Νέες συμμαχίες για τα έξι μεγάλα σιδηροδρομικά έργα
Ισχυρές συμμαχίες διαμορφώνονται από τους εισηγμένους κατασκευαστικούς ομίλους για τη διεκδίκηση των έξι μεγάλων σιδηροδρομικών έργων, προϋπολογισμού τεσσάρων δισ. ευρώ, η εκδήλωση ενδιαφέροντος για τα οποία έχει προγραμματιστεί από την ΕΡΓΟΣΕ για τις 14 Ιανουαρίου. Οι διαγωνισμοί προκηρύσσονται με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου και με «το κλειδί στο χέρι» που σημαίνει πως συγκροτούνται σχήματα εγχωρίων κατασκευαστών και διεθνών ομίλων σιδηροδρομικών συστημάτων.
Σύμφωνα με πληροφορίες, τα έργα θα διεκδικήσει μια κοινοπραξία των Μυτιληναίος και Intrakat, ενώ μια δεύτερη κοινοπραξία συγκροτείται από τις ΑΚΤΩΡ και ΑΒΑΞ. Αυτόνομα, σε συνεργασία με διεθνείς οίκους συστημάτων τηλεδιοίκησης, σηματοδότησης, κ.λπ. θα διεκδικήσει τα έργα ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Σημειώνεται πως στις κοινοπραξίες θα συμμετέχουν και οι Alstom (διατηρεί παραδοσιακά καλές σχέσεις με την ΑΒΑΞ με την οποία ανέλαβε προ μηνών το έργο της γραμμής 4 του μετρό Αθήνας) και Siemens (είχε αρχικά διεκδικήσει το έργο της γραμμής 4 με την ΤΕΡΝΑ, αλλά αποσύρθηκαν).
Οι κοινοπραξίες με ξένους ομίλους είναι απαραίτητες καθώς το υπουργείο Υποδομών και η διοίκηση Χρ. Βίνη στην ΕΡΓΟΣΕ αποφάσισαν πως θα σταματήσει η φάμπρικα των ξεχωριστών συμβάσεων για το ίδιο σιδηροδρομικό τμήμα (μία για την υποδομή, μία για τη σηματοδότηση, κ.ο.κ.). Αντίθετα οι κοινοπραξίες που θα αναλάβουν τα έξι νέα έργα καλούνται να τα παραδώσουν «με το κλειδί στο χέρι» δηλαδή έτοιμα να λειτουργήσουν την επόμενη ημέρα.
Τα έργα που προκηρύχθηκαν πριν από λίγες εβδομάδες είναι:
Αναβάθμιση υφιστάμενης με διπλασιασμό και εγκατάσταση σηματοδότησης- ETCS και ηλεκτροκίνησης της σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο με προϋπολογισμό 1,07 δισ. ευρώ
Κατασκευή νέας σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη – Τοξότες με προϋπολογισμό 1,68 δισ. ευρώ
Σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα λιμένα Θεσσαλονίκης & κατασκευή προαστιακού Δυτικής Θεσσαλονίκης με προϋπολογισμό 53,4 εκατ. ευρώ
Κατασκευή νέας προαστιακής σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα από τον κόμβο Κορωπίου έως το Λαύριο και τον λιμένα Λαυρίου με προϋπολογισμό 390,5 εκατ. ευρώ
Κατασκευή νέας προαστιακής σιδηροδρομικής γραμμής για τη σύνδεση της Ραφήνας και του λιμένα Ραφήνας με το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο με προϋπολογισμό 308,6 εκατ. ευρώ
Ολοκλήρωση της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Κιάτο – Πάτρα στο τμήμα Ρίο – νέος λιμένας Πατρών με προϋπολογισμό 476,5 εκατ. ευρώ.
Η εκδήλωση ενδιαφέροντος αποτελεί το πρώτο στάδιο του ανταγωνιστικού διαλόγου μέσω του οποίου θα διαμορφωθεί το τελικό τεύχος προκήρυξης του διαγωνισμού, σε συνεργασία με τους υποψηφίους. Με βάση αυτό το τελικό τεύχος και τις μελέτες και τις αδειοδοτήσεις που θα έχουν προχωρήσει μέσα στις επόμενη διετία – τριετία, θα κληθούν οι υποψήφιοι να καταθέσουν δεσμευτικές οικονομικές προσφορές για τα τρία έργα. Μεγάλο στοίχημα του υπουργείου Υποδομών είναι, πάντως, η εξασφάλιση χρηματοδότησης αν και η θετική συγκυρία στην Ευρωπαϊκή Ένωση για τα σιδηροδρομικά έργα μπορεί να λειτουργήσει ευνοϊκά.
