Ακόµα µία µεγάλης κλίµακας διευκόλυνση είναι στα σκαριά από την κυβέρνηση, καθώς µέχρι το τέλος του χρόνου αναµένεται να έχει τεθεί σε εφαρµογή η νέα ψηφιακή διαδικασία ίδρυσης ατοµικής επιχείρησης.

Πρόκειται για µια εξέλιξη που αλλάζει το τοπίο στην έναρξη εµπορικής δραστηριότητας, καθώς βάζει τέλος σε µια διαδικασία που χαρακτηρίζεται µέχρι σήµερα από «βαριά» γραφειοκρατία. Σύµφωνα µε πληροφορίες, η πλατφόρµα στο gov.gr είναι σχεδόν έτοιµη και αναµένεται να κάνει «πρεµιέρα» µέσα στον ∆εκέµβριο, ίσως και στις αρχές του.

Η ατοµική επιχείρηση αποτελεί το κυρίαρχο µοντέλο επιχειρηµατικότητας στην Ελλάδα. Σύµφωνα µε τα προσωρινά στοιχεία που δηµοσίευσε η ΕΛ.ΣΤΑΤ. για το 2020, έξι στις δέκα επιχειρήσεις στη χώρα έχουν τη µορφή της ατοµικής επιχείρησης. Αν, µάλιστα, αναλογιστούµε ότι το 2020 ιδρύθηκαν συνολικά πάνω από 28.000 επιχειρήσεις, γίνεται αντιληπτό ότι η νέα διαδικασία θα διευκολύνει σε ετήσια βάση περισσότερους από 15.000 συµπολίτες µας να ξεκινήσουν την εµπορική τους δραστηριότητα ταχύτερα, ευκολότερα και µε µικρότερο κόστος.

Μέχρι σήµερα, η οδύσσεια για την έναρξη ατοµικής επιχείρησης ξεκινά µε τη διαδικασία προεγγραφής στο ΓΕΜΗ. Εκεί ο πολίτης καταθέτει µια σειρά από δικαιολογητικά και, αφού λάβει τη σχετική βεβαίωση, πρέπει να επαναλάβει τη διαδικασία προεγγραφής στον ΕΦΚΑ. Με τις δύο βεβαιώσεις προεγγραφής και µε µια σειρά από επιπλέον δικαιολογητικά (ταυτότητα, µισθωτήριο, υπεύθυνες δηλώσεις, φορολογική ενηµερότητα), επόµενη στάση είναι η ΑΑ∆Ε για την έκδοση βεβαίωσης έναρξης εργασιών.

Αφού ο πολίτης ολοκληρώσει τη διαδικασία στην ΑΑ∆Ε, καλείται να επιστρέψει σε ΓΕΜΗ και ΕΦΚΑ, για να µετατρέψει τις προεγγραφές σε οριστική εγγραφή. Συνολικά, δηλαδή, χωρίς να υπολογίζονται τυχόν επισκέψεις για έκδοση δικαιολογητικών, η ίδρυση ατοµικής επιχείρησης αποτελεί µια διαδικασία πέντε σταδίων, όπου ο ενδιαφερόµενος λειτουργεί ως «κλητήρας» του ∆ηµοσίου.

Κυριάκος Πιερρακάκης, Αδωνις Γεωργιάδης και Κωστής Χατζηδάκης δεν χρειάστηκαν παρά ελάχιστο χρόνο για να συµφωνήσουν στις αρχές πάνω στις οποίες θα ανασχεδιαστεί η ίδρυση ατοµικής επιχείρησης. Η διαδικασία έπρεπε να γίνει µία και µοναδική για τον πολίτη και στη συνέχεια τα διάφορα µητρώα του ∆ηµοσίου να διακινήσουν τα απαραίτητα στοιχεία µεταξύ τους, απαλλάσσοντας τον ενδιαφερόµενο από το να γίνεται «µπαλάκι» µεταξύ τους.




