Η αναμορφωμένη σύμβαση παραχώρησης του Εμπορευματικού Κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο που αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή εντός εβδομάδων, αλλά και η προκήρυξη του διαγωνισμού ΣΔΙΤ για το γειτονικό εμπορευματικό συγκρότημα του ΟΣΕ δίνουν τον τόνο στην αγορά των logistics. Παράλληλα αναμένεται να συνεχιστούν και φέτος οι επενδύσεις εγχώριους και ξένους ομίλους που βλέπουν ευκαιρίες στους αποθηκευτικούς χώρους και γενικότερα στην εφοδιαστική αλυσίδα που έχει διαταραχθεί σοβαρά από την πανδημία.

Στο υπουργείο Υποδομών επιδιώκουν να κλείσουν άμεσα την εκκρεμότητα με τη νέα σύμβαση παραχώρησης για το Εμπορευματικό Κέντρο στο Θριάσιο, ώστε να τελειώσει το τριετές σήριαλ που ξεκίνησε το 2018 και να προχωρήσει η επένδυση των 150 εκατ. ευρώ. Η πρώτη σύμβαση, που είχε υπογραφεί με την Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο ΑΕ (ΘΕΚ ΑΕ) εγκρίθηκε μεν από τη Βουλή επί ΣΥΡΙΖΑ στα τέλη του 2018, αλλά την μπλόκαρε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή η οποία ζήτησε δώδεκα αλλαγές προκειμένου να την εγκρίνει. Ακολούθησε πολυετές παζάρι που φαίνεται πως τελειώνει τις επόμενες εβδομάδες.


Η νέα συμφωνία έφερε και μετοχικές αλλαγές στην ΘΕΚ ΑΕ, με την Goldair Cargo να διπλασιάζει το ποσοστό της από το 20% στο 40% με αντίστοιχη μείωση του ποσοστού που κατέχει η ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ (θυγατρική της Τράπεζας Πειραιώς στην οποία συμμετέχει μειοψηφικά το Υπερταμείο) στο 60%. Μεταξύ των δώδεκα σημείων της αρχικής σύμβασης παραχώρησης που είχε ζητήσει να αλλάξουν η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG Comp) περιλαμβάνεται η αύξηση του τιμήματος που θα καταβάλλει η ΘΕΚ από τα 31 εκατ. (τα 10 εκατ. θα ήταν η προκαταβολή και τα υπόλοιπα το ετήσιο μίσθωμα) στα 62 εκατ. ευρώ, η μείωση της διάρκειας της σύμβασης από τα 60 στα 37 χρόνια, κ.α.

Η ΘΕΚ ΑΕ σχεδιάζει να επενδύσει περισσότερα από 150 εκατ. ευρώ για την κατασκευή του μεγαλύτερου εμπορευματικού κέντρου της χώρας. Μέσω ξεχωριστής σύμβασης παραχώρησης θα παραχωρηθεί η λειτουργία των συμπληρωματικών υποδομών στο εμπορευματικό συγκρότημα του ΟΣΕ στο Θριάσιο. Ο διαγωνισμός για το Εμπορευματικό Κέντρο είχε προκηρυχθεί προ τετραετίας και αφορούσε τα 588 από τα περίπου 2.500 στρέμματα της έκτασης.


Τα τελευταία χρόνια έχουν πραγματοποιηθεί σημαντικότατες επενδύσεις σε νέους αποθηκευτικούς χώρους ενώ εξελίσσονται σημαντικά σχέδια ακόμα και από ξένους ομίλους. Μεταξύ αυτών, ο αμερικανικός όμιλος H.I.G. Capital προωθεί επένδυση σε νέο αποθηκευτικό συγκρότημα στην περιοχή του Ασπροπύργου, στις πρώην αποθήκες Κασουδάκη, μέσω της ελεγχόμενης Makios Logistics. Το Κεντρικό Συμβούλιο Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων (ΚΕΣΥΠΟΘΑ) προχώρησε στην προέγκριση του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου (ΕΠΣ) στο ακίνητο της Makios. Οι αμερικανοί της H.I.G. Capital έχει αποκτήσει δάνεια της Χαλυβουργίας Ελλάδος και εδώ και αρκετό καιρό κυκλοφορούν πληροφορίες πως επιδιώκει να αξιοποιήσει ως κέντρο logistics και το πρώην εργοστάσιο της βιομηχανίας στον Ασπρόπυργο.

