Παπαθανάσης: Πρόσθετη στήριξη για επενδύσεις στις λιγνιτικές περιοχές
Κατ’ εξαίρεση του Αναπτυξιακού Νόμου, όσοι επενδύσουν στις περιοχές της απολιγνιτοποίησης θα μπορούν να λάβουν επιχορηγήσεις, ανεξάρτητα με το μέγεθος της επιχείρησης. Το όριο της επιχορήγησης, όπως αναφέρει στο powergame.gr ο αρμόδιος αν. υπουργός Ανάπτυξης & Επενδύσεων Νίκος Παπαθανάσης, μπαίνει μόνον από τον Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων. Στόχος δε, είναι να ενισχυθούν μεγάλες επενδύσεις στις περιοχές αυτές, ύψους άνω των 5-10 εκατ. ευρώ. Ο αν. υπουργός Ανάπτυξης αναφέρεται ακόμη στο Κυβερνητικό Πάρκο, το οποίο προχωρά κανονικά και στο ότι αναμένεται η προκήρυξή του μέσα στο έτος. Αναφερόμενος στην πρόταση δυσπιστίας του ΣΥΡΙΖΑ που ολοκληρώθηκε την περασμένη Παρασκευή, την χαρακτηρίζει «δώρο» του ΣΥΡΙΖΑ στη ΝΔ, καθώς έδωσε αφορμή να συγκριθούν οι περίοδοι διακυβέρνησης των δύο κομμάτων.
Κατ’ αρχάς ένα σχόλιο για την συζήτηση της πρότασης δυσπιστίας που μόλις ολοκληρώθηκε. Πιστεύετε ότι κέρδισε ή έχασε η κυβέρνηση τόσο σε επίπεδο ουσίας όσο και εντυπώσεων;
Η πρόταση δυσπιστίας αυτή αποτέλεσε μια ευκαιρία για να καταγραφεί η πορεία της κυβέρνησης στην τελευταία 4ετία και αυτή να συγκριθεί με την περίοδο ΣΥΡΙΖΑ. Είχαμε μια συζήτηση στην οποία φάνηκε η μεγάλη διαφορά των δύο αυτών περιόδων. Από την άλλη, διαπιστώσαμε ότι a la carte η αξιωματική αντιπολίτευση κρίνει τις ανεξάρτητες αρχές αλλά και τη Δικαιοσύνη. Είχαμε τελικά μια συζήτηση η οποία αποτέλεσε δώρο για την ΝΔ, καθώς σε μια κρίσιμη στιγμή, όπως είναι αυτή προ των εκλογών, δόθηκε η ευκαιρία για μια συνολική καταγραφή του έργου της κατά την τελευταία περίοδο. Επομένως ήταν λάθος (η πρόταση) για το ΣΥΡΙΖΑ και ευκαιρία για την ΝΔ να απαντήσει.
Επηρεάζει το αποτέλεσμα των επικείμενων εκλογών το θέμα των υποκλοπών;
To αποτέλεσμα των εκλογών θα κριθεί ξεκάθαρα με τον τρόπο που κρίνουν οι πολίτες το έργο αυτής της κυβέρνησης. Ένα έργο που παρουσιάζεται στις περιοδείες που γίνονται αυτήν την περίοδο στην Ελλάδα, και στις οποίες παρουσιάζονται πραγματικά έργα, χωρίς «μουσαμάδες» και άλλες virtual εικόνες. Επίσης, παρουσιάζουμε έργα που θα βρίσκονται σε εξέλιξη στα επόμενα 5-6 χρόνια. Ξεδιπλώνουμε δηλαδή τη στρατηγική που ακολουθήσαμε όλα αυτά τα χρόνια, αλλά και αυτή που θα ακολουθήσουμε στα επόμενα, για την υλοποίηση πραγματικών έργων, που γίνονται σε πραγματικούς χρόνους και με πραγματικά αποτελέσματα. Αυτό συνέβη στην Κρήτη, όπου βρεθήκαμε πρόσφατα όπου βρίσκονται σε εξέλιξη 486 έργα που αλλάζουν τελείως την εικόνα της περιφέρειας Κρήτης. Προηγήθηκε η Πελοπόννησος, η Δυτ. Ελλάδα, η Δυτ. Μακεδονία και έπονται άλλες περιφέρειες.
