«Παρά την επιστροφή στην κανονικότητα, τη λήξη των μέτρων κατά της πανδημίας και την αύξηση της τουριστικής κίνησης που παρατηρείται τόσο στους δρόμους της Αθήνας όσο και στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, τα συνολικά αποτελέσματα σε ό,τι αφορά τις επιδόσεις των ξενοδοχείων της Αθήνας όλων των κατηγοριών δεν θα χαρακτηρίζονταν "εντυπωσιακά"».

 Αυτό επισημαίνει η διοίκηση της Ένωσης Ξενοδόχων Αθηνών, Αττικής & Αργοσαρωνικού (ΕΞΑΑΑ) σε ανακοίνωσή της σχετικά με τα στατιστικά στοιχεία κίνησης και απόδοσης του πρώτου τριμήνου του 2023.

 

Αναλυτικότερα, υπάρχει αυξητική τάση κατά 29,5% χάρη στην άνοδο της μέσης τιμής δωματίου/ADR, με την καλύτερη τιμή να φτάνει τα 100,89 ευρώ τον Μάρτιο, έναντι των 78,85 ευρώ που ήταν την αντίστοιχη περίοδο το 2022. Κατά τα ίδια, υπάρχει άνοδος 13,9% σε σχέση με το 2019.

 Οσον αφορά στο καλύτερο έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο (Rev Par), άγγιξε τα 70,70 ευρώ, έναντι 39,52 ευρώ που ήταν το Μάρτιο του 2022. Μέσο όρο για το πρώτο τρίμηνο του '23  είναι τα 56,85 ευρώ, με άνοδο 102,4% σε σχέση με το 2022 και 6,9% σε σχέση με το 2019.

 Ωστόσο, όπως επισημαίνει η ΕΞΑΑΑ, οι τιμές της Αθήνας όχι απλώς είναι ανταγωνιστικές, αλλά τείνουν να ακολουθούν στην ουρά των εξελίξεων, με εντυπωσιακά μεγάλη απόσταση από αυτές των λοιπών ανταγωνιστών.

 

Με άλλα λόγια, οι βασικοί ανταγωνιστές της Αθήνας -δηλαδή με πανομοιότυπο προφίλ επισκεπτών- εξακολουθούν να πωλούν δωμάτια με ανώτερη μέση τιμή και καλύτερο έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο και συνεπώς σημειώνουν εξαιρετικές επιδόσεις. Παράδειγμα αποτελεί η Ρώμη με ADR στα 157,71 ευρώ, η Μαδρίτη με ADR στα 129,46 ευρώ, η Βαρκελώνη (ADR 142,82 ευρώ) και η Κωνσταντινούπολη (ADR 128,28 ευρώ).  

 Παραμένει σε επίπεδα πανδημίας η μέση πληρότητα στα ξενοδοχεία

Ενας άλλος βασικός λόγος που οι ξενοδόχοι Αττικής βάζουν φρένο στις υπεραισιόδοξες προβλέψεις για το 2023 και ιδίως για το city break είναι τα συμπεράσματα για τη μέση πληρότητα των ξενοδοχειακών μονάδων της Αθήνας.

 Οπως λένε, η άφιξη των αφίξεων στον αριθμό τουριστών της Αθήνας δεν «φωτογραφίζει» την αύξηση της μέσης πληρότητας και των οικονομικών επιδόσεων στα ξενοδοχεία της πρωτεύουσας.

 Μπορεί λοιπόν ο Μάρτιος του 2023 να έκλεισε με άνοδο 20% σε σχέση με τον Μάρτιο του 2022, υπάρχει όμως πτώση στη σύγκριση με τον Μάρτιο του 2019 κατά 4,9%.

 Παρομοίως, πτωτικά κινείται και η μέση πληρότητα για το πρώτο τρίμηνο του 2023 κατά 6,1% σε σχέση με την αντίστοιχη χρονική περίοδο του 2019.

 «Το γεγονός ότι η οποιαδήποτε αύξηση των αφίξεων επισκεπτών στην Αθήνα δεν "φωτογραφίζει" υποχρεωτικά αύξηση της μέσης πληρότητας και των οικονομικών επιδόσεων των αθηναϊκών ξενοδοχείων, έχει επισημανθεί κατ’ επανάληψη από την ΕΞΑΑΑ αλλά και παρακολουθείται σταθερά ως φαινόμενο τα τελευταία χρόνια», τονίζουν οι ξενοδόχοι Αττικής.

