Το περίεργο πόρισμα της Επ. Ανταγωνισμού και οι γέφυρες Μαξίμου – Βαξεβάνη
Πόρισμα της Επ. Ανταγωνισμού για μια τελειωμένη υπόθεση
-Διάβασα την ανακοίνωση της Επιτροπής Ανταγωνισμού για τον κατασκευαστικό κλάδο κι η αλήθεια είναι ότι δεν κατάλαβα τι ακριβώς λέει κι αν προτείνει κάτι συγκεκριμένο. Γιατί με εξαίρεση τις επιφυλάξεις που εκφράζει για μια τελειωμένη υπόθεση, αυτής της συμμετοχής της Reggeborgh στο μετοχικό κεφάλαιο της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και της Ελλάκτωρ, όπου μιλάμε για περσινά ξινά σταφύλια με δεδομένη την αποχώρηση των Ολλανδών από το μαγαζί του Περίστερη, στα υπόλοιπα δεν βγαίνει και πολύ νόημα.
-Εκφράζει, κυρίως, η Επιτροπή του κ. Λιανού τον προβληματισμό της για κάποια θέματα που έχουν να κάνουν με το θεσμικό πλαίσιο των δημοσίων έργων, το οποίο θυμίζω πρόσφατα άλλαξε με νομοθετική πρωτοβουλία του υπουργείο Υποδομών. Ωστόσο, προτάσεις για υγιή ανταγωνισμό δεν βλέπω. Αντιθέτως, μάλιστα. Για παράδειγμα, μεγάλη εντύπωση προκαλούν δύο θέματα και σε αυτά θα σταθώ:
1-Καταλαβαίνω καλά ότι ο κ. Λιανός ασκεί κριτική στην κυβέρνηση επειδή νομοθέτησε για να λύσει επιτέλους το τεράστιο πρόβλημα με τις υπέρογκες εκπτώσεις στα δημόσια έργα και να προασπίσει έτσι το δημόσιο συμφέρον; Είναι δυνατόν; Μέχρι και οι πέτρες γνωρίζουν ότι το βασικότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει ο κατασκευαστικός κλάδος είναι οι παράλογα υψηλές εκπτώσεις. Που έχουν τινάξει τον κλάδο στον αέρα, έχουν οδηγήσει σε πτώχευση δεκάδες εταιρίες και σε ναυάγια και κουφάρια σειρά έργων που λόγω των μεγάλων εκπτώσεων που είχαν δοθεί αρχικά δεν ολοκληρώθηκαν ποτέ ή κι αν ολοκληρώθηκαν, ολοκληρώθηκαν με πολύ μεγάλη με πολύ μεγάλη καθυστέρηση και τελικά κόστισαν δυο και τρεις φορές πάνω τον αρχικό προϋπολογισμό.
-Δηλαδή, τι έπρεπε να κάνει η κυβέρνηση; Να αφήσει τον κάθε απατεώνα να χτυπάει τα έργα με εκπτώσεις 60% και 70% και μετά να ψάχνει να βρει ποιός θα τελειώσει το έργο; Ή πρέπει μέσω των τεράστιων εκπτώσεων να κλείσει και η τελευταία εταιρεία που έχει μείνει ζωντανή; Όλοι συμφωνούν ότι οι παράλογοι υψηλές εκπτώσεις οδηγούνε με μαθηματική ακρίβεια σε νόθευση του ανταγωνισμού. Και αφήνεται να εννοηθεί ότι κακώς η κυβέρνηση επιχειρεί να λύσει αυτό το πρόβλημα;
2-Επίσης, αν κατάλαβα καλά, η Επιτροπή του κ. Λιανού ισχυρίζεται ότι κακώς προωθούνται όλο και περισσότερα έργα μέσω ΣΔΙΤ και συμβάσεων παραχώρησης; Δηλαδή, κακώς βάζουν το χέρι στην τσέπη και οι ιδιώτες; Κακώς αναλαμβάνουν και αυτοί ρίσκο; Κακώς δεν πληρώνει τα έργα μόνο ο ελληνικός λαός από το υστέρημά του; Κακώς απαιτείται να υπάρχουν σοβαρές και χρηματοοικονομικά υγιείς εταιρείες που θα πληρούν κριτήρια βιωσιμότητας κι ικανότητας χρηματοδότησης έργων; Δηλαδή, τι ακριβώς θέλει ο κ. Λιανός;
– Τη στιγμή, που η Ευρώπη λέει ΣΔΙΤ παντού, τη στιγμή που το πακέτο Γιούνκερ προτάσσει ΣΔΙΤ και συμβάσεις παραχώρησης για να μπουν και ιδιωτικά κεφάλαια στο παιχνίδι, τη στιγμή που ίδια ακριβώς είναι η φιλοσοφία και του Ταμείου Ανάκαμψης από την ταχεία κι επιτυχή προώθηση του οποίου κρίνεται το μέλλον της χώρας, η πρόταση του κ. Λιανού είναι να επιστρέψουμε στο μοντέλο των κρατικοδίαιτων εργολάβων; Δυστυχώς, πλέον λεφτά δεν υπάρχουν.
