Adina Vălean: Το σχέδιο της Ε.Ε. για τα Ι.Χ μηδενικών ρύπων
Τι αλλάζει στο χάρτη των παγκόσμιων μεταφορών μετά την λαίλαπα της πανδημίας; Πώς θα γίνει η μετάβαση σε μια βιώσιμη και έξυπνη κινητικότητα;
Στα ερωτήματα αυτά απαντά η Επίτροπος Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, κ. Adina Vălean, που πριν από λίγες μέρες πήρε μέρος στην ημερίδα του Economist, με θέμα “Logistics:Challenges and opportunities in a post COVID-19 World”.
Σε συνέντευξή της στο Powergame.gr και τον Ευτύχη Παλλήκαρη, η κ. Vălean μιλάει επίσης για το πώς θα διαχειριστεί η Ε.Ε. την πρόσφατη εναέρια «εκτροπή» στην Λευκορωσία, ενώ παραθέτει λύσεις και ιδέες για την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας στη χώρα μας.
Κυρία Vălean, οι νέες τεχνολογίες και η ψηφιοποίηση αποτελούν πολύ σημαντικούς παράγοντες για τον τομέα της εφοδιαστικής, ιδίως στον μετα-πανδημικό κόσμο. Είναι έτοιμη η ΕΕ να αντιμετωπίσει τις νέες προκλήσεις; Πόσο σημαντική είναι η υποδομή για την προσέλκυση παγκόσμιων μεταφορικών διαύλων;
Η πανδημία COVID και πρόσφατα η κρίση στη Διώρυγα του Σουέζ αποτέλεσαν τεράστια δοκιμασία για την ανθεκτικότητα του παγκόσμιου τομέα μεταφορών και εφοδιαστικής, καθιστώντας απολύτως ξεκάθαρο πόσο εξαρτόμαστε εμείς και οι οικονομίες μας από την ομαλή λειτουργία της διαχείρισης της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Πρέπει να προετοιμαστούμε για μελλοντικές κρίσεις, είτε αυτές θα σχετίζονται με την υγεία είτε το κλίμα, ή με κάτι άλλο.
Για να ενισχύσουμε την ανθεκτικότητά μας, πρέπει σίγουρα να βελτιώσουμε τον σχεδιασμό για περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης, ενώ μπορούμε να βασιστούμε στην ιδέα των πράσινων λωρίδων (λωρίδα που προορίζεται να περιορίσει τον χρόνο διέλευσης των συνόρων για τις μεταφορές εμπορευμάτων σε λιγότερο από 15 λεπτά).
Αντιλαμβάνομαι ότι την επόμενη μέρα της πανδημίας, η Ε.Ε. θα συναντήσει πολλές προκλήσεις. Ποιο είναι το πλάνο για τον εκσυγχρονισμό της εφοδιαστικής αλυσίδας και των μεταφορών;
Όσο απομακρυνόμαστε από την πανδημία, έχουμε την ευκαιρία όχι μόνο για ανάκαμψη και ανοικοδόμηση, αλλά και για βελτίωση και εκσυγχρονισμό. Υπάρχει σημαντική χρηματοδότηση από την ΕΕ για την υποστήριξη μιας τέτοιας κίνησης.
Η Στρατηγική Βιώσιμης και Έξυπνης Κινητικότητας προσδιορίζει τους τρόπους βελτίωσης και εκσυγχρονισμού, κάνοντας, μεταξύ άλλων, τους επιμέρους τρόπους μεταφοράς εξυπνότερους και πιο πράσινους, και διευκολύνοντας τον συνδυασμό διαφορετικών τρόπων μεταφοράς για μία μόνο διαδρομή. Με άλλα λόγια, πρέπει να εξετάσουμε το σύστημα στο σύνολό του.
Οι έξυπνες, ψηφιακές μεταφορές και η εφοδιαστική αποτελούν ένα σημαντικό κομμάτι του συστήματος και έχουν τη δυνατότητα να καταστήσουν την Ευρώπη ισχυρότερη ενόψει κρίσεων.
