Τα ΙΚΕΑ μειώνουν τετραγωνικά για να καταστούν πιο αποδοτικά και ευέλικτα, αλλά σταδιακά μειώνουν και τιμές, καθώς η μητρική εταιρεία έχει καταφέρει να διαχειριστεί τις προκλήσεις στην εφοδιαστική της αλυσίδα, μετά την αναταραχή που προκάλεσαν η πανδημία και ο πόλεμος στην Ουκρανία, στοχεύοντας να εξαλείψει τις ελλείψεις κωδικών στα ράφια μέχρι το τέλος του έτους.

Καθώς σταθεροποιούνται κάποια κόστη, η εταιρεία σχεδιάζει και μειώσεις τιμών.

Ας σημειωθεί ότι η αναδιοργάνωση και ο μετασχηματισμός του δικτύου ΙΚΕΑ με βάση διεθνή πρότυπα στο e-commerce αποτέλεσε προτεραιότητα για τον Όμιλο Fourlis τα τελευταία 4 χρόνια, παράλληλα με την αμυντική πολιτική του απέναντι στις προκλήσεις των αλλεπάλληλων κρίσεων.

Έχοντας αναπτύξει το δίκτυο της σουηδικής μάρκας σε Ελλάδα, Βουλγαρία και Κύπρο -με 5 big boxes, 6 μεσαίου τύπου ΙΚΕΑ και 9 pick up points συνολικά-, προχωρεί στην ανάπτυξη περισσότερων μεσαίου τύπου καταστημάτων και στη μείωση των αποθηκευτικών χώρων στα πολύ μεγάλα καταστήματα. Μειώνοντας τα τετραγωνικά, χαμηλώνει και το κόστος λειτουργίας. Αξίζει να αναφερθεί ότι το 2022, εκτός από τα κόστη αγορών στην ΙΚΕΑ, μια επιβάρυνση 20% περίπου, υπήρχαν βάρη και λόγω αναπροσαρμογής ενοικίων με βάση τον πληθωρισμό. Επίσης, η ενέργεια αποτελεί ένα άλλο μεγάλο κόστος για τον όμιλο, το οποίο διπλασιάστηκε λόγω της κρίσης. Αναμενόμενο, αν αναλογιστεί κανείς ότι ο όμιλος πρέπει να λειτουργεί δίκτυο σχεδόν 130 καταστημάτων συνολικά, με 300 εργαζομένους στα μεγάλα ΙΚΕΑ και πάνω από 2-3 χιλ. επισκέπτες καθημερινά.

Η στρατηγική της ΙΚΕΑ, με την ανάπτυξη καταστημάτων εντός του αστικού ιστού, εφαρμόζεται παγκοσμίως προκειμένου το brand να ανταποκριθεί στις σύγχρονες καταναλωτικές τάσεις, όπως η αστικοποίηση και η συγκατοίκηση, που ενισχύονται στη μετά-Covid εποχή και καθώς μεγεθύνεται διεθνώς η οικονομία διαμοιρασμού.

 

Ειδικά στην Ελλάδα, όμως, η νέα στρατηγική έχει αρχίσει να αποδίδει. Σημειωτέον ότι το δίκτυο ΙΚΕΑ αναπτύσσεται με πολλά διαφορετικά concepts καταστημάτων στις χώρες που δραστηριοποιείται ο Όμιλος Fourlis. Επένδυσε, εξάλλου, συστηματικά επί σειρά ετών, με την προσδοκία να έρθουν αποτελέσματα στην πορεία του χρόνου. Δυστυχώς, η κρίση της προηγούμενης δεκαετίας, που οδήγησε σε καθίζηση τον κλάδο επίπλων και οικιακού εξοπλισμού, δεν επέτρεψε να ευοδωθούν οι προσπάθειες της διοίκησης του Βασίλη Φουρλή. Είναι ενδεικτικό ότι η αγορά υποχώρησε από το 2008 έως το 2010 κατά 75% περίπου και δεν έχει ανακάμψει έκτοτε. Μάλιστα, σύμφωνα με στοιχεία του ομίλου, το 2008 η αξία της ελληνικής αγοράς ήταν περίπου στα 2,6 δισ. ευρώ και της βουλγαρικής στα 0,5 δισ. ευρώ, για να φτάσουν σήμερα σε 1 δισ. ευρώ και 0,75 δισ. ευρώ αντίστοιχα. Εν προκειμένω, ο Όμιλος Fourlis επένδυσε τα προηγούμενα χρόνια σε δίκτυο για μια αγορά πάνω από 2,5 δισ. ευρώ στην Ελλάδα, το οποίο πλέον πρέπει να ορθολογικοποιηθεί.

