Πώς το delivery άδειασε από προσωπικό τα εστιατόρια στην Ελλάδα
Πάνω από 5.000 αιτήσεις για συνεργασία στοιβάζονται στις μεγάλες πλατφόρμες delivery το τελευταίο διάστημα, την ίδια ώρα που στην εστίαση και στον τουρισμό οι ελλείψεις σε προσωπικό μετριούνται σε δεκάδες χιλιάδες. Μπορεί κάποιος να θεωρήσει ότι οι αριθμοί αυτοί δεν συνδέονται μεταξύ τους, όμως οι υπεύθυνοι τόσο από τον χώρο της εστίασης, όσο και από τους aggregators, συμφωνούν ότι η έλευση του νέου επαγγέλματος που ακούει στο όνομα ελεύθερος επαγγελματίας στις διανομές, έχει φέρει ανατροπές στο εργασιακό σκηνικό.
«Για εμάς είναι ένα μεγάλο αγκάθι. Έχουμε σημαντικές ελλείψεις από τη λάντζα έως το σέρβις» αναφέρει στο powergame.gr εκπρόσωπος του ομίλου Καστελόριζο που πρόσφατα άνοιξε το 15ο κατάστημά του στο κέντρο της Αθήνας. «Ένα φαινόμενο που παρατηρήθηκε μετά την επιστροφή από την πανδημία ήταν ότι αρκετοί εργαζόμενοι αντί να επιστρέψουν στις θέσεις τους επέλεξαν να εργαστούν ως διανομείς στο delivery. Τα χρήματα που τους προσφέρονται είναι αρκετά καλά ενώ όπως αναφέρουν δεν έχουν κάποιον πάνω από το κεφάλι τους και επιλέγουν να δουλέψουν χρονικά ανάλογα με τις οικονομικές τους ανάγκες ή τους στόχους εισπράξεων που έχουν θέσει».
Ένας από τους κύριους λόγους που οι πρώην υπάλληλοι της εστίασης επιλέγουν να γίνουν ελεύθεροι επαγγελματίες στη διανομή είναι τα ωράρια και οι ημέρες εργασίας. Όπως είναι γνωστό στον συγκεκριμένο χώρο θα πρέπει να εργάζεσαι σταθερά σχεδόν όλα τα σαββατοκύριακα και τις αργίες, ενώ οι βραδινές βάρδιες επιστρέφουν στο σπίτι τους στην καλύτερη των περιπτώσεων γύρω στη 1 μετά τα μεσάνυχτα.
Η ανάπτυξη το τελευταίο διάστημα υπεργολάβων που ουσιαστικά προσφέρουν μισθωτή εργασία στον χώρο του delivery άνοιξε τον δρόμο και σε έναν μεγάλο αριθμό από το αθέατο προσωπικό – κυρίως λαντζέρηδες – που προέρχονται από την Νοτιοανατολική Ασία, να βγουν από τις κουζίνες και να καβαλήσουν τα δίκυκλα. «Οι περισσότεροι που έχουν προβλήματα με τη γλώσσα και τη γραφειοκρατία έναρξης επαγγελματικής άδειας βρήκαν τη λύση μέσω των υπεργολάβων ώστε να εργαστούν στον χώρο του delivery ως μισθωτοί» αναφέρει στέλεχος της Wolt, της οποίας περίπου το 20% των διανομέων εργάζονται μέσα από αυτό το καθεστώς.
Την τάση αυτή παραδέχεται και στέλεχος της efood ο οποίος σημειώνει παράλληλα «αυτό δείχνει και το πόσο καλές είναι οι απολαβές στον χώρο του delivery, καθώς στην εστίαση δεν προσφέρεται ο βασικός μισθός και υπάρχει και έντονος ανταγωνισμός που ανεβάζει τις αμοιβές. Παρόλα αυτά δεν επιλέγουν να παραμείνουν στον χώρο».
Το delivery από ένας ισχυρός σύμμαχος της εστίασης, που έγινε ακόμη πιο σημαντικός την περίοδο της πανδημίας καθώς υπολειτουργούσαν οι σάλες, σήμερα αν και παραμένει σύμμαχος, ταυτόχρονα έχει μετατραπεί και σε ανταγωνιστή σε ό,τι αφορά τη δεξαμενή των εργαζομένων. Δεν είναι λίγες οι εταιρείες που ματαιώνουν ή καθυστερούν σχέδια εξάπλωσης, καθώς αδυνατούν να βρουν προσωπικό, την ίδια ώρα που υπάρχουν χιλιάδες αιτήσεις για εργασία στη διανομή.
Σε περίπτωση ομίλων όπως το Καστελόριζο, όπου σύμφωνα με τα διευθυντικά στελέχη του οι ελλείψεις υπολογίζονται σε 40 – 50 άτομα (σε σύνολο 15 καταστημάτων) το πρόβλημα λύνεται με «μεταγγίσεις». Ανάλογα με την εποχή του χρόνου και την κινητικότητα των καταστημάτων εργαζόμενοι μεταφέρονται και καλύπτουν τα κενά που υπάρχουν (π.χ. καλοκαίρι στα νότια προάστια, χειμώνα στο κέντρο). Οι υπόλοιποι ελπίζουν είτε σε διακρατικές συμφωνίες ώστε να λυθούν προβλήματα κυρίως στην κουζίνα ή στην επιστροφή των εργαζομένων καθώς έχει μειωθεί σημαντικά ο αριθμός των νέων συμβάσεων που υπογράφονται στον χώρο του delivery.
