Στο ΣτΕ η κόντρα ΟΛΠ-ΣΕΝΑΒΙ για τις υπηρεσίες διαχείρισης αποβλήτων ναυπηγοεπισκευής
Νέα κόντρα μεταξύ ΟΛΠ-Cosco και του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Ναυπηγικής Βιομηχανίας (ΣΕΝΑΒΙ) πυροδοτεί η επιστολή της ΕΛΙΜΕ με αρ. 10/11.02.2021 προς την ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας. Με την επιστολή του αυτή, ο πρόεδρος της ΕΛΙΜΕ και αν. διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠ Άγγελος Καρακώστας, ζητεί από το υπουργείο Ναυτιλίας την ακύρωση αποφάσεων τόσο της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων (ΡΑΛ) όσο και της καταργημένης από το 2020 Δημόσιας Αρχής Λιμένων (ΔΑΛ).
Την ύπαρξη της επιστολής αποκάλυψαν τα parapolitika.gr και σύμφωνα με στελέχη της ΣΕΝΑΒΙ, στόχος της είναι ο «τορπιλισμός» της εκδίκασης της σχετικής υπόθεσης στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) που έχει προγραμματιστεί για τις 23 Φεβρουαρίου 2021.
Συγκεκριμένα, κατά των αποφάσεων των ΡΑΛ (62/2018 και 180/2020) και ΔΑΛ (6000/472/2018, 6000/562/2018) έχουν κατατεθεί αιτήσεις ακύρωσης στο ΣτΕ από τις εταιρείες Antipollution και ΟΛΠ. Επιδίωξη των προσφευγόντων στο ΣτΕ είναι η ακύρωση των ανωτέρω αποφάσεων από την πολιτεία, πριν η τύχη τους κριθεί νομικά στο ΣτΕ. Αυτό συμβαίνει επειδή, αν ακυρωθούν οι συγκεκριμένες διοικητικές πράξεις, τότε το ΣτΕ δεν θα έχει ουσιαστικό αντικείμενο για να κρίνει. Θέλουν δηλαδή οι δύο πλευρές ΟΛΠ-Cosco και Antipollution η προσφυγή να μην εκδικασθεί, παρόλο που την αίτηση ακύρωσης των αποφάσεων στο ΣτΕ κατέθεσαν οι ίδιοι.
Σύμφωνα με τους ανθρώπους της ΣΕΝΑΒΙ, o κινεζικός όμιλος πλέον «αισθάνεται ισχυρός» μετά την κατάργηση αρμοδιοτήτων της ΡΑΛ και φυσικά την κατάργηση της ΔΑΛ από νόμους που ψήφισε η νέα κυβέρνησης της ΝΔ. Έτσι επιχειρεί να κλείσει την υπόθεση αυτή, πριν ακόμη φτάσει στο ΣτΕ όπου μπορεί να έχει απρόβλεπτη εξέλιξη. Κάτι τέτοιο ωστόσο είναι δύσκολο να συμβεί πλέον, αφού η υπόθεση εκδικάζεται (εκτός άλλου απροόπτου όπως αναβολή λόγω covid-19) την ερχόμενη Τρίτη 23 Φεβρουαρίου 2021 στο Δ’ Τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας. Ωστόσο φαίνεται η πλευρά της ΟΛΠ-Cosco να το παλεύει.
Η κόντρα αυτή η ΟΛΠ-Cosco με τον ΣΕΝΑΒΙ έχει ως απώτερη επιδίωξη τον έλεγχο της υπηρεσίας διαχείρισης αποβλήτων στα πλοία που βρίσκονται για ναυπηγοεπισκευή. Ο ΣΕΝΑΒΙ θεωρεί ότι τα απόβλητα των πλοίων της ναυπηγοεπισκευαστικής είναι απόβλητα συνήθους βιομηχανικής επεξεργασίας και δεν υπόκεινται στον συνήθη κανονισμό διαχείρισης των αποβλήτων των εν λειτουργία πλοίων, δηλαδή των Φορέων Διαχείρισης Λιμένα. Επομένως κάθε εταιρεία ναυπηγοεπισκευής επιλέγει τον διαχειριστή αποβλήτων της προτίμησης της, μέσα από ένα πίνακα νόμιμων παρόχων που έχει συντάξει η ΡΑΛ και η ΔΑΛ.