Οι αλυσίδες πολυτροπικής εφοδιαστικής σε συνδυασμό με ένα συνεργατικό περιβάλλον εφοδιαστικής –που σημαίνει την ενοποίηση των φορτίων και την κοινή χρήση πόρων– θα μειώσει τις διαδρομές χωρίς φορτία και θα αξιοποιήσει περισσότερο τη χρήση των διαθέσιμων πόρων και υποδομών. Αυτό θα επιφέρει μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα και βιωσιμότητα, καθώς και μεγαλύτερη ανθεκτικότητα.
Για την πλήρη αξιοποίηση αυτής της δυνατότητας, χρειαζόμαστε προσβάσιμα και διαλειτουργικά δεδομένα, σε συνδυασμό με μια επαρκή ψηφιακή υποδομή και λύσεις τεχνητής νοημοσύνης.
Βρισκόμαστε στο σωστό δρόμο: Ο κανονισμός για τις ηλεκτρονικές πληροφορίες σχετικά με τις εμπορευματικές μεταφορές –Κανονισμός eFTI– θα διευκολύνει την ανέπαφη ανταλλαγή δεδομένων μεταξύ των επιχειρήσεων και των αρχών.
Θα τεθεί σε ισχύ το 2024, ενώ θα μας είχε βοηθήσει να συνεχίζαμε τις μεταφορικές υπηρεσίες στο αποκορύφωμα της πανδημίας.
Έχουμε επίσης το Φόρουμ για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες Μεταφορών και Εφοδιαστικής (Digital Transport and Logistics Forum), το οποίο προωθεί τον ψηφιακό μετασχηματισμό του τομέα μεταφορών και εφοδιαστικής, και συγκεκριμένα διευκολύνει την κοινή χρήση ηλεκτρονικών δεδομένων μεταξύ των επιχειρήσεων εντός ενός αξιόπιστου και ασφαλούς περιβάλλοντος.
Η βελτιωμένη ανταλλαγή δεδομένων θα διευκολύνει την πολυτροπικότητα, η οποία παρέχει τεράστια πλεονεκτήματα όσον αφορά τη βιωσιμότητα.
Κατ’ επέκταση, θα συμβάλει στη δημιουργία ενός πιο ευέλικτου και ανθεκτικού συστήματος μεταφορών.
Ωστόσο, για μεγαλύτερη πολυτροπικότητα, πρέπει να υιοθετήσουμε περισσότερους τρόπους βιώσιμων μεταφορών.
Και για να συμβεί αυτό, χρειαζόμαστε τη σωστή υποδομή. Οι πολυτροπικές μεταφορές είναι κάτι αδιανόητο χωρίς τερματικούς σταθμούς μεταφόρτωσης και ένα άρτιο δίκτυο.
Όταν θα αναθεωρήσουμε τις κατευθυντήριες γραμμές για το Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών (ΔΕΔ-Μ) (επεξεργαζόμαστε μια πρόταση που θα εγκριθεί σε επόμενο στάδιο εντός του έτους), θα δώσουμε ιδιαίτερη προσοχή στην πολυτροπικότητα, διασφαλίζοντας ότι έχουμε την υποδομή για τη διασύνδεση όλων των τρόπων μεταφοράς.
Όλα αυτά συνοδεύονται από ένα κόστος, αλλά αποτελούν επίσης μια ευκαιρία για περαιτέρω ανάπτυξη και διαχείριση σε παγκόσμιο επίπεδο.
Τα συστήματα μεταφοράς που βασίζονται στην ηλεκτροκίνηση κερδίζουν έδαφος εντός της ΕΕ με δυναμικό ρυθμό. Ποιες είναι οι προοπτικές και οι στόχοι της Επιτροπής για το άμεσο μέλλον; Πώς μπορούμε να επιτύχουμε μια εξυπνότερη και πιο πράσινη κινητικότητα;
Επιτρέψτε μου να παρουσιάσω εν συντομία το φιλόδοξο πρόγραμμα που έχουμε σχεδιάσει για την ΕΕ, σχετικά με τις μεταφορές, και τον τρόπο υλοποίησής του.
Έχοντας ως πρόδρομο την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία, η Στρατηγική Βιώσιμης και Έξυπνης Κινητικότητας ορίζει σαφείς στόχους και μέτρα για την επίτευξη 90% μείωσης των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου που σχετίζονται με τις μεταφορές έως το 2050.
