Απάτη με τα καύσιμα: 90 εκατ. χάνουν κάθε χρόνο οι Έλληνες οδηγοί
Μάλιστα, πρόσφατες έρευνες επιβεβαιώνουν αυξητικές τάσεις στη δραστηριότητα των επιτήδειων.
Μέχρι και 90 εκατομμύρια ευρώ τον χρόνο χάνουν οι Έλληνες οδηγοί από τους αετονύχηδες που πειράζουν τις αντλίες καυσίμων στα πρατήρια, ενώ άλλα 100 – 150 εκατομμύρια ευρώ χάνει το ελληνικό Δημόσιο από φορολογικά έσοδα, υποστήριξε την Τετάρτη η διοίκηση του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών (ΣΕΕΠΕ).
Υπενθυμίζεται πως τα συστήματα εισροών / εκροών άρχισαν να εγκαθίστανται στα πρατήρια από τις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας και προβλέπονταν πως μέχρι το τέλος της φετινής χρονιάς θα λειτουργούσαν πλήρως. Τα κενά ασφαλείας των εφαρμογών που εγκαταστάθηκαν στα πρατήρια και η αδυναμία διασταύρωσης των στοιχείων επιτρέπουν, όμως, στους επιτήδειους να συνεχίζουν τη δράση τους.
Τώρα, ο στόχος για την πλήρη λειτουργία των συστημάτων εισροών / εκροών μετατίθεται για το τέλος της επόμενης χρονιάς, ενώ ο ΣΕΕΠΕ υπέγραψε μνημόνιο συνεργασίας με την ΑΑΔΕ για να καλύψει ολόκληρο το κόστος και να παρέχει τεχνική υποστήριξη. Ο πρόεδρος του συνδέσμου Γ. Αληγιζάκης υποστήριξε πως είναι ανάγκη να ολοκληρωθεί η εφαρμογή όλων των μέτρων που έχουν ψηφιστεί (χωρίς να εφαρμόζονται…) για την καταπολέμηση της παραβατικότητας στο εμπόριο καυσίμων.
«Υπάρχει σωστό θεσμικό πλαίσιο και βούληση της πολιτείας» είπε ο κ. Αληγιζάκης αλλά ταυτόχρονα παραδέχθηκε πως παραμένει το λαθρεμπόριο στο πετρέλαιο κίνησης, αυξάνεται το λαθρεμπόριο στο υγράεριο ενώ εξακολουθούν να υπάρχουν προβλήματα στα ναυτιλιακά καύσιμα.
Μάλιστα, πρόσφατες έρευνες επιβεβαιώνουν αυξητικές τάσεις στη δραστηριότητα των επιτήδειων.
Καταγράφονται περιστατικά νόθευσης καυσίμων με χημικές ουσίες (αυξάνουν τα οκτάνια αλλά καταστρέφουν τον κινητήρα του αυτοκινήτου) και παράνομες παρεμβάσεις στις αντλίες. Η ίδια η ΑΑΔΕ επιβεβαιώνει την ύπαρξη κυκλωμάτων που διακινούν παράνομες ουσίες σε παράνομες δεξαμενές είπε ο Γ. Αληγιζάκης. Εκτός από τις επιπτώσεις στα φορολογικά έσοδα και στην τσέπη των καταναλωτών, η παραβατικότητα έχει επιπτώσεις στην υγεία και στο περιβάλλον είπε ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ που μίλησε για «στρέβλωση του υγιούς ανταγωνισμού και αποχώρηση έντιμων πρατηριούχων από την αγορά».
«Πρέπει να διασφαλίσουμε πως θα υπάρχει ολοκληρωμένη λειτουργία του ηλεκτρονικού συστήματος εισροών εκροών» πρόσθεσε: Από την εισαγωγή του καυσίμου μέχρι την ενδιάμεση παρακολούθηση και την πώληση. Στόχος του μνημονίου με την ΑΑΔΕ είναι να ξεπεραστούν τα προβλήματα που υπάρχουν ώστε να πιστοποιηθούν τα συστήματα και να μην υπάρχουν κενά ασφαλείας αλλά και να γίνεται ορθή αποστολή των ψηφιακών δεδομένων. Ταυτόχρονα προτείνεται να αξιοποιηθεί η νέα εφαρμογή της ΑΑΔΕ, το myData, για αποστολή ψηφιακών δεδομένων σε πραγματικό χρόνο.
Όμως εκκρεμούν Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις για εφαρμογή του συστήματος εισροών εκροών σε δεξαμενές καυσίμων, ΚΤΕΛ, εργοτάξια, κ.α. Κατά τον ΣΕΕΠΕ πρέπει να ενισχυθεί το στελεχιακό δυναμικό της ΑΑΔΕ, των ελεγκτικών υπηρεσιών και του Γενικού Χημείου του Κράτος και αυστηροποιηθούν οι ποινές για τους πρατηριούχους που παρανομούν. Ο σύνδεσμος θεωρεί πως πρέπει να υπάρχει καλύτερος συντονισμός μεταξύ των διαφόρων υπηρεσιών και υπουργείων. Πάντως από τα 10 ειδικά εξοπλισμένα οχήματα για ελέγχους σε πρατήρια σήμερα λειτουργούν τα μισά και οι έλεγχοι γίνονται κυρίως σε Αθήνα και μεγάλα αστικά κέντρα.
