ΕΒΕΠ: Να μην χαθεί η ευκαιρία δημιουργίας διαλυτηρίου πλοίων στην Ελλάδα
Να μην χαθεί η ευκαιρία για τη δημιουργία διαλυτηρίου πλοίων στην επικράτεια της χώρας προτρέπει το Εμπορικό & Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά (ΕΒΕΠ). Με επιστολή που απέστειλε στην κυβέρνηση ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Βασίλης Κορκίδης, καλείται η κυβέρνηση να συμπεριλάβει στο Ταμείο Ανάκαμψης ένα φιλόδοξο σχέδιο δημιουργίας διαλυτηρίου πλοίων.
Σύμφωνα με τον κ. Κορκίδη, το σχέδιο αυτό υποστηρίζει τις εθνικές επιδιώξεις της χώρας, ενώ θα βοηθήσει στην αναζωογόνηση των δραστηριοτήτων της ΝΕΖ Πέραμα-Σκαραμαγκάς-Ελευσίνα. Επιπλέον εντάσσεται στην στρατηγική της Ευρωπαϊκής Ένωσης σχετικά με την πράσινη ανάπτυξη. «Τα ελληνόκτητα πλοία πηγαίνουν για ανακύκλωση, αλλά και επισκευές, στην Τουρκία, προσφέροντας πακτωλό χρημάτων ετησίως και εξασφαλίζοντας απασχόληση στο τουρκικό εργατικό δυναμικό», αναφέρει ο κ. Κορκίδης, προσθέτοντας ότι το θέμα της Τουρκίας, «είναι πολύ περισσότερο από οικονομικό, είναι εθνικό: Το μέταλλο που προκύπτει από τη διάλυση ελληνόκτητων πλοίων (σκραπ) στα τουρκικά διαλυτήρια χρησιμοποιείται για την ναυπήγηση τουρκικών πλωτών μέσων και για ενίσχυση της τουρκικής χαλυβουργίας, δρώντας ανταγωνιστικά προς τις αντίστοιχες ελληνικές, όχι όμως υπό τους ίδιους όρους.»
Η ιδέα της δημιουργίας διαλυτηρίου πλοίων είναι παλιά. Ωστόσο άρχισε να ωριμάζει όταν ο εφοπλιστής Ανδρέας Μαρτίνος κάλεσε τους Ελληνες εφοπλιστές να αποκλείσουν την Τουρκία από επισκευές και δεξαμενισμούς ελληνόκτητων πλοίων ως αντίμετρο στην απόφαση μετατροπής της Αγίας Σοφίας σε τζαμί. Σημειώνεται ότι η Τουρκία εκτός από μια ισχυρή ναυπηγοεπισκευαστική βάση, διαθέτει μια μεγάλη βιομηχανία διάλυσης πλοίων. Είναι γνωστές άλλωστε οι εικόνες των διεθνών πρακτορείων, λίγους μήνες μετά την επέλαση του κορονοϊου, με τα κρουαζιερόπλοια να στοιβάζονται στα τουρκικά διαλυτήρια πλοίων.
Σύμφωνα με τον Βασίλη Κορκίδη, στα τουρκικά διαλυτήρια διαλύονται και ελληνικά πλοία, ο χάλυβας των οποίων δεν αποκλείεται να επαναχρησιμοποιείται στην κατασκευή τουρκικών πολεμικών πλοίων. Εξίσου σημαντικό είναι ότι, με την αλλαγή των περιβαλλοντικών κανόνων στο αξιόπλοο των πλοίων που επιβάλλει ο Διεθνής Οργανισμός Ναυτιλίας (ΙΜΟ), δημιουργείται μια νέα αγορά που θα οδηγήσει κάθε χρόνο δεκάδες, αν όχι εκατοντάδες, ελληνόκτητων πλοίων στα διαλυτήρια κυρίως της Τουρκίας και της Ασίας. Αξίζει να αναφερθεί ότι μόνον το 2012 οδηγήθηκαν σε διαλυτήρια 1200 πλοία απ’ όλο τον πλανήτη.
Ορισμένοι ανεβάζουν την αξία της διάλυσης πλοίων που φέρνουν οι νέοι κανονισμοί του ΙΜΟ σε περισσότερο από 200 δισ. Ευρώ παγκοσμίως. Όπως όμως και να έχει η κατάσταση πρόκειται για μια νέα αγορά που τώρα διογκώνεται λόγω της «πράσινης ατζέντας» που υιοθετούν οι κυβερνήσεις, αλλά και οι διακυβερνητικοί οργανισμοί.
