Για να μην βρεθεί προ τετελεσμένων, καθώς οι προμηθευτές είχαν προχωρήσει τις συζητήσεις για τη σύσταση ενεργειακού «Τειρεσία», κατά τα πρότυπα της αγοράς τηλεπικοινωνιών, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστας Σκρέκας, σπεύδει να προχωρήσει σε μέτρα για τους κακοπληρωτές. Με τις ληξιπρόθεσμες οφειλές να έχουν εκτοξευθεί σε επίπεδα άνω του ενός δισ. ευρώ και τα φαινόμενα στρατηγικών κακοπληρωτών που αλλάζουν προμηθευτή αφήνοντας το «φέσι» στον προηγούμενο, στο ΥΠΕΝ εξετάζουν και πρόταση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ) για «χρωματισμό» των πελατών λιανικής (πράσινο ή κόκκινο) ώστε να αναχαιτιστεί το κύμα. Περισσότερα θα γνωρίζουμε σήμερα, καθώς για τις 11 το πρωί έχει προγραμματιστεί συνάντηση της ηγεσίας του υπουργείου με τους προμηθευτές.

Η κινητικότητα μεταξύ των προμηθευτών στη λιανική αυξήθηκε από τον περασμένο Μάρτιο και συνεχίζεται μέχρι σήμερα αν και περιορίστηκε από τις παχυλές επιδοτήσεις του τελευταίου τριμήνου. Ωστόσο οι εταιρείες, όπως προκύπτει και από την πρόσφατη κοινή επιστολή του ΕΣΑΗ και του ΕΣΠΕΝ, που εκπροσωπούν παραγωγούς και προμηθευτές, υποστήριζαν πως «το ελευθέρας» για αλλαγή εταιρείας, που παρέχεται με ρύθμιση του ΥΠΕΝ από 1η Ιουλίου, επιτρέπει σε επιτήδειους να κάνουν κατάχρηση του θεσμικού πλαισίου. Πηγαίνουν δηλαδή σε έναν προμηθευτή, δεν πληρώνουν το λογαριασμό και μεταπηδούν σε άλλον, δεν πληρώνουν ούτε αυτόν και πάνε σε τρίτο, κ.ο.κ. «Έτσι μπορείς να κάνεις ενεργειακό τουρισμό ανενόχλητος για έναν και πλέον χρόνο» λένε στελέχη της αγοράς.


Επειδή το ΥΠΕΝ δεν προχωρούσε μέχρι πρόσφατα σε κάποια παρέμβαση, οι εταιρείες έχουν σε προχωρημένο στάδιο επεξεργασίας τη λειτουργία ενός «Τειρεσία», αντίστοιχου με αυτόν που έφτιαξαν οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών όταν είχε φουντώσει ο «τηλεπικοινωνιακός τουρισμός»! Έτσι οι εταιρείες γνωρίζουν αν ο πελάτης που έρχεται για συμβόλαιο οφείλει σε κάποια από αυτές και συνεπώς κινούνται ανάλογα. Το συγκεκριμένο εργαλείο έχει αποδειχθεί αποτελεσματικό για τους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους.

Η ΡΑΕ προτείνει την εφαρμογή ενός άλλου «εργαλείου» μέσω του οποίου θα «σημαδεύονται με κόκκινο» από τον ΔΕΔΔΗΕ οι πελάτες λιανικής στην ηλεκτρική ενέργεια που οφείλουν ποσά σε προμηθευτή, χωρίς να έχουν προχωρήσει σε διακανονισμό. Σύμφωνα με τη ρυθμιστική αρχή, αν ο πελάτης δεν προχωρήσει στην εξόφληση ή τη ρύθμιση των οφειλών μετά και την παρέλευση της δεύτερης προθεσμίας πληρωμής του λογαριασμού, τότε ο προμηθευτής μπορεί να ζητήσει τη διακοπή της παροχής.


Όταν ο προμηθευτής ζητήσει τη διακοπή σύνδεσης ενός πελάτη, που έχει ληξιπρόθεσμες οφειλές χωρίς να τις ρυθμίζει, τότε αυτός ο πελάτης «σημαδεύεται με κόκκινο» στο πληροφοριακό σύστημα του ΔΕΔΔΗΕ. Ο διαχειριστής είναι υποχρεωμένος να αλλάξει τη σήμανση σε «πράσινη» στην περίπτωση που ο πελάτης εξοφλήσει τις οφειλές ή τις διακανονίσει. Μόνο οι πελάτες με «πράσινη» σήμανση θα έχουν τη δυνατότητα αλλαγής προμηθευτή σύμφωνα με την ίδια πρόταση.

Η ΡΑΕ προτείνει, για την αντιμετώπιση των κακοπληρωτών που έχουν ήδη αλλάξει προμηθευτή, αφού ο τελευταίος κατήγγειλε τη σύμβαση λόγω ληξιπρόθεσμων οφειλών, να υπάρχει δυνατότητα της εταιρείας για κατάθεση αιτήματος διακοπής σύνδεσης, αν οφείλονται δύο συνεχόμενοι λογαριασμοί. Παρέμβαση ζητούν οι εταιρείες και για τα φαινόμενα κατάχρησης της Καθολικής Υπηρεσίας που θεσμοθετήθηκε για τη στήριξη ευάλωτων καταναλωτών που αδυνατούν να εξοφλήσουν τους λογαριασμούς τους.


Η διοίκηση της ΡΑΕ έχει ζητήσει εδώ και χρόνια αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο ώστε να της μεταφερθεί και η αρμοδιότητα αλλαγών στον Κώδικα Προμήθειας στην ηλεκτρική ενέργεια που σήμερα ανήκει στο ΥΠΕΝ. Μέχρι στιγμής δεν έχει ικανοποιηθεί το συγκεκριμένο αίτημα.