«Για εμάς είναι ένα μεγάλο αγκάθι. Έχουμε σημαντικές ελλείψεις από τη λάντζα έως το σέρβις» αναφέρει στο powergame.gr εκπρόσωπος του ομίλου Καστελόριζο που πρόσφατα άνοιξε το 15ο κατάστημά του στο κέντρο της Αθήνας. «Ένα φαινόμενο που παρατηρήθηκε μετά την επιστροφή από την πανδημία ήταν ότι αρκετοί εργαζόμενοι αντί να επιστρέψουν στις θέσεις τους επέλεξαν να εργαστούν ως διανομείς στο delivery. Τα χρήματα που τους προσφέρονται είναι αρκετά καλά ενώ όπως αναφέρουν δεν έχουν κάποιον πάνω από το κεφάλι τους και επιλέγουν να δουλέψουν χρονικά ανάλογα με τις οικονομικές τους ανάγκες ή τους στόχους εισπράξεων που έχουν θέσει».
Ένας από τους κύριους λόγους που οι πρώην υπάλληλοι της εστίασης επιλέγουν να γίνουν ελεύθεροι επαγγελματίες στη διανομή είναι τα ωράρια και οι ημέρες εργασίας. Όπως είναι γνωστό στον συγκεκριμένο χώρο θα πρέπει να εργάζεσαι σταθερά σχεδόν όλα τα σαββατοκύριακα και τις αργίες, ενώ οι βραδινές βάρδιες επιστρέφουν στο σπίτι τους στην καλύτερη των περιπτώσεων γύρω στη 1 μετά τα μεσάνυχτα.
Η ανάπτυξη το τελευταίο διάστημα υπεργολάβων που ουσιαστικά προσφέρουν μισθωτή εργασία στον χώρο του delivery άνοιξε τον δρόμο και σε έναν μεγάλο αριθμό από το αθέατο προσωπικό – κυρίως λαντζέρηδες – που προέρχονται από την Νοτιοανατολική Ασία, να βγουν από τις κουζίνες και να καβαλήσουν τα δίκυκλα. «Οι περισσότεροι που έχουν προβλήματα με τη γλώσσα και τη γραφειοκρατία έναρξης επαγγελματικής άδειας βρήκαν τη λύση μέσω των υπεργολάβων ώστε να εργαστούν στον χώρο του delivery ως μισθωτοί» αναφέρει στέλεχος της Wolt, της οποίας περίπου το 20% των διανομέων εργάζονται μέσα από αυτό το καθεστώς.
Την τάση αυτή παραδέχεται και στέλεχος της efood ο οποίος σημειώνει παράλληλα «αυτό δείχνει και το πόσο καλές είναι οι απολαβές στον χώρο του delivery, καθώς στην εστίαση δεν προσφέρεται ο βασικός μισθός και υπάρχει και έντονος ανταγωνισμός που ανεβάζει τις αμοιβές. Παρόλα αυτά δεν επιλέγουν να παραμείνουν στον χώρο».
Το delivery από ένας ισχυρός σύμμαχος της εστίασης, που έγινε ακόμη πιο σημαντικός την περίοδο της πανδημίας καθώς υπολειτουργούσαν οι σάλες, σήμερα αν και παραμένει σύμμαχος, ταυτόχρονα έχει μετατραπεί και σε ανταγωνιστή σε ό,τι αφορά τη δεξαμενή των εργαζομένων. Δεν είναι λίγες οι εταιρείες που ματαιώνουν ή καθυστερούν σχέδια εξάπλωσης, καθώς αδυνατούν να βρουν προσωπικό, την ίδια ώρα που υπάρχουν χιλιάδες αιτήσεις για εργασία στη διανομή.
Σε περίπτωση ομίλων όπως το Καστελόριζο, όπου σύμφωνα με τα διευθυντικά στελέχη του οι ελλείψεις υπολογίζονται σε 40 – 50 άτομα (σε σύνολο 15 καταστημάτων) το πρόβλημα λύνεται με «μεταγγίσεις». Ανάλογα με την εποχή του χρόνου και την κινητικότητα των καταστημάτων εργαζόμενοι μεταφέρονται και καλύπτουν τα κενά που υπάρχουν (π.χ. καλοκαίρι στα νότια προάστια, χειμώνα στο κέντρο). Οι υπόλοιποι ελπίζουν είτε σε διακρατικές συμφωνίες ώστε να λυθούν προβλήματα κυρίως στην κουζίνα ή στην επιστροφή των εργαζομένων καθώς έχει μειωθεί σημαντικά ο αριθμός των νέων συμβάσεων που υπογράφονται στον χώρο του delivery.