Ο γραμματέας του ΣΕΕΠΕ Xρ. Τζιόλας θεωρεί πως «το σύστημα εισροών εκροών δεν έχει λειτουργήσει γιατί η παραβατικότητα είναι σύνθετο πράγμα. Εκτείνεται τόσο γεωγραφικά όσο και επιχειρηματικά, όσο και προϊοντικά. Αρα και το σύστημα εισροών εκροών είναι σύνθετο έργο που χρειάζεται οργάνωση που θα ξεκινάει από την ανάλυση του προβλήματος, θα περνάει στην υλοποίηση και στην παρακολούθηση. Χρειάζεται μία ενιαία διοίκηση με αποφασιστική ισχύ». Ο κ. Τζιόλας υποστήριξε πως «ο σχεδιασμός του συστήματος δεν προέβλεπε ολοκληρωμένη λύση από την αρχή μέχρι το τέλος. Έχουμε δεδομένα που πάνε στην ΑΑΔΕ, στον μηχανισμό που τα μαζεύει. Όμως δεν αντιπαραβάλλονται σε πραγματικό χρόνο ώστε να γίνει το ισοζύγιο της κατανάλωσης. Χρειάζεται ψηφιακό μέσο για αυτόματο έλεγχο και συγκρίσεις ώστε να βρεθούν οι αποκλίσεις».
Ο αντιπρόεδρος του ΣΕΕΠΕ Δημήτρης Κονταξής επικεντρώθηκε στις αλλαγές που έρχονται με τους στόχους της Ε.Ε για την κλιματική αλλαγή. «Οι εταιρείες εμπορίας δεν αποτελούν φοροεισπρακτικό μηχανισμό αλλά απαραίτητο φορέα για τη διάθεση αυτών των χαμηλών εκπομπών καυσίμων στους καταναλωτές. Από τα δίκτυά μας και με διαφοροποίηση του ενεργειακού μείγματος καυσίμων που προσφέρουμε στους καταναλωτές».
Για την πορεία της αγοράς ο κ. Αληγιζάκης είπε πως τα καύσιμα κίνησης κινούνται σε θετικό πρόσημο μετά την άρση των περιορισμών και την καλή τουριστική κίνηση. Υπάρχει όμως ανησυχία για την ενεργειακή κρίση λόγω της έκρηξης τιμών. Όσο για τη σύγκριση πετρελαίου θέρμανσης και φυσικού αερίου είπε πως σήμερα υπάρχει διαφορά 2% υπέρ πετρελαίου θέρμανσης καθώς οι τιμές του πρώτου φτάνουν τα 0,955 ευρώ ανά κιλοβατόρα έναντι 0,974 ευρώ ανά κιλοβατόρα.
Υπενθυμίζεται πως τα συστήματα εισροών / εκροών άρχισαν να εγκαθίστανται στα πρατήρια από τις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας και προβλέπονταν πως μέχρι το τέλος της φετινής χρονιάς θα λειτουργούσαν πλήρως. Τα κενά ασφαλείας των εφαρμογών που εγκαταστάθηκαν στα πρατήρια και η αδυναμία διασταύρωσης των στοιχείων επιτρέπουν, όμως, στους επιτήδειους να συνεχίζουν τη δράση τους.
Τώρα, ο στόχος για την πλήρη λειτουργία των συστημάτων εισροών / εκροών μετατίθεται για το τέλος της επόμενης χρονιάς, ενώ ο ΣΕΕΠΕ υπέγραψε μνημόνιο συνεργασίας με την ΑΑΔΕ για να καλύψει ολόκληρο το κόστος και να παρέχει τεχνική υποστήριξη. Ο πρόεδρος του συνδέσμου Γ. Αληγιζάκης υποστήριξε πως είναι ανάγκη να ολοκληρωθεί η εφαρμογή όλων των μέτρων που έχουν ψηφιστεί (χωρίς να εφαρμόζονται…) για την καταπολέμηση της παραβατικότητας στο εμπόριο καυσίμων.
«Υπάρχει σωστό θεσμικό πλαίσιο και βούληση της πολιτείας» είπε ο κ. Αληγιζάκης αλλά ταυτόχρονα παραδέχθηκε πως παραμένει το λαθρεμπόριο στο πετρέλαιο κίνησης, αυξάνεται το λαθρεμπόριο στο υγράεριο ενώ εξακολουθούν να υπάρχουν προβλήματα στα ναυτιλιακά καύσιμα.
Μάλιστα, πρόσφατες έρευνες επιβεβαιώνουν αυξητικές τάσεις στη δραστηριότητα των επιτήδειων.
