Ένα μυστικό έγγραφο που κρατήθηκε σφραγισμένο για δύο περίπου χρόνια, ανατρέπει όλα όσα ξέραμε για το δήθεν μονοπώλιο του ΟΠΑΠ στο διαδίκτυο και εκθέτει ανεπανόρθωτα το ΔΣ του Οργανισμού. Πρόκειται για την Πρόσθετη Πράξη στην Σύμβαση Παραχώρησης του αποκλειστικού δικαιώματος στην ΟΠΑΠ που υπεγράφη στις 12 Δεκεμβρίου 2011.

Επίσης εξηγείται επί τέλους ο λόγος που, ενώ η αρχική σύμβαση παραχώρησης του αποκλειστικού δικαιώματος του 2000 ήταν δημόσιο έγγραφο και διαθέσιμο για όλους στον ιστότοπο του ΟΠΑΠ, η επέκταση της ίδιας σύμβασης (Πρόσθετη Πράξη) ανάμεσα στην εταιρία και το ΤΑΙΠΕΔ κρατήθηκε επτασφράγιστο μυστικό.

Δεν έχει δικαίωμα για διαδικτυακό στοίχημα σύμφωνα με τη σύμβαση επέκτασης

Στην σύμβαση που αποκαλύπτουμε αναφέρεται ρητά ότι το αποκλειστικό δικαίωμα ισχύει για όλα τα παίγνια του ΟΠΑΠ μόνον όταν αυτά διεξάγονται επίγεια, ενώ όταν διεξάγονται στο διαδίκτυο ισχύει αποκλειστικά και μόνο για 12 από τα 13 παίγνια, εξαιρώντας το Στοίχημα προκαθορισμένης ή μη απόδοσης. Η αναφορά είναι σαφής, γραμμένη σε ενεστώτα χρόνο και πουθενά στη σύμβαση δεν συνδέεται ο περιορισμός αυτός με την επέκταση του δικαιώματος. Έγκριτοι νομικοί διευκρινίζουν ότι δεν υφίσταται χώρος για εναλλακτικές ερμηνείες της σύμβασης. Είναι προφανές ότι η σύμβαση παρερμηνεύεται εσκεμμένα από τον ΟΠΑΠ και την ΕΕΕΠ, που εκμεταλλεύονται το γεγονός ότι (μέχρι σήμερα) κάνεις δεν είχε τη δυνατότητα να διαβάσει το αυθεντικό κείμενο της σύμβασης και να την ερμηνεύσει σωστά!

Αναρωτιόμαστε αν υπάρχει πιθανότητα το νέο μάνατζμεντ του ΟΠΑΠ να μην έχει ενημερωθεί για την σημαντικότερη σύμβαση της εταιρίας, τη σύμβαση στην οποία οφείλει την υπόστασή του! Μήπως ο καμπόσος κύριος Σπύρος Φωκάς, αντιπρόεδρος του ΔΣ, αντιλαμβάνεται και αυτός αποκλειστικά και μόνο νομικά κείμενα γραμμένα στην τσεχική γλώσσα; Διότι μόνον σε αυτό το ενδεχόμενο το ΔΣ του ΟΠΑΠ θα μπορούσε να ισχυριστεί ότι δεν παραπληροφορεί με δόλο το επενδυτικό κοινό, μια πράξη που έχει και ποινικές προεκτάσεις.

Δεν έχει δικαίωμα για διαδικτυακό στοίχημα σύμφωνα με απόφαση δικαστηρίου

Επισημαίνουμε ότι με δικαστική απόφαση που εκδόθηκε τον Οκτώβριο του 2011 ξεκαθαρίζεται ότι δεν υπάρχει και ουδέποτε υπήρχε οποιοδήποτε τέτοιο δικαίωμα. Ο δικαστής στο σκεπτικό της απόφασης αναφέρει χαρακτηριστικά:

 "Σε κάθε όμως περίπτωση η διεξαγωγή τυχερών παιγνίων και στοιχημάτων μέσω Διαδικτύου ανήκει στην αποκλειστική δικαιοδοσία του Ελληνικού Δημοσίου και πρόκειται να ασκηθεί μέσω ειδικά αδειοδοτημένων παρόχων και δεν έχει παραχωρηθεί στην ΟΠΑΠ ΑΕ, όπως οι αιτούντες αβάσιμα ισχυρίζονται. Ανεξαρτήτως όμως της ως άνω νομοθετικής ρύθμισης, (σημ. εννοεί το Ν.4002/2011), των διαδικτυακών παιγνίων και στοιχημάτων, η κυρίως παρεμβαίνουσα ΟΠΑΠ ΑΕ, και πριν την ισχύ του παραπάνω νόμου, ουδέποτε είχε το αποκλειστικό δικαίωμα διεξαγωγής και των διαδικτυακών παιγνίων και στοιχημάτων..."!

Δεν έχει δικαίωμα για διαδικτυακό στοίχημα σύμφωνα με την Επιτροπή Παιγνίων

Επίσης η ίδια η ΕΕΕΠ γράφει στον ιστότοπό της σχετικά με τη διεξαγωγή τυχερών παιγνίων μέσω του διαδικτύου:

"Η διαδικασία αδειοδότησης διεξαγωγής τυχερών παιγνίων μέσω του διαδικτύου περιγράφεται στις διατάξεις των άρθρων 45 και επ. του νόμου 4002/2011 (Α 180) και πραγματοποιείται μετά από την προκήρυξη διεθνούς πλειοδοτικού διαγωνισμού. Μέχρι σήμερα τέτοιες άδειες δεν έχουν χορηγηθεί. Μέχρι την χορήγηση των αδειών αυτών, λειτουργεί το καθεστώς της παραγράφου 12 του άρθρου 50 του ν.4002/2011 (Α 180)."

Όταν έγραφε αυτά στον επίσημο ιστότοπο της ΕΕΕΠ, ο κύριος Γιαννακόπουλος δεν γνώριζε για διαδικτυακό δικαίωμα της ΟΠΑΠ; Πότε το έμαθε και πώς;

Ο μύθος του "κάθε πρόσφορου μέσου".

Ο ισχυρισμός ότι το αποκλειστικό δικαίωμα παραχωρήθηκε στον ΟΠΑΠ για να το εξασκεί με κάθε πρόσφορο μέσο, που εισήγαγε ο τέως Διευθύνων Σύμβουλος Γ. Σπανουδάκης, είναι ανακριβής. Στην πραγματικότητα πουθενά δεν υπάρχει τέτοια αναφορά στο σχετικό νόμο (Ν.2843/2000), ενώ στην ίδια τη σύμβαση το "κάθε πρόσφορο μέσο" δεν αναφέρεται στον ορισμό του δικαιώματος αλλά στο άσχετο άρθρο για τη διάρκεια της σύμβασης. Ακόμη κι αν δεχθεί κανείς την τραβηγμένη ερμηνεία της σύμβασης για το διαδικτυακό δικαίωμα για το στοίχημα, αυτό τερματίστηκε με την υπογραφή της Πρόσθετης Πράξης το 2011.

Οι αρχές κοιμούνται

Είναι άξιο απορίας πώς η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς επέτρεψε στη διοίκηση της ΟΠΑΠ ΑΕ να κρατά κρυφά όλα αυτά τα δεδομένα και να μην γνωστοποιεί στο επενδυτικό κοινό την αλήθεια, παραπλανώντας το αντίθετα ότι διαθέτει το δικαίωμα παρά την αντίθετη απόφαση ελληνικού δικαστηρίου, των συμβάσεων παραχώρησης και του ίδιου του νόμου. Η Emma Delta, διατηρώντας κρυφή την προνομιακή πληροφόρηση από το 67% των μετόχων αφήνει τη μετοχή να τρέχει, γράφει αστρονομικά κέρδη και ετοιμάζει το ξεφόρτωμα αλλά 1999!

