Funds σχεδιάζουν καλάθι προϊόντων μέσω συμμετοχής σε συνεταιρισμούς
Mε στόχο την δημιουργία ενός «καλαθιού προϊόντων» και ταυτόχρονη διασφάλιση όγκου παραγωγής τέτοιου για μεγαλύτερη διείσδυση σε αγορές του εξωτερικού, επενδυτικά funds προσανατολίζονται να μετάσχουν σε συνεταιρισμούς, σε ποσοστό έως 35%, αξιοποιώντας την δυνατότητα που δίνει ο Νόμος 4673/2020 (γνωστός ως Νόμος Βορίδη).
Την ίδια ώρα, συνεταιριστές που ηγούνται συλλογικών σχημάτων με καθαρά εξαγωγικό προσανατολισμό διερευνούν το ενδεχόμενο συνεργασίας ώστε να διαθέτουν τα προϊόντα μέσω ενιαίας εταιρείας-ομπρέλας, επίσης με στόχο την αύξηση του μεριδίου τους στις διεθνείς αγορές.
Το επενδυτικό ενδιαφέρον εστιάζεται στην εμπορία προϊόντων φυτικής προέλευσης, τομέας με βασικό χαρακτηριστικό τον πολυκερματισμό του, καθώς τόσο – κυρίως – στα τρόφιμα όσο και στα προϊόντα ζωϊκής προέλευσης τα επιχειρηματικά μεγέθη είναι κατά τεκμήριο τελείως διαφορετικά.
«Δεν μπορείς να πας στη Νέα Υόρκη με 4-5 κωδικούς προϊόντων», αναφέρει χαρακτηριστικά στο powergame.gr στέλεχος της αγοράς που είναι σε γνώση των σχετικών διεργασιών.
Ταυτόχρονα, πολύπειρος συνεταιριστής φέρνει ως παράδειγμα τις ελληνικές εξαγωγές ροδακίνου και νεκταρινιού στη Γερμανία, διατυπώνοντας την εκτίμηση ότι ενώ σήμερα καλύπτουν μόλις το 5% των αναγκών της χώρας, με τη συγκέντρωση του απαιτούμενου όγκου παραγωγής σε μεγάλα σχήματα ώστε να έχουν αυξημένη διαπραγματευτική δυνατότητα στους Γερμανούς retailers, το ποσοστό μπορεί να ανέλθει ακόμη και στο 20%.
Με επικεφαλής τον Δημ. Μηλιάκο το Waterfall «βλέπει» συμμετοχή σε συνεταιρισμούς
Στα πρώτα – αν όχι το πρώτο – funds που ενδιαφέρονται να συμμετάσχουν σε συνεταιρισμούς συγκαταλέγεται το Waterfall Capital Investors, εταιρεία αμερικανικών συμφερόντων με ειδίκευση στο agribusiness, επικεφαλής στις εν Ελλάδι δραστηριότητες της οποίας είναι ο επί σειρά ετών διοικητής της Αγροτικής Τράπεζας, κ. Δημήτρης Μηλιάκος.
Το Waterfall «τρέχει» ήδη την πρώτη του επένδυση που αφορά θερμοκήπια υδροπονίας και σταθμό συμπαραγωγής ηλεκτρισμού και θερμότητας υψηλής απόδοσης στη Φθιώτιδα.
Υπό το brand «Bellamia Farms» η εταιρεία θα διακινεί, σε πρώτη φάση, 10 χιλιάδες τόνους ντομάτας (τριών ποικιλιών), μεγάλο μέρος των οποίων θα εξάγεται, ενώ έχει στο ραντάρ της και νέες επενδύσεις.
Καθώς ο κ. Δημ. Μηλιάκος γνωρίζει όσο ελάχιστοι την ανθρωπογεωγραφία του αγροδιατροφικού τομέα -πριν την θητεία του ως υποδιοικητής και στη συνέχεια ως διοικητής της ΑΤΕ, όντας στο στελεχιακό δυναμικό της τράπεζας είχε στο αντικείμενό του τους συνεταιρισμούς -, το Waterfall σχεδιάζει να αξιοποιήσει την προαναφερθείσα διάταξη του Νόμου Βορίδη.