 

 

Ήδη το σχέδιο σμίκρυνσης των καταστημάτων έχει ολοκληρωθεί σε Λάρισα και Ιωάννινα και είναι σε εξέλιξη στο κατάστημα του ΔΑΑ «Ελ. Βενιζέλος». Επιπλέον, επιταχύνεται ο στόχος μεγέθυνσης του δικτύου ΙΚΕΑ με επίκεντρο τρεις περιοχές ενδιαφέροντος, την Κρήτη, την Πάτρα και την Αττική. Έχουν βρεθεί χώροι και πλέον κατασκευάζεται το ΙΚΕΑ Πάτρας, είναι σε εξέλιξη η διαδικασία αδειοδότησης για το ΙΚΕΑ Ηρακλείου και προωθούνται τα σχέδια για το εμβληματικό ΙΚΕΑ στο Ελληνικό, σε συνδυασμό με την ανάπτυξη retail park σε συνεργασία με τη Lamda Development.

Εν τω μεταξύ, αντιμετωπίζονται και τα προβλήματα των ελλείψεων που παρατηρήθηκαν στο 12%-15% των κωδικών του χαρτοφυλακίου της ΙΚΕΑ τον τελευταίο 1,5 χρόνο. Πρόκειται για πρόβλημα που στοίχισε στην ανταγωνιστικότητα του brand. Το πρόβλημα εμφανίστηκε και στον κλάδο αθλητικών ειδών του Ομίλου Fourlis, αλλά η διαχείρισή του ήταν ευκολότερη, καθώς εκεί δεν ήταν ένας ο προμηθευτής (βασικοί προμηθευτές της Intersport είναι Nike και Adidas), όπως στην περίπτωση της ΙΚΕΑ.

Σημειώνεται ότι το πρόβλημα του out of stock μειώθηκε κατά 70% την περίοδο Οκτωβρίου – Δεκεμβρίου και σήμερα έχει φτάσει περίπου στο 80%, ενώ θα βελτιωθεί οριστικά μέχρι το τέλος του έτους, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις στελεχών της διοίκησης σε πρόσφατη ενημέρωση των θεσμικών επενδυτών. Αυτό σημαίνει ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του brand. Αν και, σύμφωνα με στελέχη της Fourlis, το δίκτυο συνέχισε να προσφέρει ανταγωνιστικές τιμές, ακόμη και εν μέσω ανατιμήσεων σε ενέργεια και πρώτες ύλες (η ΙΚΕΑ προέβη σε αυξήσεις που κυμάνθηκαν στο 15% κατά την περίοδο της κρίσης), πλέον είναι σε θέση να μεγαλώσει τη διαφορά τιμών με τον ανταγωνισμό.

 

Επιπλέον, οι αποφασιστικές λύσεις που άρχισε να δίνει η ΙΚΕΑ στα προβλήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας συντηρούν διψήφιο ρυθμό ανάπτυξης πωλήσεων για τον Όμιλο Fourlis το 2023, ενώ είχαν αποτύπωμα στις επιδόσεις του στο δ’ τρίμηνο του 2022, που εμφάνισε αύξηση πωλήσεων 21% συγκριτικά με το δ’ τρίμηνο του 2021, διπλασιάζοντας τον ρυθμό ανάπτυξης που εμφάνιζε στο εννεάμηνο (11%).

 

Πέρα από την αύξηση πωλήσεων, που είναι κατά βάση αποτέλεσμα της αύξησης του όγκου και όχι των τιμών, παρατηρείται και βελτίωση του μεικτού περιθωρίου κέρδους, το οποίο πέρυσι βελτιώθηκε σε 45%, ήτοι 4% πάνω από το 2021 και 2% πάνω από το 2019.