Ποιος ο ρόλος της ακρίβειας στην επικείμενη εκλογική αναμέτρηση και τι απαντάτε στις επικρίσεις της αντιπολίτευσης για διόγκωση της αισχροκέρδειας σε βαθμό που οι καταναλωτές δεν μπορούν καν να μπουν πλέον στα σουπερμάρκετ;
Η ακρίβεια απασχολεί όντως τους συμπολίτες μας και προφανώς ροκανίζει το εισόδημά τους. Είναι κάτι που επηρεάζει την καθημερινότητά τους και που βεβαίως -καθώς δεν ζούμε σε διαφορετικό πλανήτη- ταλαιπωρεί το σύνολο της Ευρώπης. Ο γενικός πληθωρισμός στην Ελλάδα τον Δεκέμβριο ήταν 7,2% έναντι 9,2% στην Ευρώπη και ο ειδικός πληθωρισμός στα τρόφιμα ήταν 15%, όταν στην Ευρωζώνη ήταν 16% και στην Ευρωπαϊκή Ένωση 18%. Αυτό δείχνει ότι η Ελλάδα υφίσταται χαμηλότερες πληθωριστικές τάσεις, αλλά ακόμη και αυτά τα χαμηλότερα ποσοστά, επηρεάζουν τους συμπολίτες μας και μας υποχρεώνει να είμαστε στο πλευρό τους. Γι’ αυτό έχουμε ήδη τρέξει μια σειρά δράσεων στήριξης και ενίσχυσης του διαθέσιμου εισοδήματος. Μια τέτοια είναι η στήριξη που δόθηκε κατά της ενεργειακής ακρίβειας με κάλυψη 90% στα νοικοκυριά στο επιπρόσθετο ενεργειακό κόστος, 85% στις επιχειρήσεις και κατά 100% στα νοικοκυριά Κοινωνικού Τιμολογίου. Επομένως, οι μεγάλές ανατιμήσεις στην ενέργεια καλύφθηκαν. Για την ακρίβεια, στα βασικά αγαθά έχουμε δημιουργήσει το «καλάθι του νοικοκυριού» που έχει περιορίσει τις ανατιμήσεις. Επιπλέον, η κάρτα αγορών που έρχεται θα επιστρέψει το 10% από τις αγορές ενός νοικοκυριού. Ταυτόχρονα, έχουμε φέρει μέτρα, όπως είναι ο e-Katanalotis, η πρώτη και μοναδική εφαρμογή στην Ευρώπη που παρουσιάζει σε πραγματικό χρόνο όλες τις τιμές και η οποία, σε συνδυασμό με τον ορισμό που εισήγαμε για την έννοια της αισχροκέρδειας -κάτι το οποίο ήταν αόριστο στο παρελθόν- και μια υπηρεσία που δημιουργήσαμε εμείς ως ΝΔ (σ.σ. ΔΙΜΕΑ) μας δίνει τη δυνατότητα να ελέγχουμε σε καθημερινή βάση τις τιμές, να βάζουμε πρόστιμα και να ελέγχουμε φαινόμενα αισχροκέρδειας. Μόνον το τελευταίο διάστημα πραγματοποιήσαμε 4.000 ελέγχους σε πιθανά φαινόμενα αισχροκέρδειας και επιβάλαμε πρόστιμα ύψους άνω των 3 εκατ. ευρώ. Είμαστε σε καθημερινή βάση μέσα στην αγορά και πράγματι εντοπίζεται ένα μικρό μέρος αυτής να επιχειρεί να αισχροκερδήσει. Επομένως, έχουμε λάβει τα μέτρα μας κατά της αισχροκέρδειας και ταυτόχρονα στηρίζουμε τα νοικοκυριά για όσο διάστημα απαιτείται, καθώς δεν γνωρίζουμε πόσο θα διαρκέσει αυτή η κρίση.
Από τα μέτρα που έχουν ανακοινωθεί μέχρι σήμερα, μένει να εφαρμοστεί το Market Pass. Πιστεύετε ότι θα απαιτηθούν άλλα μέτρα έπειτα από αυτό για τη στήριξη των νοικοκυριών ή έχουμε μπει σε μια φάση απoκλιμάκωσης της κρίσης;
Κανείς δεν μπορεί να γνωρίζει πόσο θα διαρκέσει κρίση αυτή. Έτσι, πάντοτε θα είμαστε στο πλευρό των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων, εντός όμως ενός ασφαλούς δημοσιονομικού πλαισίου. Προς το παρόν, αυτά είναι τα μέτρα στήριξης που έχουν ανακοινωθεί μέχρι τώρα και παρακολουθούμε την εξέλιξη της κρίσης και του προβλήματος της ακρίβειας.
Βρεθήκατε στην Κοζάνη για τα προγράμματα της Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (ΔΑΜ). Πού βρισκόμαστε και κατά πόσο προχωράμε ικανοποιητικά; Επίσης, πώς θα επηρεαστεί η υλοποίηση των προγραμμάτων αυτών λόγω της προεκλογικής περιόδου, που ιστορικά η κρατική μηχανή κατεβάζει ρυθμούς;
Εμείς δεν επιβραδύνουμε. Συνεχίζουμε κανονικά το έργο μας, είτε είναι το μεταρρυθμιστικό μας έργο, είτε προγράμματα ανάπτυξης, όπως είναι αυτό της ΔΑΜ. Θεωρούμε επίσης ότι ο ελληνικός λαός θα δώσει αυτοδύναμη κυβέρνηση και ισχυρή εντολή στον Κυριάκο Μητσοτάκη για να συνεχίζει το έργο που ξεκίνησε. Επομένως, δεν θα έχουμε καθυστερήσεις τόσο στα προγράμματα του ΕΣΠΑ όσο και τα άλλα αναπτυξιακά προγράμματα. Ειδικά για τη ΔΑΜ, το πρόγραμμα είναι το πρώτο που υλοποιείται στην Ευρώπη και τρέχει κανονικά. Δεν έχει αλλάξει καθόλου ο βασικός σχεδιασμός, παρά το ότι η ενεργειακή κρίση έχει αυξήσει τις εξορύξεις λιγνίτη και πιθανώς η απολιγνιτοποίηση να καθυστερήσει λίγο περισσότερο. Το πρόγραμμα ωστόσο της ΔΑΜ θα υλοποιηθεί κανονικά γιατί είναι σημαντικό να αλλάξουμε παραγωγικό μοντέλο. Είναι σημαντικό να δημιουργήσουμε νέες θέσεις εργασίας σε τομείς αιχμής και στηρίζοντας τις επιχειρήσεις της περιοχής.