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και οι κρατική ενίσχυση

Τα δεδομένα αυτά είναι που οδήγησαν την Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Κομισιόν να απειλεί με καταλογισμό προστίμου για παράνομη κρατική ενίσχυση. Είναι πλεόν σαφές και στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή ότι το δικαίωμα δεν παραχωρήθηκε και προφανώς, δεν πληρώθηκε ποτέ. Για αυτό άλλωστε και η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού δεν συμπεριέλαβε το διαδικτυακό στοίχημα στην απόφασή για τις κρατικές ενισχύσεις το Δεκεμβρίου 2012. Επί πλέον η Κομισιόν γνωρίζει ότι το δήθεν διαδικτυακό δικαίωμα δεν συνυπολογίστηκε στην αποτίμηση της αξίας του ΟΠΑΠ κατά το διαγωνισμό για την πώληση του 33% των μετοχών του, από το ΤΑΙΠΔ στην Emma Delta. Συνεπώς, "ανέκδοτο" αποτελεί όντως η δήθεν καταβολή τιμήματος για το δήθεν δικαίωμα.

Εκτιμάται ότι το πρόστιμο που θα καταλογιστεί θα κυμαίνεται ανάμεσα στα 150 και 300 εκατομμύρια ευρώ, καθώς στην ΓΔ Ανταγωνισμού δεν θα "μασήσουν" στο παραπλανητικό ελληνικό επιχείρημα ότι το δικαίωμα "δεν έχει ιδιαίτερη αξία".

Ένα άλλο απόρρητο κείμενο, η σύμβαση μεταβίβασης των μετοχών του ΟΠΑΠ από το ΤΑΙΠΕΔ στην Emma Delta, περιλαμβάνει συγκεκριμένη πρόβλεψη για την περίπτωση που η ΓΔ Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής επιβάλλει πρόστιμο για παράνομη κρατική ενίσχυση αναφορικά με το δικαίωμα στο διαδίκτυο. Γίνεται σαφές ότι από τότε είχαν καταλάβει το πρόβλημα οι δικηγόροι των αγοραστών και προσπάθησαν να προστατέψουν την Emma Delta. Το έπραξαν όμως πλημμελώς και με ατυχή τρόπο, καθώς ο συγκεκριμένος όρος στη σύμβαση αποτελεί από μόνος του παράνομη κρατική ενίσχυση σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομολογία, κάτι που γνωρίζει καλά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και λαμβάνει υπόψη της στις συνεννοήσεις της με τις ελληνικές αρχές.

Η δήθεν ανησυχία για το ξέπλυμα μαύρου χρήματος

Είναι επίσης αστείο να παρουσιάζεται ο ΟΠΑΠ ως εκείνος ο φορέας που μπορεί να διασφαλίσει τη νομιμότητα την συναλλαγών και την προστασία από τη νομιμοποίηση εσόδων από εγκληματικές ενέργειες. Στη ΓΣ του ΟΠΑΠ ο κύριος Φωκάς "έδειξε" τους Ευρωπαίους παρόχους διαδικτυακών παιγνίων που είναι αδειοδοτημένοι και εποπτεύονται από ρυθμιστικές αρχές ως αυτούς που ¨ξεπλένουν χρήμα", όπως είπε.

Αν ο ΟΠΑΠ και ο κύριος Φωκάς ανησυχούν πράγματι όχι μόνο για την μέγιστη εξασφάλιση των συμφερόντων της Emma Delta Ltd αλλά και για την ακεραιότητα του συστήματος των τυχερών παιχνιδιών στην Ελλάδα, θα μπορούσαν να το αποδείξουν στη πράξη με μια εύκολη, αλλά απολύτως απαραίτητη κίνηση: Με την υποχρεωτική ονομαστικοποίηση των δελτίων των παιχνιδιών του. Είναι γνωστό ότι τα ανώνυμα δελτία παρέχουν προνομιακό πεδίο, ακόμη και σήμερα, της νομιμοποίησης εσόδων (και) από εγκληματικές ενέργειες. Υπενθυμίζεται ότι η ΟΠΑΠ ΑΕ και η ελληνική πολιτεία έχουν δεσμευθεί σχετικά στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή από το 2008 (απάντηση στην Αιτιολογημένη Γνώμη για το μονοπώλιο), χωρίς ακόμη να "καταφέρουν" την υλοποίησή της, διατηρώντας για τον ΟΠΑΠ τα σκήπτρα του μεγαλύτερου "νόμιμου" πλυντηρίου.

