Καθιερωμένη από το 1978 και τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ), η Παγκόσμια Ημέρα Ναυτιλίας γιορτάστηκε, χθες Πέμπτη 24 Σεπτεμβρίου με φετινό θέμα τη «Βιώσιμη Ναυτιλία για έναν Βιώσιμο Πλανήτη» (Sustainable Shipping for a Sustainable Planet).
Τίθεται ξανά και εντόνως η μεγάλη στροφή που, τα τελευταία χρόνια, κάνει ο κλάδος της ναυτιλίας και γενικά της μπλε οικονομίας προς τις νέες ψηφιακές τεχνολογίες αλλά και τις προκλήσεις για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος.
Ωστόσο, υπάρχει μια διττή ανάγνωση στα γεγονότα.  Διότι, από τη μια, ναι μεν η ελληνική ναυτιλία, ως παγκόσμιος leader, οφείλει να εκσυγχρονιστεί στο ζήτημα των νέων τεχνολογιών από την άλλη, όσον αφορά το περιβαλλοντικό ζήτημα, γίνεται συχνά ο εύκολος στόχος από άλλους, πιο ανοιχτούς, κλάδους οικονομίας, πράγμα που παραδέχονται οι επικεφαλής της ναυτιλίας.
Δεν παύουν μάλιστα να υπενθυμίζουν πως η αερομεταφορά, ευθύνεται σε πολύ υψηλότερο βαθμό για τη ρύπανση του περιβάλλοντος καθώς τα αεροπλάνα εκπέμπουν 70 φορές περισσότερους ρύπους από ότι ένα κοντέινερ πλοίο.

Τα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» ήρθαν σε επικοινωνία με τον Θεόδωρο Βενιάμη, πρόεδρο της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) ο οποίος χαιρέτισε με συγκίνηση και υπερηφάνεια τη φετινή ιδιαίτερη Παγκόσμια Ημέρα Ναυτιλίας, καθώς, όπως είπε, λόγω της πανδημίας η ανθρωπότητα και η ναυτιλία δοκιμάστηκαν και εξακολουθούν να δοκιμάζονται σκληρά. «Δυστυχώς όμως, παρότι η διεθνής ναυτιλία ανταποκρίνεται πλήρως στον αναντικατάστατο ρόλο της, εξασφαλίζοντας επαρκή αγαθά, πρώτες ύλες και ενέργεια σε όλους τους πολίτες του κόσμου, κανείς δεν έδειξε και δε δείχνει ουσιαστικό ενδιαφέρον για τις ανάγκες και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει στη λειτουργία της», τόνισε εκφράζοντας ανοιχτά τα παράπονα του κλάδου.
THEODORE_VENIAMIS

...έχουν ως κίνητρο την οικονομική αφαίμαξη του κλάδου

«Στην κρίσιμη αυτή χρονική συγκυρία, η διεθνής ναυτιλία καλείται να αντιμετωπίσει άτοπες και μη ρεαλιστικές περιφερειακές πρωτοβουλίες, με περίβλημα περιβαλλοντικού χαρακτήρα, οι οποίες λαμβάνουν χώρα στη βάση προσχηματικών αιτιάσεων, αλλά έχουν ως κίνητρο την οικονομική αφαίμαξη του κλάδου», παρατήρησε ευελπιστώντας οτι με τις αποφάσεις που καλείται να λάβει ο ΙΜΟ σύντομα θα δοθούν οι ουσιαστικές λύσεις που χρειάζεται η διεθνής ναυτιλία.

Ο πρόεδρος της ΕΕΕ έστρεψε την προσοχή και στην ειδική μνεία που πρέπει να γίνεται στους ήρωες των θαλασσών, τους ναυτικούς, ανεξαρτήτως εθνικότητας, οι οποίοι όπως τόνισε εργάζονται με αυτοθυσία.
«Δυστυχώς, αντί της αναγνώρισης που δικαιούνται, εισπράττουν την αδιαφορία των κρατών ανά τον κόσμο. Είναι λοιπόν απολύτως αναγκαίο οι ιθύνοντες να ενεργήσουν άμεσα για να εξασφαλίσουν την απρόσκοπτη μετακίνηση και παλιννόστησή τους», επεσήμανε.


