Βροχή τα εξώδικα στο λιμάνι με στόχο την Cosco - ΟΛΠ
Διευρύνονται οι κόντρες των ΟΛΠ/Cosco με τους χρήστες του λιμανιού. Μετά το εξώδικο του Πανελλήνιου Συλλόγου Εφοδιαστών Πλοίων και Εξαγωγέων προς την Cosco, στο οποίο καταφέρεται κατά της κινεζικής εταιρείας κατηγορώντας την ότι επιχειρεί να δημιουργήσει μονοπωλιακές καταστάσεις στην τροφοδοσία των πλοίων, τώρα κατά των πρακτικών της κινεζικής εταιρείας στρέφεται και ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Ναυπηγικής Βιομηχανίας (ΣΕΝΑΒΙ). Ο τελευταίος καταφέρεται κατά των προσπαθειών του δίδυμου ΟΛΠ-Cosco να ελέγξει μονοπωλιακά -όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στο εξώδικο- την διαχείριση των αποβλήτων των πλοίων που βρίσκονται σε ναυπηγοεπισκευαστική διαδικασία.
Η εξώδικη αίτηση που απεστάλη χθες Τετάρτη 17.02.2021 προς την ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας, κοινοποιούμενη στο Γραφείο Πρωθυπουργού, στο ΤΑΙΠΕΔ, την ηγεσία του Αρείου Πάγου, την πρέσβη της Κίνας στην Αθήνα και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αναφέρει ότι τα μέλη του ΣΕΝΑΒΙ «έχουν το αναφαίρετο δικαίωμα να παραδίδουν τα αποβλήτα επισκευής πλοίων σε πάροχο της δικής τους επιλογής χωρίς να υποχρεούνται να τα παραδώσουν στον μονοπωλιακό πάροχο της ΟΛΠ Α.Ε.». Σύμφωνα με το σκεπτικό του συνδέσμου ναυπηγοεπισκευής, όταν τα πλοία βρίσκονται σε διαδικασία συντήρησης και επισκευής, δεν διέπονται από τους κανόνες που επιβάλλονται στα λειτουργούντα πλοία. Εκτιμούν ότι η ναυπηγοεπισκευή πλοίων συνιστά συνήθη βιομηχανική δραστηριότητα, η οποία εκφεύγει των κανόνων λειτουργίας των λιμανιών.
Αφορμή για τη εξώδικη δήλωση αποτέλεσε επιστολή του προέδρου της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος (ΕΛΙΜΕ) και αν. διευθύνοντος συμβούλου του ΟΛΠ Αγγέλου Καρακώστα προς την ηγεσία του υπ. Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής (ΥΝΑΝΠ). Με την επιστολή που απεστάλη στις 12.02.2021, ζητείται η ακύρωση απoφάσεων (με αριθ. 62/2018, 180/2020 και 167/2020) της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων (ΡΑΛ) αλλά και η ακύρωση δύο αποφάσεων (με αριθ. 6000/472/2018 και 6000/562/2018) της πρώην Δημόσιας Αρχής Λιμένων (ΔΑΛ).
Η απόφαση 62/2018 της ΡΑΛ ακυρώνει ως φωτογραφική υπέρ μιας εταιρείας, την προκήρυξη διαγωνισμού του ΟΛΠ με αντικείμενο την παροχή ευκολιών υποδοχής στερεών αποβλήτων πλοίων. Κατά της απόφασης της ΡΑΛ ασκήθηκε αίτηση ακύρωσης από τον ΟΛΠ, την οποία ωστόσο απέρριψε το Διοικητικό Εφετείο Πειραιά (απόφαση Α1350/2019).
Ο ΟΛΠ όμως δεν το έβαλε κάτω και προσέφυγε κατά των σχετικών αποφάσεων στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) και η εκδίκαση της αίτησης ακύρωσης, καλώς εχόντων των πραγμάτων, έχει οριστεί για την ερχόμενη Τρίτη 23 Φεβρουαρίου 2021 (αν και πληροφορίες αναφέρουν ότι το δικαστήριο αποφάσισε οίκοθεν την αναβολή τους).