-Κι αυτά που μας δίνουν, μας τα δίνουν υπό την προϋπόθεση να αξιοποιηθούν σωστά και να βάλουν το χέρι στην τσέπη και οι ιδιώτες. Είναι αδύνατον να μην λαμβάνει υπόψη η Επιτροπή Ανταγωνισμού τα πραγματικά δεδομένα και τις ανάγκες της χώρας. Αν δεν έρθει άμεσα οικονομική ανάκαμψη μετά από 10 χρόνια βαθιάς οικονομικής κρίσης και με «πανωπροίκι» τις βαριές επιπτώσεις της πανδημίας, δεν θα υπάρχει εταιρεία ή κλάδος όρθιος, οπότε δεν θα χρειαζόμαστε κι Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Διαμαρτυρίες στις Βρυξέλλες
Πριν λίγες ημέρες ενημερωθήκατε για τα προβλήματα του κλάδου των ιχθυοκαλλιεργειών από εδώ. Όπως για την καθυστέρηση από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης να αξιοποιηθούν χρήματα ευρωπαϊκά που κάθονται. Τώρα μαθαίνετε πρώτοι ότι οι διαμαρτυρίες έφτασαν στις Βρυξέλλες και τα αρμόδια στελέχη της Κομισιόν θα αρχίσουν τις προειδοποιητικές επιστολές για την χαμηλή απορροφητικότητα των κονδυλίων στον τομέα αυτό.
Σύμβαση για την επικοινωνία από το υπερταμείο
-Στο υπερταμείο ο Γρηγόρης Δημητριάδης, πρώην γ.γ. στο ΥΠΕΞ, από τις πρώτες συμβάσεις που ειδοποίησε ότι δεν θα συνεχιστεί είναι αυτή της εταιρίας επικοινωνίας που είχε επιλέξει η κα. Αικατερινάρη. Με αφορμή την σχετική πληροφορία δεν ξέρω πως πήγε σχεδόν αυτόματα το μυαλό μου στην διαχρονικά καλή σχέση του κ. Δημητριάδη με τον Θωμά Βαρβιτσιώτη της V+O. Οι δύο συνυπήρξαν μέχρι και στην μακρινή Βοστώνη και ποτέ δεν έκρυψαν την διαχρονική τους φιλία.
! Κάτι περίεργες τιμολογήσεις της V+O για δημοσκοπήσεις και άλλα διάφορα βρίσκονται εσχάτως στο στόχαστρο των φορολογικών αρχών.
Δίαυλος επικοινωνίας Μαξίμου – Βαξεβάνη
Μέχρι πρότινος το άκουγα, αλλά δεν σας κρύβω ότι το απέκλεια και μάλιστα με κατηγορηματικό τρόπο. Τι άκουγα; Ότι υπάρχει δίαυλος επικοινωνίας ανάμεσα στο Μαξίμου και το Documento του Κώστα Βαξεβάνη. Προξενητής; Άνθρωπος που ασχολείται με την ενέργεια και τα δημόσια έργα. Όχι από τους μεγάλους, αλλά από τους γνωστούς νταραβερτζήδες της πιάτσας.
