Πύλες εξαγωγής των ουκρανικών σιτηρών δύο ελληνικά λιμάνια
Μέσω των λιμανιών Θεσσαλονίκης και Αλεξανδρούπολης και του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου η Ελλάδα αναλαμβάνει ενεργό ρόλο στη διακίνηση των σιτηρών της Ουκρανίας προς τις διεθνείς αγορές, στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης για λωρίδες αλληλεγγύης.
Ο στόχος είναι μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες του powergame.gr, να διακινηθεί μέσω των δύο λιμανιών ακόμη και το 15% των σιτηρών της Ουκρανίας, συνολικά περί τα 4 εκατομμύρια τόνους, ήτοι 500 χιλιάδες τονοι (300 χιλ. από τη Θεσσαλονίκη και οι υπόλοιποι από την Αλεξανδρούπολη) σε μηνιαία βάση επί 8 μήνες.
Χαρακτηριστικό του μεγέθους της πρόκλησης για την Ελλάδα είναι ότι πέρυσι, στο σύνολο του έτους, από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης διακινήθηκαν περίπου 400 χιλ. τόνοι σιτηρών, ποσότητα που αποτέλεσε μάλιστα ιστορικό ρεκόρ στα 152 χρόνια λειτουργίας του λιμανιού. Μόνο το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης δηλαδή καλείται να διακινήσει σε 8 μήνες 400% μεγαλύτερη ποσότητα σιτηρών απ’ ότι διακίνησε σε 12 μήνες και μάλιστα στην καλύτερη χρονιά της ιστορίας του.
Οι δεσμεύσεις Γεωργαντά στις Βρυξέλλες, η προεργασία και η χρηματοδότηση
Σύμφωνα με ανθρώπους που γνωρίζουν το θέμα, ο στόχος κρίνεται, αναμφίβολα, φιλόδοξος αλλά πάντως επιτεύξιμος υπό την προϋπόθεση ότι θα τηρηθεί ο επιχειρησιακός σχεδιασμός που έχει ήδη εκπονηθεί, θα υπάρξει εποικοδομητική συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων υπηρεσιών και οργανισμών και το – το κυριότερο –θα υλοποιηθούν έργα αναβάθμισης των υποδομών στα δύο λιμάνια και το σιδηροδρομικό δίκτυο και μάλιστα με ταχύτητες υλοποίησης πρωτόγνωρες για τα ελληνικά δεδομένα.
Σχετική προεργασία έχει γίνει, πάντως, ενώ και η χρηματοδότηση είναι εξασφαλισμένη από πόρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως προϊδέασε ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων, κ. Γιώργος Γεωργαντάς στην ομιλία του στο συμβούλιο των υπουργών Γεωργίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης το απόγευμα της περασμένης Δευτέρας.
Στα 50 εκατ. οι επενδύσεις – τα δύο κρίσιμα σημεία στην επιχείρηση
Σύμφωνα με πληροφορίες του powergame.gr, το συνολικό ύψος των επενδύσεων στα δύο λιμάνια και το σιδηροδρομικό δίκτυο υπολογίζεται στα 50 εκατ. ευρώ με αιχμή την αναβάθμιση των αποθηκευτικών χώρων (σιλό). Αυτό είναι το ένα από τα δύο σημεία στα οποία θα κριθεί η επιτυχία της επιχείρησης.
Το δεύτερο είναι η μεταφορά των σιτηρών από την Ουκρανία προς τα ελληνικά λιμάνια. Ο βέλτιστος από κάθε πλευρά τρόπος είναι προφανώς μέσω του σιδηροδρομικού δικτύου, ωστόσο υπάρχουν πρακτικά ζητήματα που πρέπει να ρυθμιστούν/αντιμετωπιστούν ώστε η μεταφορά να γίνεται κατά τρόπο αποτελεσματικό και γρήγορο.
Γεωργαντάς: Δυνατότητες αποθήκευσης και μεταφόρτωσης εκατοντάδων χιλιάδων τόνων σιτηρών ανά μήνα
Ο κ. Γ. Γεωργαντάς επαναβεβαίωσε στο συμβούλιο των υπουργών Γεωργίας της ΕΕ τη δυνατότητα της Ελλάδας «να συνεισφέρει ουσιωδώς – όπως υπογράμμισε – στη μεταφορά σιτηρών από την Ουκρανία μέσω των λιμένων Θεσσαλονίκης και Αλεξανδρούπολης». Σε αυτό το πλαίσιο, ενημέρωσε για τις δυνατότητες αποθήκευσης 20.000 τόνων στον λιμένα Θεσσαλονίκης με προοπτική πολλαπλασιασμού τους σε 38.000 σε αποθήκες του σιδηροδρομικού δικτύου μεταφοράς. Επιπρόσθετα, αναφέρθηκε σε δυνατότητες αποθήκευσης και μεταφόρτωσης έως 200.000 τόνων σιτηρών τον μήνα από τον λιμένα Αλεξανδρούπολης κατόπιν προτεινόμενων προσαρμογών του υπάρχοντος εξοπλισμού, με ενωσιακούς πόρους.