Αντίθετα η ΟΛΠ-Cosco, θεωρεί ότι τα πλοία που βρίσκονται στην ναυπηγοεπισκευή, αντιμετωπίζονται ως εν λειτουργία πλοία και άρα οι υπηρεσίες διαχείρισης των αποβλήτων θα πρέπει να γίνεται από τον μονοπωλιακό πάροχο της επιλογής της (Antipollution). Μια τέτοια επιλογή όμως, όπως αναφέρουν οι ναυπηγοεπισκευαστές, οδηγεί μαθηματικά σε αύξηση των χρεώσεων η οποία μπορεί να είναι υπερδιπλάσια συνήθων χρεώσεων. Σαν αποτέλεσμα με μαθηματική ακρίβεια θα οδηγήσει σε μια περαιτέρω ενίσχυση μονοπωλιακών καταστάσεων στο λιμάνι του Πειραιά που κάνουν τη ζωή των μελών του ΣΕΝΑΒΙ οικονομικά ανυπόφορη.
Οι κινήσεις αυτές, όπως αναφέρουν οι άνθρωποι της ΣΕΝΑΒΙ, είναι μέρος της στρατηγικής των ΟΛΠ-Cosco προκειμένου να οδηγήσουν σε μαρασμό της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης (ΝΕΖ) Περάματος. Ο κινεζικός κολοσσός, λένε χαρακτηριστικά, εποφθαλμιά συστηματικά την απόκτηση του ελέγχου της ΝΕΖ Περάματος, με στόχο να αποκτήσει η ίδια ναυπηγοεπισκευαστική βάση και δραστηριότητα, κάτι που δεν διαθέτει σήμερα και δεν επιτρέπεται ρητώς από την σύμβαση παραχώρησης. Καθώς μάλιστα ο αμερικανικός παράγοντας φαίνεται να κλείνει τις άλλες ναυπηγοεπισκευαστικές βάσεις της χώρας (Σκαραμαγκάς, Ελευσίνα), η αγωνία του κινεζικού ομίλου είναι μεγάλη.
Γι’ αυτό άλλωστε εξηγούν, καλά ενημερωμένες πηγές ότι σε αντίθεση με ότι συμβαίνει με τους προβλήτες εμπορευματοκιβωτίων που θυμίζουν σύγχρονο λιμάνι και είναι υπόδειγμα οργάνωσης, η ΝΕΖ στο Πέραμα έχει αφεθεί στην τύχη της, με τους δρόμους και τις εγκαταστάσεις να θυμίζουν την Ελλάδα της δεκαετίας του ’60 και του ’70.
Ο ΟΛΠ παρά το ότι έχει υποχρέωσή να συντηρεί τις εγκαταστάσεις, έχει αφήσει ακόμη και χωρίς ρεύμα πολλές μονάδες, που εξακολουθούν να χρησιμοποιούν γεννήτριες για την παροχή ηλεκτρικής ενέργειας. Επίσης έχει δημιουργήσει κατασκευές που μπορεί να οδηγήσουν σε πλημμύρες την ΝΕΖ κ.ά. Ορισμένοι μάλιστα σημειώνουν ότι οι κατασκευές της (π.χ. το τούνελ των σωληνώσεων που έχει δημιουργηθεί) μπορεί να θέσει σε κίνδυνο και ανθρώπινες ζωές.
