ΕΡΓΟΣΕ: Προχωρά ο σχεδιασμός για σιδηροδρομικά έργα άνω των 4 δισ.
Με γρήγορους ρυθμούς προχωρά η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και η διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ στο κλείσιμο των παλαιών «πληγών» στα σιδηροδρομικά έργα και στο σχεδιασμό νέων διαγωνισμών συνολικού ύψους άνω των τεσσάρων δισ. ευρώ.
Όπως έχει δηλώσει αρκετές φορές ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής οι υποδομές στις οποίες δίνει προτεραιότητα η κυβέρνηση αφορούν και τη διασύνδεση του σιδηροδρομικού δικτύου με τα μεγαλύτερα λιμάνια της χώρας.
Έτσι, θα στηριχθεί ο σχεδιασμός στον τομέα των logistics και των συνδυασμένων μεταφορών και να μετατραπεί η Ελλάδα σε διαμετακομιστικό κόμβο της ευρύτερης περιοχής.
Τα έργα, όπως είπε και πριν από λίγες ημέρες στο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ Χρήστος Βίνης, αφορούν και την αναβάθμιση της διασυνοριακής σύνδεσης της Ελλάδας με την νοτιοανατολική Ευρώπη
Αυτές τις ημέρες έχουμε εξελίξεις και στα δύο μέτωπα. Τόσο στο πακέτο μειοδοτικών διαγωνισμών, συνολικού ύψους περίπου 650 εκατ. ευρώ, που αφορά την αναβάθμιση του υφιστάμενου σιδηροδρομικού δικτύου, όσο και στο πακέτο των έξι μεγάλων διαγωνισμών για τη σύνδεση λιμανιών, ύψους περίπου 3,3 δισ. ευρώ, που προωθούνται με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου.
Η αναβάθμιση του υφιστάμενου δικτύου
Στους μειοδοτικούς διαγωνισμούς προχωρά η διαδικασία ώστε να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για την κατασκευή της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Ροδοδάφνη – Ρίο, προϋπολογισμού 140 εκατ. ευρώ.
Μέσα στις επόμενες εβδομάδες μπορεί να προκηρυχθεί και ο διαγωνισμός για τη δεύτερη φάση των έργων στο Σιδηροδρομικό Σταθμό Αθηνών και τη σύνδεση με το μετρό.
Επιπλέον επιλύονται και οι εκκρεμότητες ώστε να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για τον σιδηροδρομικό σταθμό Κρυονερίου, προϋπολογισμού 6,5 εκατ. ευρώ.
Τέλος, απεντάχθηκε από το Περιφερειακό Πρόγραμμα (ΠΕΠ) Θεσσαλίας και οδεύει για ένταξη στο επιχειρησιακό πρόγραμμα «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη» (ΥΜΕΠΕΡΑΑ), το έργο ηλεκτροκίνησης στο τμήμα Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα που επαναδημοπρατείται.
Το κόστος του έργου με τον ΦΠΑ είναι 54,16 εκατ. ευρώ.
Παράλληλα, με την προετοιμασία των νέων διαγωνισμών, το υπουργείο και η διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ κλείνουν σιγά – σιγά και τις εκκρεμότητες σε πλήθος εργολαβιών που σέρνονται επί χρόνια και έχουν προκαλέσει την παρέμβαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Προ ημερών υπεγράφη η συμπληρωματική σύμβαση, ύψους 13,3 εκατ. ευρώ, για την εργολαβία «717» που αφορούσε στην ανάταξη και αναβάθμιση του συστήματος Σηματοδότησης-Τηλεδιοίκησης στον άξονα Αθήνα- Θεσσαλονίκη- Προμαχώνας» (πλην τμήματος Τιθορέα – Δομοκός).
Η συμπληρωματική σύμβαση για το μεγάλο σιδηροδρομικό έργο «Κατασκευή τετραπλού σιδηροδρομικού διαδρόμου στο τμήμα Έξοδος Σ.Σ. Αθηνών (Σ.Σ.Α.) – Τρεις Γέφυρες, με υπογειοποίηση στην περιοχή Σεπολίων» βρίσκεται στο Ελεγκτικό Συνέδριο.
Για να κλείσουν οι πολλές εκκρεμότητες του παρελθόντος η ΕΡΓΟΣΕ προωθεί και διαγωνισμό για την πρόσληψη Τεχνικού Συμβούλου «που διαθέτει την απαραίτητη τεχνογνωσία για την επιτάχυνση των εργασιών και την υποστήριξη στην ολοκλήρωση των εν εξελίξει συγχρηματοδοτούμενων έργων, καθώς και την υποστήριξη για την υλοποίηση νέων έργων».