Δεν ευθύνονται τα πλοία για τη ρύπανση

Τα ζητήματα του κλάδου έθεσε ξεκάθαρα και ο Θεόδωρος Κόντες, πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΚΦΝ).
«Η ναυτιλία έχει προσέξει ιδιαίτερα το περιβαλλοντικό ζήτημα και ιδιαίτερα το θέμα των καυσίμων όπου εχουν επενδυθεί πολύ υψηλά χρηματικά ποσά όπως συνέβη για παράδειγμα με τα scrubber και τα LNG. Ομως, δεν ευθύνονται τα πλοία για τη ρύπανση. Δείτε τι συμβαίνει στα εργοστάσια και τα αεροσκάφη», παρατήρησε σε συνομιλία του με το parapolitika.gr απαντώντας καταφατικά στο αν εξακολουθεί να είναι στόχος η ναυτιλία.
«Ήδη τα μικρά πλοία, τύπου καταμαράν έχουν κάνει μεγάλα βήματα με την χρήση ηλιακής ενέργειας και τις ανεμογεννήτριες», εξηγεί, μη αποκλείοντας μάλιστα κάποια ημέρα μετά από αρκετά χρόνια, να δούμε εξελιγμένα βαπόρια όπως τα… ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
κοντες_παραπολιτικα_σ

Ο κ. Κόντες εξέφρασε ωστόσο κάποια βασικά παράπονα που κρατούν στάσιμο τον κλάδο όπως το γεγονός ότι η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα που δεν έχει τρανζιτ πετρέλαιο σε συγκεκριμένες συνθήκες. Οπως τώρα, εν μέσω πανδημίας που δεν υπάρχουν επιβάτες και τα βαπόρια είναι δεμένα.
«Γιατί οι πλοιοκτήτες να πληρώνουν τα διπλά ποσά ή να φεύγουν σε άλλους προορισμούς για να το προμηθευτούν;», διερωτήθηκε λέγοντας πως κανένα άλλο κράτος δεν αντιμετωπίζει τέτοιο ζήτημα και ελπίζοντας πως το υπουργείο Οικονομικών θα δώσει σύντομα απαντήσεις.

Ο πρόεδρος της ΕΚΦΝ βλέπει ωστόσο, ένα λαμπρό μέλλον για την ελληνική ναυτιλία αλλά και την κρουαζιέρα. «Ομως για να δουλέψει καλά στην περιοχή μας θα πρέπει να ηρεμήσει η κατάσταση και να υπάρξει ειρήνη»,  παρατήρησε αναφερόμενος στα διαρκή γεωπολιτικά ζητήματα της Ανατολικής Μεσογείου. Μάλιστα στάθηκε και στο γεγονός ότι η Ελλάδα είναι ο μεγάλος προνομιούχος στην περιοχή, καθώς συνδυάζει την πολυνησία με τον πολιτισμό και τα ιστορικά μνημεία.
«Η Ανατολική Μεσογειος προσφέρει τη δυνατότητα επισκέψεις σε τρεις διαφορετικές ηπείρους και τόσες πολλές και διαφορετικές μεταξύ τους χώρες και κουλτούρες. Ομως για να γίνει η κρουαζιέρα ανταγωνίσιμη θα πρέπει να υπάρξει ισορροπία στις γύρω περιοχές», υπογράμμισε, πιστεύοντας πως η Ανατολική Μεσόγειος έχει τέτοιες δυνατότητες που μπορεί να ξεπεράσει ακόμα και την Καραϊβική.


Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ ΣΤΗ ΝΑΥΤΙΛΙΑ
Αναμφίβολα πάντως, οι επικεφαλής του ναυτιλιακού κλάδου παρατηρούν πως η στροφή προς τις νέες τεχνολογίες επιταχύνθηκε με ταχύτητα φωτός με την εμφάνιση της πανδημίας COVID-19.
Η αναγκαστική - πλην απαραίτητη - αυτή επιτάχυνση είναι που φέρνει στο τραπέζι των συζητήσεων του ναυτιλιακού λόμπι και των φορέων του, τη μία και μοναδική μεγάλη ευκαιρία για την Ελλάδα: όχι μόνο για να ανακάμψει αλλά και για να γυρίσει το παιχνίδι υπέρ της κερδίζοντας το χαμένο έδαφος των προηγούμενων ετών και αντιμετωπίζοντας τον ανταγωνισμό που καραδοκεί στην χρήση της υψηλής τεχνολογίας.