Η διοίκηση της Κωτσόβολος, ανακοίνωσε πρόσφατα πως προωθεί την κατασκευή νέου κέντρου διανομής και αποθήκευσης, επιφάνειας 65.000 τ.μ., του μεγαλύτερου στην Ελλάδα. Η εταιρεία έχει ήδη επιλέξει το ακίνητο και προβλέπεται πως οι εργασίες θα ξεκινήσει μέχρι το τέλος του χρόνου. Η Πλαίσιο προχωρά στην αγορά οικοπέδου και κτιρίου, έκτασης 16 στρεμμάτων στην Μαγούλα που ανήκει στην Ακρίτας που ήδη χρησιμοποιείται από την αλυσίδα τεχνολογικών προϊόντων. Το ακίνητο βρίσκεται δίπλα από τις εγκαταστάσεις της Πλαίσιο και η αγορά του κοστίζει 2,9 εκατ. ευρώ.


Η Public ολοκλήρωσε πέρυσι το νέο logistics center στην περιοχή Λέκκα Ελευσίνας μισθώνοντας τμήμα (22.000 τ.μ.) του μεγάλου κέντρου διανομής και αποθήκευσης (περίπου 45.000 τ.μ) που κατασκεύασε ο ολλανδικός όμιλος Ten Brinke σε οικόπεδο 145 στρεμμάτων. Η Ten Brinke Hellas, από τους πλέον δραστήριους developers στην ελληνική αγορά, προωθεί αυτή την περίοδο και τρεις άλλες, μεγάλες επενδύσεις σε κέντρα αποθήκευσης και διανομής στην Δυτική Αττική.

Οι επενδύσεις των Ολλανδών συνδέονται με τις νέες απαιτήσεις για καλύτερη διαχείριση της αλυσίδας τροφοδοσίας / διανομής, μέσω και των μεγαλύτερων αποθηκευτικών χώρων. Η αγορά αποθηκών παραμένει πολυδιασπασμένη με μια πρόσφατη μελέτη του Πανεπιστημίου Αιγαίου να δείχνει πως μόλις το 14% των εταιρειών logistics στην Ελλάδα διαθέτουν στεγασμένους αποθηκευτικούς χώρους άνω των 45.000 τετραγωνικών μέτρων (τ.μ.) ενώ το 40% έχει στεγασμένους χώρους μικρότερους των 10.000 τ.μ. Στην ίδια μελέτη τονίζεται πως η μέση επιφάνεια αποθηκευτικών χώρων των εταιρειών του κλάδου είναι μικρότερη των 7.000 τ.μ.

Εκτός από τη λιανική της τεχνολογίας, σημαντικές επενδύσεις δρομολογούνται και άλλοι όμιλοι όπως η Jumbo, η «Καυκάς» (σχεδόν δέκα εκατ. επενδύει για νέα αποθήκη σχεδόν 20.000 τ.μ. στον Ασπρόπυργο), η Φουρλής, κ.α. Στο χαρτοφυλάκιο της Trade Estates ΑΕΕΑΠ του ομίλου Φουρλή περιλαμβάνεται κέντρο αποθήκευσης και διανομής σε Σχηματάρι και Οινόφυτα.

Η Premia Properties, ο μεγαλύτερος «παίκτης» στην εγχώρια αγορά ακινήτων logistics, συνεχίζει να κινείται επιθετικά και πλέον διαθέτει σχεδόν 175.000 τ.μ. σχεδόν αποκλειστικά στην περιοχή του Θριασίου (έχει πλέον βάλει πόδι και Σίνδο). H Briq Properties ολοκληρώνει αυτή την περίοδο την πρώτη της ανάπτυξη, με την κατασκευή ενός σύγχρονου κτιρίου logistics επιφάνειας 20.800 τ.μ., το οποίο θα μισθωθεί από την Infoquest Technologies. Το ακίνητο αναμένεται να λειτουργήσει τον Φεβρουάριο του 2022. Πρόκειται για το πρώτο από τα τρία συνολικά κτίρια logistics που ετοιμάζει η Briq Properties στην ιδιόκτητη έκταση άνω των 100 στρεμμάτων που έχει αποκτήσει στον Ασπρόπυργο κατά την διάρκεια των τελευταίων 18 μηνών. Συνολικά, θα αναπτυχθούν 40.000 τ.μ.