«Πρόκειται για συμμετοχή. Συμμετοχή σημαίνει συνεργασία, δεν πρόκειται για εξαγορά», επισημαίνει άνθρωπος που έχει γνώση του σχεδιασμού ξεκαθαρίζοντας ότι είναι άλλη η επιχειρηματική λογική της συμμετοχής ενός fund σε συνεταιρισμούς σε ποσοστό έως το ανώτατο όριο που προβλέπει ο νόμος (35%) από την επιχειρηματική λογική της εξαγοράς ή της συμμετοχής ενός fund σε εταιρεία τροφίμων, όπως αυτές που κυριαρχούν στην οικονομική επικαιρότητα τους τελευταίους μήνες.
Κεφάλαια, νέες αγορές, επενδύσεις και εκπαίδευση, τα βασικά οφέλη για τους συνεταιρισμούς
Στόχος του Waterfall είναι μέσω των συνεργασιών να διευρύνει το χαρτοφυλάκιο των προϊόντων – συνθέτοντας ένα «καλάθι» με βαρύτητα στην πρώτη ύλη- που θα διακινεί στην ελληνική και κυρίως τις διεθνείς αγορές.
Από την άλλη πλευρά, στα οφέλη για τους συνεταιρισμούς, πέραν του τιμήματος που θα καταβάλλει αρχικά το fund και το οποίο μπορεί να έχει κι άλλες μορφές – της εξαγοράς των δανείων τους συμπεριλαμβανομένης – πλην της καταβολής μετρητών, συγκαταλέγονται
-οι γραμμές χρηματοδότησης που θα «ανοίξουν» και θα έχουν στη διάθεσή τους,
-η σημαντική διεύρυνση του καταναλωτικού κοινού στο οποίο απευθύνονται και που προφανώς θα οδηγήσει βραχυ-μεσοπρόθεσμα στην αύξηση της παραγωγής για να ανταπεξέλθουν στην αυξημένη ζήτηση,
-η υποστήριξή τους στην υλοποίηση επενδύσεων όπως για την καθετοποίηση της παραγωγής αλλά και γενικότερα σε τομείς όπως το branding, το μάρκετινγκ και η εισαγωγή της σύγχρονης τεχνολογίας
-αλλά και η εκπαίδευση, τομέας στον οποίο Waterfall δίνει πολύ μεγάλη βαρύτητα.
Κριτήριο ο όγκος παραγωγής, μερικές δεκάδες οι ενεργοί συνεταιρισμοί
Δεδομένου ότι οι ενεργοί συνεταιρισμοί, αυτοί δηλαδή που ασκούν οικονομική δραστηριότητα και μπορούν να προσελκύσουν επιχειρηματικό ενδιαφέρον, ανέρχονται σε μερικές δεκάδες από τους συνολικά 929 που είναι εγγεγραμμένοι στο σχετικό μητρώο του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων, τα περιθώρια κινήσεων ενός fund είναι σε γενικές γραμμές συγκεκριμένα, χωρίς, πάντως, να αποκλείεται η συμμετοχή του και σε συλλογικά σχήματα της νεώτερης γενιάς, ενδεχομένως με μικρό αριθμό παραγωγών ή και ακόμη και οικοτεχνίες, αρκεί βεβαίως να έχουν τον επιθυμητό όγκο παραγωγής.
Κίνηση συνεταιριστών για εταιρεία-ομπρέλα διακίνησης των προϊόντων τους
Ταυτόχρονα αλλά ξέχωρα από τους σχεδιασμούς των funds, εκκολάπτεται, σύμφωνα με πληροφορίες του powergame.gr, μια άλλη ιδέα μεταξύ συνεταιριστών που ηγούνται σχημάτων με καθαρά εξαγωγικό προσανατολισμό: η σύσταση μιας ενιαίας εταιρείας – ομπρέλας που θα διακινεί συνολικά τα προϊόντα τους.
Πρόκειται όσον αφορά στη δημιουργία «καλαθιού» προϊόντων και την επίτευξη του επιθυμητού όγκου για την ίδια λογική μ’ αυτή που αναφέρθηκε πιο πάνω.
