Μια από τις σημαντικότερες τάσεις που ανακάμπτει μετά την πανδημία είναι οι έγκαιρες κρατήσεις ή αλλιώς στη «γλώσσα» του τουρισμού, τα early bookings. Η τάση αυτή παρατηρείται τόσο στα ξενοδοχεία, όσο και στα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης.

Όπως παρατηρεί η Hosthub, ελληνική stratup εταιρεία που παρέχει συστήματα τεχνητής νοημοσύνης για ιδιοκτήτες και διαχειριστές ακινήτων βραχυχρόνιας μίσθωσης, οι κρατήσεις του Ιανουαρίου 2023 εμφανίζουν εντυπωσιακή άνοδο της τάξης του 65% σε σύγκριση με τον Δεκέμβρη του 2022. Πρόκειται για κρατήσεις που ήρθαν μέσα στον Ιανουάριο, για διαμονή σε οποιαδήποτε μελλοντική ημερομηνία και αφορούν τα καταλύματα των πελατών της Hosthub (διαμερίσματα, εξοχικά, βίλες, ξενώνες, κ.λπ.) σε όλο τον κόσμο (87 χώρες).


«Αναλύοντας τα δεδομένα των κρατήσεων του Ιανουαρίου 2023 (κάποιοι τις ονομάζουν “προ-κρατήσεις”), ανακαλύψαμε κάτι περίεργο: ενώ τα τελευταία 4 χρόνια η διαφορά που είχε κάθε μήνας με τους προηγούμενους (εξαιρουμένης της περιόδου των lockdowns) ήταν σχετικά ομαλή, ο Ιανουάριος του 2023 δείχνει μια έκρηξη κρατήσεων, 65% μεγαλύτερη από τον Δεκέμβρη του 2022!», εξηγεί ο συνιδρυτής της Hosthub, Αλέξανδρος Καραβίτης.





Αυτή η έκρηξη στις κρατήσεις είναι παγκόσμια, δείχνοντας ότι έρχεται μια πολύ δυνατή χρονιά.




Την άνοδο αυτή επιβεβαιώνει και η KeyData, ηγέτιδα εταιρεία παγκόσμιων δεδομένων και στατιστικών για τη βραχυχρόνια μίσθωση, στην οποία απευθυνθήκαμε. Η Sally Henry, αντιπρόεδρος Ανάπτυξης για την περιοχή EMEA, μας απάντησε ότι και η KeyData παρατηρεί μια πολύ δυνατή εκκίνηση της χρονιάς σε ό,τι αφορά τις κρατήσεις σε καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης παγκοσμίως.

Αν και τα μηνύματα αυτά είναι ιδιαίτερα αισιόδοξα, οι επόμενοι δύο μήνες είναι αυτοί που θα κρίνουν ουσιαστικά την εξέλιξη της σεζόν.

Ένα χαρακτηριστικό σημείο που παρατηρούμε στα γραφήματα είναι ότι αν και όλα τα κανάλια κρατήσεων (Airbnb, Booking.com, VRBO και απευθείας κρατήσεις) εμφάνισαν άνοδο κατά τον Ιανουάριο, οι κρατήσεις που γίνονται μέσω της πλατφόρμας booking.com σχεδόν διπλασιάστηκαν. Και αυτό ισχύει και για την ελληνική αγορά. Θα πρέπει να σημειωθεί ωστόσο ότι οι κρατήσεις αυτές είναι αρκετά επισφαλείς, καθώς η συγκεκριμένη πλατφόρμα συνηθίζει να προωθεί την ευέλικτη πολιτική ακυρώσεων. Αυτό σημαίνει ότι οι επισκέπτες προχωρούν εύκολα σε μια κράτηση αφού γνωρίζουν ότι μπορούν το ίδιο εύκολα (και χωρίς ποινή) να την ακυρώσουν.

Ενθαρρυντικό σημείο είναι το γεγονός ότι στην Ελλάδα αυξάνονται και οι απευθείας κρατήσεις, αυτές δηλαδή που γίνονται όχι μέσω κάποιας πλατφόρμας αλλά κατευθείαν στο κατάλυμα (στο site του καταλύματος ή στο google my business ή μέσω άλλου καναλιού απευθείας επικοινωνίας). Οι απευθείας κρατήσεις υποδηλώνουν συνήθως ένα πιο σταθερό πελατειακό κοινό, το οποίο έχει την τάση να επαναλαμβάνεται.

Πάντως εφόσον συνεχιστεί η «βροχή» των κρατήσεων, οι ιδιοκτήτες και διαχειριστές ακινήτων θα έχουν τη δυνατότητα αφενός να αυξήσουν τις τιμές τους και αφετέρου να ακολουθήσουν μια πιο αυστηρή πολιτική ακυρώσεων, αντί για την ευέλικτη που υιοθέτησαν σε μεγάλο βαθμό λόγω της πανδημίας.