Τον ΣΕΝΑΒΙ στην εκδίκαση της υπόθεσης στο ΣτΕ, φαίνεται ότι στηρίζουν οι ακτοπλόοι του Πειραιά (ΣΕΕΝ) που αναμένεται να παρέμβουν επίσης υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου. Επίσης ο ΣΕΝΑΒΙ αναμένεται να απαντήσει στην επιστολή του προέδρου της ΕΛΙΜΕ, για την οποία αμφιβάλλει αν αυτή έχει την έγκριση του διοικητικού συμβουλίου της ΕΛΙΜΕ και ότι η επιστολή που παρατίθεται δεν συνιστά προσωπική πρωτοβουλία του αν. προέδρου του ΟΛΠ κ. Καρακώστα.
Την ύπαρξη της επιστολής αποκάλυψαν τα parapolitika.gr και σύμφωνα με στελέχη της ΣΕΝΑΒΙ, στόχος της είναι ο «τορπιλισμός» της εκδίκασης της σχετικής υπόθεσης στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) που έχει προγραμματιστεί για τις 23 Φεβρουαρίου 2021.
Συγκεκριμένα, κατά των αποφάσεων των ΡΑΛ (62/2018 και 180/2020) και ΔΑΛ (6000/472/2018, 6000/562/2018) έχουν κατατεθεί αιτήσεις ακύρωσης στο ΣτΕ από τις εταιρείες Antipollution και ΟΛΠ. Επιδίωξη των προσφευγόντων στο ΣτΕ είναι η ακύρωση των ανωτέρω αποφάσεων από την πολιτεία, πριν η τύχη τους κριθεί νομικά στο ΣτΕ. Αυτό συμβαίνει επειδή, αν ακυρωθούν οι συγκεκριμένες διοικητικές πράξεις, τότε το ΣτΕ δεν θα έχει ουσιαστικό αντικείμενο για να κρίνει. Θέλουν δηλαδή οι δύο πλευρές ΟΛΠ-Cosco και Antipollution η προσφυγή να μην εκδικασθεί, παρόλο που την αίτηση ακύρωσης των αποφάσεων στο ΣτΕ κατέθεσαν οι ίδιοι.
Σύμφωνα με τους ανθρώπους της ΣΕΝΑΒΙ, o κινεζικός όμιλος πλέον «αισθάνεται ισχυρός» μετά την κατάργηση αρμοδιοτήτων της ΡΑΛ και φυσικά την κατάργηση της ΔΑΛ από νόμους που ψήφισε η νέα κυβέρνησης της ΝΔ. Έτσι επιχειρεί να κλείσει την υπόθεση αυτή, πριν ακόμη φτάσει στο ΣτΕ όπου μπορεί να έχει απρόβλεπτη εξέλιξη. Κάτι τέτοιο ωστόσο είναι δύσκολο να συμβεί πλέον, αφού η υπόθεση εκδικάζεται (εκτός άλλου απροόπτου όπως αναβολή λόγω covid-19) την ερχόμενη Τρίτη 23 Φεβρουαρίου 2021 στο Δ’ Τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας. Ωστόσο φαίνεται η πλευρά της ΟΛΠ-Cosco να το παλεύει.
Η κόντρα αυτή η ΟΛΠ-Cosco με τον ΣΕΝΑΒΙ έχει ως απώτερη επιδίωξη τον έλεγχο της υπηρεσίας διαχείρισης αποβλήτων στα πλοία που βρίσκονται για ναυπηγοεπισκευή. Ο ΣΕΝΑΒΙ θεωρεί ότι τα απόβλητα των πλοίων της ναυπηγοεπισκευαστικής είναι απόβλητα συνήθους βιομηχανικής επεξεργασίας και δεν υπόκεινται στον συνήθη κανονισμό διαχείρισης των αποβλήτων των εν λειτουργία πλοίων, δηλαδή των Φορέων Διαχείρισης Λιμένα. Επομένως κάθε εταιρεία ναυπηγοεπισκευής επιλέγει τον διαχειριστή αποβλήτων της προτίμησης της, μέσα από ένα πίνακα νόμιμων παρόχων που έχει συντάξει η ΡΑΛ και η ΔΑΛ.
