Παρά τις ανησυχίες για την παγκόσµια οικονοµία µετά το ντόµινο καταρρεύσεων που έφερε η καταστροφή της SVB, ο τουρισµός, έχοντας ανακάµψει από τον COVID-19, δείχνει να είναι σήµερα ο πιο ανθεκτικός τοµέας της οικονοµίας.

∆εν είναι τυχαίο ότι ο Παγκόσµιος Οργανισµός Τουρισµού (UNWTO) έχει προβλέψει πως οι αφίξεις φέτος στην Ευρώπη θα είναι αυξηµένες, σε επίπεδα προ πανδηµίας, µε την Ελλάδα να κερδίζει ολοένα και υψηλότερη θέση στις ταξιδιωτικές προτιµήσεις.  Η φετινή τουριστική σεζόν έχει ήδη ξεκινήσει από τις 11 Μαρτίου, µε τις πρώτες πτήσεις να έρχονται από τις ΗΠΑ σε Αθήνα, Νότιο Αιγαίο και Κρήτη, ενώ οι επαγγελµατίες ξενοδόχοι έχουν ήδη αρχίσει τις προετοιµασίες τόσο για την εορταστική περίοδο του Πάσχα -οπότε αναµένεται πληρότητα 100% στους περισσότερους δηµοφιλείς προορισµούς- όσο και για τη θερινή σεζόν, που ήδη υπόσχεται έκρηξη εσόδων.

«Εδώ και δύο χρόνια στο υπουργείο Τουρισµού έχουµε καταβάλει πολύ µεγάλη προσπάθεια για αναβάθµιση του τουριστικού µας προϊόντος, επέκταση της τουριστικής περιόδου, ανάδειξη νέων προορισµών και άνοιγµα σε νέες αγορές. Ο στρατηγικός σχεδιασµός που αναπτύξαµε απέδωσε και µάλιστα σε περιόδους πολλαπλών κρίσεων», αναφέρει σε επικοινωνία µε το «MP» ο υπουργός Τουρισµού, Βασίλης Κικίλιας.

Ο ίδιος προτιµά να συγκρατεί την αισιοδοξία του για τη ζήτηση του φετινού καλοκαιριού, αναφερόµενος σε στατιστικά στοιχεία που έρχονται από τα ήδη καταγεγραµµένα αποτελέσµατα. «Το 2022, παρά τον πόλεµο στην Ουκρανία και το πάγωµα των κρατήσεων, καταφέραµε όχι µόνο να πιάσουµε τον στόχο του υπουργείου Οικονοµικών για ταξιδιωτικά έσοδα, αλλά και να τον ξεπεράσουµε κατά 2,6 δισ. ευρώ», υπογραµµίζει. 

Από την εικόνα που παίρνει από τον σφυγµό της τουριστικής αγοράς και από τα ιδιαίτερα ενθαρρυντικά µηνύµατα που του δίνουν οι τουριστικοί φορείς, µας µεταφέρει ότι οι κρατήσεις, µέχρι στιγµής, κινούνται σε πολύ ικανοποιητικό επίπεδο. «Τα µηνύµατα για τη φετινή τουριστική περίοδο είναι εξαιρετικά ευοίωνα και δείχνουν ότι το 2023 θα είναι µια χρονιά µε ακόµα πιο ισχυρά ταξιδιωτικά έσοδα, µεγαλύτερη ενίσχυση της εθνικής οικονοµίας, σηµαντικότερη στήριξη της µέσης ελληνικής οικογένειας και ακόµα πιο καθοριστική συµβολή του τουρισµού στην ανάπτυξη της χώρας». Μάλιστα, όπως λέει, η φετινή σεζόν έχει δείξει τη δυναµική της από το πρώτο κιόλας δίµηνο του έτους, αφού -σύµφωνα µε τα στοιχεία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ)- η επιβατική κίνηση σε όλα τα αεροδρόµια της χώρας αυξήθηκε τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο κατά 64,4% σε σχέση µε τους αντίστοιχους µήνες του 2022.