Ο ΣΕΚΕΕ είναι σε διαρκή επικοινωνία με το υπουργείο Ναυτιλίας

«Αν είναι σαν χώρα να παράξουμε τεχνολογία θα πρέπει να είναι πάνω στα δυνατά χαρτιά της οικονομίας μας όπως είναι η ναυτιλία και ο τουρισμός», ξεκαθάρισε στα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» ο Σπύρος Καράμπαμπας, ταμίας & υπεύθυνος δράσεων του τομέα ναυτιλίας στον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Καινοτόμων Εφαρμογών Ελλάδας (ΣΕΚΕΕ).
«Εχουμε το προτέρημα να παράξουμε τεχνολογια σε έναν ισχυρό τομέα της οικονομίας μας αλλά πρέπει να λάβουμε υπόψη μας ότι υπάρχει διεθνής ανταγωνισμός», επεσήμανε λέγοντας πως οι κύριοι ανταγωνιστές της Ελλάδας είναι οι ΗΠΑ, η Κίνα, η Ιαπωνία και η Νορβηγία.
«Ο ΣΕΚΕΕ είναι σε διαρκή επικοινωνία με το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και πιστεύω πως ο συνδυασμός ναυτιλίας-τεχνολογίας θα αποτελέσει τόνωση στην εθνική οικονομία και πυλώνα για τη χώρα».
sp_karampampas_for_parapolitika_2


Οι νέες τεχνολογίες αλλάζουν ριζικά τα δεδομένα στον χώρο και πλέον θεωρούνται ένα με αυτόν. Οπως εξήγησε υπάρχουν αισθητήρες IoT (Internet Of Things), που ενημερώνουν τη στεριά για το τι γίνεται μέσα στο πλοίο ή ακόμη προβλέπουν κάποια πιθανά προβλήματα στο επόμενο ταξίδι, έτσι ώστε να λαμβάνονται έγκαιρα τα απαραιτητα μετρα. Ακόμη υπάρχουν εφαρμογές σχετικά με τη βελτιστοποίηση του δρομολογίου και την άμεση πληροφόρηση (marine traffic) σχετικά με τον καιρό, τον κίνδυνο πειρατείας, κ.α.
«Πολλές από τις εταιρίες-μέλη μας διαθέτουν αποκλειστικά προϊόντα για τη ναυτιλία. Είναι λοιπόν βασικό μας στόχος να βοηθάμε με την εξωστρέφεια για την καλύτερη προώθηση της ελληνικής καινοτομίας πάνω στη ναυτιλία», πρόσθεσε o κ. Καράμπαμπας.
imo_2


Το αυξανόμενο ενδιαφέρον για επενδύσεις στους νέους τομείς τεχνολογίας είχε δει από νωρίς και ο Θεόδωρος Βώκος, managing director των Εκθέσεων ΠΟΣΕΙΔΩΝΙΑ ΑΕ.
Μάλιστα στην καθιερωμένη έκθεση που ακυρώθηκε εξαιτίας της πανδημίας θα υπήρχε εκτενής παρουσίαση πάνω στη νανοτεχνολογία καυσίμων, τα προϊόντα αποθείωσης, τα συστήματα αποθήκευσης ενέργειας ιόντων λιθίου, την οικολογική τεχνολογία βιομηχανικών επιχρισμάτων, τα συστήματα υποβοήθησης ανέμου, κ.α.
vokos_inside_parapolitika

Οπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο κ. Βώκος «οι ψηφιακές τεχνολογίες κερδίζουν όλο και μεγαλύτερο έδαφος, ενώ λύσεις όπως είναι τα συστήματα παρακολούθησης του φορτίου εν πλω, τα μη επανδρωμένα πλοία, η ψηφιοποίηση των διαδικασιών συντήρησης και ο απομακρυσμένος έλεγχος πλοίων από την ξηρά, συγκαταλέγονται ανάμεσα στις τεχνολογικές τάσεις που θα αναδιαμορφώσουν ριζικά το τοπίο και τις οποίες θα κληθεί να υιοθετήσει η ναυτιλιακή βιομηχανία στο κοντινό μέλλον».

ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΑ: ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΗΣ ΘΑΛΑΣΣΑΣ
Η βιομηχανία της κρουαζιέρας ενισχύει όλο και περισσότερο την εφαρμογή τεχνολογιών που προστατεύουν το θαλάσσιο περιβάλλον. Σε πρόσφατη έκθεση η οποία εκπονήθηκε από την Oxford Economics. για τις περιβαλλοντικές τεχνολογίες και πρακτικές και που παρουσίασε η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας για το 2020 (CLIA), διαπιστώθηκε πως οι εταιρείες κρουαζιέρας έχουν ηγετικό ρόλο στην υιοθέτηση θαλάσσιων τεχνολογιών που ωφελούν το σύνολο της ναυτιλιακής βιομηχανίας. Ασχέτως αν τα κρουαζιερόπλοια αντιστοιχούν σε πολύ λιγότερο από το 1% της παγκόσμιας ναυτιλιακής κοινότητας.