Και αυτός ο διαγωνισμός αναμένεται να προκηρυχθεί εντός των προσεχών εβδομάδων.
Τα νέα μεγάλα σιδηροδρομικά έργα
Μέχρι τον Αύγουστο αναμένεται να προκηρυχθούν, με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου, έξι μεγάλα σιδηροδρομικά έργα, συνολικού προϋπολογισμού άνω των 3,3 δισ. ευρώ, που αφορούν συνδέσεις με τα λιμάνια της χώρας και με τις γειτονικές χώρες.
Όπως είπε ο κ. Βίνης στην ίδια ομιλία στο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών «επιλέξαμε τη σύγχρονη μέθοδο του ανταγωνιστικού διαλόγου ως βέλτιστη διαγωνιστική διαδικασία, καθώς προσφέρει μια σειρά σημαντικών πλεονεκτημάτων έναντι άλλων μεθόδων δημοπράτησης που στο σύνολό τους επιτυγχάνουν την επιτάχυνση της υλοποίησης όλων των έργων».
Στην ΕΡΓΟΣΕ θεωρούν πως με τον ανταγωνιστικό διάλογο επιτυγχάνεται επίσπευση της διαδικασίας ωρίμανσης των έργων Δυνατότητα εφαρμογής καινοτόμων λύσεων, ο ανάδοχος γίνεται κύριος της Μελέτης του έργου (σ.σ. δηλαδή δεσμεύεται πως θα υλοποιήσει συγκεκριμένη μελέτη στην εκπόνηση της οποίας είχε λόγο), διασφαλίζεται η τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων υλοποίησης, αλλά και η αρτιότερη τεχνική λύση, ως αποτέλεσμα διαβούλευσης μεταξύ των διαγωνιζομένων.
Τα έξι έργα που προωθούνται με τη συγκεκριμένη διαδικασία είναι η σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκη – Καβάλα – Τοξότες (η ανατολική σιδηροδρομική Εγνατία) με προϋπολογισμό 1,3 δισ. ευρώ, το τμήμα Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο (815 εκατ. ευρώ), η σύνδεση του αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος» με τα λιμάνια της Ραφήνας (300 εκατ. ευρώ) και του Λαυρίου (380 εκατ.), η σύνδεση του σιδηροδρομικού δικτύου με το λιμάνι της Πάτρας (514 εκατ. ευρώ) και η σύνδεση του 6ου προβλήτα του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) με το δίκτυο.
Στο τελευταίο έργο αποφασίστηκε να ενταχθεί και ο προαστιακός σιδηρόδρομος της Δυτικής Θεσσαλονίκης ως ενιαία εργολαβία.
Ο προαστιακός σιδηρόδρομος είναι, επίσης, αίτημα κατοίκων και φορέων της Θεσσαλονίκης ενώ σχεδιάζεται, επίσης, αρκετά χρόνια.
Ο σχεδιασμός του υπουργείου Υποδομών, που όπως έχει τονίσει ο κ. Καραμανλής, δίνει μεγάλο βάρος στα συγκεκριμένα έργα, προβλέπει πως οι διαγωνισμοί θα προχωρήσουν παράλληλα με τις διεργασίες για το οριστικό σχήμα χρηματοδότησης.
Για παράδειγμα ορισμένα έργα μπορούν να ενταχθούν στο ΕΣΠΑ (σύνδεση με το λιμάνι της Πάτρας, η επέκταση του προαστιακού σιδηροδρόμου μέχρι το λιμάνι του Λαυρίου και τη σύνδεση του 6ου προβλήτα του ΟΛΘ και ο προαστιακός), ενώ κάποια άλλα σε χρηματοδοτικά εργαλεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης όπως το CEF, χωρίς αυτό να σημαίνει πως οι αποφάσεις είναι οριστικές.
Άμεσα, ξεκινούν και οι διαδικασίες για την πρόσληψη των συμβούλων (τεχνικών και νομικών) που θα υποστηρίξουν την ΕΡΓΟΣΕ κατά τη διάρκεια του ανταγωνιστικού διαλόγου καθώς και στην κατάρτιση των τευχών δημοπράτησης όπως θα προκύψει μέσα από τον ανταγωνιστικό διάλογο με τους υποψηφίους αναδόχους.