Πότε θα έχουμε κάποια δράση στο πλαίσιο του προγράμματος ΔΑΜ;
Έχουν ήδη ξεκινήσει οι προσκλήσεις και το πρόγραμμα είναι ήδη στον αέρα. Αυτό παρουσιάσαμε και στην Κοζάνη (σ.σ. την περασμένη Τετάρτη 25 και Πέμπτη 26 Ιανουαρίου) παρουσία κοινοτικών εκπροσώπων. Δείξαμε την εξέλιξη του προγράμματος και τις προσκλήσεις που έχουν δημοσιοποιηθεί για την στήριξη της επιχειρηματικότητας, την κατάρτιση και την καινοτομία. Επίσης πολύ σύντομα θα ανακοινωθεί ένα πρόγραμμα στήριξης επιχειρήσεων που θέλουν να εγκατασταθούν στην Δυτ. Μακεδονία και που η λειτουργία τους συνάδει με την ΔΑΜ. Είμαστε σε προχωρημένο στάδιο και στις επόμενες 10 ημέρες θα έχουμε τις ανακοινώσεις.
Τι εννοείτε με το τελευταίο; Θα ενισχυθεί η δημιουργία νέων επενδύσεων στις ζώνες ΔΑΜ;
Το πρόγραμμα θα στηρίξει επιχειρήσεις μεσαίες και μεγάλες μέσω επιχορηγήσεων, κάτι το οποίο δεν ισχύει για τον Αναπτυξιακό Νόμο. Ο σχεδιασμός που έγινε αφορά τις περιοχές απολιγνιτοποίηση της Δυτ. Μακεδονίας και Μεγαλόπολη μαζί με τους πέριξ αυτής δήμους Οιχαλίας, Γορτυνίας και Τριπόλεως. Η δράση έχει ενταχθεί ήδη στο τομεακό πρόγραμμα της ΔΑΜ και θα επιχορηγήσει, κατ’ εξαίρεση του Αναπτυξιακού Νόμου, την δημιουργία επενδύσεων στις συγκεκριμένες περιοχές. Δεν υπάρχει πρακτικά όριο προς τα επάνω, μόνον προς τα κάτω, με την έννοια ότι πρέπει να είναι μεγάλες επενδύσεις, άνω των 5 ή 10 εκατ. ευρώ. Αυτό είναι κάτι που θα προσδιοριστεί τις επόμενες ημέρες. Το άνω όριο που τίθεται είναι αυτό που θέτει ο Χάρτης Περιφερειακών Ενισχύσεων και το οποίο είναι τα 100 εκατ. ευρώ σε κάθε επένδυση. Οι επενδύσεις αυτής της δράσης θα προωθούνται με σειρά προτεραιότητας, αφού αξιολογηθούν με αυστηρά κριτήρια και φανεί ότι πληρούν τα κριτήρια της ΔΑΜ. Θέλουμε να προχωρήσουμε γρήγορα με στόχο τη στήριξη των περιοχών της απολιγνιτοποίησης.
Οι επενδύσεις αυτές θα μπορούν να προέλθουν και από επιχειρήσεις που βρίσκονται εγκατεστημένες στην περιοχή;
Βεβαίως αρκεί το επενδυτικό σχέδιό τους να συνάδει με το Σχέδιο ΔΑΜ.
Αναπτυξιακός νόμος. Πως προχωράμε μέχρι τώρα, τι προτάσεις έχετε λάβει και πότε θα αρχίσουν οι δαπάνες;
Ο Αναπτυξιακός Νόμος έχει μεγάλη δυναμική. Μέχρι τώρα έχουν ανοίξει και κλείσει τρία καθεστώτα, ενώ άνοιξε και ένα τέταρτο καθεστώς, της «Επιχειρηματικότητας 360ο» και το οποίο δεν έχει κλείσει ακόμη. Το καθεστώς της «Επιχειρηματικότητας 360ο» αφορά επιχειρήσεις που δεν μπορούν να ενταχθούν στα άλλα καθεστώτα π.χ. γυμναστήρια, καθαριστήρια, γηροκομεία κ.ά. Σκοπεύουμε να ανοίξουμε εκ νέου τα τρία αυτά καθεστώτα που έκλεισαν σύντομα και για να είμαι ακριβής τα δύο από τα τρία, του «Τουρισμού» και της «Μεταποίησης». Το τρίτο καθεστώς της «Αγροδιατροφής», επειδή έληξε στις 31/12/2022 ο κανονισμός για τον πρωτογενή τομέα, αναμένουμε την έκδοση του νέου κανονισμού. Θυμίζω ότι ο προηγούμενος κανονισμός έδινε διαφορετικά ποσοστά ενίσχυσης στον πρωτογενή τομέα από τον Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων. Για παράδειγμα στο Ν. Αιγαίο, ο ΧΠΕ έδινε 30% ενώ για τη «Αγροδιατροφή» ο κανονισμός έδινε 50%. Η εκτίμησή μας είναι ότι ο νέος κανονισμός δεν θα διαφοροποιείται από τον προηγούμενο κανονισμό, εν τούτοις δεν μπορούμε να προχωρήσουμε χωρίς το νέο κανονισμό. Και αυτό είναι θέμα της Ευρώπης και όχι της χώρας μας.
Θα ανοίξουν όλα τα καθεστώτα ενισχύσεων μέσα στο 2023;
Όλα πλην εκείνων που υπάρχουν αλληλοεπικαλύψεις με τα άλλα αναπτυξιακά προγράμματα που ήδη τρέχουν. Παραδείγματος χάριν τα προγράμματα ενισχύσεων του υπ. Ψηφιακής Διακυβέρνησης ή τα προγράμματα που τρέχει το υπ. Αγροτικής Ανάκαμψης και το Υπ. Ενέργειας. Δεν θέλουμε να βρίσκονται στον αέρα δύο προγράμματα που έχουν την ίδια στόχευση. Αντίθετα επιθυμούμε την σειριακή τους αξιοποίηση, έτσι ώστε να προσαρμόζονται καλύτερα οι επιχειρήσεις ή να προγραμματίζουν καλύτερα τις επενδυτικές του ροές.
