Λιανεμπόριο: Στόχος τζίρος 1 δισ. ευρώ στην πασχαλινή αγορά
Την κατάκτηση του στόχου του 1 δισ. ευρώ σε τζίρο επιδιώκει η αγορά ενόψει των πασχαλινών εορτών. Αν αυτό επιτευχθεί θα είναι μια σημαντική ανάσα για τις επιχειρήσεις του λιανεμπορίου που για μεγάλο διάστημα έμειναν κλειστές από τις αρχές του έτους. Ο τζίρος αυτός είναι τριπλάσιος σε σχέση με εκείνο της περυσινής πασχαλινής αγοράς καθώς πέρυσι, τα συνολικά έσοδα κυμάνθηκαν σε πολύ χαμηλά επίπεδα, της τάξης των 350 έως 400 εκατ. ευρώ.
Μάλιστα ο βασικός όγκος των πωλήσεων της περυσινής πασχαλινής αγοράς αφορούσε κατά κύριο λόγο τρόφιμα. Αντίθετα το υπόλοιπο λιανεμπόριο (ρούχα, υποδήματα, παιχνίδια κ.λπ.) σχεδόν απουσίαζε από τον τζίρο, καθώς καταναλωτές και επιχειρήσεις πιάστηκαν εξαπίνης από το πρώτο κύμα lockdown που είχε ξεκινήσει μόλις ένα μήνα πριν. Υπενθυμίζεται ότι το Πάσχα ήταν 19 Απριλίου και το lockdown είχε ξεκινήσει στις 23 Μαρτίου 2020.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς Βασίλη Κορκίδη, αν ο τζίρος φέτος πλησιάσει το 1 δισ. ευρώ η αγορά θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα ικανοποιημένη. To μέγεθος αυτό όπως σημειώνει είναι μικρότερο από εκείνο του 2019, αλλά σαφώς πολύ μεγαλύτερο από το περυσινό. Ο πασχαλινός τζίρος τα τελευταία χρόνια προ της πανδημίας ανέρχονταν σε περίπου 1,5 δισ. ευρώ.
Παράγοντες της αγοράς εκφράζουν συγκρατημένη αισιοδοξία για την πορεία τις τελευταίες ημέρες, καθώς όπως αναφέρουν, η διενέργεια αγορών με τις διαδικασίες «click away» και «click inside» μόνον οριακά αποτελέσματα μπορεί να έχει. Δεν μπορεί δηλαδή να επαναφέρει την αγορά στα προπερσινά επίπεδα της. Τη θέση αυτή υποστήριξε χθες και ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών (ΕΣΑ) Γιώργος Καφούνης, o οποίος έκανε λόγο για μια υποτονική κίνηση στα εμπορικά καταστήματα της Αθήνας κατά τις τελευταίες τρείς εβδομάδες που είναι ανοικτή η αγορά. «Η κατάσταση είναι υποτονική», είπε χαρακτηριστικά, προσθέτοντας ότι «υπάρχουν χαμόγελα μέσα και έξω από τα καταστήματα γιατί επιτέλους ανοίξανε (τα καταστήματα), αλλά όταν έρχεται το τέλος της ημέρας, το ταμείο δεν είναι το αναμενόμενο».
Αυτό έγινε ορατό και στο άνοιγμα των εμπορικών κέντρων το περασμένο και πρώτο Σαββατοκύριακο λειτουργίας των malls. Η κίνηση χαρακτηρίστηκε μάλλον «νωχελική» και σε καμία περίπτωση ο κόσμος δεν ξεχύθηκε έξω για αγορές. Και αυτό συνέβη παρά τις άστατες καιρικές συνθήκες που ευνοούσαν την μετακίνηση για αγορές στα malls.
Ο δεύτερος λόγος που η αγορά κινείται νωχελικά έχει να κάνει με τις ηλεκτρονικές αγορές οι οποίες πλέον έχουν μπει για τα καλά στη ζωή των Ελλήνων. Οι καταναλωτές πλέον έχουν εξοικειωθεί με τις ηλεκτρονικές αγορές και πλέον αποκτούν μέσω υπολογιστών (ακόμη και κινητών τηλεφώνων), όχι μόνον διαρκή αγαθά, όπως ηλεκτρονικά, διακοσμητικά, έπιπλα κ.λπ., αλλά και αναλώσιμα όπως τρόφιμα, είδη supermarket κ.λπ.
Αυτό που απουσιάζει κυρίως, όπως έδειξε πρόσφατη έρευνα του ΙΕΛΚΑ, είναι η εστίαση σε δημόσιους χώρους και οι υπηρεσίες αναψυχής, όπως ταξίδια, κέντρα διασκέδασης κ.λπ. Πρώτο σε ζήτηση, σύμφωνα με την έρευνα του ΙΕΛΚΑ, σε ποσοστό άνω το 50% είναι η έξοδος για φαγητό. Ακολουθούν οι υπηρεσίες διασκέδασης (π.χ. συναυλίες) σε ποσοστό 42% και τρίτο είναι οι αγορές υπηρεσιών ταξιδιών σε ποσοστό 39%. Οι αγορές ηλεκτρονικών, τροφίμων, ειδών γραφείου κ.λπ. είναι πολύ χαμηλά επίπεδα προτεραιότητας από τους καταναλωτές.