Αντίθετα η ΟΛΠ-Cosco, θεωρεί ότι τα πλοία που βρίσκονται στην ναυπηγοεπισκευή, αντιμετωπίζονται ως εν λειτουργία πλοία και άρα οι υπηρεσίες διαχείρισης των αποβλήτων θα πρέπει να γίνεται από τον μονοπωλιακό πάροχο της επιλογής της (Antipollution). Μια τέτοια επιλογή όμως, όπως αναφέρουν οι ναυπηγοεπισκευαστές, οδηγεί μαθηματικά σε αύξηση των χρεώσεων η οποία μπορεί να είναι υπερδιπλάσια συνήθων χρεώσεων. Σαν αποτέλεσμα με μαθηματική ακρίβεια θα οδηγήσει σε μια περαιτέρω ενίσχυση μονοπωλιακών καταστάσεων στο λιμάνι του Πειραιά που κάνουν τη ζωή των μελών του ΣΕΝΑΒΙ οικονομικά ανυπόφορη.
Οι κινήσεις αυτές, όπως αναφέρουν οι άνθρωποι της ΣΕΝΑΒΙ, είναι μέρος της στρατηγικής των ΟΛΠ-Cosco προκειμένου να οδηγήσουν σε μαρασμό της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης (ΝΕΖ) Περάματος. Ο κινεζικός κολοσσός, λένε χαρακτηριστικά, εποφθαλμιά συστηματικά την απόκτηση του ελέγχου της ΝΕΖ Περάματος, με στόχο να αποκτήσει η ίδια ναυπηγοεπισκευαστική βάση και δραστηριότητα, κάτι που δεν διαθέτει σήμερα και δεν επιτρέπεται ρητώς από την σύμβαση παραχώρησης. Καθώς μάλιστα ο αμερικανικός παράγοντας φαίνεται να κλείνει τις άλλες ναυπηγοεπισκευαστικές βάσεις της χώρας (Σκαραμαγκάς, Ελευσίνα), η αγωνία του κινεζικού ομίλου είναι μεγάλη.
Γι’ αυτό άλλωστε εξηγούν, καλά ενημερωμένες πηγές ότι σε αντίθεση με ότι συμβαίνει με τους προβλήτες εμπορευματοκιβωτίων που θυμίζουν σύγχρονο λιμάνι και είναι υπόδειγμα οργάνωσης, η ΝΕΖ στο Πέραμα έχει αφεθεί στην τύχη της, με τους δρόμους και τις εγκαταστάσεις να θυμίζουν την Ελλάδα της δεκαετίας του ’60 και του ’70.
Ο ΟΛΠ παρά το ότι έχει υποχρέωσή να συντηρεί τις εγκαταστάσεις, έχει αφήσει ακόμη και χωρίς ρεύμα πολλές μονάδες, που εξακολουθούν να χρησιμοποιούν γεννήτριες για την παροχή ηλεκτρικής ενέργειας. Επίσης έχει δημιουργήσει κατασκευές που μπορεί να οδηγήσουν σε πλημμύρες την ΝΕΖ κ.ά. Ορισμένοι μάλιστα σημειώνουν ότι οι κατασκευές της (π.χ. το τούνελ των σωληνώσεων που έχει δημιουργηθεί) μπορεί να θέσει σε κίνδυνο και ανθρώπινες ζωές.
Τον ΣΕΝΑΒΙ στην εκδίκαση της υπόθεσης στο ΣτΕ, φαίνεται ότι στηρίζουν οι ακτοπλόοι του Πειραιά (ΣΕΕΝ) που αναμένεται να παρέμβουν επίσης υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου. Επίσης ο ΣΕΝΑΒΙ αναμένεται να απαντήσει στην επιστολή του προέδρου της ΕΛΙΜΕ, για την οποία αμφιβάλλει αν αυτή έχει την έγκριση του διοικητικού συμβουλίου της ΕΛΙΜΕ και ότι η επιστολή που παρατίθεται δεν συνιστά προσωπική πρωτοβουλία του αν. προέδρου του ΟΛΠ κ. Καρακώστα.