Μέχρι σήμερα, ο κλάδος έχει επενδύσει πάνω από 23,5 δισ. δολάρια σε πλοία με νέες τεχνολογίες και καθαρότερα καύσιμα όπως συστήματα καθαρισμού καυσαερίων και υγροποιημένο φυσικό αέριο. Αριθμός που προμηνύει αύξηση της τάξης του 1,5 δισ. δολαρίων σε σχέση με τα αποτελέσματα της έκθεσης του 2019.
kroyz2


«Ακόμα και την ώρα που εργαζόμαστε για να αντιμετωπίσουμε και να ξεπεράσουμε τις επιπτώσεις της πανδημίας COVID-19, η βιομηχανία κρουαζιέρας παραμένει δεσμευμένη σε ένα καθαρότερο και πιο βιώσιμο μέλλον», δήλωσε σχετικά η Kelly Craighead, πρόεδρος & διευθύνουσα σύμβουλος της CLIA.

Οι εταιρείες-μέλη της CLIA ήταν οι πρώτες από τον ναυτιλιακό κλάδο που δεσμεύτηκαν δημόσια για τη μείωση του ποσοστού εκπομπών αερίων του άνθρακα κατά 40% έως το 2030, σε σύγκριση με το 2008.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της έκθεσης το 49% της νέας χωρητικότητας κρουαζιερόπλοιων θα βασίζεται στη χρήση LNG ως βασικού καυσίμου, ποσοστό αυξημένο κατά 51% της συνολικής χωρητικότητας σε σύγκριση με το 2018.
Οσο για τα συστήματα καθαρισμού καυσαερίων (EGCS) πάνω από το 69% της παγκόσμιας χωρητικότητας κρουαζιερόπλοιων χρησιμοποιεί EGCS για να καλύψει ή και να υπερβεί τους στόχους της μείωσης εκπομπών αερίων του άνθρακα, καταγράφοντας αύξηση κατά 25% συγκριτικά με το 2018. Επιπλέον, το 96% των νέων κρουαζιερόπλοιων που δεν κάνουν χρήση LNG θα έχουν εγκαταστημένα EGCS, αύξηση κατά 21% σε σύγκριση με το 2019.

ΠΑΡΑΚΤΙΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ
Οπως αναφέρει η έκθεση της CLIA, τα κρουαζιερόπλοια στα λιμάνια πλέον, εξοπλίζονται όλο και περισσότερο με τεχνολογία που επιτρέπει την παράκτια ηλεκτροδότησή τους, επιτρέποντας την απενεργοποίηση στους κινητήρες.
Το 32% της παγκόσμιας χωρητικότητας (αύξηση 13% από το 2019) είναι εξοπλισμένο με συστήματα παράκτιας ηλεκτροδότησης σε 14 λιμάνια παγκοσμίως όπου αυτή η δυνατότητα παρέχεται σε τουλάχιστον μία θέση πλαγιοδέτησης στο λιμάνι.

«Η βιομηχανία κρουαζιέρας εργάζεται καθημερινά για να βελτιώσει τις προσπάθειές της για υπεύθυνες πολιτικές τουρισμού και αναγνωρίζει ότι οι συνεχείς και σημαντικές επενδύσεις στην έρευνα είναι ζωτικής σημασίας για τον εντοπισμό και την παραγωγή νέων καυσίμων και συστημάτων κίνησης των πλοίων», ανέφερε σχετικά ο Adam Goldstein, πρόεδρος της CLIA Global τονίζοντας πως η CLIA, μαζί με άλλους εταίρους της ναυτιλίας, έχει προτείνει τη δημιουργία και τη χρηματοδότηση ενός Συμβουλίου Έρευνας και Ανάπτυξης με κονδύλια 5 δισ. Δολαρίων.
Adam_Goldstein_Photo_CLIA

«Θα απευθύνεται σε μια προσπάθεια συνεργασίας για τον εντοπισμό των τεχνολογιών και των πηγών ενέργειας που θα προσφέρουν επιπλέον ευκαιρίες για να μειώσουμε το περιβαλλοντικό μας αποτύπωμα και να ανταποκριθούμε στους φιλόδοξους στόχους που θέτει ο ΙΜΟ», πρόσθεσε.
Τέλος, η Μαρία Δεληγιάννη, γενική διευθύντρια Ανατολικής Μεσογείου της CLIA, υπογράμμισε: «Η προστασία του περιβάλλοντος και των προορισμών που επισκεπτόμαστε είναι επιχειρηματική επιταγή για τις εταιρείες κρουαζιέρας».

ΛΗΤΩ ΜΗΣΙΑΚΟΥΛΗ
litomissiakouli@yahoo.com