Αυτή είναι η προσπάθεια που απαιτείται από τον τομέα των μεταφορών, προκειμένου να εξασφαλιστεί ότι η ΕΕ θα γίνει η πρώτη κλιματικά ουδέτερη ήπειρος έως το 2050. Εξετάζουμε έναν ταυτόχρονο πράσινο και ψηφιακό μετασχηματισμό του τομέα των μεταφορών και αυτή η μετάβαση πρέπει να τους συμπεριλάβει όλους.
Ποιες είναι οι κατευθύνσεις αυτού του μετασχηματισμού;
Όσον αφορά την ηλεκτροκίνηση, η συγκεκριμένη στρατηγική προβλέπει την ενίσχυση της παραγωγής, της διανομής και της χρήσης ανανεώσιμων καυσίμων και χαμηλών σε εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, καθώς και την αντικατάσταση των υπαρχόντων στόλων με οχήματα χαμηλών και μηδενικών εκπομπών.
Πρέπει επίσης να αυξηθεί ο αριθμός των επιβατών που ταξιδεύουν σιδηροδρομικά και μετακινούνται με τις δημόσιες συγκοινωνίες, καθώς και οι ενεργοί τρόποι μετακίνησης όπως η ποδηλασία. Πρέπει να ενισχύσουμε τη χρήση πιο βιώσιμων επιλογών για τις μεταφορές φορτίων, όπως ο σιδηρόδρομος και οι εσωτερικές πλωτές οδοί.
Για τις οδικές μεταφορές, έχουμε θέσει ως στόχο να έχουμε τουλάχιστον 30 εκατομμύρια αυτοκίνητα μηδενικών εκπομπών στους ευρωπαϊκούς δρόμους έως το 2030, έτσι ώστε έως το 2050 σχεδόν όλα τα οχήματα να είναι μηδενικών εκπομπών.
Αυτήν την περίοδο, παρατηρούμε μια ισχυρή δυναμική στην αγορά για τα ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία όσον αφορά τις οδικές μεταφορές επιβατών.
Ωστόσο, αυτό δεν απομακρύνει την ανάγκη υποστήριξης άλλων τεχνολογιών –ιδίως των κυψελών καυσίμου υδρογόνου και των προηγμένων βιοκαυσίμων– οι οποίες θα συμβάλουν επίσης στην απαλλαγή των εκπομπών άνθρακα.
Η Επιτροπή θα παρουσιάσει τον Ιούλιο το πρόγραμμα “Fit for 55”, ένα πακέτο καινοτόμων πολιτικών για την ώθηση της χρήσης οχημάτων μηδενικών εκπομπών και των υποδομών επαναφόρτισης και ανεφοδιασμού.
Λαμβάνοντας υπόψη το πρόσφατο απαράδεκτο περιστατικό στη Λευκορωσία, οι ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες σταμάτησαν να πετούν πάνω από τον εναέριο χώρο της Λευκορωσίας. Ποιες πιστεύετε ότι θα είναι οι γεωπολιτικές συνέπειες; Γενικότερα, πόσο διαφορετικός είναι σήμερα ο αεροπορικός χάρτης της Ευρώπης και ποιες είναι οι επιπτώσεις στις μεταφορές;
Η αεροπορία συμβάλει σε ανεκτίμητο βαθμό στην παγκόσμια οικονομία της εποχής μας, επιτρέποντας επαφές μεταξύ ανθρώπων και επιχειρήσεων, υποστηρίζοντας τις αλυσίδες εφοδιασμού, μετακινώντας άτομα και αγαθά γρήγορα σε όλη την υφήλιο.
Η πρόσφατη πανδημία κατέδειξε με σαφήνεια τη σημασία των αεροπορικών μεταφορών στην παροχή απαραίτητου ιατρικού εξοπλισμού, φαρμάκων και εμβολίων, όπου χρειάζεται. Η ΕΕ είναι ισχυρός υποστηρικτής ενός διεθνούς αεροπορικού συστήματος που θα εξασφαλίζει ασφαλή ταξίδια σε όλο τον κόσμο.
Αυτό που είδαμε πρόσφατα στις εξωφρενικές ενέργειες της Λευκορωσίας είναι εντελώς απαράδεκτο.