Καταγράφονται περιστατικά νόθευσης καυσίμων με χημικές ουσίες (αυξάνουν τα οκτάνια αλλά καταστρέφουν τον κινητήρα του αυτοκινήτου) και παράνομες παρεμβάσεις στις αντλίες. Η ίδια η ΑΑΔΕ επιβεβαιώνει την ύπαρξη κυκλωμάτων που διακινούν παράνομες ουσίες σε παράνομες δεξαμενές είπε ο Γ. Αληγιζάκης. Εκτός από τις επιπτώσεις στα φορολογικά έσοδα και στην τσέπη των καταναλωτών, η παραβατικότητα έχει επιπτώσεις στην υγεία και στο περιβάλλον είπε ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ που μίλησε για «στρέβλωση του υγιούς ανταγωνισμού και αποχώρηση έντιμων πρατηριούχων από την αγορά».
«Πρέπει να διασφαλίσουμε πως θα υπάρχει ολοκληρωμένη λειτουργία του ηλεκτρονικού συστήματος εισροών εκροών» πρόσθεσε: Από την εισαγωγή του καυσίμου μέχρι την ενδιάμεση παρακολούθηση και την πώληση. Στόχος του μνημονίου με την ΑΑΔΕ είναι να ξεπεραστούν τα προβλήματα που υπάρχουν ώστε να πιστοποιηθούν τα συστήματα και να μην υπάρχουν κενά ασφαλείας αλλά και να γίνεται ορθή αποστολή των ψηφιακών δεδομένων. Ταυτόχρονα προτείνεται να αξιοποιηθεί η νέα εφαρμογή της ΑΑΔΕ, το myData, για αποστολή ψηφιακών δεδομένων σε πραγματικό χρόνο.
Όμως εκκρεμούν Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις για εφαρμογή του συστήματος εισροών εκροών σε δεξαμενές καυσίμων, ΚΤΕΛ, εργοτάξια, κ.α. Κατά τον ΣΕΕΠΕ πρέπει να ενισχυθεί το στελεχιακό δυναμικό της ΑΑΔΕ, των ελεγκτικών υπηρεσιών και του Γενικού Χημείου του Κράτος και αυστηροποιηθούν οι ποινές για τους πρατηριούχους που παρανομούν. Ο σύνδεσμος θεωρεί πως πρέπει να υπάρχει καλύτερος συντονισμός μεταξύ των διαφόρων υπηρεσιών και υπουργείων. Πάντως από τα 10 ειδικά εξοπλισμένα οχήματα για ελέγχους σε πρατήρια σήμερα λειτουργούν τα μισά και οι έλεγχοι γίνονται κυρίως σε Αθήνα και μεγάλα αστικά κέντρα.
Ο γραμματέας του ΣΕΕΠΕ Xρ. Τζιόλας θεωρεί πως «το σύστημα εισροών εκροών δεν έχει λειτουργήσει γιατί η παραβατικότητα είναι σύνθετο πράγμα. Εκτείνεται τόσο γεωγραφικά όσο και επιχειρηματικά, όσο και προϊοντικά. Αρα και το σύστημα εισροών εκροών είναι σύνθετο έργο που χρειάζεται οργάνωση που θα ξεκινάει από την ανάλυση του προβλήματος, θα περνάει στην υλοποίηση και στην παρακολούθηση. Χρειάζεται μία ενιαία διοίκηση με αποφασιστική ισχύ». Ο κ. Τζιόλας υποστήριξε πως «ο σχεδιασμός του συστήματος δεν προέβλεπε ολοκληρωμένη λύση από την αρχή μέχρι το τέλος. Έχουμε δεδομένα που πάνε στην ΑΑΔΕ, στον μηχανισμό που τα μαζεύει. Όμως δεν αντιπαραβάλλονται σε πραγματικό χρόνο ώστε να γίνει το ισοζύγιο της κατανάλωσης. Χρειάζεται ψηφιακό μέσο για αυτόματο έλεγχο και συγκρίσεις ώστε να βρεθούν οι αποκλίσεις».
Ο αντιπρόεδρος του ΣΕΕΠΕ Δημήτρης Κονταξής επικεντρώθηκε στις αλλαγές που έρχονται με τους στόχους της Ε.Ε για την κλιματική αλλαγή. «Οι εταιρείες εμπορίας δεν αποτελούν φοροεισπρακτικό μηχανισμό αλλά απαραίτητο φορέα για τη διάθεση αυτών των χαμηλών εκπομπών καυσίμων στους καταναλωτές. Από τα δίκτυά μας και με διαφοροποίηση του ενεργειακού μείγματος καυσίμων που προσφέρουμε στους καταναλωτές».
Για την πορεία της αγοράς ο κ. Αληγιζάκης είπε πως τα καύσιμα κίνησης κινούνται σε θετικό πρόσημο μετά την άρση των περιορισμών και την καλή τουριστική κίνηση. Υπάρχει όμως ανησυχία για την ενεργειακή κρίση λόγω της έκρηξης τιμών. Όσο για τη σύγκριση πετρελαίου θέρμανσης και φυσικού αερίου είπε πως σήμερα υπάρχει διαφορά 2% υπέρ πετρελαίου θέρμανσης καθώς οι τιμές του πρώτου φτάνουν τα 0,955 ευρώ ανά κιλοβατόρα έναντι 0,974 ευρώ ανά κιλοβατόρα.