 Παρ' όλα αυτά, αναμένεται μια πιο βελτιωμένη εικόνα στην κίνηση και απόδοση των ξενοδοχείων Αττικής για τους μήνες Απρίλιο και ακόμα πιο βελτιωμένη για τους μήνες Μάιο και Ιούνιο που, παραδοσιακά, θεωρούνται μήνες αιχμής για την Αθήνα.

 Στο γιατί παρατηρείται το φαινόμενο αυτό, η ΕΞΑΑΑ απαντά πως στην Αθήνα υφίσταται ένας πραγματικός και ικανός αριθμός «τουριστικών» κλινών (σε διαφόρων τύπων καταλύματα εκτός ξενοδοχείου), ο οποίος αν και θεωρητικά θα έπρεπε να είναι γνωστός και μετρήσιμος, παραμένει επί σειρά ετών ένας άγνωστος «Χ» που εξακολουθεί να παραμένει απροσδιόριστος, μη ελεγχόμενος και ασαφής, σε μια γκρίζα, θολή εικόνα της τουριστικής αγοράς της πρωτεύουσας.

 Ετσι, για άλλη μια φορά, οι ξενοδόχοι Αττικής ζητούν να πραγματοποιηθούν όλες οι θεσμικές αλλαγές που έχουν ειπωθεί κατά καιρούς για τη βραχυχρόνια μίσθωση, καθώς και οι απαραίτητοι συστηματικοί έλεγχοι.

 Θυμίζουμε τα όσα έχει πει σε παλαιότερο ρεπορτάζ των «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΩΝ» η πρόεδρος της ΕΞΑΑΑ, Λαμπρινή Καρανάσιου-Ζούλοβιτς, σχετικά με το γεγονός ότι η Αθήνα είναι μόνη παραθαλάσσια πρωτεύουσα της Ευρώπης και έχει όλα τα εχέγγυα για να γίνει mega trend στον αστικό τουρισμό, συμπεριλαμβανομένου του business travel.

 «Σήμερα, ο επισκέπτης δεν θα ταξιδέψει απαραίτητα για τα αξιοθέατα και τα μουσεία που είναι σχεδόν δεδομένο ότι τα έχει στο πλάνο του, αλλά για να πάρει τον παλμό της πόλης: «της κρυμμένης γειτονιάς, της γεύσης, των όμορφων καφέ, μπαρ και των θεάτρων που τόσα έχει η περιοχή, των πυροτεχνημάτων πάνω από την Ακρόπολη… Αυτά είναι που θα αυξήσουν τους επαναλαμβανόμενους επισκέπτες (repeaters)», είχε αναφέρει χαρακτηριστικά, τονίζοντας πως όλα τα ξενοδοχεία της Αθήνας έχουν φροντίσει να έχουν πολύ υψηλό επίπεδο φαγητού, συμπεριλαμβανομένου και του «Ελληνικού Πρωινού» (πρωτοβουλίας του ΞΕΕ). «Οι ίδιοι οι επισκέπτες, εκφράζουν την επιθυμία να ξανάρθουν μόνο και μόνο για τις ελληνικές γεύσεις», είχε υπογραμμίσει.

 Την ίδια ώρα στο Σχέδιο Δράσης του ΣΕΤΕ για την εξέλιξη του τουρισμού στην Αθήνα έως το 2030, βασικός στόχος είναι η αναβάθμιση υποβαθμισμένων περιοχών μέσω ανακαίνισης, επανάχρησης ή μετατροπής κτιρίων σε ξενοδοχεία, εμπορικά κέντρα και πολυχώρους πολιτισμού.

 «Θεωρώ ότι θα φύγει σιγά σιγά. Το θέμα της ασφάλειας παραμένει πάγιο αίτημα του κλάδου μας, όποιες αλλαγές γίνονται να είναι με γνώμονα την ασφάλεια. Αν γίνουν άμεσα πράξη και δεν μείνουν στα χαρτιά, η εμπιστοσύνη θα αποκατασταθεί», είχε πει σχετικά η πρόεδρος της ΕΞΑΑΑ.