Τριπλό δίχτυ προστασίας για τα πιο ευάλωτα νοικοκυριά θέλει να απλώσει η κυβέρνηση, κρατώντας και εφεδρείες άνω των 500 εκατ. ευρώ για νέο γύρο παρεµβάσεων µέσα στην άνοιξη. Μετά το «καλάθι του νοικοκυριού», που έχει καταφέρει να συγκρατήσει τις τιµές σε πάνω από 700 είδη διατροφής και ευρείας κατανάλωσης, από τον επόµενο µήνα έρχεται το «Market pass» µε µηνιαίες επιδοτήσεις 52 ευρώ για τετραµελείς οικογένειες και έως 100 ευρώ για πολύτεκνους. Η τρίτη παρέµβαση είναι η νέα αναπροσαρµογή του κατώτατου µισθού, η οποία αφορά άµεσα περίπου 650-700 χιλιάδες εργαζοµένους αλλά και έµµεσα χιλιάδες ανέργους και δικαιούχους προνοιακών επιδοµάτων τα οποία συνδέονται µε τον κατώτατο µισθό.

45
Ο νέος κατώτατος, όπως ανακοίνωσε ο ίδιος ο πρωθυπουργός, θα τεθεί σε ισχύ ακόµα πιο νωρίς, και συγκεκριµένα από τον Απρίλιο. Υπενθυµίζεται ότι, αν και η θεσµοθετηµένη διαδικασία ορίζει ότι µετά την προβλεπόµενη διαβούλευση ο κατώτατος µισθός ανακοινώνεται τον Ιούλιο, ήδη η κυβέρνηση, λόγω των έκτακτων συνθηκών που δηµιούργησαν η πανδηµία και η ενεργειακή κρίση, έφερε κατ’ αρχάς το χρονικό ορόσηµο την Πρωτοµαγιά και φέτος πάει έναν µήνα νωρίτερα.

Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι τις επόµενες ηµέρες κατατίθεται στη Βουλή η τροπολογία για την επίσπευση της διαδικασίας αύξησης του κατώτατου µισθού για το 2023, έτσι ώστε όχι µόνο να λειτουργήσει ως πρόσθετο ανάχωµα στις ανατιµήσεις, αλλά και να καλύψει από την αρχή της θερινής τουριστικής περιόδου τους εργαζόµενους του κλάδου, που είναι εκτός εµβέλειας των κλαδικών συµβάσεων.

«Οδηγός» για τον κατώτατο μισθό

Η πρόσφατη κλαδική σύµβαση των ξενοδοχοϋπαλλήλων για αυξήσεις 5% και 5,5% στη διετία χαρακτηρίστηκε από την αγορά ως «οδηγός» και για τον κατώτατο µισθό. Ωστόσο, η επιµονή των πληθωριστικών πιέσεων ανοίγει τα σενάρια πάνω στα οποία θα κινηθούν οι παραγωγικοί, οι κοινωνικοί και οι επιστηµονικοί φορείς.

Ευεργετική επίδραση σε όσους είχαν κατοχυρώσει προϋπηρεσία τουλάχιστον τριών ετών έως τον Φεβρουάριο του 2012


Σενάριο 1: Αύξηση 5,5%, προκειµένου ο κατώτατος µισθός να διαµορφωθεί στα 752 ευρώ, δηλαδή να επανέλθει στα προ µνηµονίων επίπεδα, ικανοποιώντας το πάγιο αίτηµα της ΓΣΕΕ.

Σενάριο 2: Στο τραπέζι βρίσκεται και αύξηση 7,75%, δηλαδή αντίστοιχη µε την αύξηση των συντάξεων. Στην περίπτωση αυτή, ο κατώτατος µισθός διαµορφώνεται στα 768 ευρώ.