Η σκόπιμη και περιττή εκτροπή ενός αεροσκάφους για έκτακτη ανάγκη έθεσε σε κίνδυνο ένα αεροσκάφος της ΕΕ και τους επιβάτες του εν πτήσει. Η Λευκορωσία παραχώρησε δικαίωμα υπερπτήσης στο συγκεκριμένο αεροσκάφος και το εκμεταλλεύτηκε προκειμένου να πάρει τον έλεγχο του αεροσκάφους, ώστε να θέσει υπό κράτηση έναν δημοσιογράφο που επέκρινε το καθεστώς Λουκασένκο.
Ως εκ τούτου, η ΕΕ έχει χάσει την εμπιστοσύνη της σχετικά με τη συμμετοχή της Λευκορωσίας στη διεθνή πολιτική αεροπορία και θα λάβει κατάλληλα μέτρα για την προστασία των πολιτών και των αερομεταφορέων της. Αποτελεί ευθύνη της ΕΕ αλλά και ολόκληρης της διεθνούς κοινότητας να καταδικάσει ξεκάθαρα αυτές τις επικίνδυνες ενέργειες και να κάνει τη Λευκορωσία να καταλάβει ότι δεν θα γίνουν ανεκτές και ότι θα αντιμετωπίσει σοβαρές συνέπειες.
Αν και η Ελλάδα ξεπέρασε τον στόχο της ΕΕ για 50% λιγότερους θανάτους από τροχαία δυστυχήματα κατά την τελευταία δεκαετία, η τρέχουσα κατάσταση παραμένει μη ικανοποιητική. Τι περισσότερο πρέπει να γίνει για την οδική ασφάλεια στη χώρα μου;
Αρχικά, θέλω να συγχαρώ την Ελλάδα καθώς είναι το μόνο κράτος-μέλος της ΕΕ που πέτυχε τον στόχο για μείωση των θανάτων από τροχαία ατυχήματα κατά 50% την τελευταία δεκαετία.
Πρόκειται για εξαιρετική πρόοδο. Καταγράψατε τον χαμηλότερο αριθμό θανάτων σε τροχαία ατυχήματα το 2020.
Ωστόσο, το ποσοστό θνησιμότητας από τροχαία ατυχήματα ανά εκατομμύριο πληθυσμού παραμένει πάνω από τον μέσο όρο της ΕΕ, επομένως απαιτούνται νέες προσπάθειες για τη βελτίωση των επιδόσεων της χώρας σας όσον αφορά την οδική ασφάλεια.
Στα ερωτήματα αυτά απαντά η Επίτροπος Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, κ. Adina Vălean, που πριν από λίγες μέρες πήρε μέρος στην ημερίδα του Economist, με θέμα “Logistics:Challenges and opportunities in a post COVID-19 World”.
Σε συνέντευξή της στο Powergame.gr και τον Ευτύχη Παλλήκαρη, η κ. Vălean μιλάει επίσης για το πώς θα διαχειριστεί η Ε.Ε. την πρόσφατη εναέρια «εκτροπή» στην Λευκορωσία, ενώ παραθέτει λύσεις και ιδέες για την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας στη χώρα μας.
Κυρία Vălean, οι νέες τεχνολογίες και η ψηφιοποίηση αποτελούν πολύ σημαντικούς παράγοντες για τον τομέα της εφοδιαστικής, ιδίως στον μετα-πανδημικό κόσμο. Είναι έτοιμη η ΕΕ να αντιμετωπίσει τις νέες προκλήσεις; Πόσο σημαντική είναι η υποδομή για την προσέλκυση παγκόσμιων μεταφορικών διαύλων;
Η πανδημία COVID και πρόσφατα η κρίση στη Διώρυγα του Σουέζ αποτέλεσαν τεράστια δοκιμασία για την ανθεκτικότητα του παγκόσμιου τομέα μεταφορών και εφοδιαστικής, καθιστώντας απολύτως ξεκάθαρο πόσο εξαρτόμαστε εμείς και οι οικονομίες μας από την ομαλή λειτουργία της διαχείρισης της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Πρέπει να προετοιμαστούμε για μελλοντικές κρίσεις, είτε αυτές θα σχετίζονται με την υγεία είτε το κλίμα, ή με κάτι άλλο.
