«Ανάσα» αναμένεται να πάρουν τους επόμενους μήνες, οι εισαγωγείς και οι αλυσίδες λιανικής, καθώς, όπως προβλέπουν διεθνείς ναυτιλιακοί οίκοι, έρχεται διόρθωση των ναύλων για την μεταφορά κοντέινερ.

Σύμφωνα με πρόσφατη ανάλυση της IHS Markit, κατά την διάρκεια του 2022, αναμένεται μια διόρθωση των ναύλων της τάξεως του 30-40% σε σχέση με τα σημερινά επίπεδα, εξέλιξη που σίγουρα θα φέρει μια σχετική ανακούφιση στην αγορά.


Από την άλλη πλευρά, ακόμα κι αν επαληθευτεί η πρόβλεψη αυτή, δεν αρκεί για να καλύψει τις απώλειες, με δεδομένο ότι οι ναύλοι θα εξακολουθήσουν (και μετά την διόρθωση αυτή) να κινούνται σε επίπεδα 40-50% υψηλότερα συγκριτικά με την περίοδο πριν την πανδημία.

Στην ανάλυσή της, η IHS Markit επισημαίνει ότι το ισοζύγιο ζήτησης και προσφοράς στην αγορά των θαλάσσιων μεταφορών εμπορευματοκιβωτίων φαίνεται σταθερό, τουλάχιστον μέχρι τα μέσα του 2022 και πιθανώς και στο σύνολο του έτους.


Ωστόσο, αναμένεται μια αποσυμφόρηση των λιμανιών, ιδίως στην δυτική όχθη των ΗΠΑ, ενώ εκτιμάται ότι θα είναι ηπιότερες και οι συνέπειες στην εφοδιαστική αλυσίδα από τα κύματα κρουσμάτων της πανδημίας. Έτσι, θα καταστεί εφικτή και μια διόρθωση των ναύλων, που βέβαια, προς το παρόν δεν φαίνεται πιθανή.

Κατά την τελευταία εβδομάδα, καταγράφεται αύξηση των ναύλων κατά 1,1%
Σύμφωνα με τον δείκτη World Container Index της Drewry κατά την τελευταία εβδομάδα, καταγράφεται αύξηση των ναύλων κατά 1,1% σε 9.408 δολάρια/κοντέινερ. Σε σχέση με την αντίστοιχη εβδομάδα του 2021, ο δείκτης είναι υψηλότερος κατά 80%.


Πάντως, υπάρχει μια σχετική βελτίωση σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν, όταν η σχετική ετήσια απόκλιση ήταν μεγαλύτερη του 100%. Ακόμα κι έτσι βέβαια, πρόκειται για την πέμπτη συνεχόμενη εβδομάδα ανόδου του σχετικού δείκτη.

Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι ο μέσος ναύλος/κοντέινερ εξακολουθεί να είναι υψηλότερος κατά 6.574 δολάρια, σε σχέση με τον μέσο όρο των προηγούμενων πέντε ετών, που διαμορφώνονταν σε 2.835 δολάρια/κοντέινερ.

Στην περίπτωση της Ελλάδας ενδιαφέρον παρουσιάζει ο ναύλος για το δρομολόγιο από την Σαγκάη μέχρι το λιμάνι της Τζένοα στην Ιταλία. Αυτός διαμορφώνεται σήμερα σε 12.779 δολάρια/κοντέινερ, τιμή που είναι 50% υψηλότερη από την αντίστοιχη εβδομάδα του 2021.

Αντίστοιχα, ο ναύλος από την Σαγκάη προς το λιμάνι του Ρότερνταμ διαμορφώνεται σήμερα σε 13.658 δολάρια/κοντέινερ, ή 54% υψηλότερα από πέρσι.

Είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμα και μετά από τις αναμενόμενες διορθώσεις, οι ναύλοι θα είναι τόσο υψηλοί, ώστε θα συνεχίσει να παρατηρείται η μεταφορά κοντέινερ, μέσω φορτηγών πλοίων.

Τους προηγούμενους μήνες, ιδίως στο τέλος του καλοκαιριού και το φθινόπωρο, υπήρξαν αρκετοί πλοιοκτήτες που επέλεξαν να προχωρήσουν σε μικροεπεμβάσεις σε κάποια από τα φορτηγά πλοία του στόλου τους, ώστε να μπορούν να μεταφέρουν και κοντέινερ.

Η λύση αυτή αποδείχθηκε ιδιαίτερα δημοφιλής μεταξύ αρκετών ναυλωτών κι εμπόρων, που προσπαθούν να αποφύγουν το αστρονομικό κόστος και κυρίως τις καθυστερήσεις στα λιμάνια που εξυπηρετούν πλοία μεταφοράς κοντέινερ.

Προχωρούν δηλαδή σε ναυλώσεις φορτηγών πλοίων, τα οποία εξυπηρετούνται από άλλα λιμάνια, ή άλλα σημεία των υπερφορτωμένων λιμανιών, όπου δεν υπάρχουν καθόλου καθυστερήσεις. Σύμφωνα λοιπόν με την IHS Markit, η τάση αυτή θα συνεχιστεί και φέτος.

Η κατάσταση θα αρχίσει να εξομαλύνεται από το 2023
Η κατάσταση στις μεταφορές εμπορευματοκιβωτίων εκτιμάται ότι θα αρχίσει να εξομαλύνεται από το 2023 και μετά, όταν θα «πέσουν στο νερό» πολλά νεότευκτα πλοία, που ναυπηγούνται αυτήν την περίοδο.

Εκτιμάται ότι ο παγκόσμιος στόλος πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων θα αυξηθεί ίσως και πάνω από 7% το 2023, εξέλιξη που θα βοηθήσει σημαντικά στην περαιτέρω μείωση των ναύλων και την αποκατάσταση της ομαλότητας στην αγορά.