Επίσης γεννούνται απορίες από την πληροφορία ότι ο εκκολαπτόμενος κανονισμός για τα διαδικτυακά παίγνια που συντάσσει η ΕΕΕΠ (θεωρώντας ότι αρκεί για τη δραστηριοποίηση του ΟΠΑΠ στο διαδίκτυο), προβλέπει μια κατ' όνομα "κάρτα παίκτη", που ΔΕΝ είναι όμως αυτή του Ν.4002/2011 και του κανονισμού των VLT! Είναι μια κατ επίφαση "κάρτα παίκτη" για να ντυθεί η (ούτως ή άλλως παράνομη) δραστηριότητα με μανδύα ελέγχου και προστασίας των παικτών, αλλά χωρίς τις αυστηρές προδιαγραφές του νόμου. Η ΕΕΕΠ χαρίζεται και πάλι στην ΟΠΑΠ αφήνοντάς τον να κρίνει μόνος αυτός τι ελέγχους θα διενεργεί, διαδικασία που στην πράξη έχει αποδειχθεί τελείως άγνωστη και αδιάφορη για τον Οργανισμό!!

Και τώρα; 

Γνωρίζοντας προφανώς καλά όλα τα παραπάνω δεδομένα, η Επιτροπή Παιγνίων του Ευγένιου Γιαννακόπουλου εθελοτυφλεί και προσπαθεί να κάνει τα αδύνατα-δυνατά για να προστατέψει τα ιδιωτικά συμφέροντα των Τσέχων που ασκούν καθημερινά πιέσεις να τους παραχωρηθεί αυθαίρετα και χωρίς τίμημα το αποκλειστικό δικαίωμα στο διαδίκτυο. Ένα δικαίωμα που όχι μόνο δεν δικαιούνται αλλά προσκρούει στο σαφές νομοθετικό πλαίσιο για αδειοδότηση παρόχων τυχερών παιγνίων και στοιχημάτων μέσω διαδικτύου, που η Επιτροπή Παιγνίων αρνείται να θέσει σε εφαρμογή υιοθετώντας, άγνωστο γιατί, την επιχειρηματολογία του ιδιώτη και την κακομαγειρεμένη ερμηνεία του Ν.4002/2011.

Τώρα απλά και ελλείψει νόμιμης οδού, μέσω αφόρητων πιέσεων (και ποιος ξέρει τι άλλο) επιδιώκεται να παραμεριστεί η νομιμότητα.

Ο Ευγένιος Γιαννακόπουλος και η ΕΕΕΠ μοιάζουν "ταγμένοι" στο να παραχωρήσουν αυθαίρετα το διαδικτυακό δικαίωμα στον ΟΠΑΠ, ακόμη κι αν αυτό απαιτεί δημιουργικές ερμηνείες των νόμων και των συμβάσεων, μέχρι και νομική εκτροπή. ’λλωστε και στο παρελθόν δεν έχει επιδείξει ιδιαίτερη ευαισθησία σε τέτοιες λεπτομέρειες, κάτι που φαίνεται και από τη συμμετοχή του στην υπόθεση παράνομης κρατικής ενίσχυσης των ναυπηγείων Σκαραμαγκά που αναμένεται να καταλήξει σε καταλογισμό αστρονομικού προστίμου της τάξης του 1δις. Έτσι αναλαμβάνει την ευθύνη στο βωμό μιας προσωπικής χάρης να βάλει τη χώρα σε περιπέτειες, δικαστικές και οικονομικές, καθώς τα πρόστιμα και οι προσφυγές για αποζημιώσεις θα πέφτουν βροχή.

ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΤΗΝ ΔΙΚΑΣΤΙΚΗ ΑΠΟΦΑΣΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΤΟ ΑΠΟΡΡΗΤΟ ΕΓΓΡΑΦΟ