Για να ενισχύσουμε την ανθεκτικότητά μας, πρέπει σίγουρα να βελτιώσουμε τον σχεδιασμό για περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης, ενώ μπορούμε να βασιστούμε στην ιδέα των πράσινων λωρίδων (λωρίδα που προορίζεται να περιορίσει τον χρόνο διέλευσης των συνόρων για τις μεταφορές εμπορευμάτων σε λιγότερο από 15 λεπτά).
Αντιλαμβάνομαι ότι την επόμενη μέρα της πανδημίας, η Ε.Ε. θα συναντήσει πολλές προκλήσεις. Ποιο είναι το πλάνο για τον εκσυγχρονισμό της εφοδιαστικής αλυσίδας και των μεταφορών;
Όσο απομακρυνόμαστε από την πανδημία, έχουμε την ευκαιρία όχι μόνο για ανάκαμψη και ανοικοδόμηση, αλλά και για βελτίωση και εκσυγχρονισμό. Υπάρχει σημαντική χρηματοδότηση από την ΕΕ για την υποστήριξη μιας τέτοιας κίνησης.
Η Στρατηγική Βιώσιμης και Έξυπνης Κινητικότητας προσδιορίζει τους τρόπους βελτίωσης και εκσυγχρονισμού, κάνοντας, μεταξύ άλλων, τους επιμέρους τρόπους μεταφοράς εξυπνότερους και πιο πράσινους, και διευκολύνοντας τον συνδυασμό διαφορετικών τρόπων μεταφοράς για μία μόνο διαδρομή. Με άλλα λόγια, πρέπει να εξετάσουμε το σύστημα στο σύνολό του.
Οι έξυπνες, ψηφιακές μεταφορές και η εφοδιαστική αποτελούν ένα σημαντικό κομμάτι του συστήματος και έχουν τη δυνατότητα να καταστήσουν την Ευρώπη ισχυρότερη ενόψει κρίσεων.
Οι αλυσίδες πολυτροπικής εφοδιαστικής σε συνδυασμό με ένα συνεργατικό περιβάλλον εφοδιαστικής –που σημαίνει την ενοποίηση των φορτίων και την κοινή χρήση πόρων– θα μειώσει τις διαδρομές χωρίς φορτία και θα αξιοποιήσει περισσότερο τη χρήση των διαθέσιμων πόρων και υποδομών. Αυτό θα επιφέρει μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα και βιωσιμότητα, καθώς και μεγαλύτερη ανθεκτικότητα.
Για την πλήρη αξιοποίηση αυτής της δυνατότητας, χρειαζόμαστε προσβάσιμα και διαλειτουργικά δεδομένα, σε συνδυασμό με μια επαρκή ψηφιακή υποδομή και λύσεις τεχνητής νοημοσύνης.
Βρισκόμαστε στο σωστό δρόμο: Ο κανονισμός για τις ηλεκτρονικές πληροφορίες σχετικά με τις εμπορευματικές μεταφορές –Κανονισμός eFTI– θα διευκολύνει την ανέπαφη ανταλλαγή δεδομένων μεταξύ των επιχειρήσεων και των αρχών.
Θα τεθεί σε ισχύ το 2024, ενώ θα μας είχε βοηθήσει να συνεχίζαμε τις μεταφορικές υπηρεσίες στο αποκορύφωμα της πανδημίας.
Έχουμε επίσης το Φόρουμ για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες Μεταφορών και Εφοδιαστικής (Digital Transport and Logistics Forum), το οποίο προωθεί τον ψηφιακό μετασχηματισμό του τομέα μεταφορών και εφοδιαστικής, και συγκεκριμένα διευκολύνει την κοινή χρήση ηλεκτρονικών δεδομένων μεταξύ των επιχειρήσεων εντός ενός αξιόπιστου και ασφαλούς περιβάλλοντος.
Η βελτιωμένη ανταλλαγή δεδομένων θα διευκολύνει την πολυτροπικότητα, η οποία παρέχει τεράστια πλεονεκτήματα όσον αφορά τη βιωσιμότητα.
Κατ’ επέκταση, θα συμβάλει στη δημιουργία ενός πιο ευέλικτου και ανθεκτικού συστήματος μεταφορών.
Ωστόσο, για μεγαλύτερη πολυτροπικότητα, πρέπει να υιοθετήσουμε περισσότερους τρόπους βιώσιμων μεταφορών.