Δαπάνες; Πότε θα έχουμε δαπάνες;
Πιστεύω μέσα στο έτος. Επειδή ολοκληρώθηκαν πρόσφατα οι υπαγωγές του προηγούμενου νόμου (4399/2016) και έχουν αρχίσει να μπαίνουν δαπάνες και όλα προχωράνε πιο γρήγορα, θεωρούμε ότι θα έχουν δαπάνες και από το νέο αναπτυξιακό μέσα στο έτος. Είναι κυρίως στο χέρι των επιχειρήσεων-επενδυτών να προχωρήσουν και να δημιουργήσουν δαπάνες. Πρέπει να επισημάνω ότι επειδή οι απαιτήσεις του νέου νόμου είναι πολύ υψηλές, κάθε έργο που έχει ενταχθεί φέρει και μεγάλο βαθμό ωριμότητας να ξεκινήσει. Γιατί σε αντίθεση με τον προηγούμενο (αναπτυξιακό) νόμο, αυτή τη φορά δεν μπορούν να συμμετάσχουν υπό σύσταση επιχειρήσεις, ενώ απαιτείται και η προέγκρισης της τράπεζας. Άρα είναι πολύ πιο ώριμα τα έργα και θα φέρουν πιο γρήγορα δαπάνες.
Τα έργα ΣΔΙΤ θεωρείτε ότι προχωρούν γρήγορα; Ή όπως ισχυρίζονται ορισμένοι, επειδή προαπαιτείται η επένδυση του ιδιώτη και στην συνέχεια η αποπληρωμή του έργου, οι τελευταίοι στρέφονται στα έργα που υλοποιούνται με δημόσια χρήματα, δείχνοντας μικρό ενδιαφέρον για τα ΣΔΙΤ;
Τα ΣΔΙΤ είναι δημόσια έργα που εκτελούνται με ιδιωτικούς πόρους και αποπληρώνονται με πληρωμές διαθεσιμότητας. Υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον από τις εταιρείες για συμμετοχή σε ΣΔΙΤ και γι’ αυτό υπάρχει και μεγάλος ανταγωνισμός. Έχουμε προχωρήσει πολλά έργα ΣΔΙΤ κυρίως στον τομέα των υποδομών, όπως φράγματα, φοιτητικές εστίες, αστυνομικές διευθύνσεις κ.ο.κ. Θα έλεγα μάλιστα ότι το πρόγραμμα ΣΔΙΤ έχει φτάσει σε ένα σημείο που θα καλύψει μέχρι το 2029 τη δυνατότητα που προσφέρει το Μεσοπρόθεσμο για την επίτευξη πληρωμών διαθεσιμότητας μέχρι το 0,24% του ΑΕΠ -περίπου 550 εκατ. ευρώ. Έχουν γίνει επομένως βήματα και τώρα αναμένουμε και άλλα μεγάλα έργα ΣΔΙΤ, όπως είναι εκείνο των Φυλακών Κορυδαλλού και βεβαίως του κυβερνητικού πάρκου στην ΠΥΡΚΑΛ που προχωρά με γοργά βήματα.
Για το Κυβερνητικό Πάρκο, η πρώτη ανακοίνωση έχει γίνει το Απρίλιο του 2021 και μέχρι τώρα έχουν μεσολαβήσει σχεδόν δύο χρόνια. Δεν έχουμε δει κάτι χειροπιαστό μέχρι τώρα;
Έχουμε δει την εκκίνηση της μετεγκατάστασης της ΠΥΡΚΑΛ η οποία βρίσκεται σε εξέλιξη, έχουμε προχωρήσει τις διοικητικές πράξεις των απαλλοτριώσεων, έχουμε δει την ωρίμανση των τευχών δημοπράτησης του έργου και πολλά άλλα. Είναι ένα τεράστιο έργο που δεν αφορά την θητεία της κυβέρνησης, ούτε της επόμενης που ξεκινά, αφού το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2028-2029. Πρόκειται για ένα έργο που θα αλλάξει εντελώς την λειτουργίατων υποδομών των υπουργείων. Θυμίζω ότι τα υπουργεία αυτή τη στιγμή στεγάζονται σε εγκαταστάσεις που και ακριβές είναι και ενεργειακά πολύ υποβαθμισμένες. Επομένως είναι ένα σύνθετο και μεγάλο θέμα.
Πιστεύετε ότι θα έχουμε προκήρυξη του διαγωνισμού φέτος;
Ναι, θα έχουμε προκήρυξη φέτος και η ανάθεση του στον προτιμητέο επενδυτή εκτιμούμε ότι θα απαιτήσει περίπου 18 μήνες από την ημερομηνία προκήρυξη του διαγωνισμού.
Έβαλε το υπουργείο Ανάπτυξης «νερό στο κρασί» του σχετικά με το νόμο για τους καταναλωτές και το phishing; Ενώ πριν προβλέπονταν πλήρης αποζημίωση των καταναλωτών πάνω από τα 1.000 ευρώ, τώρα αυτό συμβαίνει υπό προϋποθέσεις. Υπήρξαν πιέσεις από τους τραπεζίτες και άλλαξε;
Εμείς δεν πιεζόμαστε και γι’ αυτό φέραμε μια τέτοια διάταξη που προστατεύει το καταναλωτικό κοινό. Προφανώς οι τράπεζες πρέπει να προσθέσουν δικλείδες ασφαλείας, αλλά και οι εμείς οι καταναλωτές πρέπει να προσέχουμε πολύ, να μην λειτουργούμε με τρόπο που δίνουν ευκαιρίες σε τέτοιες παραβατικές συμπεριφορές όπως το κλέψιμο των κωδικών κ.λπ. Δεν θεωρώ ότι βάλαμε «νερό στο κρασί» μας. Αντίθετα πολύ αποφασιστικά ερχόμαστε να προστατεύσουμε το καταναλωτικό κοινό. Θυμίζω ότι αυτός είναι ένας νόμος που ψηφίστηκε επί ΣΥΡΙΖΑ αρχικά και παρ’ όλα αυτά δεν υπήρξε καμία δικλείδα ασφαλείας για τους καταναλωτές.
