Εμπόριο: Η μεγαλύτερη συμφόρηση της τελευταίας 65ετίας στους διεθνείς λιμένες
Η αναβάθμιση των υποδομών στα λιμάνια θεωρείται πια μείζον θέμα καθώς η πανδημία της νόσου Covid-19 ανέδειξε τα αδύναμα σημεία τους σε διάφορες γωνιές του κόσμου, με αποτέλεσμα να αποτελούν έναν από τους επιβαρυντικούς παράγοντες στην κινητικότητα των εμπορευμάτων και τις παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες. Οι ειδικοί κάνουν λόγο για τη μεγαλύτερη συμφόρηση στα λιμάνια της τελευταίας 65ετίας σε μια περίοδο που οι καταναλωτές βρήκαν διέξοδο στο ηλεκτρονικό εμπόριο με τις online παραγγελίες να εκτοξεύονται στα ύψη.
Τα εμπορικά πλοία μεταφέρουν το 80% των αγαθών σε όλον τον κόσμο. Οπότε όταν επιβραδύνεται η λειτουργία των λιμανιών τότε σημειώνονται καθυστερήσεις στο παγκόσμιο εμπόριο. Η γενική γραμματέας της Διάσκεψης των Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη (UNCTAD), Ιζαμπέλ Ντουράν, υπογράμμισε πρόσφατα πως η αύξηση των κρουσμάτων κοντά στα λιμάνια μπορεί να αναχαιτίσει την ανάκαμψη της παγκόσμιας οικονομίας, οδηγώντας και στην αύξηση των τιμών στα προϊόντα από τα τρόφιμα μέχρι τα είδη ρουχισμού.
Πληροφορίες των Financial Times αποκαλύπτουν πως στα λιμάνια του Λος Άντζελες και του Λονγκ Μπιτς περιμένουν έως και 22 εμπορικά πλοία για να αγκυροβολήσουν. Σε παγκόσμια κλίμακα έχουν εντοπιστεί 353 πλοία-κοντέινερ που αναμένουν να προσδέσουν σε προβλήτες λιμανιών. Μάλιστα, η βρετανική εφημερίδα αναφέρει πως χρειάζεται ένα 12ήμερο, κατά μέσον όρο, για να ολοκληρωθούν όλες οι διαδικασίες εκφόρτωσης και διανομής των εμπορευμάτων.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα της συμφόρησης που μπορεί να προκληθεί στα πλοία από το κλείσιμο των λιμανιών αποτέλεσε η Κίνα. Προ διμήνου είχαν ακινητοποιηθεί περίπου 130 πλοία-κοντέινερ στο λιμάνι Γιαντάν, το οποίο βρίσκεται κοντά στην βιομηχανική ζώνη της Σενζέν της επαρχίας Γκουανγκτόνγκ. Η έξαρση κρουσμάτων κορωνοϊού είχε τότε προκαλέσει μεγάλες καθυστερήσεις ειδικά στις εξαγωγές εξαρτημάτων για τις εταιρείες τεχνολογίας.
Εκτός των εμποδίων και των καθυστερήσεων που εκ των πραγμάτων δημιουργούνται από την πανδημία, η ανανέωση των υποδομών στα λιμάνια είναι μια χρονοβόρα διαδικασία. Επιπροσθέτως, η πανδημία ανέδειξε την ανάγκη να υπάρχει μεγαλύτερος συντονισμός μεταξύ των λιμανιών, με την ψηφιοποίηση των διαδικασιών και την ανταλλαγή πληροφοριών να θεωρούνται πια απαραίτητες. Πόσο μάλλον όταν έχουν συντελεστεί και αλλαγές στις εφοδιαστικές αλυσίδες λόγω της εμπορικής αντιπαλότητας της Κίνας με τις ΗΠΑ. Οι πιέσεις, μάλιστα, εντείνονται από την αμεσότητα που υπόσχεται το ηλεκτρονικό εμπόριο στην παράδοση των εμπορευμάτων. Η μάχη με τον χρόνο ποτέ δεν ήταν τόσο μεγάλη για το παγκόσμιο εμπόριο.
Τα εμπορικά πλοία μεταφέρουν το 80% των αγαθών σε όλον τον κόσμο. Οπότε όταν επιβραδύνεται η λειτουργία των λιμανιών τότε σημειώνονται καθυστερήσεις στο παγκόσμιο εμπόριο. Η γενική γραμματέας της Διάσκεψης των Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη (UNCTAD), Ιζαμπέλ Ντουράν, υπογράμμισε πρόσφατα πως η αύξηση των κρουσμάτων κοντά στα λιμάνια μπορεί να αναχαιτίσει την ανάκαμψη της παγκόσμιας οικονομίας, οδηγώντας και στην αύξηση των τιμών στα προϊόντα από τα τρόφιμα μέχρι τα είδη ρουχισμού.
Πληροφορίες των Financial Times αποκαλύπτουν πως στα λιμάνια του Λος Άντζελες και του Λονγκ Μπιτς περιμένουν έως και 22 εμπορικά πλοία για να αγκυροβολήσουν. Σε παγκόσμια κλίμακα έχουν εντοπιστεί 353 πλοία-κοντέινερ που αναμένουν να προσδέσουν σε προβλήτες λιμανιών. Μάλιστα, η βρετανική εφημερίδα αναφέρει πως χρειάζεται ένα 12ήμερο, κατά μέσον όρο, για να ολοκληρωθούν όλες οι διαδικασίες εκφόρτωσης και διανομής των εμπορευμάτων.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα της συμφόρησης που μπορεί να προκληθεί στα πλοία από το κλείσιμο των λιμανιών αποτέλεσε η Κίνα. Προ διμήνου είχαν ακινητοποιηθεί περίπου 130 πλοία-κοντέινερ στο λιμάνι Γιαντάν, το οποίο βρίσκεται κοντά στην βιομηχανική ζώνη της Σενζέν της επαρχίας Γκουανγκτόνγκ. Η έξαρση κρουσμάτων κορωνοϊού είχε τότε προκαλέσει μεγάλες καθυστερήσεις ειδικά στις εξαγωγές εξαρτημάτων για τις εταιρείες τεχνολογίας.
Εκτός των εμποδίων και των καθυστερήσεων που εκ των πραγμάτων δημιουργούνται από την πανδημία, η ανανέωση των υποδομών στα λιμάνια είναι μια χρονοβόρα διαδικασία. Επιπροσθέτως, η πανδημία ανέδειξε την ανάγκη να υπάρχει μεγαλύτερος συντονισμός μεταξύ των λιμανιών, με την ψηφιοποίηση των διαδικασιών και την ανταλλαγή πληροφοριών να θεωρούνται πια απαραίτητες. Πόσο μάλλον όταν έχουν συντελεστεί και αλλαγές στις εφοδιαστικές αλυσίδες λόγω της εμπορικής αντιπαλότητας της Κίνας με τις ΗΠΑ. Οι πιέσεις, μάλιστα, εντείνονται από την αμεσότητα που υπόσχεται το ηλεκτρονικό εμπόριο στην παράδοση των εμπορευμάτων. Η μάχη με τον χρόνο ποτέ δεν ήταν τόσο μεγάλη για το παγκόσμιο εμπόριο.