Σύμφωνα με πληροφορίες, τα έργα θα διεκδικήσει μια κοινοπραξία των Μυτιληναίος και Intrakat, ενώ μια δεύτερη κοινοπραξία συγκροτείται από τις ΑΚΤΩΡ και ΑΒΑΞ. Αυτόνομα, σε συνεργασία με διεθνείς οίκους συστημάτων τηλεδιοίκησης, σηματοδότησης, κ.λπ. θα διεκδικήσει τα έργα ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Σημειώνεται πως στις κοινοπραξίες θα συμμετέχουν και οι Alstom (διατηρεί παραδοσιακά καλές σχέσεις με την ΑΒΑΞ με την οποία ανέλαβε προ μηνών το έργο της γραμμής 4 του μετρό Αθήνας) και Siemens (είχε αρχικά διεκδικήσει το έργο της γραμμής 4 με την ΤΕΡΝΑ, αλλά αποσύρθηκαν).
Οι κοινοπραξίες με ξένους ομίλους είναι απαραίτητες καθώς το υπουργείο Υποδομών και η διοίκηση Χρ. Βίνη στην ΕΡΓΟΣΕ αποφάσισαν πως θα σταματήσει η φάμπρικα των ξεχωριστών συμβάσεων για το ίδιο σιδηροδρομικό τμήμα (μία για την υποδομή, μία για τη σηματοδότηση, κ.ο.κ.). Αντίθετα οι κοινοπραξίες που θα αναλάβουν τα έξι νέα έργα καλούνται να τα παραδώσουν «με το κλειδί στο χέρι» δηλαδή έτοιμα να λειτουργήσουν την επόμενη ημέρα.
Τα έργα που προκηρύχθηκαν πριν από λίγες εβδομάδες είναι:
Αναβάθμιση υφιστάμενης με διπλασιασμό και εγκατάσταση σηματοδότησης- ETCS και ηλεκτροκίνησης της σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο με προϋπολογισμό 1,07 δισ. ευρώ
Κατασκευή νέας σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη – Τοξότες με προϋπολογισμό 1,68 δισ. ευρώ
Σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα λιμένα Θεσσαλονίκης & κατασκευή προαστιακού Δυτικής Θεσσαλονίκης με προϋπολογισμό 53,4 εκατ. ευρώ
Κατασκευή νέας προαστιακής σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα από τον κόμβο Κορωπίου έως το Λαύριο και τον λιμένα Λαυρίου με προϋπολογισμό 390,5 εκατ. ευρώ
Κατασκευή νέας προαστιακής σιδηροδρομικής γραμμής για τη σύνδεση της Ραφήνας και του λιμένα Ραφήνας με το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο με προϋπολογισμό 308,6 εκατ. ευρώ
Ολοκλήρωση της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Κιάτο – Πάτρα στο τμήμα Ρίο – νέος λιμένας Πατρών με προϋπολογισμό 476,5 εκατ. ευρώ.
Η εκδήλωση ενδιαφέροντος αποτελεί το πρώτο στάδιο του ανταγωνιστικού διαλόγου μέσω του οποίου θα διαμορφωθεί το τελικό τεύχος προκήρυξης του διαγωνισμού, σε συνεργασία με τους υποψηφίους. Με βάση αυτό το τελικό τεύχος και τις μελέτες και τις αδειοδοτήσεις που θα έχουν προχωρήσει μέσα στις επόμενη διετία – τριετία, θα κληθούν οι υποψήφιοι να καταθέσουν δεσμευτικές οικονομικές προσφορές για τα τρία έργα. Μεγάλο στοίχημα του υπουργείου Υποδομών είναι, πάντως, η εξασφάλιση χρηματοδότησης αν και η θετική συγκυρία στην Ευρωπαϊκή Ένωση για τα σιδηροδρομικά έργα μπορεί να λειτουργήσει ευνοϊκά.