Κατ’ αρχάς ένα σχόλιο για την συζήτηση της πρότασης δυσπιστίας που μόλις ολοκληρώθηκε. Πιστεύετε ότι κέρδισε ή έχασε η κυβέρνηση τόσο σε επίπεδο ουσίας όσο και εντυπώσεων;
Η πρόταση δυσπιστίας αυτή αποτέλεσε μια ευκαιρία για να καταγραφεί η πορεία της κυβέρνησης στην τελευταία 4ετία και αυτή να συγκριθεί με την περίοδο ΣΥΡΙΖΑ. Είχαμε μια συζήτηση στην οποία φάνηκε η μεγάλη διαφορά των δύο αυτών περιόδων. Από την άλλη, διαπιστώσαμε ότι a la carte η αξιωματική αντιπολίτευση κρίνει τις ανεξάρτητες αρχές αλλά και τη Δικαιοσύνη. Είχαμε τελικά μια συζήτηση η οποία αποτέλεσε δώρο για την ΝΔ, καθώς σε μια κρίσιμη στιγμή, όπως είναι αυτή προ των εκλογών, δόθηκε η ευκαιρία για μια συνολική καταγραφή του έργου της κατά την τελευταία περίοδο. Επομένως ήταν λάθος (η πρόταση) για το ΣΥΡΙΖΑ και ευκαιρία για την ΝΔ να απαντήσει.
Επηρεάζει το αποτέλεσμα των επικείμενων εκλογών το θέμα των υποκλοπών;
To αποτέλεσμα των εκλογών θα κριθεί ξεκάθαρα με τον τρόπο που κρίνουν οι πολίτες το έργο αυτής της κυβέρνησης. Ένα έργο που παρουσιάζεται στις περιοδείες που γίνονται αυτήν την περίοδο στην Ελλάδα, και στις οποίες παρουσιάζονται πραγματικά έργα, χωρίς «μουσαμάδες» και άλλες virtual εικόνες. Επίσης, παρουσιάζουμε έργα που θα βρίσκονται σε εξέλιξη στα επόμενα 5-6 χρόνια. Ξεδιπλώνουμε δηλαδή τη στρατηγική που ακολουθήσαμε όλα αυτά τα χρόνια, αλλά και αυτή που θα ακολουθήσουμε στα επόμενα, για την υλοποίηση πραγματικών έργων, που γίνονται σε πραγματικούς χρόνους και με πραγματικά αποτελέσματα. Αυτό συνέβη στην Κρήτη, όπου βρεθήκαμε πρόσφατα όπου βρίσκονται σε εξέλιξη 486 έργα που αλλάζουν τελείως την εικόνα της περιφέρειας Κρήτης. Προηγήθηκε η Πελοπόννησος, η Δυτ. Ελλάδα, η Δυτ. Μακεδονία και έπονται άλλες περιφέρειες.
Ποιος ο ρόλος της ακρίβειας στην επικείμενη εκλογική αναμέτρηση και τι απαντάτε στις επικρίσεις της αντιπολίτευσης για διόγκωση της αισχροκέρδειας σε βαθμό που οι καταναλωτές δεν μπορούν καν να μπουν πλέον στα σουπερμάρκετ;
Η ακρίβεια απασχολεί όντως τους συμπολίτες μας και προφανώς ροκανίζει το εισόδημά τους. Είναι κάτι που επηρεάζει την καθημερινότητά τους και που βεβαίως -καθώς δεν ζούμε σε διαφορετικό πλανήτη- ταλαιπωρεί το σύνολο της Ευρώπης. Ο γενικός πληθωρισμός στην Ελλάδα τον Δεκέμβριο ήταν 7,2% έναντι 9,2% στην Ευρώπη και ο ειδικός πληθωρισμός στα τρόφιμα ήταν 15%, όταν στην Ευρωζώνη ήταν 16% και στην Ευρωπαϊκή Ένωση 18%. Αυτό δείχνει ότι η Ελλάδα υφίσταται χαμηλότερες πληθωριστικές τάσεις, αλλά ακόμη και αυτά τα χαμηλότερα ποσοστά, επηρεάζουν τους συμπολίτες μας και μας υποχρεώνει να είμαστε στο πλευρό τους. Γι’ αυτό έχουμε ήδη τρέξει μια σειρά δράσεων στήριξης και ενίσχυσης του διαθέσιμου εισοδήματος. Μια τέτοια είναι η στήριξη που δόθηκε κατά της ενεργειακής ακρίβειας με κάλυψη 90% στα νοικοκυριά στο επιπρόσθετο ενεργειακό κόστος, 85% στις επιχειρήσεις και κατά 100% στα νοικοκυριά Κοινωνικού Τιμολογίου. Επομένως, οι μεγάλές ανατιμήσεις στην ενέργεια καλύφθηκαν. Για την ακρίβεια, στα βασικά αγαθά έχουμε δημιουργήσει το «καλάθι του νοικοκυριού» που έχει περιορίσει τις ανατιμήσεις. Επιπλέον, η κάρτα αγορών που έρχεται θα επιστρέψει το 10% από τις αγορές ενός νοικοκυριού. Ταυτόχρονα, έχουμε φέρει μέτρα, όπως είναι ο e-Katanalotis, η πρώτη και μοναδική εφαρμογή στην Ευρώπη που παρουσιάζει σε πραγματικό χρόνο όλες τις τιμές και η οποία, σε συνδυασμό με τον ορισμό που εισήγαμε για την έννοια της αισχροκέρδειας -κάτι το οποίο ήταν αόριστο στο παρελθόν- και μια υπηρεσία που δημιουργήσαμε εμείς ως ΝΔ (σ.