Με το δεξί η αγορά των ηλεκτρικών και το 2022 στην Ελλάδα
Συνεχίζει την ανοδική της πορεία η αγορά ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών στην Ελλάδα, εκπλήσσοντας ακόμη και τους ίδιους ανθρώπους του κλάδου. Μία αύξηση η οποία έρχεται κόντρα σε ότι συμβαίνει στις περισσότερες αγορές της Ευρώπης. Ιδιαίτερη έκπληξη προκαλεί η συνέχιση της αύξησης πωλήσεων στις λευκές συσκευές καθώς ο κλάδος ανέμενε καθίζηση εν όψει της επιδότησης για ενεργοβόρες λευκές συσκευές και κλιματιστικά που έχει ανακοινώσει η κυβέρνηση η οποία θα λάβει χώρα τους επόμενους μήνες.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στην αγορά των πλυντηρίων και των ψυγείων η αύξηση σε αξία είναι άνω του 5% το πρώτο τρίμηνο, ενώ θετικά φέρεται να κινήθηκε η αγορά και τον Απρίλιο το οποίο εάν επαληθευτεί σημαίνει ότι οι συγκεκριμένες συσκευές δεν επηρεάστηκαν ούτε από την αύξηση κόστους ζωής ούτε από την αστάθεια που προκλήθηκε στις αγορές από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.
Η έκπληξη της τηλεόρασης
Εντύπωση προκαλεί ότι θετικά έστω και οριακά – 1,5% σε αξία – κινείται η αγορά της τηλεόρασης καθώς την προηγούμενη διετία, λόγω της πανδημίας και του εγκλεισμού – ήταν αυτή που είχε υπεραποδόσει. Εκπρόσωποι εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην αγορά των μαύρων συσκευών θεωρούν ότι υπάρχουν αυξημένες πιθανότητες να έχουμε μία ακόμη ανοδική χρονιά για την κατηγορία της τηλεόρασης καθώς φέτος έχει μπει στο παιχνίδι δυναμικά και ο τομέας του b2b (ξενοδοχεία, χώροι εστίασης και διασκέδασης), ενώ δεν αποκλείεται και ένα δυνατό τελευταίο τρίμηνο με αφορμή το Μουντιάλ του Κατάρ.
Όπως προαναφέρθηκε, ο κλάδος αναμένει σημαντικά οφέλη τους επόμενους μήνες από τις επιδοτήσεις αντικατάστασης λευκών συσκευών και κλιματιστικών, τα οποία επίσης κινήθηκαν ικανοποιητικά τους πρώτους μήνες της χρονιάς εξαιτίας των χαμηλών θερμοκρασιών. Παράλληλα μία νέα κατηγορία που έχει σημαντική ανάπτυξη – υπερδιπλασιάζεται κάθε χρόνο – είναι αυτή των αντλιών θερμότητας. Όπως αναφέρουν εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην κατηγορία είναι πλέον η κυρίαρχη τάση τόσο στις νέες οικοδομές που χτίζονται καθώς και βασική επιλογή σε όσους επιλέγουν να προχωρήσουν σε ανακαινίσεις. Σημαντικό ρόλο στην επιτάχυνση της ανόδου παίζουν φέτος και οι κατακόρυφες αυξήσεις στις τιμές του πετρελαίου και του φυσικού αερίου.
