Η είσοδος Κοπελούζου στο υδρογόνο, η διεθνής καριέρα του ΔΕΣΦΑ και η απόγνωση των ζυθοποιών
Οι κινήσεις του ομίλου Κοπελούζου στο υδρογόνο
-Μια εταιρεία που ιδρύθηκε πρόσφατα και στην οποία συμμετέχουν η Damco Energy και η ιταλική Snam είναι ένα από τα «οχήματα» του ομίλου Κοπελούζου στην αγορά του υδρογόνου. Πρόκειται για την «Damco Energy – Snam Εγκαταστάσεις Παραγωγής Υδρογόνου ΑΕ». Όλοι οι ενεργειακοί παίκτες και στη χώρα μας κινούνται προς το υδρογόνο το οποίο προβλέπεται πως θα διαδραματίσει κομβικό ρόλο στην ενεργειακή μετάβαση. Οι Ιταλοί της Snam συμμετέχουν σε διάφορες πρωτοβουλίες και στην Ελλάδα, μέσω του ΔΕΣΦΑ στον οποίο έχει ποσοστό και ο όμιλος Κοπελούζου. Στην Ιταλία η Snam συμμετέχει σε αρκετές αντίστοιχες κινήσεις μεταξύ των οποίων και με την FS Italiane (ελέγχει την ΤΡΑΙΝΟΣΕ) για την αξιοποίηση του υδρογόνου στα τρένα.
Ο αγωγός προς Β. Μακεδονία και τα άλλα διεθνή σχέδια του ΔΕΣΦΑ
-Εκτός από τον αγωγό φυσικού αερίου προς τη Βόρεια Μακεδονία η διοίκηση του ΔΕΣΦΑ μελετά και άλλα διεθνή έργα ή συμβάσεις. Το μεγαλύτερο συμβόλαιο του ΔΕΣΦΑ στο εξωτερικό είναι σήμερα η πενταετής σύμβαση για τη λειτουργία και συντήρηση του LNGI (Liquefied Natural Gas Import), του νέου τερματικού σταθμού υγροποιημένου φυσικού αερίου της κρατικής εταιρείας του Κουβέιτ, KIPIC. Πρόκειται για έναν από τους μεγαλύτερους σταθμούς αποθήκευσης και επαναεριοποίησης LNG παγκοσμίως. Έχει, επίσης, υπογράψει ένα μικρό συμβόλαιο στο Μαρόκο, ενώ φυσικά εξακολουθεί να συζητά και με άλλες γειτονικές χώρες όπως το Κοσσυφοπέδιο.
Ζυθοποιίες σε απόγνωση
-Μπορεί φετινή χρονιά για την ζυθοποιία να καταγράφεται ως θετική μετά την περσινή κατάρρευση όμως η επόμενη χρονιά θα είναι δύσκολη για τον κλάδο ανεξαρτήτως Covid-19. Η φετινή ξηρασία μείωσε κατακόρυφα την παραγωγή κριθαριού με αποτέλεσμα οι παραγωγοί να μην μπορούν να ανταποκριθούν στα συμβόλαια που είχαν με τις ζυθοποιίες οι οποίες πλέον τρέχουν και δεν φτάνουν για να αποκτήσουν το βασικό συστατικό της μπύρας. Όπως και σε άλλα προϊόντα με βασικό συστατικό γεωργικά προϊόντα αναμένονται ανατιμήσεις οι οποίες σύντομα θα τις δούμε και στο ράφι.
