Από τις ακραίες καιρικές συνθήκες που πλήττουν τις σοδειές μέχρι την ανεπάρκεια στην προσφορά των τσιπ, οι στρεβλώσεις στις εφοδιαστικές αλυσίδες είναι πολυμέτωπες σε μια εποχή που το παγκόσμιο εμπόριο αναπληρώνει ένα μεγαλύτερο κομμάτι της κατανάλωσης λόγω της πανδημίας της νόσου Covid-19.

Οι στρεβλώσεις αυτές συμβάλουν στην αύξηση των τιμών στις πρώτες ύλες, τα ναύλα και το χονδρικό εμπόριο, με τη συμφόρηση των λιμανιών να επιδεινώνεται περαιτέρω λόγω μιας έξαρσης κρουσμάτων της μετάλλαξης Δέλτα σε ορισμένα σημεία που παίζουν κομβικό ρόλο στη διεθνή διακίνηση εμπορευμάτων.

Ανησυχίες για ανατιμήσεις με διάρκεια
Δεν υπερβάλουν οι οικονομικοί αναλυτές που εκφράζουν ανησυχίες για μια ανατίμηση των προϊόντων που θα έχει διάρκεια όταν, μάλιστα, ένα μεγάλο κομμάτι της επιχειρηματικής δραστηριότητας δεν έχει αποκατασταθεί καθώς επιμένει η πανδημία.

Στη Βραζιλία, παραδείγματος χάριν, οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής γίνονται αισθητές στην αγροτική παραγωγή της χώρας και κατ΄ επέκταση στις διεθνείς αγορές των αγροτικών εμπορευμάτων.

Η κλιματική αλλαγή και η μεγάλη άνοδος των τιμών στα τρόφιμα
Η μείωση των βροχοπτώσεων στη λατινοαμερικανική χώρα αποδίδεται στην αποψίλωση ενός μεγάλου τμήματος του Αμαζονίου, περιορίζοντας δραματικά την υγρασία που είναι απαραίτητη για να αντισταθμίσει την επίδραση της ξηρασίας στις σοδειές.

Έπειτα οι καλλιέργειες επλήγησαν από ένα ασυνήθιστο κύμα παγετού, οδηγώντας σε ορισμένες περιοχές τις θερμοκρασίες κάτω από το μηδέν.

Η σοδειά καφέ αναμένεται να είναι χαμηλότερη έως και 50%σε ορισμένες περιοχές της Βραζιλίας.

Οι ακατάλληλες καιρικές συνθήκες έχουν οδηγήσει σε μεγάλη άνοδο των τιμών στις διεθνείς αγορές όχι μόνον του καφέ, αλλά και της ζάχαρης, του καλαμποκιού, του χυμού πορτοκαλιού και του κρέατος.

Η χώρα είναι ο μεγαλύτερος εξαγωγέας καφέ στον κόσμο και ένας από τους μεγαλύτερους σε όλα τα υπόλοιπα αγροτικά εμπορεύματα που αναφέρθηκαν παραπάνω.

Στην προθεσμιακή αγορά της Νέας Υόρκης, η τιμή του καφέ αράμπικα κινήθηκε αυτό το καλοκαίρι στο υψηλότερο επίπεδο από τον Οκτώβριο του 2014, ξεπερνώντας τα 2 δολάρια ανά λίβρα τον Ιούλιο.

Την εβδομάδα που έληξε στις 20 Αυγούστου κυμαίνονταν στο 1,954 δολάριο ανά λίβρα, καταγράφοντας άνοδο άνω του 19% από τις αρχές του έτους.

Ο δείκτης τιμών του Οργανισμού Τροφίμων και Γεωργίας του ΟΗΕ (FAO) αναρριχήθηκε 31% τον Ιούλιο σε σχέση με έναν χρόνο πριν, ενώ οι τιμές των δημητριακών αυξήθηκαν κατά 3% τον ίδιο μήνα σε σχέση με τον αμέσως προηγούμενο.