Τέλος, σε ό,τι αφορά στο δίκτυο πωλήσεις παρατηρούνται σημαντικές αλλαγές καθώς έχουμε σε μεγάλο βαθμό επιστροφή στην κανονικότητα μετά την πανδημία. Δεν θα πρέπει να λησμονούμε ότι πέρυσι μία από τις σημαντικότερες κατηγορίες που είχε άνοδο στα σούπερ μάρκετ – και κυρίως στις υπεραγορές – ήταν αυτή των μπαζάρ, όπου συμπεριλαμβάνονται οι ηλεκτρικές συσκευές και οι μικροσυσκευές. Με περιορισμούς στις αγορές εκτός των σούπερ μάρκετ τα τελευταία είχαν καταφέρει και είχαν αποσπάσει μερίδια στην κατηγορία την περίοδο της πανδημίας. Από τους τελευταίους μήνες του 2021 και περισσότερο το 2022 είχαμε στροφή από το ηλεκτρονικό εμπόριο στα φυσικά καταστήματα ενώ μείωση μεριδίων εμφανίζουν οι συνεταιρισμοί και οι μικροί παίκτες οι οποίοι στην πανδημία είχαν δείξει σημάδια ανάκαμψης.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στην αγορά των πλυντηρίων και των ψυγείων η αύξηση σε αξία είναι άνω του 5% το πρώτο τρίμηνο, ενώ θετικά φέρεται να κινήθηκε η αγορά και τον Απρίλιο το οποίο εάν επαληθευτεί σημαίνει ότι οι συγκεκριμένες συσκευές δεν επηρεάστηκαν ούτε από την αύξηση κόστους ζωής ούτε από την αστάθεια που προκλήθηκε στις αγορές από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.
Η έκπληξη της τηλεόρασης
Εντύπωση προκαλεί ότι θετικά έστω και οριακά – 1,5% σε αξία – κινείται η αγορά της τηλεόρασης καθώς την προηγούμενη διετία, λόγω της πανδημίας και του εγκλεισμού – ήταν αυτή που είχε υπεραποδόσει. Εκπρόσωποι εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην αγορά των μαύρων συσκευών θεωρούν ότι υπάρχουν αυξημένες πιθανότητες να έχουμε μία ακόμη ανοδική χρονιά για την κατηγορία της τηλεόρασης καθώς φέτος έχει μπει στο παιχνίδι δυναμικά και ο τομέας του b2b (ξενοδοχεία, χώροι εστίασης και διασκέδασης), ενώ δεν αποκλείεται και ένα δυνατό τελευταίο τρίμηνο με αφορμή το Μουντιάλ του Κατάρ.
Όπως προαναφέρθηκε, ο κλάδος αναμένει σημαντικά οφέλη τους επόμενους μήνες από τις επιδοτήσεις αντικατάστασης λευκών συσκευών και κλιματιστικών, τα οποία επίσης κινήθηκαν ικανοποιητικά τους πρώτους μήνες της χρονιάς εξαιτίας των χαμηλών θερμοκρασιών. Παράλληλα μία νέα κατηγορία που έχει σημαντική ανάπτυξη – υπερδιπλασιάζεται κάθε χρόνο – είναι αυτή των αντλιών θερμότητας. Όπως αναφέρουν εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην κατηγορία είναι πλέον η κυρίαρχη τάση τόσο στις νέες οικοδομές που χτίζονται καθώς και βασική επιλογή σε όσους επιλέγουν να προχωρήσουν σε ανακαινίσεις. Σημαντικό ρόλο στην επιτάχυνση της ανόδου παίζουν φέτος και οι κατακόρυφες αυξήσεις στις τιμές του πετρελαίου και του φυσικού αερίου.
Τέλος, σε ό,τι αφορά στο δίκτυο πωλήσεις παρατηρούνται σημαντικές αλλαγές καθώς έχουμε σε μεγάλο βαθμό επιστροφή στην κανονικότητα μετά την πανδημία. Δεν θα πρέπει να λησμονούμε ότι πέρυσι μία από τις σημαντικότερες κατηγορίες που είχε άνοδο στα σούπερ μάρκετ – και κυρίως στις υπεραγορές – ήταν αυτή των μπαζάρ, όπου συμπεριλαμβάνονται οι ηλεκτρικές συσκευές και οι μικροσυσκευές. Με περιορισμούς στις αγορές εκτός των σούπερ μάρκετ τα τελευταία είχαν καταφέρει και είχαν αποσπάσει μερίδια στην κατηγορία την περίοδο της πανδημίας. Από τους τελευταίους μήνες του 2021 και περισσότερο το 2022 είχαμε στροφή από το ηλεκτρονικό εμπόριο στα φυσικά καταστήματα ενώ μείωση μεριδίων εμφανίζουν οι συνεταιρισμοί και οι μικροί παίκτες οι οποίοι στην πανδημία είχαν δείξει σημάδια ανάκαμψης.