Τα καλά και τα κακά νέα

Να ξεκινήσουμε από τα καλά νέα. Σύμφωνα με συγκριτική έρευνα της Eurostat, η αύξηση της τιμής των καυσίμων στην Ελλάδα τον Σεπτέμβριο, ήταν από τις χαμηλότερες στην Ευρώπη (18,1%) και πολύ κάτω από το μέσο ευρωπαϊκό όρο του 22,9%. Τα κακά νέα είναι πως ούτως ή άλλως, η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης παραμένει η 4η υψηλότερη στην Ευρωπαϊκή Ένωση, σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιεύει κάθε εβδομάδα η αρμόδια Γενική Διεύθυνση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Ο λόγος; Η πολύ υψηλή φορολογία στα ενεργειακά προϊόντα…



!!Η δημοπρασία των 6μηνων εντόκων δεν συγκέντρωσε μόνο περισσότερες προσφορές από την προηγούμενη αλλά και η απόδοση πήγε ακόμα πιο χαμηλά (-0,41% έναντι -0,39%). Κι όλα αυτά, παρά τη νευρικότητα στις αγορές κρατικών ομολόγων. Όλο και πιο έντονη γίνεται η «οσμή» της επόμενης κίνησης από τον ΟΔΔΗΧ…





Ηλεκτροσόκ και στην οικοδομή

-Ηλεκτροσόκ στην οικοδομή, με αλματώδη αύξηση των υλικών. Χαλκοσωλήνες, σίδηρος οπλισμού, τούβλα, θερμαντικά σώματα, πλαστικά, αλουμίνια, τζάμια, πήραν «φωτιά» και οι συνέπειες θα αποτυπωθούν σε δύο ταμπλό: στο κόστος των ιδιωτικών οικοδομών και στα δημόσια έργα που έχουν προγραμματιστεί. Όσο για το νέο «Εξοικονομώ», η αύξηση της επιδότησης στα 200 ευρώ/τ.μ. ενδεχομένως να μην είναι αρκετή για να καλύψει το μεγαλύτερο κόστος…



Ο Έλληνας του ESM

Ένας Έλληνας, ο Γιώργος Παλαιοδήμος συγκαταλέγεται μεταξύ των οικονομολόγων του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ESM) που εκπόνησαν τη γνωστή πλέον μελέτη προτείνοντας να αυξηθεί από το 60% στο 100% το ανώτατο όριο για το συνολικό επίπεδο χρέους των χωρών του ευρώ. Στη μελέτη διευκρινίζεται ότι ο Γιώργος Παλαιοδήμος συνέβαλε στο κείμενο το διάστημα που εργαζόταν στον ESM καθώς πλέον έχει επιστρέψει στην οργανική του θέση στην Τράπεζα της Ελλάδος. Οι οικονομικοί συντάκτες τον θυμούνται πάντως από την θητεία του ως διευθυντή στο γραφείο του Φίλιππου Σαχινίδη (ως υπουργού Οικονομικών, αναπληρωτή και υφυπουργού με αρμοδιότητα το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους), καθώς και του Γιώργου Ζανιά, Υπουργού Οικονομικών στην υπηρεσιακή κυβέρνηση Π. Πικραμμένου.





Τα σχήματα και ο όρκος σιωπής

-Ενδιαφέροντα σχήματα μαθαίνει η στήλη πως θα εμφανιστούν, εντός των ημερών, στη διεκδίκηση των έξι μεγάλων σιδηροδρομικών έργων, ύψους 3,3 δισ. ευρώ, που προωθούνται με τη μέθοδο του ανταγωνιστικού διαλόγου. Δεν μπορούμε να γράψουμε περισσότερα, ορκιστήκαμε! Οι διαγωνισμοί, που ανακοινώνονται συνεχώς από το καλοκαίρι χωρίς να προκηρύσσονται (για ανεξήγητους λόγους), φαίνεται πως θα ξεκινήσουν μέσα στον Νοέμβριο.



