Πωλητήριο και στα ΑΤΜ εντός των καταστημάτων βάζουν οι τράπεζες
Τη στιγμή που η πώληση του off site δικτύου ΑΤΜ των ελληνικών τραπεζών είναι ήδη προγραμματισμένη, πληθαίνουν οι σκέψεις που αφορούν την επέκταση του σχεδίου αυτού και στα on site ΑΤΜ, αυτών που είναι «κολλημένα» στο δίκτυο των τραπεζικών καταστημάτων.
Οι τράπεζες, αντιλαμβανόμενες τους ξέφρενους πλέον ρυθμούς του mobile banking, που έχει αφήσει πίσω ακόμη και το internet banking, και συνειδητοποιώντας παράλληλα την αλλαγή συμπεριφοράς εκ μέρους του συναλλασσόμενου κοινού, επανεξετάζουν όλο το μοντέλο λειτουργίας τους. Πέραν της μετάβασης του τραπεζικού καταστήματος στη φάση phygital, για όσα καταστήματα παραμείνουν ενεργά (καθώς δεν έχουν ολοκληρωθεί τα πλάνα μείωσης των τραπεζικών μονάδων), αρχίζει και εδραιώνεται η αντίληψη ότι πρέπει να αλλάξει και το status quo των κατά τόπους in store ΑΤΜ.
Μάλιστα, η επίσκεψη του κοινού στο διατραπεζικό δίκτυο ΑΤΜ (5.730 περίπου) σήμερα ακολουθεί σαφέστατα καθοδική πορεία και η μείωση των συναλλαγών μέσω της υπηρεσίας αυτής είναι αισθητά ορατή. Η συζήτηση αυτή, που θα πλαισιωθεί με ειδικές αναλύσεις και μελέτες εξειδικευμένων οίκων, δεν στοχεύει στην… εξαφάνιση των ΑΤΜ, καθώς ούτως ή άλλως έως ένα βαθμό πάνω του 40% αποτελεί επιλογή για τις εγχρήματες συναλλαγές (παρά τα ποσοστά μείωσης της χρήσης).
Υπό συζήτηση και η πιθανή πώληση in store ATM
Οι πρώτες σκέψεις, που είναι «στα σπάργανα», είναι η πώληση των ΑΤΜ που βρίσκονται στο δίκτυο των καταστημάτων (on site) σε ενδιαφερόμενους παρόχους, οι οποίοι θα αναλάβουν όλο το πλαίσιο λειτουργίας των ΑΤΜ, αποδεσμεύοντας τις τράπεζες από τη διαχείριση αυτής της υπηρεσίας. Κάτι, περίπου, ανάλογο με αυτό που συνέβη με την πώληση του merchant acquirement, της υπηρεσίας αποδοχής καρτών, που πέρασαν οι τέσσερις συστημικές τράπεζες στους γκουρού των payments, γράφοντας έκτακτα έσοδα και μειώνοντας σημαντικά τα κόστη τους.
Σε μία τέτοια οπτική, θα μπορούσε ίσως να ακολουθηθεί το μοντέλο άλλων ευρωπαϊκών χωρών, όπου όλο το δίκτυο ΑΤΜ των τραπεζών ανήκει και λειτουργεί υπό άλλον επενδυτή, π.χ. μια εταιρεία τεχνολογίας, η οποία «τρέχει» την υπηρεσία και οι τράπεζες, προκειμένου να εξυπηρετούν το κοινό τους και να συνεχίσουν να έχουν τα ΑΤΜ στην πόρτα τους, πληρώνουν κάποιου είδος προμήθεια. Επίσης, στις τράπεζες παραμένει το κόστος επένδυσης.
Τα off site ΑΤΜ και το business plan της Πειραιώς, που κάνει την αρχή
Αν και το σενάριο αυτό ακόμη έχει δρόμο μπροστά του για να υλοποιηθεί, αντίθετα η πώληση των off site ΑΤΜ είναι προ των πυλών. Πρόκειται για μηχανήματα που βρίσκονται ανεξάρτητα των τραπεζικών καταστημάτων, όπως σε εμπορικά κέντρα, σούπερ μάρκετ, βενζινάδικα, ή απομακρυσμένες περιοχές.
Ήδη η Τράπεζα Πειραιώς έχει δρομολογήσει την πώληση των δικών της εκτός δικτύου μονάδων και την κατάλληλη στιγμή, συγκυρίας δοθείσης, που θα βρεθεί ο κατάλληλος επενδυτής, θα προβεί στη σύναψη συμφωνίας πώλησης. Είναι ένας στόχος του business plan της Τράπεζας Πειραιώς, που στον χώρο της καινοτομίας θέλει να δίνει το «παρών».
Παρόμοιες σκέψεις και αποφάσεις προς αυτήν την κατεύθυνση έχουν υιοθετήσει και οι άλλες μεγάλες τράπεζες, χωρίς να έχουν προς το παρόν κάτι συγκεκριμένο να ανακοινώσουν. Είναι ένα ενδεχόμενο πολύ πιθανό, έχει όμως και τις δυσκολίες του.
Τα off site ΑΤΜ των ελληνικών τραπεζών είναι περίπου 3.300 μονάδες και φυσικά η πώλησή τους σε τρίτο όμιλο θα πρέπει με κάποιον τρόπο να διασφαλίζει -και αυτό είναι το δύσκολο κομμάτι του εγχειρήματος- ότι οι κάτοικοι απομακρυσμένων ή ακριτικών περιοχών που τα χρησιμοποιούν, θα συνεχίσουν να απολαμβάνουν τη συγκεκριμένη υπηρεσία και μάλιστα χωρίς αυξημένες χρεώσεις -αλλά αυτό είναι ένα μεγάλο θέμα συζήτησης.