Επίκεντρο της πρωτοβουλίας είναι η Βόρεια Ελλάδα, ενώ ενδιαφέρον υπάρχει και από άλλες περιοχές όπως η Κρήτη με τους συνεταιριστές που υποστηρίζουν την πρόταση να την θεωρούν, σύμφωνα με πληροφορίες, μονόδρομο για την συνδυαστική αύξηση των πωλήσεων και κυρίως των εξαγωγών τους.
Την ίδια ώρα, συνεταιριστές που ηγούνται συλλογικών σχημάτων με καθαρά εξαγωγικό προσανατολισμό διερευνούν το ενδεχόμενο συνεργασίας ώστε να διαθέτουν τα προϊόντα μέσω ενιαίας εταιρείας-ομπρέλας, επίσης με στόχο την αύξηση του μεριδίου τους στις διεθνείς αγορές.
Το επενδυτικό ενδιαφέρον εστιάζεται στην εμπορία προϊόντων φυτικής προέλευσης, τομέας με βασικό χαρακτηριστικό τον πολυκερματισμό του, καθώς τόσο – κυρίως – στα τρόφιμα όσο και στα προϊόντα ζωϊκής προέλευσης τα επιχειρηματικά μεγέθη είναι κατά τεκμήριο τελείως διαφορετικά.
«Δεν μπορείς να πας στη Νέα Υόρκη με 4-5 κωδικούς προϊόντων», αναφέρει χαρακτηριστικά στο powergame.gr στέλεχος της αγοράς που είναι σε γνώση των σχετικών διεργασιών.
Ταυτόχρονα, πολύπειρος συνεταιριστής φέρνει ως παράδειγμα τις ελληνικές εξαγωγές ροδακίνου και νεκταρινιού στη Γερμανία, διατυπώνοντας την εκτίμηση ότι ενώ σήμερα καλύπτουν μόλις το 5% των αναγκών της χώρας, με τη συγκέντρωση του απαιτούμενου όγκου παραγωγής σε μεγάλα σχήματα ώστε να έχουν αυξημένη διαπραγματευτική δυνατότητα στους Γερμανούς retailers, το ποσοστό μπορεί να ανέλθει ακόμη και στο 20%.
Με επικεφαλής τον Δημ. Μηλιάκο το Waterfall «βλέπει» συμμετοχή σε συνεταιρισμούς
Στα πρώτα – αν όχι το πρώτο – funds που ενδιαφέρονται να συμμετάσχουν σε συνεταιρισμούς συγκαταλέγεται το Waterfall Capital Investors, εταιρεία αμερικανικών συμφερόντων με ειδίκευση στο agribusiness, επικεφαλής στις εν Ελλάδι δραστηριότητες της οποίας είναι ο επί σειρά ετών διοικητής της Αγροτικής Τράπεζας, κ. Δημήτρης Μηλιάκος.
Το Waterfall «τρέχει» ήδη την πρώτη του επένδυση που αφορά θερμοκήπια υδροπονίας και σταθμό συμπαραγωγής ηλεκτρισμού και θερμότητας υψηλής απόδοσης στη Φθιώτιδα.
Υπό το brand «Bellamia Farms» η εταιρεία θα διακινεί, σε πρώτη φάση, 10 χιλιάδες τόνους ντομάτας (τριών ποικιλιών), μεγάλο μέρος των οποίων θα εξάγεται, ενώ έχει στο ραντάρ της και νέες επενδύσεις.
Καθώς ο κ. Δημ. Μηλιάκος γνωρίζει όσο ελάχιστοι την ανθρωπογεωγραφία του αγροδιατροφικού τομέα -πριν την θητεία του ως υποδιοικητής και στη συνέχεια ως διοικητής της ΑΤΕ, όντας στο στελεχιακό δυναμικό της τράπεζας είχε στο αντικείμενό του τους συνεταιρισμούς -, το Waterfall σχεδιάζει να αξιοποιήσει την προαναφερθείσα διάταξη του Νόμου Βορίδη.