Το κρουαζιερόπλοιο Azamara, ο λιμένας Πρέβεζας και το… σαμποτάζ

-Όταν ένας από τους βασικούς παίκτες στην παγκόσμια αγορά κρουαζιέρας «τρώει πόρτα» σε ελληνικό λιμάνι, είναι δυνατόν να μη γίνει σούσουρο; Ποιος λοιπόν, και γιατί δεν ήθελε να ελλιμενιστεί το πολυτελές κρουαζιερόπλοιο Azamara της Royal Caribbean εν αναμονή της έναρξης δρομολογίων της νέας σεζόν; Η ιστορία έχει ως εξής: για όσους δεν γνωρίζουν, φέτος το καλοκαίρι, η Πρέβεζα, έκανε ένα δυναμικό βήμα ως προς την αναβάθμιση της τουριστικής της αγοράς, με τον Δήμο της να ανακοινώνει νέα σχέδια για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας και μάλιστα από το 2022. Με ανανεωμένο πλέον το master plan του Λιμένα Πρέβεζας για την ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού αλλά και την επέκταση της Μαρίνας Πρέβεζας που προσφάτως έλαβε άδεια λειτουργίας, αναμένεται να κατασκευαστούν υδατοδρόμια ενώ το λιμάνι προετοιμάζεται για να μπορεί να δέχεται τα πρώτα κρουαζιερόπλοια.





-Βέβαια, στα αρχικά σχέδια του Δήμου είναι να δέχεται πιο μικρά κρουαζιερόπλοια και όχι υπερμεγέθη κρουαζιερόπλοια πολυτελείας. Ο λόγος; Για να μην αλλοιωθεί το προφίλ της περιοχής από το φαινόμενο μαζικού τουρισμού. Σύμφωνα με πληροφορίες, κάποιοι ντόπιοι πράκτορες που είχαν συνηθίσει σε ένα μονοπώλιο του λιμανιού προσπάθησαν να εμποδίσουν την έλευση του Azamara. Ψίθυροι στη Μαρίνα Πρέβεζας αναφέρουν πως οι εν λόγω πράκτορες τρέφουν… ιδιαίτερη προτίμηση για τα μηχανοκίνητα πλοία. Τα καλά και… συμφέροντα; Παρά τον «πόλεμο», η Royal Caribbean προσφέρθηκε να βγει έξω από το λιμάνι και να ξαναμπεί μέχρι να αποχωρήσουν τα motorship. Όμως ούτε αυτό ικανοποιούσε την ομάδα που αντέδρασε.



-Για να μην πολυλογούμε, έπειτα από δύο μήνες «διαπραγμάτευσης», το Azamara έδεσε στον Λιμένα Πρεβέζης, με πολλούς επαγγελματίες στον κλάδο να εκφράζουν ανοιχτά τη διαφωνία τους ως προς την άρνηση αυτή. Μάλιστα, ένας από τους επαγγελματίες της κρουαζιέρας που έσπευσε να κατακρίνει την όλη καθυστέρηση ήταν και ο πρώην πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων & Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ), ο Θεόδωρος Κόντες, ο οποίος είπε πως ουδέποτε κάποιος, όλο αυτό το διάστημα ανέφερε τους λόγους της άρνησης για τον ελλιμενισμό του κρουαζιερόπλοιου, πράγμα παράλογο, μιας και το Azamara αποτελεί δυνατή διαφήμιση για την ανάδειξη της Πρέβεζας. Σύμφωνα με τον ίδιο, το κρουαζιερόπλοιο προσφέρει μία καλή κινητικότητα στους επαγγελματίες του τόπου – ιδίως τώρα κατά τους χειμερινούς μήνες που ο τουρισμός της περιοχής είναι μειωμένος, σχεδόν ανύπαρκτος.



-Πόσω μάλλον, όταν θα εκτελέσει και εργασίες κατά το διάστημα της παραμονής του στον Λιμένα παίρνοντας προμήθειες από την Πρέβεζα και συνεπώς τονώνοντας την τοπική οικονομία. Ο πρώην πρόεδρος της ΕΕΚΦΝ θεωρεί πως ο ελλιμενισμός του Azamara στην Πρέβεζα θα μπορούσε να αποτελέσει αφορμή για να έρθουν κι άλλες εταιρείες κρουαζιέρας καθώς η Πρέβεζα με τα πολυάριθμα αξιοθέατα θα μπορεί να γίνει πόλος έλξης ακόμη περισσότερων επισκεπτών, έτσι ώστε να προστεθεί ένας ακόμη προορισμός κρουαζιέρας. Από την πλευρά του, ο Δήμος Πρέβεζας, καλείται τώρα να βγάλει εις πέρας το δύσκολο παιχνίδι των ισορροπιών. Διότι, από τη μια θέλει την ανάπτυξη και ειδικότερα το άνοιγμα της κρουαζιέρας και από την άλλη, θα πρέπει να παραμείνει πιστός στις τακτικές του βιώσιμου τουρισμού που ακολουθεί, διατηρώντας παράλληλα ανόθευτη την ποιότητα από τις παγίδες του υπερτουρισμού.