σ. ΔΙΜΕΑ) μας δίνει τη δυνατότητα να ελέγχουμε σε καθημερινή βάση τις τιμές, να βάζουμε πρόστιμα και να ελέγχουμε φαινόμενα αισχροκέρδειας. Μόνον το τελευταίο διάστημα πραγματοποιήσαμε 4.000 ελέγχους σε πιθανά φαινόμενα αισχροκέρδειας και επιβάλαμε πρόστιμα ύψους άνω των 3 εκατ. ευρώ. Είμαστε σε καθημερινή βάση μέσα στην αγορά και πράγματι εντοπίζεται ένα μικρό μέρος αυτής να επιχειρεί να αισχροκερδήσει. Επομένως, έχουμε λάβει τα μέτρα μας κατά της αισχροκέρδειας και ταυτόχρονα στηρίζουμε τα νοικοκυριά για όσο διάστημα απαιτείται, καθώς δεν γνωρίζουμε πόσο θα διαρκέσει αυτή η κρίση.
Από τα μέτρα που έχουν ανακοινωθεί μέχρι σήμερα, μένει να εφαρμοστεί το Market Pass. Πιστεύετε ότι θα απαιτηθούν άλλα μέτρα έπειτα από αυτό για τη στήριξη των νοικοκυριών ή έχουμε μπει σε μια φάση απoκλιμάκωσης της κρίσης;
Κανείς δεν μπορεί να γνωρίζει πόσο θα διαρκέσει κρίση αυτή. Έτσι, πάντοτε θα είμαστε στο πλευρό των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων, εντός όμως ενός ασφαλούς δημοσιονομικού πλαισίου. Προς το παρόν, αυτά είναι τα μέτρα στήριξης που έχουν ανακοινωθεί μέχρι τώρα και παρακολουθούμε την εξέλιξη της κρίσης και του προβλήματος της ακρίβειας.
Βρεθήκατε στην Κοζάνη για τα προγράμματα της Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (ΔΑΜ). Πού βρισκόμαστε και κατά πόσο προχωράμε ικανοποιητικά; Επίσης, πώς θα επηρεαστεί η υλοποίηση των προγραμμάτων αυτών λόγω της προεκλογικής περιόδου, που ιστορικά η κρατική μηχανή κατεβάζει ρυθμούς;
Εμείς δεν επιβραδύνουμε. Συνεχίζουμε κανονικά το έργο μας, είτε είναι το μεταρρυθμιστικό μας έργο, είτε προγράμματα ανάπτυξης, όπως είναι αυτό της ΔΑΜ. Θεωρούμε επίσης ότι ο ελληνικός λαός θα δώσει αυτοδύναμη κυβέρνηση και ισχυρή εντολή στον Κυριάκο Μητσοτάκη για να συνεχίζει το έργο που ξεκίνησε. Επομένως, δεν θα έχουμε καθυστερήσεις τόσο στα προγράμματα του ΕΣΠΑ όσο και τα άλλα αναπτυξιακά προγράμματα. Ειδικά για τη ΔΑΜ, το πρόγραμμα είναι το πρώτο που υλοποιείται στην Ευρώπη και τρέχει κανονικά. Δεν έχει αλλάξει καθόλου ο βασικός σχεδιασμός, παρά το ότι η ενεργειακή κρίση έχει αυξήσει τις εξορύξεις λιγνίτη και πιθανώς η απολιγνιτοποίηση να καθυστερήσει λίγο περισσότερο. Το πρόγραμμα ωστόσο της ΔΑΜ θα υλοποιηθεί κανονικά γιατί είναι σημαντικό να αλλάξουμε παραγωγικό μοντέλο. Είναι σημαντικό να δημιουργήσουμε νέες θέσεις εργασίας σε τομείς αιχμής και στηρίζοντας τις επιχειρήσεις της περιοχής.
Πότε θα έχουμε κάποια δράση στο πλαίσιο του προγράμματος ΔΑΜ;
Έχουν ήδη ξεκινήσει οι προσκλήσεις και το πρόγραμμα είναι ήδη στον αέρα. Αυτό παρουσιάσαμε και στην Κοζάνη (σ.σ. την περασμένη Τετάρτη 25 και Πέμπτη 26 Ιανουαρίου) παρουσία κοινοτικών εκπροσώπων. Δείξαμε την εξέλιξη του προγράμματος και τις προσκλήσεις που έχουν δημοσιοποιηθεί για την στήριξη της επιχειρηματικότητας, την κατάρτιση και την καινοτομία. Επίσης πολύ σύντομα θα ανακοινωθεί ένα πρόγραμμα στήριξης επιχειρήσεων που θέλουν να εγκατασταθούν στην Δυτ. Μακεδονία και που η λειτουργία τους συνάδει με την ΔΑΜ. Είμαστε σε προχωρημένο στάδιο και στις επόμενες 10 ημέρες θα έχουμε τις ανακοινώσεις.
