Κανένα από τα ισχυρότερα κράτη του ανεπτυγμένου κόσμου δεν φαίνεται να διαφωνεί με την επιβολή κανόνων για τη χειραγώγηση της αντιμονοπωλιακής συμπεριφοράς των κολοσσών ψηφιακής τεχνολογίας. Είναι μια από τις σπάνιες περιπτώσεις που συμφωνούν Δημοκρατικοί και Ρεπουμπλικάνοι στο αμερικανικό Κογκρέσο. Στη Μεγάλη Βρετανία και την ΕΕ ξεκίνησαν νέες έρευνες με επίκεντρο την Google και την Apple αυτόν τον μήνα. Οι Βρυξέλλες έχουν, επίσης, δρομολογήσει δυο οδηγίες για τη οριοθέτηση των ευθυνών και των υποχρεώσεων των ψηφιακών κολοσσών.

Στην Ουάσινγκτον συζητούνται πέντε διαφορετικά νομοσχέδια. Τα πιο τολμηρά προτεινόμενα μέτρα αφορούν την εύνοια των Google, Facebook, Apple και Amazon στην προβολή δικών τους προϊόντων, τον παραγκωνισμό ανταγωνιστών, την αποκλειστικότητα που ζητούν από τους διαφημιζόμενους ή ακόμα την εξαγορά υποσχόμενων εταιρειών για την επέκταση τους στον κλάδο. Είναι πιθανό, όπως τονίζουν αναλυτές, η Google να μην μπορεί να προβάλει το YouTube στα αποτελέσματα αναζήτησής ή να απαγορευτεί στην Amazon να πουλά ανάλογα προϊόντα με εκείνα τρίτων στην πλατφόρμα της.

Αν και στα υπό συζήτηση νομοσχέδια δεν γίνεται αναφορά σε συγκεκριμένες εταιρείες, είναι προφανές πως αφορούν τους προαναφερόμενους τεχνολογικούς κολοσσούς, γνωστούς και ως Big Tech οι οποίοι έχουν απασχολήσει κατά καιρούς στην αμερικανική Δικαιοσύνη ή την Επιτροπή Ανταγωνισμού στην Ε.Ε. Ήδη εκκρεμούν δικαστικές υποθέσεις στις ΗΠΑ και την Ευρώπη.
Εκτός των νομοσχεδίων, εκκρεμούν και υποθέσεις

Χαρακτηριστική η αγωγή που ασκήθηκε πέρσι τον Δεκέμβριο από την Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου εναντίον της Facebook. Η πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης κατηγορείται πως με τις εξαγορές των What’s App και Instagram είχε κίνητρο να απορροφήσει μελλοντικούς ανταγωνιστές. Αγωγή ασκήθηκε επίσης από την Epic Games κατά της Apple, με την κατηγορία πως αναγκάζει τους προγραμματιστές να χρησιμοποιούν το σύστημα εφαρμογών της, χρεώνοντας προμήθεια 30% σε όλες τις πωλήσεις. Η Amazon κατηγορείται από τη γενική εισαγγελία της Ουάσινγκτον πως εμποδίζει τους εμπόρους να προσφέρουν τα προϊόντα τους σε χαμηλότερες τιμές μέσα από άλλες πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου.

Στις Βρυξέλλες ανακοινώθηκε προ ημερών η έναρξη ερευνών εις βάρος της Google για να διαπιστωθεί εάν η κορυφαία μηχανή αναζήτησης κάνει κατάχτηση της ισχύος της στη διαφημιστική αγορά του Διαδικτύου. Μέσα στον Ιούνιο, μάλιστα, οι αρχές Ανταγωνισμού της Γαλλίας επέβαλαν πρόστιμο 220 εκατ. ευρώ στην Google. Αναμφισβήτητα, η διαδικτυακή διαφήμιση έχει παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο στην ανάδυση της Google και κρατά κομβικό ρόλο στα γιγάντια καθαρά κέρδη της μητρικής Alphabet, τα πέρσι έφθασαν τα 40 δισ δολάρια.

Ακόμη και στο ζήτημα της φορολόγησης των τεχνολογικών κολοσσών φαίνεται να βρέθηκε κοινό έδαφος μεταξύ των δυο πλευρών του Ατλαντικού. Ο Λευκός Οίκος διαφώνησε με την επιβολή φόρου στις ψηφιακές υπηρεσίες από διαφορετικές χώρες της Ευρώπης διότι θεωρεί αποτελεσματικότερη την επιβολή ελάχιστου παγκόσμιου φόρου για την καθολική καταπολέμηση της φοροαποφυγής των πολυεθνικών, συμπεριλαμβανομένων των τεχνολογικών κολοσσών.

Οι επενδυτές των Amazon, Alphabet, Apple και Facebook δεν φαίνεται να έχουν θορυβηθεί από τις εξελίξεις. Αντίθετα η μετοχή της Facebook έφθασε σε νέο ιστορικό υψηλό την Τετάρτη, ακολουθώντας την άνοδο του ευρύτερου κλάδου. Ίσως επειδή η αλλαγή του ρυθμιστικού πλαισίου είναι μια μακροχρόνια διαδικασία όπου το λόμπινγκ των εταιρειών δίνει τη δική του μάχη ενάντια στην πολιτική βούληση για αυστηρότερους κανόνες.