Στη ρότα αυτή έχει μπει φυσικά και η Κομισιόν. Τουλάχιστον 30 διαλυτήρια πλοίων σε χώρες μέλη της Ε.Ε. έχουν πιστοποιηθεί βάσει του κοινοτικού κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 1257/2013. Μεταξύ αυτών η Δανία (5 διαλυτήρια), η Νορβηγία (5), η Βρετανία (4), η Γαλλία (4), η Λιθουανία (3), η Ολλανδία (2) και από ένα διαλυτήριο διαθέτουν οι χώρες Βέλγιο, Εσθονία, Ισπανία, Ιταλία, η Λετονία, η Πορτογαλία και η Φινλανδία. Οποιαδήποτε χώρα δηλαδή που διαθέτει στοιχειώδη ναυτιλία διαθέτει τουλάχιστον ένα διαλυτήριο πλοίων. Επίσης με βάση τον ίδιο κανονισμό η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει εγκρίνει 6 διαλυτήρια στην Τουρκία.
Η χώρα με τον μεγαλύτερο στόλο παγκοσμίως που αντιστοιχεί στο 20% του συνόλου των πλοίων του πλανήτη και στο 54% των πλοίων της Ε.Ε., η Ελλάδα δεν διαθέτει διαλυτήριο πλοίων. Σημειώνεται ότι η πίεση στον ελληνόκτητος ακτοπλοϊκό στόλο για να οδηγηθεί σε διαλυτήριο θα είναι μεγάλη καθώς έχει καιρό να ανανεωθεί λόγω της υπερδεκαετούς οικονομικής κρίσης. Εκτιμάται ότι υπάρχουν τουλάχιστον 3.000 ακτοπλοϊκά σκάφη που αργά ή γρήγορα θα οδηγηθούν στα διαλυτήρια. Και δεν γίνεται λόγος για τα ποντοπόρα πλοία.
Τέλος το ΕΒΕΠ επισημαίνει προς τους υπουργούς Οικονομικών, Ανάπτυξης, Ναυτιλίας και Επικρατειας, να μην χαθεί η ευκαιρία δημιουργίας ενός σύγχρονου διαλυτηρίου πλοίων στο πλαίσιο του Ταμείο Ανάκαμψης, το οποίο διψά για αναπτυξιακά σχέδια και μάλιστα πράσινης διάστασης, όπως είναι ένα διαλυτήριο πλοίων.
Ακολουθεί η επιστολή του προέδρου του ΕΒΕΠ, Βασίλη Κορκίδη.
«Προς: Υπουργείο Οικονομικών
Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων
Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας
Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής
Υπουργό Επικρατείας»
«Η αναζωογόνηση της ναυπηγοεπισκευαστικής δραστηριότητας της χώρας στην παρούσα οικονομική συγκυρία προσλαμβάνει ιδιάζουσα σημασία, τόσο για την παροχή της αναγκαίας υποστήριξης στη ναυτιλία της χώρας, όσο και του Πολεμικού μας Ναυτικού. Το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς (Ε.Β.Ε.Π.) έχει, πλειστάκις, ταχθεί και τεκμηριωμένα επιχειρηματολογήσει υπέρ των προσπαθειών αναβίωσης των ναυπηγοεπισκευαστικών δραστηριοτήτων και, γενικότερα, της ναυπηγοεπισκευής. Πρόσφατα, το Ε.Β.Ε.Π. επιχειρηματολόγησε και τάχθηκε υπέρ και της δημιουργίας Μονάδων Ανακύκλωσης Πλοίων στην ελληνική επικράτεια, με τις δέουσες υψηλές περιβαλλοντικές προδιαγραφές και προδιαγραφές Υγιεινής και Ασφάλειας στην Εργασία, που προβλέπει το νομοθετικό πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.), καθώς τούτο αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα των Εργασιών Ναυπήγησης & Επισκευής (καθετοποιημένη διαδικασία).»
«Προς την κατεύθυνση αυτή, η καθετοποίηση του κύκλου: ΝΑΥΠΗΓΗΣΗ – ΕΠΙΣΚΕΥΗ - ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ, με ταυτόχρονη ανάκτηση μετάλλου καθώς και ορθολογική διαχείριση αποβλήτων είναι δυνατό να δράσει ενισχυτικά στην βιώσιμη ανάπτυξη της ναυτιλιακής
βιομηχανίας με γνώμονα την προστασία του περιβάλλοντος. Η αναβίωση και μεγέθυνση τέτοιων μονάδων θα ήταν, πλέον, προσδιοριστική για την ανάπτυξη της περιοχής Πειραιάς-Σκαραμαγκάς-Ελευσίνα, αλλά και άλλων περιοχών της χώρας, όπου υπάρχουν οι σχετικές βασικές υποδομές.»