Σενάριο 3: Η πρόσφατη αναφορά του υπουργού Οικονοµικών στη δυνατότητα προσέγγισης του ευρωπαϊκού µέσου όρου φέρνει στο τραπέζι και µια αύξηση κατά το ποσοστό του πληθωρισµού για το 2022, που εκτιµάται ότι ήταν 9,9%. Σε αυτή την περίπτωση, ο νέος κατώτατος µισθός διαµορφώνεται στα 783 ευρώ.

Υπενθυµίζεται ότι ο κατώτατος µισθός σήµερα, ύστερα από τη διπλή αύξηση του 2022, διαµορφώνεται στα 713 ευρώ τον µήνα, καθώς:

▶ Την 1η Ιανουαρίου 2022 αυξήθηκε κατά 2% (από 650 ευρώ στα 663 ευρώ).
▶ Την 1η Μαΐου 2022 αυξήθηκε κατά 7,5% (από 663 ευρώ σε 713 ευρώ). Με απλά λόγια, σωρευτικά η αύξηση µέχρι τώρα είναι 9,7% ή 63 ευρώ τον µήνα (από 650 ευρώ στα 713 ευρώ). ∆εδοµένου ότι καταβάλλονται 14 µισθοί ετησίως, το όφελος από τη διπλή αύξηση του κατώτατου µισθού το 2022 διαµορφώθηκε στα 882 ευρώ (63 ευρώ επί 14 µισθούς).

34

Οι τριετίες 

Αυτό που τονίζουν αρµόδιες πηγές είναι ότι, πέρα από τον κατώτατο, θα πρέπει να δει κανείς και την ευεργετική επίδραση σε όσους είχαν κατοχυρώσει προϋπηρεσία τουλάχιστον τριών ετών στον ίδιο εργοδότη έως τον Φεβρουάριο του 2012, καθώς αυτοί οι εργαζόµενοι δικαιούνται ανάλογη αναπροσαρµογή των τριετιών τους.

Στο βασικό σενάριο, ο νέος µισθός µπορεί να φτάσει έως τα 977,88 ευρώ, στο σενάριο της αύξησης κατά 7,75% ο πήχης αγγίζει τα 1.000 ευρώ, ενώ, αν τελικά υιοθετηθεί η εισήγηση για πλήρη απορρόφηση των πληθωριστικών πιέσεων, τότε οι εργαζόµενοι µε κατοχυρωµένη προϋπηρεσία εννέα ετών και άνω θα δουν τον µισθό τους να φτάνει στα 1.017,90 ευρώ.

Αναπροσαρμογή 

Αυτό που περνάει στα «ψιλά» είναι ότι κάθε φορά που ανεβαίνει ο κατώτατος µισθός παίρνουν «ανάσες» οι άνεργοι και χιλιάδες άλλοι εργαζόµενοι, δικαιούχοι ειδικών επιδοµάτων. Ποια επιδόµατα επηρεάζονται από την αναπροσαρµογή του κατώτατου µισθού;

1. Τακτικής επιδότησης ανεργίας
2. Επίσχεσης εργασίας
3. Μακροχρόνια ανέργων
4. Ειδικό εποχικό
5. Ειδικό βοήθηµα µετά τη λήξη επιδότησης λόγω ανεργίας
6. Ειδικό βοήθηµα έπειτα από τρίµηνη παραµονή στα µητρώα του ΟΑΕ∆
7. Ειδικό βοήθηµα σε όσους εξέτισαν ποινή στερητική της ελευθερίας
8. Αφερεγγυότητας του εργοδότη
9. ∆ιαθεσιµότητας
10. Παροχή προστασίας της µητρότητας
11. Μαθητείας
12. Ασκούµενων σπουδαστών ΤΕΙ
13. Πρακτικής άσκησης φοιτητών σχολών τουριστικής εκπαίδευσης
14. Ειδικής επιδότησης εκδοροσφαγέων
15. Ειδικής συµπληρωµατικής παροχής ανεργίας φορτοεκφορτωτών
16. Επιδότηση λόγω ανεργίας των ξεναγών
17. Επιδότηση λόγω ανεργίας αδελφών νοσοκόµων
18. Επιδότηση λόγω ανεργίας δασεργατών
19. Επιδότηση λόγω ανεργίας ρητινοσυλλεκτών
20. Βοήθηµα ανεργίας ασφαλισµένων τ. ΕΤΑΠ-ΜΜΕ
21. Βοήθηµα ανεργίας ασφαλισµένων τ. ΟΑΕΕ
22. Βοήθηµα ανεργίας ασφαλισµένων τ. ΕΤΑΑ
23. Αδειας συµµετοχής σε εξετάσεις για σπουδαστές, φοιτητές, µαθητές που είναι εργαζόµενοι
24. Προγράµµατα απασχόλησης

