι στο Βερολίνο, αλλά και στις τηλεδιασκέψεις που ακολούθησαν. Η Γερμανία δεν απέφυγε το σοκ του κοροναϊού, ωστόσο τα γεμάτα ταμεία της επιτρέπουν να ξεκινήσει από πλεονεκτική θέση την πορεία ανάκαμψης. Σημειωτέον ότι την περασμένη χρονιά, που γενικά ήταν κακή για την ευρωζώνη, η Γερμανία αύξησε τις επενδύσεις στο εξωτερικό κατά περίπου 20 δισ. δολάρια!

Σύμφωνα με μελέτη του Ελληνοαμερικανικού Επιμελητηρίου, το μερίδιο των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας δεν επηρεάζεται κατά τη διάρκεια της τρέχουσας κρίσης και σταδιακά αυξάνεται η διείσδυσή τους στο σύστημα. Εν αντιθέσει, η κατανάλωση ενέργειας από ορυκτά καύσιμα θα συνεχίσει να μειώνεται. Έως το τέλος του 2025 αναμένεται οι ΑΠΕ να αντιπροσωπεύουν το 75% της συνολικής ενέργειας που παράγεται στην Ελλάδα, καθώς η παραγωγή πρωτογενούς ενέργειας τόσο από άνθρακα όσο και από πετρέλαιο αναμένεται να ακολουθήσει πτωτική τάση. Τι σημαίνει αυτό για τους επενδυτές δεν χρειάζεται να είναι κανείς οικονομολόγος για να το καταλάβει. Στην κατεύθυνση μείωσης του συνολικού χρόνου ολοκλήρωσης της αδειοδοτικής διαδικασίας στα δύο έτη, σε εναρμόνιση με την Ευρωπαϊκή Οδηγία 2018/2001, σχεδιάζεται ολοκληρωμένη παρέμβαση απλοποίησης της διαδικασίας χορήγησης άδειας παραγωγής και θα ακολουθήσει η απλοποίηση των διαδικασιών για τις άδειες εγκατάστασης και λειτουργίας. Επιπλέον, προωθείται η εκπόνηση του Ειδικού Χωροταξικού Πλαισίου για τις ΑΠΕ, που θα αποτελέσει βασικό εργαλείο για την περαιτέρω ανάπτυξή τους.