Το χρονοδιάγραμμα με το οποίο εκκινεί η διαδικασία προβλέπει πως εντός 12 – 15 μηνών θα έχει επιλεγεί, μέσω διαβούλευσης με τους υποψηφίους, η βέλτιστη τεχνική λύση για τα έργα που προωθούνται με τον ανταγωνιστικό διάλογο.
Στη συνέχεια θα ακολουθήσει η κατάρτιση των τευχών δημοπράτησης ώστε να υποβληθούν οι δεσμευτικές οικονομικές προσφορές.
Στο υπουργείο Υποδομών έχουν ξεκαθαρίσει τόσο προς του εγχώριους εργολάβους, όσο και προς τους διεθνείς προμηθευτές συστημάτων για τους σιδηροδρόμους πως στα νέα έργα μπαίνει τέλος στον κατακερματισμό συμβάσεων που οδηγεί σε πολυετείς καθυστερήσεις.
Το μοντέλο που προωθεί το υπουργείο προβλέπει πως δεν θα γίνεται ξεχωριστός διαγωνισμός για τα έργα υποδομής ενός τμήματος του σιδηροδρομικού δικτύου, ξεχωριστός για την ηλεκτροκίνηση και σηματοδότηση στο ίδιο τμήμα, ξεχωριστός για τους σταθμούς, κ.ο.κ.
Αντίθετα ο ίδιος ανάδοχος θα αναλαμβάνει να παραδώσει το σιδηροδρομικό τμήμα «με το κλειδί στο χέρι» δηλαδή πλήρως ολοκληρωμένο και λειτουργικό.
Για να υποστηρίξει τα σημαντικά έργα που ετοιμάζει η ΕΡΓΟΣΕ βρίσκεται, όπως τόνισε προ ημερών και ο επικεφαλής της εταιρείας, «σε φάση αναδιοργάνωσης και σημαντικής αναβάθμισης των εταιρικών διεργασιών».
Στόχος είναι «να ενισχύσουμε την αποδοτικότητα και την αποτελεσματικότητα της εταιρείας σε ό,τι αφορά στην εκτέλεση της αποστολής της, την παραγωγή έργων.
Από την ανάληψη των καθηκόντων μας τον Οκτώβριο του 2019, εντοπίσαμε γρήγορα τα προβλήματα που αποτελούσαν τροχοπέδη επί σειρά ετών στην υλοποίηση των έργων».
Όπως έχει δηλώσει αρκετές φορές ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής οι υποδομές στις οποίες δίνει προτεραιότητα η κυβέρνηση αφορούν και τη διασύνδεση του σιδηροδρομικού δικτύου με τα μεγαλύτερα λιμάνια της χώρας.
Έτσι, θα στηριχθεί ο σχεδιασμός στον τομέα των logistics και των συνδυασμένων μεταφορών και να μετατραπεί η Ελλάδα σε διαμετακομιστικό κόμβο της ευρύτερης περιοχής.
Τα έργα, όπως είπε και πριν από λίγες ημέρες στο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ Χρήστος Βίνης, αφορούν και την αναβάθμιση της διασυνοριακής σύνδεσης της Ελλάδας με την νοτιοανατολική Ευρώπη
Αυτές τις ημέρες έχουμε εξελίξεις και στα δύο μέτωπα. Τόσο στο πακέτο μειοδοτικών διαγωνισμών, συνολικού ύψους περίπου 650 εκατ. ευρώ, που αφορά την αναβάθμιση του υφιστάμενου σιδηροδρομικού δικτύου, όσο και στο πακέτο των έξι μεγάλων διαγωνισμών για τη σύνδεση λιμανιών, ύψους περίπου 3,3 δισ. ευρώ, που προωθούνται με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου.
Η αναβάθμιση του υφιστάμενου δικτύου
Στους μειοδοτικούς διαγωνισμούς προχωρά η διαδικασία ώστε να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για την κατασκευή της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Ροδοδάφνη – Ρίο, προϋπολογισμού 140 εκατ. ευρώ.
Μέσα στις επόμενες εβδομάδες μπορεί να προκηρυχθεί και ο διαγωνισμός για τη δεύτερη φάση των έργων στο Σιδηροδρομικό Σταθμό Αθηνών και τη σύνδεση με το μετρό.
Επιπλέον επιλύονται και οι εκκρεμότητες ώστε να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για τον σιδηροδρομικό σταθμό Κρυονερίου, προϋπολογισμού 6,5 εκατ. ευρώ.