Οσο για τα ταξιδιωτικά έσοδα του φετινού Ιανουαρίου, ήταν αυξηµένα κατά 72% σε σύγκριση µε τα αντίστοιχα του 2022, ενώ οι αφίξεις καταγράφουν αύξηση της τάεως του 86,1%. «Στις 11 Μαρτίου ξεκίνησαν οι απευθείας πτήσεις από τις ΗΠΑ στο “Ελευθέριος Βενιζέλος” και προστέθηκαν οι απευθείας πτήσεις από τον Καναδά µε την πολυπληθή παροικία», υπογραµµίζει. Ως προς τις περιοχές που συγκεντρώνουν τη µεγαλύτερη κινητικότητα, ο υπουργός αναφέρει τα νησιά του Ν. Αιγαίου, την Κρήτη και το Ιόνιο.  «Η σεζόν, λοιπόν, ξεκίνησε νωρίτερα από κάθε άλλη χρονιά και οι προκρατήσεις είναι σε πάρα πολύ υψηλά επίπεδα. Χαρακτηριστικά αναφέρω το παράδειγµα της Γαλλίας: Η Ελλάδα βρίσκεται στην πρώτη θέση του απόλυτου αριθµού των τουριστικών πωλήσεων που πραγµατοποιήθηκαν από φυσικά και διαδικτυακά πρακτορεία της χώρας τον Φεβρουάριο. Στις πρώτες θέσεις η Ελλάδα βρίσκεται και στις αγορές του Ηνωµένου Βασιλείου, της Γερµανίας και της Σκανδιναβίας», πληροφορεί. 



INFOGRAPHICS: ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Κρουαζιέρα

Οσο για την κρουαζιέρα, που έδειξε από το 2022 να εκτοξεύεται, ο υπουργός τονίζει ότι πλέον έχει επεκταθεί στους 11 µήνες και πως αναµένεται αύξηση κατά 15%- 20%. «Είναι σαφές ότι και το 2023 ο τουρισµός θα οδηγήσει την ανάπτυξη της χώρας», ξεκαθαρίζει, αισιοδοξώντας πως φέτος τα κέρδη θα είναι ισχυρότερα από το περσινό κλείσιµο των 17,6 δισ. ευρώ.  Το ενθαρρυντικό κλίµα έρχεται να ενισχύσει και η εξαιρετικά θετική εκτίµηση του Γιώργου Χατζηµάρκου, περιφερειάρχη Ν. Αιγαίου, o οποίος, µιλώντας σε δηµοσιογραφική παρουσίαση νέας ξενοδοχειακής επένδυσης στην Πάτµο από το fund SMERC (SMERemedium Cap), είπε πως η εικόνα, γενικά, των κρατήσεων ξεπερνά το 40%, στοιχείο που σχεδόν «φοβάται» κανείς να το πιστέψει, αλλά τόσο δυνατά ξεκινά η σεζόν.

Καλά νέα έρχονται και από το µέτωπο της Aegean και τον διευθύνοντα σύµβουλο της εταιρείας, ∆ηµήτρη Γερογιάννη, ο οποίος πρόσφατα ανέφερε πως οι πρώτες ενδείξεις για το 2023 είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικές. Μάλιστα, τόνισε πως οι επιβάτες στις πτήσεις εξωτερικού κατά τους δύο πρώτους µήνες υπερβαίνουν σηµαντικά όχι µόνο τα αντίστοιχα µεγέθη του 2022, αλλά και εκείνα των προ πανδηµίας επιπέδων (2019).

Σχετικά µε τις πωλήσεις εισιτηρίων για το φετινό καλοκαίρι, τα επίπεδα και πάλι ξεπερνούν το 2022 και το 2019. Αλλωστε, όπως είπε, ο ελληνικός αεροµεταφορέας σχεδιάζει να εξυπηρετεί µε 76 αεροπλάνα το 2023 και να προσφέρει συνολικά 18 εκατ. θέσεις, εκ των οποίων τα 11 εκατ. είναι εξωτερικού. Αυτό σηµαίνει ότι το φετινό καλοκαίρι πετά µε 2 εκατ. περισσότερες θέσεις συγκριτικά µε το 2022 και µε 800 χιλιάδες περισσότερες σε σχέση µε το 2019. 

Στο πεδίο του city break, η Αθήνα, σύµφωνα µε τα τελευταία στοιχεία της Ενωσης Ξενοδόχων Αθηνών, Αττικής και Αργοσαρωνικού, εµφανίζει ακόµα πιο βελτιωµένη ζήτηση, µε τη µέση πληρότητα των ξενοδοχείων Αθήνας - Αττικής να καταγράφει αύξηση 69,9% για το πρώτο δίµηνο του έτους σε σχέση µε την αντίστοιχη περίοδο του 2022. Οσο για το RevPAR (έσοδο ανά διαθέσιµο δωµάτιο), είναι 49,57 ευρώ, έναντι 22,08 ευρώ που ήταν το πρώτο δίµηνο του 2022 και 47,36 ευρώ το 2019.

Δημοσιεύτηκε στο MoneyPro των ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΩΝ στις 1/4