«Πρόκειται για συμμετοχή. Συμμετοχή σημαίνει συνεργασία, δεν πρόκειται για εξαγορά», επισημαίνει άνθρωπος που έχει γνώση του σχεδιασμού ξεκαθαρίζοντας ότι είναι άλλη η επιχειρηματική λογική της συμμετοχής ενός fund σε συνεταιρισμούς σε ποσοστό έως το ανώτατο όριο που προβλέπει ο νόμος (35%) από την επιχειρηματική λογική της εξαγοράς ή της συμμετοχής ενός fund σε εταιρεία τροφίμων, όπως αυτές που κυριαρχούν στην οικονομική επικαιρότητα τους τελευταίους μήνες.
Κεφάλαια, νέες αγορές, επενδύσεις και εκπαίδευση, τα βασικά οφέλη για τους συνεταιρισμούς
Στόχος του Waterfall είναι μέσω των συνεργασιών να διευρύνει το χαρτοφυλάκιο των προϊόντων – συνθέτοντας ένα «καλάθι» με βαρύτητα στην πρώτη ύλη- που θα διακινεί στην ελληνική και κυρίως τις διεθνείς αγορές.
Από την άλλη πλευρά, στα οφέλη για τους συνεταιρισμούς, πέραν του τιμήματος που θα καταβάλλει αρχικά το fund και το οποίο μπορεί να έχει κι άλλες μορφές – της εξαγοράς των δανείων τους συμπεριλαμβανομένης – πλην της καταβολής μετρητών, συγκαταλέγονται
-οι γραμμές χρηματοδότησης που θα «ανοίξουν» και θα έχουν στη διάθεσή τους,
-η σημαντική διεύρυνση του καταναλωτικού κοινού στο οποίο απευθύνονται και που προφανώς θα οδηγήσει βραχυ-μεσοπρόθεσμα στην αύξηση της παραγωγής για να ανταπεξέλθουν στην αυξημένη ζήτηση,
-η υποστήριξή τους στην υλοποίηση επενδύσεων όπως για την καθετοποίηση της παραγωγής αλλά και γενικότερα σε τομείς όπως το branding, το μάρκετινγκ και η εισαγωγή της σύγχρονης τεχνολογίας
-αλλά και η εκπαίδευση, τομέας στον οποίο Waterfall δίνει πολύ μεγάλη βαρύτητα.
Κριτήριο ο όγκος παραγωγής, μερικές δεκάδες οι ενεργοί συνεταιρισμοί
Δεδομένου ότι οι ενεργοί συνεταιρισμοί, αυτοί δηλαδή που ασκούν οικονομική δραστηριότητα και μπορούν να προσελκύσουν επιχειρηματικό ενδιαφέρον, ανέρχονται σε μερικές δεκάδες από τους συνολικά 929 που είναι εγγεγραμμένοι στο σχετικό μητρώο του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων, τα περιθώρια κινήσεων ενός fund είναι σε γενικές γραμμές συγκεκριμένα, χωρίς, πάντως, να αποκλείεται η συμμετοχή του και σε συλλογικά σχήματα της νεώτερης γενιάς, ενδεχομένως με μικρό αριθμό παραγωγών ή και ακόμη και οικοτεχνίες, αρκεί βεβαίως να έχουν τον επιθυμητό όγκο παραγωγής.
Κίνηση συνεταιριστών για εταιρεία-ομπρέλα διακίνησης των προϊόντων τους
Ταυτόχρονα αλλά ξέχωρα από τους σχεδιασμούς των funds, εκκολάπτεται, σύμφωνα με πληροφορίες του powergame.gr, μια άλλη ιδέα μεταξύ συνεταιριστών που ηγούνται σχημάτων με καθαρά εξαγωγικό προσανατολισμό: η σύσταση μιας ενιαίας εταιρείας – ομπρέλας που θα διακινεί συνολικά τα προϊόντα τους.
Πρόκειται όσον αφορά στη δημιουργία «καλαθιού» προϊόντων και την επίτευξη του επιθυμητού όγκου για την ίδια λογική μ’ αυτή που αναφέρθηκε πιο πάνω.
Επίκεντρο της πρωτοβουλίας είναι η Βόρεια Ελλάδα, ενώ ενδιαφέρον υπάρχει και από άλλες περιοχές όπως η Κρήτη με τους συνεταιριστές που υποστηρίζουν την πρόταση να την θεωρούν, σύμφωνα με πληροφορίες, μονόδρομο για την συνδυαστική αύξηση των πωλήσεων και κυρίως των εξαγωγών τους.