Τέλος, απεντάχθηκε από το Περιφερειακό Πρόγραμμα (ΠΕΠ) Θεσσαλίας και οδεύει για ένταξη στο επιχειρησιακό πρόγραμμα «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη» (ΥΜΕΠΕΡΑΑ), το έργο ηλεκτροκίνησης στο τμήμα Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα που επαναδημοπρατείται.
Το κόστος του έργου με τον ΦΠΑ είναι 54,16 εκατ. ευρώ.
Παράλληλα, με την προετοιμασία των νέων διαγωνισμών, το υπουργείο και η διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ κλείνουν σιγά – σιγά και τις εκκρεμότητες σε πλήθος εργολαβιών που σέρνονται επί χρόνια και έχουν προκαλέσει την παρέμβαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Προ ημερών υπεγράφη η συμπληρωματική σύμβαση, ύψους 13,3 εκατ. ευρώ, για την εργολαβία «717» που αφορούσε στην ανάταξη και αναβάθμιση του συστήματος Σηματοδότησης-Τηλεδιοίκησης στον άξονα Αθήνα- Θεσσαλονίκη- Προμαχώνας» (πλην τμήματος Τιθορέα – Δομοκός).
Η συμπληρωματική σύμβαση για το μεγάλο σιδηροδρομικό έργο «Κατασκευή τετραπλού σιδηροδρομικού διαδρόμου στο τμήμα Έξοδος Σ.Σ. Αθηνών (Σ.Σ.Α.) – Τρεις Γέφυρες, με υπογειοποίηση στην περιοχή Σεπολίων» βρίσκεται στο Ελεγκτικό Συνέδριο.
Για να κλείσουν οι πολλές εκκρεμότητες του παρελθόντος η ΕΡΓΟΣΕ προωθεί και διαγωνισμό για την πρόσληψη Τεχνικού Συμβούλου «που διαθέτει την απαραίτητη τεχνογνωσία για την επιτάχυνση των εργασιών και την υποστήριξη στην ολοκλήρωση των εν εξελίξει συγχρηματοδοτούμενων έργων, καθώς και την υποστήριξη για την υλοποίηση νέων έργων».
Και αυτός ο διαγωνισμός αναμένεται να προκηρυχθεί εντός των προσεχών εβδομάδων.
Τα νέα μεγάλα σιδηροδρομικά έργα
Μέχρι τον Αύγουστο αναμένεται να προκηρυχθούν, με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου, έξι μεγάλα σιδηροδρομικά έργα, συνολικού προϋπολογισμού άνω των 3,3 δισ. ευρώ, που αφορούν συνδέσεις με τα λιμάνια της χώρας και με τις γειτονικές χώρες.
Όπως είπε ο κ. Βίνης στην ίδια ομιλία στο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών «επιλέξαμε τη σύγχρονη μέθοδο του ανταγωνιστικού διαλόγου ως βέλτιστη διαγωνιστική διαδικασία, καθώς προσφέρει μια σειρά σημαντικών πλεονεκτημάτων έναντι άλλων μεθόδων δημοπράτησης που στο σύνολό τους επιτυγχάνουν την επιτάχυνση της υλοποίησης όλων των έργων».
Στην ΕΡΓΟΣΕ θεωρούν πως με τον ανταγωνιστικό διάλογο επιτυγχάνεται επίσπευση της διαδικασίας ωρίμανσης των έργων Δυνατότητα εφαρμογής καινοτόμων λύσεων, ο ανάδοχος γίνεται κύριος της Μελέτης του έργου (σ.σ. δηλαδή δεσμεύεται πως θα υλοποιήσει συγκεκριμένη μελέτη στην εκπόνηση της οποίας είχε λόγο), διασφαλίζεται η τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων υλοποίησης, αλλά και η αρτιότερη τεχνική λύση, ως αποτέλεσμα διαβούλευσης μεταξύ των διαγωνιζομένων.
Τα έξι έργα που προωθούνται με τη συγκεκριμένη διαδικασία είναι η σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκη – Καβάλα – Τοξότες (η ανατολική σιδηροδρομική Εγνατία) με προϋπολογισμό 1,3 δισ. ευρώ, το τμήμα Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο (815 εκατ. ευρώ), η σύνδεση του αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος» με τα λιμάνια της Ραφήνας (300 εκατ. ευρώ) και του Λαυρίου (380 εκατ.), η σύνδεση του σιδηροδρομικού δικτύου με το λιμάνι της Πάτρας (514 εκατ. ευρώ) και η σύνδεση του 6ου προβλήτα του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) με το δίκτυο.