Η όχι και τόσο διεθνής ΔΕΘ
-Μετά από ένα χρόνο απουσίας επιστρέφει στις 11 Σεπτεμβρίου η Διεθνής Έκθεση Θεσσαλονίκης η οποία λόγω των συνθηκών δεν θα είναι και ιδιαίτερα διεθνής φέτος. Περιορισμένος θα είναι ο αριθμός των ξένων περιπτέρων και κρατικών αντιπροσωπειών λόγω της πανδημίας ενώ τιμώμενη χώρα θα είναι η … Ελλάδα, με αφορμή τα 200 χρόνια από την Επανάσταση του ‘21. Η Έκθεση η οποία διαφημίζεται ως η πρώτη Covid Free της Ευρώπης θα στηριχθεί κυρίως στην παρουσία ελληνικών επιχειρήσεων αλλά και Επιμελητηρίων από όλη την χώρα.
Οι παρενέργειες της πανδημίας στα μεγέθη της Imperial Tobacco
-Σοβαρές προβλήματα προκάλεσε η πανδημία στην Imperial Tobacco διαθέτει στην ελληνική αγορά ένα ευρύ χαρτοφυλάκιο διεθνώς αναγνωρισμένων μαρκών όπως είναι τα τσιγάρα Davidoff, JPS, West, Gauloises, Slim Line και R1, τους καπνούς Golden Virginia, Drum και Van Nelle, και τα αξεσουάρ καπνιστού Rizla+. Το μερίδιο της μειώθηκε στο 12,8% λόγω της όξυνσης του λαθρεμπορίου και της μείωσης του αριθμού των παραδοσιακών καπνιστών ενώ σημαντικά αρνητική επίδραση άσκησε η μείωση των πωλήσεων της τουριστικής περιόδου λόγω της πανδημίας. Εν μέρει η πίεση που δέχθηκε εξισορροπήθηκε από τα προϊόντα ηλεκτρονικού τσιγάρου που έχει η εταιρεία. Αποτέλεσμα όλων αυτών ήταν ο καθαρός τζίρος της να υποχωρήσει στα 44,853 εκατ. ευρώ από 45,811 εκατ. ευρώ το 2019. Το ενδιαφέρον πάντως είναι πως τα καθαρά της κέρδη λόγω και του περιθωρίου κέρδους από τη διανομή ηλεκτρικών τσιγάρων αυξήθηκαν τελικά στα 3,778 εκατ. ευρώ από 3,167 εκατ. ευρώ.
-Μια εταιρεία που ιδρύθηκε πρόσφατα και στην οποία συμμετέχουν η Damco Energy και η ιταλική Snam είναι ένα από τα «οχήματα» του ομίλου Κοπελούζου στην αγορά του υδρογόνου. Πρόκειται για την «Damco Energy – Snam Εγκαταστάσεις Παραγωγής Υδρογόνου ΑΕ». Όλοι οι ενεργειακοί παίκτες και στη χώρα μας κινούνται προς το υδρογόνο το οποίο προβλέπεται πως θα διαδραματίσει κομβικό ρόλο στην ενεργειακή μετάβαση. Οι Ιταλοί της Snam συμμετέχουν σε διάφορες πρωτοβουλίες και στην Ελλάδα, μέσω του ΔΕΣΦΑ στον οποίο έχει ποσοστό και ο όμιλος Κοπελούζου. Στην Ιταλία η Snam συμμετέχει σε αρκετές αντίστοιχες κινήσεις μεταξύ των οποίων και με την FS Italiane (ελέγχει την ΤΡΑΙΝΟΣΕ) για την αξιοποίηση του υδρογόνου στα τρένα.
Ο αγωγός προς Β. Μακεδονία και τα άλλα διεθνή σχέδια του ΔΕΣΦΑ
-Εκτός από τον αγωγό φυσικού αερίου προς τη Βόρεια Μακεδονία η διοίκηση του ΔΕΣΦΑ μελετά και άλλα διεθνή έργα ή συμβάσεις. Το μεγαλύτερο συμβόλαιο του ΔΕΣΦΑ στο εξωτερικό είναι σήμερα η πενταετής σύμβαση για τη λειτουργία και συντήρηση του LNGI (Liquefied Natural Gas Import), του νέου τερματικού σταθμού υγροποιημένου φυσικού αερίου της κρατικής εταιρείας του Κουβέιτ, KIPIC. Πρόκειται για έναν από τους μεγαλύτερους σταθμούς αποθήκευσης και επαναεριοποίησης LNG παγκοσμίως. Έχει, επίσης, υπογράψει ένα μικρό συμβόλαιο στο Μαρόκο, ενώ φυσικά εξακολουθεί να συζητά και με άλλες γειτονικές χώρες όπως το Κοσσυφοπέδιο.