INFOGRAPHICS: ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ


Οι φορείς υλοποίησης

Καθώς η νέα ψηφιακή υπηρεσία θα ενταχθεί στο gov.gr, κοµβικό ρόλο στη δηµιουργία της νέας διαδικασίας διαδραµατίζει το υπουργείο Ψηφιακής ∆ιακυβέρνησης. Συγκεκριµένα, ο γενικός γραµµατέας Ψηφιακής ∆ιακυβέρνησης και Απλούστευσης ∆ιαδικασιών, Λεωνίδας Χριστόπουλος, είναι εκείνος που «τρέχει» τη δράση. Εντονη είναι, φυσικά, και η συµµετοχή τόσο του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, καθώς το ΓΕΜΗ υπάγεται στη Γενική Γραµµατεία Εµπορίου, όσο και του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων για τα θέµατα της κοινωνικής ασφάλισης, αλλά και της ΑΑ∆Ε για τα φορολογικά ζητήµατα.

Αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που η Γενική Γραµµατεία Ψηφιακής ∆ιακυβέρνησης και Απλούστευσης ∆ιαδικασιών αναλαµβάνει να κάνει πιο φιλική για τον πολίτη τη λειτουργία της ∆ηµόσιας ∆ιοίκησης. Εξάλλου, σε λίγους µήνες συµπληρώνονται τρία χρόνια από την εφαρµογή της νέας δήλωσης γέννησης. Και βέβαια, εδώ και έξι µήνες ο «Μίτος», το Εθνικό Μητρώο ∆ιοικητικών ∆ιαδικασιών, πλησιάζει τις 2.000 καταγεγραµµένες διαδικασίες, ενώ ακόµη βρίσκεται σε στάδιο πιλοτικής λειτουργίας. Σε λίγες ηµέρες, όλη αυτή η περιπέτεια θα αποτελεί υπόθεση λίγων λεπτών για τον πολίτη, ο οποίος θα κάνει τα πάντα από τον υπολογιστή ή το κινητό του, µε µόνες προϋποθέσεις να διαθέτει ΑΦΜ και κωδικούς TaxisΝΕΤ.

Αφού αυθεντικοποιηθεί στην πλατφόρµα, όλα τα απαραίτητα προσωπικά του στοιχεία θα εµφανίζονται αυτόµατα στην οθόνη. Κατόπιν, θα καλείται να δηλώσει την έδρα της επιχείρησης, επιλέγοντας µεταξύ ιδιόκτητης ή µη ιδιόκτητης.

Τα στοιχεία του ακινήτου θα εµφανιστούν αυτόµατα, µόνο µε τη συµπλήρωση ενός στοιχείου: του Αριθµού Ταυτότητας Ακινήτου για ιδιόκτητη έδρα ή του αριθµού υποβολής ∆ήλωσης Πληροφοριακών Στοιχείων Μίσθωσης Ακίνητης Περιουσίας για µισθωµένη ή παραχωρηθείσα έδρα. Τρίτο και τελευταίο βήµα είναι η καταχώριση της επωνυµίας, του διακριτικού τίτλου και της δραστηριότητας, µέσα από προεπιλεγµένη λίστα ΚΑ∆. Μάλιστα, ο ενδιαφερόµενος δεν θα χρειαστεί ούτε καν να εισαγάγει για δεύτερη φορά επωνυµία και διακριτικό τίτλο µε λατινικούς χαρακτήρες, καθώς και αυτό θα γίνεται αυτόµατα. Μόλις καταχωρίσει τα στοιχεία αυτά, µέσω του Κέντρου ∆ιαλειτουργικότητας της Γενικής Γραµµατείας Πληροφοριακών Συστηµάτων ∆ηµόσιας ∆ιοίκησης τα µητρώα του ΓΕΜΗ, του e-ΕΦΚΑ και της ΑΑ∆Ε θα ανταλλάσσουν αυτόµατα τις απαραίτητες πληροφορίες.

Ετσι, µέσα σε λίγα λεπτά ο πολίτης θα βλέπει στην οθόνη του την ειδοποίηση ότι η εταιρεία του έχει ιδρυθεί και είναι έτοιµη να λειτουργήσει χωρίς να χρειάζεται κάποια άλλη ενέργεια. 

Δημοσιεύτηκε στο «MoneyPro» των «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΩΝ» στις 26/11.