Χατζημιχαήλ: Είμαστε έτοιμοι να ανταποκριθούμε αποτελεσματικά στις νέες προκλήσεις
Κ. Χατζημιχαήλ, πρόεδρος Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης
Κ. Χατζημιχαήλ, πρόεδρος Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης, κ. Κωνσταντίνος Χατζημιχαήλ τόνισε σε δήλωσή του στο powergame.gr: «Αναλαμβάνοντας τη διοίκηση του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης στο πλαίσιο των κατευθύνσεων της Κυβέρνησης, λάβαμε σαφή εντολή να διασφαλίσουμε την ισόρροπη ανάπτυξη του συνόλου των δραστηριοτήτων του λιμανιού. Οι γεωπολιτικές εξελίξεις δημιουργούν νέες ισορροπίες και νέα δεδομένα και στα πλαίσια αυτά καλούμαστε να διαχειριστούμε ταυτόχρονα τεράστιες ποσότητες στρατιωτικών φορτίων και χύδην φορτίων (σιτηρών), καθώς ο πόλεμος που μαίνεται στην Ουκρανία από τις 24 Φεβρουαρίου δημιούργησε νέες ανάγκες».
«Στο ίδιο πλαίσιο δημιουργήθηκε και η ανάγκη ενεργοποίησης όλων των ανενεργών και εναλλακτικών έως πρόσφατα οδικών και σιδηροδρομικών διαδρόμων μεταφοράς εμπορευμάτων από και προς την ευρωπαϊκή ενδοχώρα, διαδικασία την οποία ο λιμένας πραγματοποιούσε ήδη με επιτυχία δύο χρόνια προ της ενάρξεως του πολέμου. Οι δυσκολίες είναι μεγάλες, αλλά είμαστε έτοιμοι να ανταποκριθούμε αποτελεσματικά στις νέες προκλήσεις».
Ο στόχος είναι μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες του powergame.gr, να διακινηθεί μέσω των δύο λιμανιών ακόμη και το 15% των σιτηρών της Ουκρανίας, συνολικά περί τα 4 εκατομμύρια τόνους, ήτοι 500 χιλιάδες τονοι (300 χιλ. από τη Θεσσαλονίκη και οι υπόλοιποι από την Αλεξανδρούπολη) σε μηνιαία βάση επί 8 μήνες.
Χαρακτηριστικό του μεγέθους της πρόκλησης για την Ελλάδα είναι ότι πέρυσι, στο σύνολο του έτους, από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης διακινήθηκαν περίπου 400 χιλ. τόνοι σιτηρών, ποσότητα που αποτέλεσε μάλιστα ιστορικό ρεκόρ στα 152 χρόνια λειτουργίας του λιμανιού. Μόνο το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης δηλαδή καλείται να διακινήσει σε 8 μήνες 400% μεγαλύτερη ποσότητα σιτηρών απ’ ότι διακίνησε σε 12 μήνες και μάλιστα στην καλύτερη χρονιά της ιστορίας του.
Οι δεσμεύσεις Γεωργαντά στις Βρυξέλλες, η προεργασία και η χρηματοδότηση
Σύμφωνα με ανθρώπους που γνωρίζουν το θέμα, ο στόχος κρίνεται, αναμφίβολα, φιλόδοξος αλλά πάντως επιτεύξιμος υπό την προϋπόθεση ότι θα τηρηθεί ο επιχειρησιακός σχεδιασμός που έχει ήδη εκπονηθεί, θα υπάρξει εποικοδομητική συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων υπηρεσιών και οργανισμών και το – το κυριότερο –θα υλοποιηθούν έργα αναβάθμισης των υποδομών στα δύο λιμάνια και το σιδηροδρομικό δίκτυο και μάλιστα με ταχύτητες υλοποίησης πρωτόγνωρες για τα ελληνικά δεδομένα.
