Ανεβαίνει το θερμόμετρο στον Πειραιά, καθώς πλησιάζει η μεταβίβαση του 16% των μετοχών της ΟΛΠ, κυριότητας ΤΑΙΠΕΔ στην Cosco. Xθες, ο Σύνδεσμος Ελληνικής Ναυπηγικής Βιομηχανίας (ΣΕΝΑΒΙ) με επιστολή του προς το Λιμεναρχείο του Πειραιά, ζήτησε από το Κεντρικό Λιμεναρχείο να εφαρμόσει τις αποφάσεις της πολιτείας, σχετικά με την επιβολή τέλους εισόδου στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη (ΝΕΖ) του Περάματος.

Σύμφωνα με στελέχη του ΣΕΝΑΒΙ, καίτοι η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων (ΡΑΛ) με απόφασή της έχει κρίνει ως παράνομη την επιβολή εισιτηρίου στα μέλη της ναυπηγοεπισκευαστικής οικογένειας στο ΝΕΖ Περάματος, η ΟΛΠ/Cosco συνεχίζει να επιβάλλει εισιτήριο εισόδου. Ζητεί δε την παρέμβαση του Λιμεναρχείου να προχωρήσει σε συλλήψεις όπου σημειώνονται παραβάσεις.

Η διαμαρτυρία του ΣΕΝΑΒΙ

«Κατόπιν της προαναφερόμενης απόφασης της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων, τυχόν συνεχιζόμενη επιβολή τέλους εισόδου στη ΝΕΖ στα μέλη μας αποτελεί μη νόμιμη πρακτική κατά τη Σύμβαση Παραχώρησης, ταυτόχρονα και πιθανή παράβαση ιδίως των άρθρων 325 ΠΚ (παράνομη κατακράτηση), 330 ΠΚ (παράνομη βία), 333 ΠΚ (Απειλή), 386 ΠΚ (Απάτη), 389 ΠΚ (Απατηλή πρόκληση βλάβης) κ.ά.», αναφέρει η επιστολή-διαμαρτυρία του ΣΕΝΑΒΙ. Και προσθέτει: «Για τους λόγους αυτούς και με την επιφύλαξη κάθε νόμιμου δικαιώματός μας, παρακαλούμε να λάβετε κάθε αναγκαίο αστυνομικό μέτρο για την προστασία των μελών μας από τυχόν παράνομη επιβολή σε αυτά τέλους εισόδου στη ΝΕΖ».

Παράγοντες της αγοράς σημειώνουν ότι ο ΣΕΝΑΒΙ κλιμακώνει την επίθεση προς την ΟΛΠ/Cosco καθώς πλησιάζουν οι ημερομηνίες έναρξης των διαπραγματεύσεων για το 16% του ΟΛΠ. Το πρώτο δεκαήμερο του Ιουνίου αναμένεται να φτάσουν οι Κινέζοι της Cosco στην Αθήνα προκειμένου να ξεκινήσουν οι συζητήσεις για το θέμα. Σύμφωνα με πληροφορίες, η κινεζική πλευρά έχει προτείνει στην ελληνική την μεταβίβαση του 16%, με ταυτόχρονη ανάληψη υποχρέωσης/δέσμευσης για την ολοκλήρωση των υποχρεωτικών επενδύσεων της μέσα σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα διάρκειας 2-3 ετών.

Υπενθυμίζεται ότι η κινεζική εταιρεία είχε αναλάβει το 2016, μαζί με την μεταβίβαση του 51% του ΟΛΠ, την υλοποίηση δεσμευτικών επενδύσεων ύψους 293 εκατ. ευρώ μέχρι το 2021. Η ίδια είχε υποσχεθεί επενδύσει άνω των 600 εκατ. ευρώ επενδύσεις, αλλά μέχρι σήμερα είναι ζήτημα αν ξεπέρασαν τα 100 εκατ. ευρώ. Και αυτά, είναι υπερτιμολογημένα, κατά τους εκπροσώπους του ΣΕΝΑΒΙ. Η εταιρεία αποδίδει τις ευθύνες της καθυστέρησης των επενδύσεων στην ελληνική πλευρά.

Οι αντιδράσεις φορέων του Πειραιά

Οι φορείς του Πειραιά ωστόσο αντιδρούν στη μεταβίβαση του επιπλέον 16%, επιχειρηματολογώντας κυρίως στο ότι οι επενδύσεις δεν έχουν υλοποιηθεί, ενώ παράλληλα σημειώνουν ότι συμπεριφορά της Cosco στο λιμάνι έχει αποικιοκρατικά στοιχεία. Προσθέτουν δε ότι αν ανέλθει στο 67% των μετοχών του ΟΛΠ, θα περιοριστεί ο δημόσιος έλεγχος και η κινεζική εταιρεία θα γίνει περισσότερο ανεξέλεγκτη.

Εκπρόσωποι του ΣΕΝΑΒΙ σημειώνουν ότι η ΟΛΠ/Cosco δεν έχει κανένα άλλο ενδιαφέρον για ναυπηγοεπισκευαστικές δραστηριότητες, οι οποίες σήμερα συντηρούν άμεσα πάνω από 500 επιχειρήσεις και ότι στόχος της είναι να τις μεταφέρει σε άλλα κέντρα στην Κίνα. Προσθέτουν δε ότι βασικός στόχος της είναι η δημιουργία ενός ισχυρού container port με στόχο την αγορά της Ευρώπης.

Οι κινήσεις κατά της Cosco αναμένεται να ενταθούν τις επόμενες ημέρες, καθώς υποχωρεί πανδημία και πλέον δεν αποκλείεται ακόμη και το ενδεχόμενο δυναμικών κινητοποιήσεων. Στο πλαίσιο αυτό, δεν θα ήταν απίθανο να προχωρήσουν ακόμη και σε αποκλεισμό του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτιών Πειραιά (ΣΕΠ). Και όπως παραδέχονται, αυτή τη φορά στις κινητοποιήσεις δεν θα είναι οι εργαζόμενοι του ΠΑΜΕ, αλλά οι επιχειρηματίες της ναυπηγοεπισκευής.