Οι τράπεζες, αντιλαμβανόμενες τους ξέφρενους πλέον ρυθμούς του mobile banking, που έχει αφήσει πίσω ακόμη και το internet banking, και συνειδητοποιώντας παράλληλα την αλλαγή συμπεριφοράς εκ μέρους του συναλλασσόμενου κοινού, επανεξετάζουν όλο το μοντέλο λειτουργίας τους. Πέραν της μετάβασης του τραπεζικού καταστήματος στη φάση phygital, για όσα καταστήματα παραμείνουν ενεργά (καθώς δεν έχουν ολοκληρωθεί τα πλάνα μείωσης των τραπεζικών μονάδων), αρχίζει και εδραιώνεται η αντίληψη ότι πρέπει να αλλάξει και το status quo των κατά τόπους in store ΑΤΜ.
Μάλιστα, η επίσκεψη του κοινού στο διατραπεζικό δίκτυο ΑΤΜ (5.730 περίπου) σήμερα ακολουθεί σαφέστατα καθοδική πορεία και η μείωση των συναλλαγών μέσω της υπηρεσίας αυτής είναι αισθητά ορατή. Η συζήτηση αυτή, που θα πλαισιωθεί με ειδικές αναλύσεις και μελέτες εξειδικευμένων οίκων, δεν στοχεύει στην… εξαφάνιση των ΑΤΜ, καθώς ούτως ή άλλως έως ένα βαθμό πάνω του 40% αποτελεί επιλογή για τις εγχρήματες συναλλαγές (παρά τα ποσοστά μείωσης της χρήσης).
Υπό συζήτηση και η πιθανή πώληση in store ATM
Οι πρώτες σκέψεις, που είναι «στα σπάργανα», είναι η πώληση των ΑΤΜ που βρίσκονται στο δίκτυο των καταστημάτων (on site) σε ενδιαφερόμενους παρόχους, οι οποίοι θα αναλάβουν όλο το πλαίσιο λειτουργίας των ΑΤΜ, αποδεσμεύοντας τις τράπεζες από τη διαχείριση αυτής της υπηρεσίας. Κάτι, περίπου, ανάλογο με αυτό που συνέβη με την πώληση του merchant acquirement, της υπηρεσίας αποδοχής καρτών, που πέρασαν οι τέσσερις συστημικές τράπεζες στους γκουρού των payments, γράφοντας έκτακτα έσοδα και μειώνοντας σημαντικά τα κόστη τους.
Σε μία τέτοια οπτική, θα μπορούσε ίσως να ακολουθηθεί το μοντέλο άλλων ευρωπαϊκών χωρών, όπου όλο το δίκτυο ΑΤΜ των τραπεζών ανήκει και λειτουργεί υπό άλλον επενδυτή, π.χ. μια εταιρεία τεχνολογίας, η οποία «τρέχει» την υπηρεσία και οι τράπεζες, προκειμένου να εξυπηρετούν το κοινό τους και να συνεχίσουν να έχουν τα ΑΤΜ στην πόρτα τους, πληρώνουν κάποιου είδος προμήθεια. Επίσης, στις τράπεζες παραμένει το κόστος επένδυσης.
Τα off site ΑΤΜ και το business plan της Πειραιώς, που κάνει την αρχή
Αν και το σενάριο αυτό ακόμη έχει δρόμο μπροστά του για να υλοποιηθεί, αντίθετα η πώληση των off site ΑΤΜ είναι προ των πυλών. Πρόκειται για μηχανήματα που βρίσκονται ανεξάρτητα των τραπεζικών καταστημάτων, όπως σε εμπορικά κέντρα, σούπερ μάρκετ, βενζινάδικα, ή απομακρυσμένες περιοχές.
Ήδη η Τράπεζα Πειραιώς έχει δρομολογήσει την πώληση των δικών της εκτός δικτύου μονάδων και την κατάλληλη στιγμή, συγκυρίας δοθείσης, που θα βρεθεί ο κατάλληλος επενδυτής, θα προβεί στη σύναψη συμφωνίας πώλησης. Είναι ένας στόχος του business plan της Τράπεζας Πειραιώς, που στον χώρο της καινοτομίας θέλει να δίνει το «παρών».
Παρόμοιες σκέψεις και αποφάσεις προς αυτήν την κατεύθυνση έχουν υιοθετήσει και οι άλλες μεγάλες τράπεζες, χωρίς να έχουν προς το παρόν κάτι συγκεκριμένο να ανακοινώσουν. Είναι ένα ενδεχόμενο πολύ πιθανό, έχει όμως και τις δυσκολίες του.
Τα off site ΑΤΜ των ελληνικών τραπεζών είναι περίπου 3.300 μονάδες και φυσικά η πώλησή τους σε τρίτο όμιλο θα πρέπει με κάποιον τρόπο να διασφαλίζει -και αυτό είναι το δύσκολο κομμάτι του εγχειρήματος- ότι οι κάτοικοι απομακρυσμένων ή ακριτικών περιοχών που τα χρησιμοποιούν, θα συνεχίσουν να απολαμβάνουν τη συγκεκριμένη υπηρεσία και μάλιστα χωρίς αυξημένες χρεώσεις -αλλά αυτό είναι ένα μεγάλο θέμα συζήτησης.