-Διάβασα την ανακοίνωση της Επιτροπής Ανταγωνισμού για τον κατασκευαστικό κλάδο κι η αλήθεια είναι ότι δεν κατάλαβα τι ακριβώς λέει κι αν προτείνει κάτι συγκεκριμένο. Γιατί με εξαίρεση τις επιφυλάξεις που εκφράζει για μια τελειωμένη υπόθεση, αυτής της συμμετοχής της Reggeborgh στο μετοχικό κεφάλαιο της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και της Ελλάκτωρ, όπου μιλάμε για περσινά ξινά σταφύλια με δεδομένη την αποχώρηση των Ολλανδών από το μαγαζί του Περίστερη, στα υπόλοιπα δεν βγαίνει και πολύ νόημα.
-Εκφράζει, κυρίως, η Επιτροπή του κ. Λιανού τον προβληματισμό της για κάποια θέματα που έχουν να κάνουν με το θεσμικό πλαίσιο των δημοσίων έργων, το οποίο θυμίζω πρόσφατα άλλαξε με νομοθετική πρωτοβουλία του υπουργείο Υποδομών. Ωστόσο, προτάσεις για υγιή ανταγωνισμό δεν βλέπω. Αντιθέτως, μάλιστα. Για παράδειγμα, μεγάλη εντύπωση προκαλούν δύο θέματα και σε αυτά θα σταθώ:
1-Καταλαβαίνω καλά ότι ο κ. Λιανός ασκεί κριτική στην κυβέρνηση επειδή νομοθέτησε για να λύσει επιτέλους το τεράστιο πρόβλημα με τις υπέρογκες εκπτώσεις στα δημόσια έργα και να προασπίσει έτσι το δημόσιο συμφέρον; Είναι δυνατόν; Μέχρι και οι πέτρες γνωρίζουν ότι το βασικότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει ο κατασκευαστικός κλάδος είναι οι παράλογα υψηλές εκπτώσεις. Που έχουν τινάξει τον κλάδο στον αέρα, έχουν οδηγήσει σε πτώχευση δεκάδες εταιρίες και σε ναυάγια και κουφάρια σειρά έργων που λόγω των μεγάλων εκπτώσεων που είχαν δοθεί αρχικά δεν ολοκληρώθηκαν ποτέ ή κι αν ολοκληρώθηκαν, ολοκληρώθηκαν με πολύ μεγάλη με πολύ μεγάλη καθυστέρηση και τελικά κόστισαν δυο και τρεις φορές πάνω τον αρχικό προϋπολογισμό.
-Δηλαδή, τι έπρεπε να κάνει η κυβέρνηση; Να αφήσει τον κάθε απατεώνα να χτυπάει τα έργα με εκπτώσεις 60% και 70% και μετά να ψάχνει να βρει ποιός θα τελειώσει το έργο; Ή πρέπει μέσω των τεράστιων εκπτώσεων να κλείσει και η τελευταία εταιρεία που έχει μείνει ζωντανή; Όλοι συμφωνούν ότι οι παράλογοι υψηλές εκπτώσεις οδηγούνε με μαθηματική ακρίβεια σε νόθευση του ανταγωνισμού. Και αφήνεται να εννοηθεί ότι κακώς η κυβέρνηση επιχειρεί να λύσει αυτό το πρόβλημα;
2-Επίσης, αν κατάλαβα καλά, η Επιτροπή του κ. Λιανού ισχυρίζεται ότι κακώς προωθούνται όλο και περισσότερα έργα μέσω ΣΔΙΤ και συμβάσεων παραχώρησης; Δηλαδή, κακώς βάζουν το χέρι στην τσέπη και οι ιδιώτες; Κακώς αναλαμβάνουν και αυτοί ρίσκο; Κακώς δεν πληρώνει τα έργα μόνο ο ελληνικός λαός από το υστέρημά του; Κακώς απαιτείται να υπάρχουν σοβαρές και χρηματοοικονομικά υγιείς εταιρείες που θα πληρούν κριτήρια βιωσιμότητας κι ικανότητας χρηματοδότησης έργων; Δηλαδή, τι ακριβώς θέλει ο κ. Λιανός;
– Τη στιγμή, που η Ευρώπη λέει ΣΔΙΤ παντού, τη στιγμή που το πακέτο Γιούνκερ προτάσσει ΣΔΙΤ και συμβάσεις παραχώρησης για να μπουν και ιδιωτικά κεφάλαια στο παιχνίδι, τη στιγμή που ίδια ακριβώς είναι η φιλοσοφία και του Ταμείου Ανάκαμψης από την ταχεία κι επιτυχή προώθηση του οποίου κρίνεται το μέλλον της χώρας, η πρόταση του κ. Λιανού είναι να επιστρέψουμε στο μοντέλο των κρατικοδίαιτων εργολάβων; Δυστυχώς, πλέον λεφτά δεν υπάρχουν.