Τι εννοείτε με το τελευταίο; Θα ενισχυθεί η δημιουργία νέων επενδύσεων στις ζώνες ΔΑΜ;
Το πρόγραμμα θα στηρίξει επιχειρήσεις μεσαίες και μεγάλες μέσω επιχορηγήσεων, κάτι το οποίο δεν ισχύει για τον Αναπτυξιακό Νόμο. Ο σχεδιασμός που έγινε αφορά τις περιοχές απολιγνιτοποίηση της Δυτ. Μακεδονίας και Μεγαλόπολη μαζί με τους πέριξ αυτής δήμους Οιχαλίας, Γορτυνίας και Τριπόλεως. Η δράση έχει ενταχθεί ήδη στο τομεακό πρόγραμμα της ΔΑΜ και θα επιχορηγήσει, κατ’ εξαίρεση του Αναπτυξιακού Νόμου, την δημιουργία επενδύσεων στις συγκεκριμένες περιοχές. Δεν υπάρχει πρακτικά όριο προς τα επάνω, μόνον προς τα κάτω, με την έννοια ότι πρέπει να είναι μεγάλες επενδύσεις, άνω των 5 ή 10 εκατ. ευρώ. Αυτό είναι κάτι που θα προσδιοριστεί τις επόμενες ημέρες. Το άνω όριο που τίθεται είναι αυτό που θέτει ο Χάρτης Περιφερειακών Ενισχύσεων και το οποίο είναι τα 100 εκατ. ευρώ σε κάθε επένδυση. Οι επενδύσεις αυτής της δράσης θα προωθούνται με σειρά προτεραιότητας, αφού αξιολογηθούν με αυστηρά κριτήρια και φανεί ότι πληρούν τα κριτήρια της ΔΑΜ. Θέλουμε να προχωρήσουμε γρήγορα με στόχο τη στήριξη των περιοχών της απολιγνιτοποίησης.
Οι επενδύσεις αυτές θα μπορούν να προέλθουν και από επιχειρήσεις που βρίσκονται εγκατεστημένες στην περιοχή;
Βεβαίως αρκεί το επενδυτικό σχέδιό τους να συνάδει με το Σχέδιο ΔΑΜ.
Αναπτυξιακός νόμος. Πως προχωράμε μέχρι τώρα, τι προτάσεις έχετε λάβει και πότε θα αρχίσουν οι δαπάνες;
Ο Αναπτυξιακός Νόμος έχει μεγάλη δυναμική. Μέχρι τώρα έχουν ανοίξει και κλείσει τρία καθεστώτα, ενώ άνοιξε και ένα τέταρτο καθεστώς, της «Επιχειρηματικότητας 360ο» και το οποίο δεν έχει κλείσει ακόμη. Το καθεστώς της «Επιχειρηματικότητας 360ο» αφορά επιχειρήσεις που δεν μπορούν να ενταχθούν στα άλλα καθεστώτα π.χ. γυμναστήρια, καθαριστήρια, γηροκομεία κ.ά. Σκοπεύουμε να ανοίξουμε εκ νέου τα τρία αυτά καθεστώτα που έκλεισαν σύντομα και για να είμαι ακριβής τα δύο από τα τρία, του «Τουρισμού» και της «Μεταποίησης». Το τρίτο καθεστώς της «Αγροδιατροφής», επειδή έληξε στις 31/12/2022 ο κανονισμός για τον πρωτογενή τομέα, αναμένουμε την έκδοση του νέου κανονισμού. Θυμίζω ότι ο προηγούμενος κανονισμός έδινε διαφορετικά ποσοστά ενίσχυσης στον πρωτογενή τομέα από τον Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων. Για παράδειγμα στο Ν. Αιγαίο, ο ΧΠΕ έδινε 30% ενώ για τη «Αγροδιατροφή» ο κανονισμός έδινε 50%. Η εκτίμησή μας είναι ότι ο νέος κανονισμός δεν θα διαφοροποιείται από τον προηγούμενο κανονισμό, εν τούτοις δεν μπορούμε να προχωρήσουμε χωρίς το νέο κανονισμό. Και αυτό είναι θέμα της Ευρώπης και όχι της χώρας μας.
Θα ανοίξουν όλα τα καθεστώτα ενισχύσεων μέσα στο 2023;
Όλα πλην εκείνων που υπάρχουν αλληλοεπικαλύψεις με τα άλλα αναπτυξιακά προγράμματα που ήδη τρέχουν. Παραδείγματος χάριν τα προγράμματα ενισχύσεων του υπ. Ψηφιακής Διακυβέρνησης ή τα προγράμματα που τρέχει το υπ. Αγροτικής Ανάκαμψης και το Υπ. Ενέργειας. Δεν θέλουμε να βρίσκονται στον αέρα δύο προγράμματα που έχουν την ίδια στόχευση. Αντίθετα επιθυμούμε την σειριακή τους αξιοποίηση, έτσι ώστε να προσαρμόζονται καλύτερα οι επιχειρήσεις ή να προγραμματίζουν καλύτερα τις επενδυτικές του ροές.