Σχετική προεργασία έχει γίνει, πάντως, ενώ και η χρηματοδότηση είναι εξασφαλισμένη από πόρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως προϊδέασε ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων, κ. Γιώργος Γεωργαντάς στην ομιλία του στο συμβούλιο των υπουργών Γεωργίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης το απόγευμα της περασμένης Δευτέρας.
Στα 50 εκατ. οι επενδύσεις – τα δύο κρίσιμα σημεία στην επιχείρηση
Σύμφωνα με πληροφορίες του powergame.gr, το συνολικό ύψος των επενδύσεων στα δύο λιμάνια και το σιδηροδρομικό δίκτυο υπολογίζεται στα 50 εκατ. ευρώ με αιχμή την αναβάθμιση των αποθηκευτικών χώρων (σιλό). Αυτό είναι το ένα από τα δύο σημεία στα οποία θα κριθεί η επιτυχία της επιχείρησης.
Το δεύτερο είναι η μεταφορά των σιτηρών από την Ουκρανία προς τα ελληνικά λιμάνια. Ο βέλτιστος από κάθε πλευρά τρόπος είναι προφανώς μέσω του σιδηροδρομικού δικτύου, ωστόσο υπάρχουν πρακτικά ζητήματα που πρέπει να ρυθμιστούν/αντιμετωπιστούν ώστε η μεταφορά να γίνεται κατά τρόπο αποτελεσματικό και γρήγορο.
Γεωργαντάς: Δυνατότητες αποθήκευσης και μεταφόρτωσης εκατοντάδων χιλιάδων τόνων σιτηρών ανά μήνα
Ο κ. Γ. Γεωργαντάς επαναβεβαίωσε στο συμβούλιο των υπουργών Γεωργίας της ΕΕ τη δυνατότητα της Ελλάδας «να συνεισφέρει ουσιωδώς – όπως υπογράμμισε – στη μεταφορά σιτηρών από την Ουκρανία μέσω των λιμένων Θεσσαλονίκης και Αλεξανδρούπολης». Σε αυτό το πλαίσιο, ενημέρωσε για τις δυνατότητες αποθήκευσης 20.000 τόνων στον λιμένα Θεσσαλονίκης με προοπτική πολλαπλασιασμού τους σε 38.000 σε αποθήκες του σιδηροδρομικού δικτύου μεταφοράς. Επιπρόσθετα, αναφέρθηκε σε δυνατότητες αποθήκευσης και μεταφόρτωσης έως 200.000 τόνων σιτηρών τον μήνα από τον λιμένα Αλεξανδρούπολης κατόπιν προτεινόμενων προσαρμογών του υπάρχοντος εξοπλισμού, με ενωσιακούς πόρους.
Χατζημιχαήλ: Είμαστε έτοιμοι να ανταποκριθούμε αποτελεσματικά στις νέες προκλήσεις
Κ. Χατζημιχαήλ, πρόεδρος Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης
Κ. Χατζημιχαήλ, πρόεδρος Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης, κ. Κωνσταντίνος Χατζημιχαήλ τόνισε σε δήλωσή του στο powergame.gr: «Αναλαμβάνοντας τη διοίκηση του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης στο πλαίσιο των κατευθύνσεων της Κυβέρνησης, λάβαμε σαφή εντολή να διασφαλίσουμε την ισόρροπη ανάπτυξη του συνόλου των δραστηριοτήτων του λιμανιού. Οι γεωπολιτικές εξελίξεις δημιουργούν νέες ισορροπίες και νέα δεδομένα και στα πλαίσια αυτά καλούμαστε να διαχειριστούμε ταυτόχρονα τεράστιες ποσότητες στρατιωτικών φορτίων και χύδην φορτίων (σιτηρών), καθώς ο πόλεμος που μαίνεται στην Ουκρανία από τις 24 Φεβρουαρίου δημιούργησε νέες ανάγκες».
«Στο ίδιο πλαίσιο δημιουργήθηκε και η ανάγκη ενεργοποίησης όλων των ανενεργών και εναλλακτικών έως πρόσφατα οδικών και σιδηροδρομικών διαδρόμων μεταφοράς εμπορευμάτων από και προς την ευρωπαϊκή ενδοχώρα, διαδικασία την οποία ο λιμένας πραγματοποιούσε ήδη με επιτυχία δύο χρόνια προ της ενάρξεως του πολέμου. Οι δυσκολίες είναι μεγάλες, αλλά είμαστε έτοιμοι να ανταποκριθούμε αποτελεσματικά στις νέες προκλήσεις».