-Κι αυτά που μας δίνουν, μας τα δίνουν υπό την προϋπόθεση να αξιοποιηθούν σωστά και να βάλουν το χέρι στην τσέπη και οι ιδιώτες. Είναι αδύνατον να μην λαμβάνει υπόψη η Επιτροπή Ανταγωνισμού τα πραγματικά δεδομένα και τις ανάγκες της χώρας. Αν δεν έρθει άμεσα οικονομική ανάκαμψη μετά από 10 χρόνια βαθιάς οικονομικής κρίσης και με «πανωπροίκι» τις βαριές επιπτώσεις της πανδημίας, δεν θα υπάρχει εταιρεία ή κλάδος όρθιος, οπότε δεν θα χρειαζόμαστε κι Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Διαμαρτυρίες στις Βρυξέλλες
Πριν λίγες ημέρες ενημερωθήκατε για τα προβλήματα του κλάδου των ιχθυοκαλλιεργειών από εδώ. Όπως για την καθυστέρηση από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης να αξιοποιηθούν χρήματα ευρωπαϊκά που κάθονται. Τώρα μαθαίνετε πρώτοι ότι οι διαμαρτυρίες έφτασαν στις Βρυξέλλες και τα αρμόδια στελέχη της Κομισιόν θα αρχίσουν τις προειδοποιητικές επιστολές για την χαμηλή απορροφητικότητα των κονδυλίων στον τομέα αυτό.
Σύμβαση για την επικοινωνία από το υπερταμείο
-Στο υπερταμείο ο Γρηγόρης Δημητριάδης, πρώην γ.γ. στο ΥΠΕΞ, από τις πρώτες συμβάσεις που ειδοποίησε ότι δεν θα συνεχιστεί είναι αυτή της εταιρίας επικοινωνίας που είχε επιλέξει η κα. Αικατερινάρη. Με αφορμή την σχετική πληροφορία δεν ξέρω πως πήγε σχεδόν αυτόματα το μυαλό μου στην διαχρονικά καλή σχέση του κ. Δημητριάδη με τον Θωμά Βαρβιτσιώτη της V+O. Οι δύο συνυπήρξαν μέχρι και στην μακρινή Βοστώνη και ποτέ δεν έκρυψαν την διαχρονική τους φιλία.
! Κάτι περίεργες τιμολογήσεις της V+O για δημοσκοπήσεις και άλλα διάφορα βρίσκονται εσχάτως στο στόχαστρο των φορολογικών αρχών.
Δίαυλος επικοινωνίας Μαξίμου – Βαξεβάνη
Μέχρι πρότινος το άκουγα, αλλά δεν σας κρύβω ότι το απέκλεια και μάλιστα με κατηγορηματικό τρόπο. Τι άκουγα; Ότι υπάρχει δίαυλος επικοινωνίας ανάμεσα στο Μαξίμου και το Documento του Κώστα Βαξεβάνη. Προξενητής; Άνθρωπος που ασχολείται με την ενέργεια και τα δημόσια έργα. Όχι από τους μεγάλους, αλλά από τους γνωστούς νταραβερτζήδες της πιάτσας.