Σήμερα κλείνει η μεγαλύτερη αποκρατικοποίηση της χώρας σε όρους εσόδων. H πλειοδότρια ένωση εταιρειών ΓΕΚ Τέρνα και Egis Projects θα υποβάλλουν τη νέα και βελτιωμένη προσφορά που αναμένεται να την καταστήσει προτιμητέο επενδυτή στο διαγωνισμό της 35ετούς παραχώρησης της εκμετάλλευσης της Εγνατίας Οδού. Έτσι η «πολύπαθη» αποκρατικοποίηση, φαίνεται να φτάνει στο τέλος της, με τις δύο ελληνικών και γαλλικών συμφερόντων κατασκευαστικές εταιρείες να αναλαμβάνουν την διαχείριση και εκμετάλλευση του πιο ακριβού οδικού άξονα της χώρας.

Η προσφορά που κατέθεσε η ένωση εταιρειών ΓΕΚ Τέρνα-Egis Projects κατά την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών την 1η Απριλίου 2021, σύμφωνα με πληροφορίες ξεπερνά τα 1,4 δισ. ευρώ. Το προσφερόμενο αυτό τίμημα εξέπληξε θετικά τόσο το ΤΑΙΠΕΔ όσο και την κυβέρνηση κατά την αποσφράγισή της προσφοράς που πραγματοποιήθηκε στα μέσα που περασμένου Ιουλίου.

Η προσφορά ήταν υψηλότερη κατά τουλάχιστον 15% από εκείνη της ανταγωνίστριας ένωσης εταιρειών (Vinci-Μυτιληναίος- Άβαξ) και την καθιστά ως την υψηλότερη που έχει υποβληθεί στην δεκαετή ιστορία του ΤΑΙΠΕΔ και πιθανώς στην ιστορία των αποκρατικοποιήσεων της χώρας που ξεκινά από την δεκαετία του ’90 (με εξαίρεση τις πολλαπλές μετοχοποιήσεις των ΟΤΕ και ΔΕΗ).

Σήμερα η ένωση εταιρειών ΓΕΚ Τέρνα-Egis Projects καλείται να υποβάλει το βελτιωμένο τίμημα σύμφωνα με τους όρους της διακήρυξης του διαγωνισμού. Καλά ενημερωμένες πηγές θεωρούν ότι το βελτιωμένο τίμημα δεν θα διαφοροποιείται αισθητά από το αρχικό, που θεωρείται ήδη ιδιαίτερα υψηλό. Έτσι οι δύο πλευρές αναμένεται σήμερα να συμφωνήσουν σε ένα τίμημα που εκτιμάται ότι βρίσκεται υψηλότερα του 1,4 δισ. ευρώ. Το τίμημα αυτό είναι το υψηλότερο που έχει εισπράξει το ΤΑΙΠΕΔ έχοντας ως δεύτερο τα 1,234 δισ. ευρώ που εισέπραξε το 2017 από την Fraport και τον όμιλο Κοπελούζου για την παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων.

Σημειώνεται ότι το τίμημα αφορά στο εφάπαξ καταβαλλόμενο ποσό και δεν περιλαμβάνει τις ετήσιες αμοιβές του ΤΑΙΠΕΔ. Ειδικότερα, σύμφωνα με την προσφορά, ο παραχωρησιούχος της Εγνατίας Οδού θα αποδίδει το 7,5% των εσόδων που εισπράττει από τα διόδια της Εγνατίας Οδού.

Αμέσως μετά την υποβολή και το άνοιγμα της βελτιωμένης προσφοράς, θα συνέλθει και θα συνεδριάσει το διοικητικό συμβούλιο (Δ.Σ.) του ΤΑΙΠΕΔ προκειμένου, αφενός μεν για να ανοίξει και να αναγνωστεί η έκθεση δευτέρου εκτιμητή για το εύλογο του προσφερόμενου τιμήματος, αφετέρου δε για να ανακηρύξει την πλειοδότρια ένωση εταιρειών ως προτιμητέο επενδυτή στο διαγωνισμό. Το ΤΑΙΠΕΔ, ως είθισται στις μεγάλες αποκρατικοποιήσεις, λαμβάνει έκθεση (fairness opinion) από ένα δεύτερο εκτιμητή, πέραν δηλαδή του πρώτου αποτιμητή της αξίας του περιουσιακού στοιχείου που ήδη έχει προσληφθεί και έχει αποτιμήσει την αξία της παραχώρησης, σύμφωνα με πληροφορίες, κοντά στα 1,2 δισ. ευρώ.


Αμέσως μετά τη συνεδρίαση του Δ.Σ., τα σχετικά συμβατικά κείμενα θα υποβληθούν από το ΤΑΙΠΕΔ στο Ελεγκτικό Συνέδριο για την έγκριση τους. Το επόμενο βήμα θα είναι η κύρωση των συμβατικών κειμένων στην Ελληνική Βουλή και τέλος το οικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής. Το τελευταίο περιλαμβάνει την καταβολή του εφάπαξ τιμήματος. Αυτό, σύμφωνα με ενημερωμένες πηγές, δεν αναμένεται να συμβεί πριν από τους πρώτους μήνες του 2022.

Το Δ.Σ. ΤΑΙΠΕΔ ωστόσο, σε αντίθεση με όσα αναφέρονται, δεν θα συζητήσει στη σημερινή του συνεδρίαση το θέμα της ΔΕΠΑ Υποδομών. Συγκεκριμένα, αρχικά προγραμματίσθηκε το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών των δύο ενδιαφερομένων, αλλά τελικά μετατέθηκε για την ερχόμενη Πέμπτη 2 Σεπτεμβρίου, καθαρά για λόγους φόρτου εργασίας.

Τέλος, αξίζει να αναφερθεί ότι η επιτυχής αποκρατικοποίηση της Εγνατίας Οδού, έχει ανοίγει την όρεξη για την αμέσως μεγαλύτερη αποκρατικοποίηση που θα είναι εκείνη της Αττικής Οδού. Με βάση το προσφερόμενο τίμημα για την Εγνατία Οδό και με δεδομένο ότι, μετά το πέρας της πανδημίας τα μακρο-οικονομικά μεγέθη θα επανέλθουν σε φυσιολογικά επίπεδα, το ΤΑΙΠΕΔ ετοιμάζεται για την μητέρα όλων των… αποκρατικοποιήσεων.