Τα βιομηχανικά εμπορεύματα ηγούνται της ανόδου των τιμών
Παρά τη μνημειώδη ύφεση στην παγκόσμια οικονομία που προκλήθηκε από την πανδημία του ιού SARS-CoV-2, οι τιμές των βιομηχανικών εμπορευμάτων έχουν σκαρφαλώσει σε πολύ υψηλά εάν όχι ανεπανάληπτα επίπεδα εδώ και ένα 12μήνο.

Από τις αρχές του περσινού Ιουνίου, η τιμή spot του χαλκού έχει αναρριχηθεί τουλάχιστον 54% από τα 5.905 δολάρια τον τόνο στα 9.148 δολάρια, με αποκορύφωμα τα 10.373 δολάρια τον τόνο που καταγράφηκαν τον Μάιο στο χρηματιστήριο του Λονδίνου.

Παρομοίως, η τιμή spot του αλουμινίου έχει ενισχυθεί πάνω από 50% εδώ και ένα 12μήνο, ξεκινώντας από τα 1.627 δολάρια τον τόνο για να φθάσει αυτήν την εβδομάδα στα 2.544 δολάρια.

Νέο ανάχωμα στην ανεπάρκεια των τσιπ η μετάλλαξη Δέλτα

Το πρόσφατο κύμα κρουσμάτων του ιού SARS-CoV-2 όχι μόνον στην Κίνα αλλά και σε άλλες χώρες της νοτιοανατολικής Ασίας αποτελούν ένα πρόσθετο εμπόδιο για την αποκατάσταση της παραγωγής των τσιπ μετά την πολύμηνη ανεπάρκεια στην προσφορά.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η Toyota, η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία σε πωλήσεις.

Την Παρασκευή ανακοίνωσε το κλείσιμο 14 εργοστασίων λόγω του παγώματος της παραγωγής από προμηθευτές τσιπ, οι οποίοι εντόπισαν κρούσματα της μετάλλαξης Δέλτα.

Με την εξέλιξη αυτή, η παραγωγή της ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας θα μειωθεί κατά περίπου 40%.

Ανάλογα μέτρα λαμβάνει, επίσης, η Volkswagen που είναι η δεύτερη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο.

«Τα νέα κρούσματα της νόσου Covid-19 στην Ασία -π.χ. στη Μαλαισία- οδηγούν στο κλείσιμο μεγάλων μονάδων μεταποίησης ημιαγωγών» ανακοίνωση η Volkswagen.

Πρόσθεσε, μάλιστα, πως η προσφορά των τσιπ θα παραμείνει ευμετάβλητη μέσα στο γ΄ τρίμηνο του 2021.

Ακόμη μεγαλύτερη αύξηση των ναύλων

Διαφορετικές παράμετροι από την πλευρά της προσφοράς, όπως οι προαναφερόμενες, μαζί με την εκτόνωση της παγκόσμιας κατανάλωσης στο ηλεκτρονικό εμπόριο έχουν εντείνει την αύξηση των ναύλων κατά τη διάρκεια των προηγούμενων μηνών.

Σύμφωνα με στοιχεία της Xeneta, τα οποία αναφέρουν οι Financial Times, το κόστος αποστολής ενός κοντέινερ 50 ποδιών ή 12 μέτρων από την Ασία στην Ευρώπη μέσω του Ινδικού Ωκεανού και του Καναλιού του Σουέζ έχει αυξηθεί κατά 6.000 δολάρια από τα τέλη Απριλίου.

Το μεγάλο ερώτημα είναι εάν η αύξηση των τιμών πρώτων υλών και του κόστους μεταφοράς ακριβύνει το κόστος διαβίωσης των καταναλωτών.

Επί του παρόντος, η αύξηση του πληθωρισμού και στις δυο πλευρές του Ατλαντικού θεωρείται προσωρινή.

Αν δεν είναι, όμως, τότε θα περιπλεχθεί η αποστολή των κεντρικών τραπεζών που καλούνται να θέσουν υπό έλεγχο τις τιμές όταν η ανάκαμψη των οικονομιών παραμένει άνιση.

Χρειάζεται ακόμη χρόνος για να ξεκαθαρίσει το τοπίο και να αποσαφηνιστεί κατά πόσο ο κόσμος θα επιστρέψει στα προ πανδημίας δεδομένα.