Δαπάνες; Πότε θα έχουμε δαπάνες;
Πιστεύω μέσα στο έτος. Επειδή ολοκληρώθηκαν πρόσφατα οι υπαγωγές του προηγούμενου νόμου (4399/2016) και έχουν αρχίσει να μπαίνουν δαπάνες και όλα προχωράνε πιο γρήγορα, θεωρούμε ότι θα έχουν δαπάνες και από το νέο αναπτυξιακό μέσα στο έτος. Είναι κυρίως στο χέρι των επιχειρήσεων-επενδυτών να προχωρήσουν και να δημιουργήσουν δαπάνες. Πρέπει να επισημάνω ότι επειδή οι απαιτήσεις του νέου νόμου είναι πολύ υψηλές, κάθε έργο που έχει ενταχθεί φέρει και μεγάλο βαθμό ωριμότητας να ξεκινήσει. Γιατί σε αντίθεση με τον προηγούμενο (αναπτυξιακό) νόμο, αυτή τη φορά δεν μπορούν να συμμετάσχουν υπό σύσταση επιχειρήσεις, ενώ απαιτείται και η προέγκρισης της τράπεζας. Άρα είναι πολύ πιο ώριμα τα έργα και θα φέρουν πιο γρήγορα δαπάνες.
Τα έργα ΣΔΙΤ θεωρείτε ότι προχωρούν γρήγορα; Ή όπως ισχυρίζονται ορισμένοι, επειδή προαπαιτείται η επένδυση του ιδιώτη και στην συνέχεια η αποπληρωμή του έργου, οι τελευταίοι στρέφονται στα έργα που υλοποιούνται με δημόσια χρήματα, δείχνοντας μικρό ενδιαφέρον για τα ΣΔΙΤ;
Τα ΣΔΙΤ είναι δημόσια έργα που εκτελούνται με ιδιωτικούς πόρους και αποπληρώνονται με πληρωμές διαθεσιμότητας. Υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον από τις εταιρείες για συμμετοχή σε ΣΔΙΤ και γι’ αυτό υπάρχει και μεγάλος ανταγωνισμός. Έχουμε προχωρήσει πολλά έργα ΣΔΙΤ κυρίως στον τομέα των υποδομών, όπως φράγματα, φοιτητικές εστίες, αστυνομικές διευθύνσεις κ.ο.κ. Θα έλεγα μάλιστα ότι το πρόγραμμα ΣΔΙΤ έχει φτάσει σε ένα σημείο που θα καλύψει μέχρι το 2029 τη δυνατότητα που προσφέρει το Μεσοπρόθεσμο για την επίτευξη πληρωμών διαθεσιμότητας μέχρι το 0,24% του ΑΕΠ -περίπου 550 εκατ. ευρώ. Έχουν γίνει επομένως βήματα και τώρα αναμένουμε και άλλα μεγάλα έργα ΣΔΙΤ, όπως είναι εκείνο των Φυλακών Κορυδαλλού και βεβαίως του κυβερνητικού πάρκου στην ΠΥΡΚΑΛ που προχωρά με γοργά βήματα.
Για το Κυβερνητικό Πάρκο, η πρώτη ανακοίνωση έχει γίνει το Απρίλιο του 2021 και μέχρι τώρα έχουν μεσολαβήσει σχεδόν δύο χρόνια. Δεν έχουμε δει κάτι χειροπιαστό μέχρι τώρα;
Έχουμε δει την εκκίνηση της μετεγκατάστασης της ΠΥΡΚΑΛ η οποία βρίσκεται σε εξέλιξη, έχουμε προχωρήσει τις διοικητικές πράξεις των απαλλοτριώσεων, έχουμε δει την ωρίμανση των τευχών δημοπράτησης του έργου και πολλά άλλα. Είναι ένα τεράστιο έργο που δεν αφορά την θητεία της κυβέρνησης, ούτε της επόμενης που ξεκινά, αφού το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2028-2029. Πρόκειται για ένα έργο που θα αλλάξει εντελώς την λειτουργίατων υποδομών των υπουργείων. Θυμίζω ότι τα υπουργεία αυτή τη στιγμή στεγάζονται σε εγκαταστάσεις που και ακριβές είναι και ενεργειακά πολύ υποβαθμισμένες. Επομένως είναι ένα σύνθετο και μεγάλο θέμα.
Πιστεύετε ότι θα έχουμε προκήρυξη του διαγωνισμού φέτος;
Ναι, θα έχουμε προκήρυξη φέτος και η ανάθεση του στον προτιμητέο επενδυτή εκτιμούμε ότι θα απαιτήσει περίπου 18 μήνες από την ημερομηνία προκήρυξη του διαγωνισμού.
Έβαλε το υπουργείο Ανάπτυξης «νερό στο κρασί» του σχετικά με το νόμο για τους καταναλωτές και το phishing; Ενώ πριν προβλέπονταν πλήρης αποζημίωση των καταναλωτών πάνω από τα 1.000 ευρώ, τώρα αυτό συμβαίνει υπό προϋποθέσεις. Υπήρξαν πιέσεις από τους τραπεζίτες και άλλαξε;
Εμείς δεν πιεζόμαστε και γι’ αυτό φέραμε μια τέτοια διάταξη που προστατεύει το καταναλωτικό κοινό. Προφανώς οι τράπεζες πρέπει να προσθέσουν δικλείδες ασφαλείας, αλλά και οι εμείς οι καταναλωτές πρέπει να προσέχουμε πολύ, να μην λειτουργούμε με τρόπο που δίνουν ευκαιρίες σε τέτοιες παραβατικές συμπεριφορές όπως το κλέψιμο των κωδικών κ.λπ. Δεν θεωρώ ότι βάλαμε «νερό στο κρασί» μας. Αντίθετα πολύ αποφασιστικά ερχόμαστε να προστατεύσουμε το καταναλωτικό κοινό. Θυμίζω ότι αυτός είναι ένας νόμος που ψηφίστηκε επί ΣΥΡΙΖΑ αρχικά και παρ’ όλα αυτά δεν υπήρξε καμία δικλείδα ασφαλείας για τους καταναλωτές.