«Αξίζει να σημειωθεί ότι η δραστηριότητα της ανακύκλωσης πλοίων, ακολουθεί πιστά την φιλοσοφία της κυκλικής και, κυρίως, πράσινης οικονομίας, καθώς η ανάκτηση ναυπηγικού χάλυβα και άλλων μετάλλων και υλικών, και όχι μόνο, συμβάλλει στον περιορισμό εξάντλησης των πρώτων υλών, αλλά και στην εξοικονόμηση πόρων για την παραγωγή του. Οι διαλύσεις αναγνωρίζονται εξάλλου ως «πράσινες» βιώσιμες δραστηριότητες, επιλέξιμες για χρηματοδότηση από τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό Ταξινομίας. Η υπάρχουσα τεχνογνωσία διαλύσεων στην Ελλάδα διοχετευόμενη στους κατάλληλους χώρους και υποδομές, θα αποβεί οικονομικά αποδοτική στα πλαίσια της κυκλικής οικονομίας με πολλαπλασιαστικό αποτέλεσμα.»
«Η ανάπτυξη μονάδας ανακύκλωσης πλοίων οφείλει να ενταχθεί στους στρατηγικής-εθνικής σημασίας στόχους ανάπτυξης, δεδομένης της διττής σημασίας του εγχειρήματος, τόσο για την ανάκτηση ναυπηγικού χάλυβα, όσο και για την αξιοποίηση μέρους του, για την μελλοντική ναυπήγηση πλοίων για λογαριασμό του Πολεμικού μας Ναυτικού και άμεση επαναχρησιμοποίηση κατά το βέλτιστο τρόπο.»
«Η Ελλάδα, με την κομβική γεωστρατηγική θέση στην Ανατολική Μεσόγειο, δεν διαθέτει μονάδες ανακύκλωσης πλοίων. Τα ελληνόκτητα πλοία πηγαίνουν για ανακύκλωση, αλλά και επισκευές, στην Τουρκία, προσφέροντας πακτωλό χρημάτων ετησίως και εξασφαλίζοντας απασχόληση στο τουρκικό εργατικό δυναμικό. Το θέμα της Τουρκίας, όμως, είναι πολύ περισσότερο από οικονομικό, είναι εθνικό: Το μέταλλο που προκύπτει από τη διάλυση ελληνόκτητων πλοίων (σκραπ) στα τουρκικά διαλυτήρια χρησιμοποιείται για την ναυπήγηση τουρκικών πλωτών μέσων και για ενίσχυση της τουρκικής χαλυβουργίας, δρώντας ανταγωνιστικά προς τις αντίστοιχες ελληνικές, όχι όμως υπό τους ίδιους όρους.»
«Το Επιμελητήριο θεωρεί ότι η παρούσα συγκυρία είναι ευνοϊκή, καθώς υπάρχουν τα κατάλληλα χρηματοδοτικά εργαλεία για την στήριξη επιχειρηματικών δράσεων προς αυτή την κατεύθυνση, είτε από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης, είτε από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Θάλασσας και Αλιείας (ΕΤΘΑ) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG MARE) που εγκαινιάζει μια νέα πρόσκληση για την υποστήριξη της βιώσιμης ανάπτυξης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων (ΜΜΕ) Γαλάζιας Οικονομίας, σε ολόκληρη την Ε.Ε. Ως γνωστόν, η πρόσκληση για υποβολή προτάσεων αποτελεί ένα από τα πολλά ενδιάμεσα στάδια για την επίτευξη των στόχων της “Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας”».
«Γνωρίζοντας ότι, γενικά, οι ναυπηγοεπισκευαστικές και συναφείς δραστηριότητες είναι εντάσεως εργασίας αλλά και το εύρος των επιχειρήσεων που μπορούν να ωφεληθούν από το εν λόγω εγχείρημα, το Ε.Β.Ε.Π δηλώνει πρόθυμο με την υποστήριξη των συναρμόδιων υπουργείων να συντονίσει τις προσπάθειες προς την εν λόγω κατεύθυνση. Με τον κατάλληλο συντονισμό δημοσίου και ιδιωτικών φορέων, θα μεγιστοποιηθεί το όφελος από τις μεταξύ τους συνέργειες».
«Τέλος, επισημαίνουμε πως εν όψει της κατάθεσης από την Χώρα μας του τελικού Εθνικού Σχεδίου για την αξιοποίηση του Ταμείου Ανάκαμψης, τον Μάρτιο, τονίζουμε πως η προθεσμία για κατάθεση προτάσεων, όπως προβλέπει η Ευρωπαϊκή Ένωση, είναι ο Απρίλιος του 2021».