Ταυτόχρονα μέσα στον Ιούνιο θα δημοπρατηθούν, με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου, έξι σιδηροδρομικά έργα, συνολικού προϋπολογισμού άνω των τριών δισ. ευρώ, σύμφωνα με το σχεδιασμό του υπουργείου Υποδομών και της ΕΡΓΟΣΕ. Γι’ αυτό το λόγο ξεκινούν άμεσα οι διαδικασίες για την επιλογή των συμβούλων που θα υποστηρίξουν την ΕΡΓΟΣΕ στην κατάρτιση των τευχών δημοπράτησης όπως θα προκύψει μέσα από τον ανταγωνιστικό διάλογο με τους υποψηφίους.

Πρόκειται για έργα που, όπως έχει προαναγγείλει ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής, συνδέουν το σιδηροδρομικό δίκτυο με λιμάνια της χώρας ώστε να ενισχύσουν το ρόλο τους ως διαμετακομιστικούς κόμβους. Τα έξι έργα που προωθούνται με τη συγκεκριμένη διαδικασία είναι η σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκη – Καβάλα – Τοξότες (η ανατολική σιδηροδρομική Εγνατία) με προϋπολογισμό 1,3 δισ. ευρώ, το τμήμα Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο (815 εκατ. ευρώ), η σύνδεση του αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος» με τα λιμάνια της Ραφήνας (300 εκατ. ευρώ) και του Λαυρίου (380 εκατ.), η σύνδεση του σιδηροδρομικού δικτύου με το λιμάνι της Πάτρας (514 εκατ. ευρώ) και η σύνδεση του 6ου προβλήτα του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) με το δίκτυο, προϋπολογισμού 22 εκατ. ευρώ.

Ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ Χρ. Βίνης έχει επισημάνει πως μέσω του ανταγωνιστικού διαλόγου επιτυγχάνεται «επίσπευση της διαδικασίας ωρίμανσης των έργων, διασφάλιση της αρτιότερης τεχνικής λύσης και τήρησης των χρονοδιαγραμμάτων υλοποίησης ως αποτέλεσμα διαβούλευσης μεταξύ των διαγωνιζομένων», υπάρχει δυνατότητα εφαρμογής καινοτόμων λύσεων, ενώ ο Ανάδοχος γίνεται Κύριος της Μελέτης του έργου».

Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα στο οποίο έχει καταλήξει το υπουργείο Υποδομών, οι έξι διαγωνισμοί θα προκηρυχθούν τον Ιούνιο με στόχο μέχρι τον Οκτώβριο να έχουν επιλεγεί οι όμιλοι που θα συμμετάσχουν στη δεύτερη φάση, δηλαδή στον ανταγωνιστικό διάλογο. Προβλέπεται πως μέχρι τον Αύγουστο του 2022 θα έχει βρεθεί η βέλτιστη τεχνική λύση μέσα από τη συγκεκριμένη διαδικασία ώστε στο πρώτο τρίμηνο του 2023 να υποβληθούν οι δεσμευτικές οικονομικές προσφορές.

Στο υπουργείο Υποδομών έχουν ξεκαθαρίσει τόσο προς του εγχώριους εργολάβους, όσο και προς τους διεθνείς προμηθευτές συστημάτων για τους σιδηροδρόμους πως στα νέα έργα μπαίνει τέλος στον κατακερματισμό συμβάσεων που οδηγεί σε πολυετείς καθυστερήσεις. Το μοντέλο που προωθεί το υπουργείο προβλέπει πως δεν θα γίνεται ξεχωριστός διαγωνισμός για τα έργα υποδομής ενός τμήματος του σιδηροδρομικού δικτύου, ξεχωριστός για την ηλεκτροκίνηση και σηματοδότηση στο ίδιο τμήμα, ξεχωριστός για τους σταθμούς, κ.ο.κ. Αντίθετα ο ίδιος ανάδοχος θα αναλαμβάνει να παραδώσει το σιδηροδρομικό τμήμα «με το κλειδί στο χέρι» δηλαδή πλήρως ολοκληρωμένο και λειτουργικό.