Σύμφωνα με τον ΣΕΝΑΒΙ, η κίνηση αυτή του ΟΛΠ και της ΕΛΙΜΕ προς τον υπουργό Ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη, στόχο έχει να προκαταλάβει την εκδίκαση της υπόθεσης στο ΣτΕ. Αν η διοικητική πράξη ακυρωθεί από την κυβέρνηση, τότε παύει να υπάρχει αντικείμενο κρίσης από το ανώτατο δικαστήριο της χώρας.
Αναφορικά με τις δύο αποφάσεις της ΔΑΛ (6000/472/2018 και 6000/562/2018) αυτές ορίζουν κατάλογο επιχειρήσεων για την παραλαβή και διαχείριση των αποβλήτων εργασιών πλοίων που βρίσκονται στη διαδικασία της ναυπηγοεπισκευής. Οι επιχειρήσεις ναυπηγοεπισκευής θεωρούν ότι τα απόβλητα τους δεν είναι λειτουργικά απόβλητα πλοίων τα οποία διέπονται από τη σύβασης MARPOL, κι επομένως η διαχείρισή τους αποτελεί ευθύνη των πλοιοκτητών και των επισκευαστών. Αν επιβληθεί ο μοναδικός –«μονοπωλιακός» όπως χαρακτηρίζεται από τον ΣΕΝΑΒΙ- πάροχος των ΟΛΠ/Cosco θα σημειωθεί αύξηση των χρεώσεων παροχής των σχετικών υπηρεσιών και κατά συνέπεια αύξηση του κόστους ναυπηγοεπισκευής στο Πέραμα.
«Με τις ανωτέρω διοικητικές πράξεις της ΔΑΛ και για όσο χρόνο της επιτράπηκε να τις εφαρμόσει επιτεύχθηκε μέχρι και υποπενταπλασιασμός του κόστους παραλαβής και διαχείρισης των αποβλήτων επισκευής, με προφανές όφελος υπέρ της ανταγωνιστικότητας του κλάδου μας», αναφέρεται στην εξώδικη δήλωση του ΣΕΝΑΒΙ. Σημειώνεται ότι για οι δύο επίμαχες αποφάσεις της ΔΑΛ, κρίθηκαν αμετάκλητα νόμιμες από το ΣτΕ με τη απόφαση Α2664/2020.
Η νέα αυτή κόντρα ΟΛΠ και ναυπηγοεπισκευαστών στο Πέραμα, υποκρύπτει φυσικά την κόντρα των δύο πλευρών για το ποιος έχει τον έλεγχο στη ΝΕΖ του Περάματος. Ο ΟΛΠ εποφθαλμιά την ζώνη για να δημιουργήσει τη δική του ναυπηγοεπισκευαστική βάση, κάτι που άλλωστε δεν έκρυψε δημοσίως. Η εταιρεία τον Μάιο του 2020 αρνήθηκε να υπογράψει ιδιωτικό συμφωνητικό με τον ΣΕΝΑΒΙ, με την οποία δεσμεύεται στη μη δημιουργία ναυπηγείου στο Πέραμα. Κάτι τέτοιο είχε συμφωνήσει η διοίκηση της εταιρείας προφορικά στο παρελθόν χωρίς ωστόσο να το τηρήσει. Επίσης δεν προβλέπεται κάτι σχετικό από τη σύμβαση πώλησης του 51% (+16%) του ΟΛΠ στην κινεζική εταιρεία που ολοκληρώθηκε το 2017.
Από την άλλη πλευρά ο ΣΕΝΑΒΙ θεωρεί ότι ο ΟΛΠ αποτελεί εκμισθωτή των εγκαταστάσεων που δημιούργησε το ελληνικό κράτος πίσω στις δεκαετίες του ’60 και του ’70 και τίποτε παραπάνω. Κατηγορεί δε, μαζί με άλλους χρήστες του λιμανιού (π.χ. Πανελλήνιου Συλλόγου Εφοδιαστών Πλοίων, Ναυτικό Επιμελητήριο κ.ά.), ότι δρα μονοπωλιακά, αν όχι «ιμπεριαλιστικά», στις δραστηριότητες του μεγαλύτερου λιμένα της χώρας. Πρόκειται αναμφίβολα για άλλο ένα επεισόδιο που προστίθεται σε στον κλιμακούμενο πόλεμο μεταξύ του ΟΛΠ/Cosco και της κοινωνίας του Πειραιά για τον οποίο το «τσεκούρι του πολέμου» μπορεί να θαφτεί μόνον με την παρέμβαση του πρωθυπουργού της χώρας.