Και για να συμβεί αυτό, χρειαζόμαστε τη σωστή υποδομή. Οι πολυτροπικές μεταφορές είναι κάτι αδιανόητο χωρίς τερματικούς σταθμούς μεταφόρτωσης και ένα άρτιο δίκτυο.
Όταν θα αναθεωρήσουμε τις κατευθυντήριες γραμμές για το Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών (ΔΕΔ-Μ) (επεξεργαζόμαστε μια πρόταση που θα εγκριθεί σε επόμενο στάδιο εντός του έτους), θα δώσουμε ιδιαίτερη προσοχή στην πολυτροπικότητα, διασφαλίζοντας ότι έχουμε την υποδομή για τη διασύνδεση όλων των τρόπων μεταφοράς.
Όλα αυτά συνοδεύονται από ένα κόστος, αλλά αποτελούν επίσης μια ευκαιρία για περαιτέρω ανάπτυξη και διαχείριση σε παγκόσμιο επίπεδο.
Τα συστήματα μεταφοράς που βασίζονται στην ηλεκτροκίνηση κερδίζουν έδαφος εντός της ΕΕ με δυναμικό ρυθμό. Ποιες είναι οι προοπτικές και οι στόχοι της Επιτροπής για το άμεσο μέλλον; Πώς μπορούμε να επιτύχουμε μια εξυπνότερη και πιο πράσινη κινητικότητα;
Επιτρέψτε μου να παρουσιάσω εν συντομία το φιλόδοξο πρόγραμμα που έχουμε σχεδιάσει για την ΕΕ, σχετικά με τις μεταφορές, και τον τρόπο υλοποίησής του.
Έχοντας ως πρόδρομο την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία, η Στρατηγική Βιώσιμης και Έξυπνης Κινητικότητας ορίζει σαφείς στόχους και μέτρα για την επίτευξη 90% μείωσης των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου που σχετίζονται με τις μεταφορές έως το 2050.
Αυτή είναι η προσπάθεια που απαιτείται από τον τομέα των μεταφορών, προκειμένου να εξασφαλιστεί ότι η ΕΕ θα γίνει η πρώτη κλιματικά ουδέτερη ήπειρος έως το 2050. Εξετάζουμε έναν ταυτόχρονο πράσινο και ψηφιακό μετασχηματισμό του τομέα των μεταφορών και αυτή η μετάβαση πρέπει να τους συμπεριλάβει όλους.
Ποιες είναι οι κατευθύνσεις αυτού του μετασχηματισμού;
Όσον αφορά την ηλεκτροκίνηση, η συγκεκριμένη στρατηγική προβλέπει την ενίσχυση της παραγωγής, της διανομής και της χρήσης ανανεώσιμων καυσίμων και χαμηλών σε εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, καθώς και την αντικατάσταση των υπαρχόντων στόλων με οχήματα χαμηλών και μηδενικών εκπομπών.
Πρέπει επίσης να αυξηθεί ο αριθμός των επιβατών που ταξιδεύουν σιδηροδρομικά και μετακινούνται με τις δημόσιες συγκοινωνίες, καθώς και οι ενεργοί τρόποι μετακίνησης όπως η ποδηλασία. Πρέπει να ενισχύσουμε τη χρήση πιο βιώσιμων επιλογών για τις μεταφορές φορτίων, όπως ο σιδηρόδρομος και οι εσωτερικές πλωτές οδοί.
Για τις οδικές μεταφορές, έχουμε θέσει ως στόχο να έχουμε τουλάχιστον 30 εκατομμύρια αυτοκίνητα μηδενικών εκπομπών στους ευρωπαϊκούς δρόμους έως το 2030, έτσι ώστε έως το 2050 σχεδόν όλα τα οχήματα να είναι μηδενικών εκπομπών.
Αυτήν την περίοδο, παρατηρούμε μια ισχυρή δυναμική στην αγορά για τα ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία όσον αφορά τις οδικές μεταφορές επιβατών.
Ωστόσο, αυτό δεν απομακρύνει την ανάγκη υποστήριξης άλλων τεχνολογιών –ιδίως των κυψελών καυσίμου υδρογόνου και των προηγμένων βιοκαυσίμων– οι οποίες θα συμβάλουν επίσης στην απαλλαγή των εκπομπών άνθρακα.