Στο τελευταίο έργο αποφασίστηκε να ενταχθεί και ο προαστιακός σιδηρόδρομος της Δυτικής Θεσσαλονίκης ως ενιαία εργολαβία.
Ο προαστιακός σιδηρόδρομος είναι, επίσης, αίτημα κατοίκων και φορέων της Θεσσαλονίκης ενώ σχεδιάζεται, επίσης, αρκετά χρόνια.
Ο σχεδιασμός του υπουργείου Υποδομών, που όπως έχει τονίσει ο κ. Καραμανλής, δίνει μεγάλο βάρος στα συγκεκριμένα έργα, προβλέπει πως οι διαγωνισμοί θα προχωρήσουν παράλληλα με τις διεργασίες για το οριστικό σχήμα χρηματοδότησης.
Για παράδειγμα ορισμένα έργα μπορούν να ενταχθούν στο ΕΣΠΑ (σύνδεση με το λιμάνι της Πάτρας, η επέκταση του προαστιακού σιδηροδρόμου μέχρι το λιμάνι του Λαυρίου και τη σύνδεση του 6ου προβλήτα του ΟΛΘ και ο προαστιακός), ενώ κάποια άλλα σε χρηματοδοτικά εργαλεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης όπως το CEF, χωρίς αυτό να σημαίνει πως οι αποφάσεις είναι οριστικές.
Άμεσα, ξεκινούν και οι διαδικασίες για την πρόσληψη των συμβούλων (τεχνικών και νομικών) που θα υποστηρίξουν την ΕΡΓΟΣΕ κατά τη διάρκεια του ανταγωνιστικού διαλόγου καθώς και στην κατάρτιση των τευχών δημοπράτησης όπως θα προκύψει μέσα από τον ανταγωνιστικό διάλογο με τους υποψηφίους αναδόχους.
Το χρονοδιάγραμμα με το οποίο εκκινεί η διαδικασία προβλέπει πως εντός 12 – 15 μηνών θα έχει επιλεγεί, μέσω διαβούλευσης με τους υποψηφίους, η βέλτιστη τεχνική λύση για τα έργα που προωθούνται με τον ανταγωνιστικό διάλογο.
Στη συνέχεια θα ακολουθήσει η κατάρτιση των τευχών δημοπράτησης ώστε να υποβληθούν οι δεσμευτικές οικονομικές προσφορές.
Στο υπουργείο Υποδομών έχουν ξεκαθαρίσει τόσο προς του εγχώριους εργολάβους, όσο και προς τους διεθνείς προμηθευτές συστημάτων για τους σιδηροδρόμους πως στα νέα έργα μπαίνει τέλος στον κατακερματισμό συμβάσεων που οδηγεί σε πολυετείς καθυστερήσεις.
Το μοντέλο που προωθεί το υπουργείο προβλέπει πως δεν θα γίνεται ξεχωριστός διαγωνισμός για τα έργα υποδομής ενός τμήματος του σιδηροδρομικού δικτύου, ξεχωριστός για την ηλεκτροκίνηση και σηματοδότηση στο ίδιο τμήμα, ξεχωριστός για τους σταθμούς, κ.ο.κ.
Αντίθετα ο ίδιος ανάδοχος θα αναλαμβάνει να παραδώσει το σιδηροδρομικό τμήμα «με το κλειδί στο χέρι» δηλαδή πλήρως ολοκληρωμένο και λειτουργικό.
Για να υποστηρίξει τα σημαντικά έργα που ετοιμάζει η ΕΡΓΟΣΕ βρίσκεται, όπως τόνισε προ ημερών και ο επικεφαλής της εταιρείας, «σε φάση αναδιοργάνωσης και σημαντικής αναβάθμισης των εταιρικών διεργασιών».
Στόχος είναι «να ενισχύσουμε την αποδοτικότητα και την αποτελεσματικότητα της εταιρείας σε ό,τι αφορά στην εκτέλεση της αποστολής της, την παραγωγή έργων.
Από την ανάληψη των καθηκόντων μας τον Οκτώβριο του 2019, εντοπίσαμε γρήγορα τα προβλήματα που αποτελούσαν τροχοπέδη επί σειρά ετών στην υλοποίηση των έργων».