Ειδικά όσον αφορά το επίδοµα ανεργίας, το οποίο σήµερα ανέρχεται σε 438 ευρώ, ανάλογα µε το ποιο σενάριο υιοθετηθεί, θα διαµορφωθεί από τον Απρίλιο ως εξής:

  • Σενάριο 1: 462 ευρώ,
  • Σενάριο 2: 472 ευρώ, 
  • Σενάριο 3: 481 ευρώ.

Μείωση εισφορών

Αυτό που επισηµαίνουν αρµόδιες πηγές είναι ότι η αναπροσαρµογή του κατώτατου µισθού θα γίνει λαµβάνοντας υπόψη όλες τις παραµέτρους. Από τη µια µεριά είναι οι τεράστιες εισοδηµατικές απώλειες που έχει προκαλέσει ο πρωτοφανής πληθωρισµός και από την άλλη η µισθολογική απόσταση της Ελλάδας από τις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης. Σύµφωνα µε τις µετρήσεις της ΓΣΕΕ, µετά τις αυξήσεις του κατώτατου µισθού το 2022, η Ελλάδα ανήλθε στην 11η θέση από τη 16η στην οποία βρισκόταν το 2021. Η εξέλιξη αυτή είναι θετική, ωστόσο η απώλεια αγοραστικής δύναµης του κατώτατου µισθού εξαιτίας της ακρίβειας στην Ελλάδα ξεπερνούσε το 19% στις αρχές του φθινοπώρου.

Ανοιχτό παράθυρο για νέα µείωση εισφορών σε µισθωτούς και επιχειρήσεις


Από την άλλη µεριά, δεν µπορεί να παραγνωριστεί η εκτίναξη του λειτουργικού κόστους ειδικά των µικρότερων επιχειρήσεων, όπως επίσης οι συστάσεις της ΕΚΤ και των υπόλοιπων ευρωπαϊκών θεσµικών οργάνων για λελογισµένες µισθολογικές αυξήσεις, έτσι ώστε να µην ανατροφοδοτείται το πληθωριστικό σπιράλ.

Με αυτά τα δεδοµένα, αναζητείται ήδη ο χώρος για µείωση του µη µισθολογικού κόστους για τις επιχειρήσεις, από την οποία θα βγουν ωφεληµένοι και οι µισθωτοί που δεν αµείβονται µε τον κατώτατο µισθό. Επί της ουσίας µιλάµε για την περαιτέρω µείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά 0,6%, που είναι και το τελευταίο κοµµάτι της µείωσης των εισφορών κατά 5% από την αρχή της κυβερνητικής θητείας. Στον Προϋπολογισµό του 2023 έχει ενσωµατωθεί η µόνιµη µείωση των εισφορών κατά 3,9 ποσοστιαίες µονάδες, ενώ ήδη «τρέχει» η µείωση κατά 0,5 µονάδα των εισφορών επικουρικής ασφάλισης. Το υπόλοιπο 0,6% έχει κόστος 300-400 εκατ. ευρώ, το οποίο σίγουρα δεν µπορεί να χαρακτηριστεί αµελητέο, ωστόσο θα λειτουργήσει ευνοϊκά στο επιχειρηµατικό περιβάλλον σε αυτή τη δύσκολη συγκυρία...