Η εξώδικη αίτηση που απεστάλη χθες Τετάρτη 17.02.2021 προς την ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας, κοινοποιούμενη στο Γραφείο Πρωθυπουργού, στο ΤΑΙΠΕΔ, την ηγεσία του Αρείου Πάγου, την πρέσβη της Κίνας στην Αθήνα και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αναφέρει ότι τα μέλη του ΣΕΝΑΒΙ «έχουν το αναφαίρετο δικαίωμα να παραδίδουν τα αποβλήτα επισκευής πλοίων σε πάροχο της δικής τους επιλογής χωρίς να υποχρεούνται να τα παραδώσουν στον μονοπωλιακό πάροχο της ΟΛΠ Α.Ε.». Σύμφωνα με το σκεπτικό του συνδέσμου ναυπηγοεπισκευής, όταν τα πλοία βρίσκονται σε διαδικασία συντήρησης και επισκευής, δεν διέπονται από τους κανόνες που επιβάλλονται στα λειτουργούντα πλοία. Εκτιμούν ότι η ναυπηγοεπισκευή πλοίων συνιστά συνήθη βιομηχανική δραστηριότητα, η οποία εκφεύγει των κανόνων λειτουργίας των λιμανιών.
Αφορμή για τη εξώδικη δήλωση αποτέλεσε επιστολή του προέδρου της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος (ΕΛΙΜΕ) και αν. διευθύνοντος συμβούλου του ΟΛΠ Αγγέλου Καρακώστα προς την ηγεσία του υπ. Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής (ΥΝΑΝΠ). Με την επιστολή που απεστάλη στις 12.02.2021, ζητείται η ακύρωση απoφάσεων (με αριθ. 62/2018, 180/2020 και 167/2020) της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων (ΡΑΛ) αλλά και η ακύρωση δύο αποφάσεων (με αριθ. 6000/472/2018 και 6000/562/2018) της πρώην Δημόσιας Αρχής Λιμένων (ΔΑΛ).
Η απόφαση 62/2018 της ΡΑΛ ακυρώνει ως φωτογραφική υπέρ μιας εταιρείας, την προκήρυξη διαγωνισμού του ΟΛΠ με αντικείμενο την παροχή ευκολιών υποδοχής στερεών αποβλήτων πλοίων. Κατά της απόφασης της ΡΑΛ ασκήθηκε αίτηση ακύρωσης από τον ΟΛΠ, την οποία ωστόσο απέρριψε το Διοικητικό Εφετείο Πειραιά (απόφαση Α1350/2019).
Ο ΟΛΠ όμως δεν το έβαλε κάτω και προσέφυγε κατά των σχετικών αποφάσεων στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) και η εκδίκαση της αίτησης ακύρωσης, καλώς εχόντων των πραγμάτων, έχει οριστεί για την ερχόμενη Τρίτη 23 Φεβρουαρίου 2021 (αν και πληροφορίες αναφέρουν ότι το δικαστήριο αποφάσισε οίκοθεν την αναβολή τους).
Σύμφωνα με τον ΣΕΝΑΒΙ, η κίνηση αυτή του ΟΛΠ και της ΕΛΙΜΕ προς τον υπουργό Ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη, στόχο έχει να προκαταλάβει την εκδίκαση της υπόθεσης στο ΣτΕ. Αν η διοικητική πράξη ακυρωθεί από την κυβέρνηση, τότε παύει να υπάρχει αντικείμενο κρίσης από το ανώτατο δικαστήριο της χώρας.