Η μόνη κατηγορία ειδών λιανεμπορίου που εμφανίζει υψηλή προτίμηση/ζήτηση μεταξύ των καταναλωτών είναι οι αγορές ρουχισμού και υποδημάτων. Η συγκεκριμένη κατηγορία εμφανίζει ζήτηση σε ποσοστό 35% και είναι η τέταρτη κατά σειρά σε ζήτηση κατηγορία αγαθών/υπηρεσιών που αναζητά το κοινό.
Μάλιστα ο βασικός όγκος των πωλήσεων της περυσινής πασχαλινής αγοράς αφορούσε κατά κύριο λόγο τρόφιμα. Αντίθετα το υπόλοιπο λιανεμπόριο (ρούχα, υποδήματα, παιχνίδια κ.λπ.) σχεδόν απουσίαζε από τον τζίρο, καθώς καταναλωτές και επιχειρήσεις πιάστηκαν εξαπίνης από το πρώτο κύμα lockdown που είχε ξεκινήσει μόλις ένα μήνα πριν. Υπενθυμίζεται ότι το Πάσχα ήταν 19 Απριλίου και το lockdown είχε ξεκινήσει στις 23 Μαρτίου 2020.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς Βασίλη Κορκίδη, αν ο τζίρος φέτος πλησιάσει το 1 δισ. ευρώ η αγορά θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα ικανοποιημένη. To μέγεθος αυτό όπως σημειώνει είναι μικρότερο από εκείνο του 2019, αλλά σαφώς πολύ μεγαλύτερο από το περυσινό. Ο πασχαλινός τζίρος τα τελευταία χρόνια προ της πανδημίας ανέρχονταν σε περίπου 1,5 δισ. ευρώ.
Παράγοντες της αγοράς εκφράζουν συγκρατημένη αισιοδοξία για την πορεία τις τελευταίες ημέρες, καθώς όπως αναφέρουν, η διενέργεια αγορών με τις διαδικασίες «click away» και «click inside» μόνον οριακά αποτελέσματα μπορεί να έχει. Δεν μπορεί δηλαδή να επαναφέρει την αγορά στα προπερσινά επίπεδα της. Τη θέση αυτή υποστήριξε χθες και ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών (ΕΣΑ) Γιώργος Καφούνης, o οποίος έκανε λόγο για μια υποτονική κίνηση στα εμπορικά καταστήματα της Αθήνας κατά τις τελευταίες τρείς εβδομάδες που είναι ανοικτή η αγορά. «Η κατάσταση είναι υποτονική», είπε χαρακτηριστικά, προσθέτοντας ότι «υπάρχουν χαμόγελα μέσα και έξω από τα καταστήματα γιατί επιτέλους ανοίξανε (τα καταστήματα), αλλά όταν έρχεται το τέλος της ημέρας, το ταμείο δεν είναι το αναμενόμενο».
Αυτό έγινε ορατό και στο άνοιγμα των εμπορικών κέντρων το περασμένο και πρώτο Σαββατοκύριακο λειτουργίας των malls. Η κίνηση χαρακτηρίστηκε μάλλον «νωχελική» και σε καμία περίπτωση ο κόσμος δεν ξεχύθηκε έξω για αγορές. Και αυτό συνέβη παρά τις άστατες καιρικές συνθήκες που ευνοούσαν την μετακίνηση για αγορές στα malls.
Ο δεύτερος λόγος που η αγορά κινείται νωχελικά έχει να κάνει με τις ηλεκτρονικές αγορές οι οποίες πλέον έχουν μπει για τα καλά στη ζωή των Ελλήνων. Οι καταναλωτές πλέον έχουν εξοικειωθεί με τις ηλεκτρονικές αγορές και πλέον αποκτούν μέσω υπολογιστών (ακόμη και κινητών τηλεφώνων), όχι μόνον διαρκή αγαθά, όπως ηλεκτρονικά, διακοσμητικά, έπιπλα κ.λπ., αλλά και αναλώσιμα όπως τρόφιμα, είδη supermarket κ.λπ.
Αυτό που απουσιάζει κυρίως, όπως έδειξε πρόσφατη έρευνα του ΙΕΛΚΑ, είναι η εστίαση σε δημόσιους χώρους και οι υπηρεσίες αναψυχής, όπως ταξίδια, κέντρα διασκέδασης κ.λπ. Πρώτο σε ζήτηση, σύμφωνα με την έρευνα του ΙΕΛΚΑ, σε ποσοστό άνω το 50% είναι η έξοδος για φαγητό. Ακολουθούν οι υπηρεσίες διασκέδασης (π.χ. συναυλίες) σε ποσοστό 42% και τρίτο είναι οι αγορές υπηρεσιών ταξιδιών σε ποσοστό 39%. Οι αγορές ηλεκτρονικών, τροφίμων, ειδών γραφείου κ.λπ. είναι πολύ χαμηλά επίπεδα προτεραιότητας από τους καταναλωτές.
Η μόνη κατηγορία ειδών λιανεμπορίου που εμφανίζει υψηλή προτίμηση/ζήτηση μεταξύ των καταναλωτών είναι οι αγορές ρουχισμού και υποδημάτων. Η συγκεκριμένη κατηγορία εμφανίζει ζήτηση σε ποσοστό 35% και είναι η τέταρτη κατά σειρά σε ζήτηση κατηγορία αγαθών/υπηρεσιών που αναζητά το κοινό.