Η Επιτροπή θα παρουσιάσει τον Ιούλιο το πρόγραμμα “Fit for 55”, ένα πακέτο καινοτόμων πολιτικών για την ώθηση της χρήσης οχημάτων μηδενικών εκπομπών και των υποδομών επαναφόρτισης και ανεφοδιασμού.
Λαμβάνοντας υπόψη το πρόσφατο απαράδεκτο περιστατικό στη Λευκορωσία, οι ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες σταμάτησαν να πετούν πάνω από τον εναέριο χώρο της Λευκορωσίας. Ποιες πιστεύετε ότι θα είναι οι γεωπολιτικές συνέπειες; Γενικότερα, πόσο διαφορετικός είναι σήμερα ο αεροπορικός χάρτης της Ευρώπης και ποιες είναι οι επιπτώσεις στις μεταφορές;
Η αεροπορία συμβάλει σε ανεκτίμητο βαθμό στην παγκόσμια οικονομία της εποχής μας, επιτρέποντας επαφές μεταξύ ανθρώπων και επιχειρήσεων, υποστηρίζοντας τις αλυσίδες εφοδιασμού, μετακινώντας άτομα και αγαθά γρήγορα σε όλη την υφήλιο.
Η πρόσφατη πανδημία κατέδειξε με σαφήνεια τη σημασία των αεροπορικών μεταφορών στην παροχή απαραίτητου ιατρικού εξοπλισμού, φαρμάκων και εμβολίων, όπου χρειάζεται. Η ΕΕ είναι ισχυρός υποστηρικτής ενός διεθνούς αεροπορικού συστήματος που θα εξασφαλίζει ασφαλή ταξίδια σε όλο τον κόσμο.
Αυτό που είδαμε πρόσφατα στις εξωφρενικές ενέργειες της Λευκορωσίας είναι εντελώς απαράδεκτο.
Η σκόπιμη και περιττή εκτροπή ενός αεροσκάφους για έκτακτη ανάγκη έθεσε σε κίνδυνο ένα αεροσκάφος της ΕΕ και τους επιβάτες του εν πτήσει. Η Λευκορωσία παραχώρησε δικαίωμα υπερπτήσης στο συγκεκριμένο αεροσκάφος και το εκμεταλλεύτηκε προκειμένου να πάρει τον έλεγχο του αεροσκάφους, ώστε να θέσει υπό κράτηση έναν δημοσιογράφο που επέκρινε το καθεστώς Λουκασένκο.
Ως εκ τούτου, η ΕΕ έχει χάσει την εμπιστοσύνη της σχετικά με τη συμμετοχή της Λευκορωσίας στη διεθνή πολιτική αεροπορία και θα λάβει κατάλληλα μέτρα για την προστασία των πολιτών και των αερομεταφορέων της. Αποτελεί ευθύνη της ΕΕ αλλά και ολόκληρης της διεθνούς κοινότητας να καταδικάσει ξεκάθαρα αυτές τις επικίνδυνες ενέργειες και να κάνει τη Λευκορωσία να καταλάβει ότι δεν θα γίνουν ανεκτές και ότι θα αντιμετωπίσει σοβαρές συνέπειες.
Αν και η Ελλάδα ξεπέρασε τον στόχο της ΕΕ για 50% λιγότερους θανάτους από τροχαία δυστυχήματα κατά την τελευταία δεκαετία, η τρέχουσα κατάσταση παραμένει μη ικανοποιητική. Τι περισσότερο πρέπει να γίνει για την οδική ασφάλεια στη χώρα μου;
Αρχικά, θέλω να συγχαρώ την Ελλάδα καθώς είναι το μόνο κράτος-μέλος της ΕΕ που πέτυχε τον στόχο για μείωση των θανάτων από τροχαία ατυχήματα κατά 50% την τελευταία δεκαετία.
Πρόκειται για εξαιρετική πρόοδο. Καταγράψατε τον χαμηλότερο αριθμό θανάτων σε τροχαία ατυχήματα το 2020.
Ωστόσο, το ποσοστό θνησιμότητας από τροχαία ατυχήματα ανά εκατομμύριο πληθυσμού παραμένει πάνω από τον μέσο όρο της ΕΕ, επομένως απαιτούνται νέες προσπάθειες για τη βελτίωση των επιδόσεων της χώρας σας όσον αφορά την οδική ασφάλεια.