Αναφορικά με τις δύο αποφάσεις της ΔΑΛ (6000/472/2018 και 6000/562/2018) αυτές ορίζουν κατάλογο επιχειρήσεων για την παραλαβή και διαχείριση των αποβλήτων εργασιών πλοίων που βρίσκονται στη διαδικασία της ναυπηγοεπισκευής. Οι επιχειρήσεις ναυπηγοεπισκευής θεωρούν ότι τα απόβλητα τους δεν είναι λειτουργικά απόβλητα πλοίων τα οποία διέπονται από τη σύβασης MARPOL, κι επομένως η διαχείρισή τους αποτελεί ευθύνη των πλοιοκτητών και των επισκευαστών. Αν επιβληθεί ο μοναδικός –«μονοπωλιακός» όπως χαρακτηρίζεται από τον ΣΕΝΑΒΙ- πάροχος των ΟΛΠ/Cosco θα σημειωθεί αύξηση των χρεώσεων παροχής των σχετικών υπηρεσιών και κατά συνέπεια αύξηση του κόστους ναυπηγοεπισκευής στο Πέραμα.
«Με τις ανωτέρω διοικητικές πράξεις της ΔΑΛ και για όσο χρόνο της επιτράπηκε να τις εφαρμόσει επιτεύχθηκε μέχρι και υποπενταπλασιασμός του κόστους παραλαβής και διαχείρισης των αποβλήτων επισκευής, με προφανές όφελος υπέρ της ανταγωνιστικότητας του κλάδου μας», αναφέρεται στην εξώδικη δήλωση του ΣΕΝΑΒΙ. Σημειώνεται ότι για οι δύο επίμαχες αποφάσεις της ΔΑΛ, κρίθηκαν αμετάκλητα νόμιμες από το ΣτΕ με τη απόφαση Α2664/2020.
Η νέα αυτή κόντρα ΟΛΠ και ναυπηγοεπισκευαστών στο Πέραμα, υποκρύπτει φυσικά την κόντρα των δύο πλευρών για το ποιος έχει τον έλεγχο στη ΝΕΖ του Περάματος. Ο ΟΛΠ εποφθαλμιά την ζώνη για να δημιουργήσει τη δική του ναυπηγοεπισκευαστική βάση, κάτι που άλλωστε δεν έκρυψε δημοσίως. Η εταιρεία τον Μάιο του 2020 αρνήθηκε να υπογράψει ιδιωτικό συμφωνητικό με τον ΣΕΝΑΒΙ, με την οποία δεσμεύεται στη μη δημιουργία ναυπηγείου στο Πέραμα. Κάτι τέτοιο είχε συμφωνήσει η διοίκηση της εταιρείας προφορικά στο παρελθόν χωρίς ωστόσο να το τηρήσει. Επίσης δεν προβλέπεται κάτι σχετικό από τη σύμβαση πώλησης του 51% (+16%) του ΟΛΠ στην κινεζική εταιρεία που ολοκληρώθηκε το 2017.
Από την άλλη πλευρά ο ΣΕΝΑΒΙ θεωρεί ότι ο ΟΛΠ αποτελεί εκμισθωτή των εγκαταστάσεων που δημιούργησε το ελληνικό κράτος πίσω στις δεκαετίες του ’60 και του ’70 και τίποτε παραπάνω. Κατηγορεί δε, μαζί με άλλους χρήστες του λιμανιού (π.χ. Πανελλήνιου Συλλόγου Εφοδιαστών Πλοίων, Ναυτικό Επιμελητήριο κ.ά.), ότι δρα μονοπωλιακά, αν όχι «ιμπεριαλιστικά», στις δραστηριότητες του μεγαλύτερου λιμένα της χώρας. Πρόκειται αναμφίβολα για άλλο ένα επεισόδιο που προστίθεται σε στον κλιμακούμενο πόλεμο μεταξύ του ΟΛΠ/Cosco και της κοινωνίας του Πειραιά για τον οποίο το «τσεκούρι του πολέμου» μπορεί να θαφτεί μόνον με την παρέμβαση του πρωθυπουργού της χώρας.