Ζυθοποιίες σε απόγνωση
-Μπορεί φετινή χρονιά για την ζυθοποιία να καταγράφεται ως θετική μετά την περσινή κατάρρευση όμως η επόμενη χρονιά θα είναι δύσκολη για τον κλάδο ανεξαρτήτως Covid-19. Η φετινή ξηρασία μείωσε κατακόρυφα την παραγωγή κριθαριού με αποτέλεσμα οι παραγωγοί να μην μπορούν να ανταποκριθούν στα συμβόλαια που είχαν με τις ζυθοποιίες οι οποίες πλέον τρέχουν και δεν φτάνουν για να αποκτήσουν το βασικό συστατικό της μπύρας. Όπως και σε άλλα προϊόντα με βασικό συστατικό γεωργικά προϊόντα αναμένονται ανατιμήσεις οι οποίες σύντομα θα τις δούμε και στο ράφι.
Η όχι και τόσο διεθνής ΔΕΘ
-Μετά από ένα χρόνο απουσίας επιστρέφει στις 11 Σεπτεμβρίου η Διεθνής Έκθεση Θεσσαλονίκης η οποία λόγω των συνθηκών δεν θα είναι και ιδιαίτερα διεθνής φέτος. Περιορισμένος θα είναι ο αριθμός των ξένων περιπτέρων και κρατικών αντιπροσωπειών λόγω της πανδημίας ενώ τιμώμενη χώρα θα είναι η … Ελλάδα, με αφορμή τα 200 χρόνια από την Επανάσταση του ‘21. Η Έκθεση η οποία διαφημίζεται ως η πρώτη Covid Free της Ευρώπης θα στηριχθεί κυρίως στην παρουσία ελληνικών επιχειρήσεων αλλά και Επιμελητηρίων από όλη την χώρα.
Οι παρενέργειες της πανδημίας στα μεγέθη της Imperial Tobacco
-Σοβαρές προβλήματα προκάλεσε η πανδημία στην Imperial Tobacco διαθέτει στην ελληνική αγορά ένα ευρύ χαρτοφυλάκιο διεθνώς αναγνωρισμένων μαρκών όπως είναι τα τσιγάρα Davidoff, JPS, West, Gauloises, Slim Line και R1, τους καπνούς Golden Virginia, Drum και Van Nelle, και τα αξεσουάρ καπνιστού Rizla+. Το μερίδιο της μειώθηκε στο 12,8% λόγω της όξυνσης του λαθρεμπορίου και της μείωσης του αριθμού των παραδοσιακών καπνιστών ενώ σημαντικά αρνητική επίδραση άσκησε η μείωση των πωλήσεων της τουριστικής περιόδου λόγω της πανδημίας. Εν μέρει η πίεση που δέχθηκε εξισορροπήθηκε από τα προϊόντα ηλεκτρονικού τσιγάρου που έχει η εταιρεία. Αποτέλεσμα όλων αυτών ήταν ο καθαρός τζίρος της να υποχωρήσει στα 44,853 εκατ. ευρώ από 45,811 εκατ. ευρώ το 2019. Το ενδιαφέρον πάντως είναι πως τα καθαρά της κέρδη λόγω και του περιθωρίου κέρδους από τη διανομή ηλεκτρικών τσιγάρων αυξήθηκαν τελικά στα 3,778 εκατ. ευρώ από 3,167 εκατ. ευρώ.