Στα 364,7 εκατ. ευρώ ανήλθε πέρυσι η αγορά του online delivery στη χώρα μας. Σύμφωνα με μελέτη της εταιρείας Stochasis, η ελληνική αγορά Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Παραγγελίας Άμεσης Παράδοσης αναπτύχθηκε πέρυσι κατά 65,7% σε σχέση με το 2021, ενώ σε σχέση με το 2018 η ανάπτυξή της ξεπέρασε το 729%.

Προς την κατεύθυνση αυτή ασφαλώς βοήθησε η πανδημία, αλλά και η διάδοση των ψηφιακών τεχνολογιών και του ηλεκτρονικού εμπορίου στη χώρα μας. Η χρήση του ηλεκτρονικού εμπορίου από περίπου 40% που ήταν το 2018, το 2021 εκτοξεύθηκε στο 58%, για να μειωθεί πέρυσι στο 53%.
Σύμφωνα με τον Αδάμ Ρεγκούζα, Manager της Stochasis Σύμβουλοι Επιχειρήσεων ΑΕ, οι Υπηρεσίες Ηλεκτρονικής Παραγγελίας Άμεσης Παράδοσης φαγητού – το online food delivery – ήταν η δεύτερη κατηγορία αγαθών που προμηθεύτηκε το 2022 ο Έλληνας καταναλωτής μέσω διαδικτύου σε ποσοστό 45%. Η πρώτη κατηγορία είναι τα είδη αθλητισμού που προμηθεύτηκε σε ποσοστό περίπου 71%.


Η τρίτη κατηγορία αγαθών που αποκτούν οι online buyers στη χώρα μας είναι τα καλλυντικά και τα είδη ομορφιάς σε ποσοστό 32%. Στην κατηγορία αγαθών περιλαμβάνονται τα προϊόντα εκείνα που είναι φυσικά και δεν μπορούν να παραδοθούν ψηφιακά. Πέρυσι η ανάπτυξη, όπως αναφέρει η μελέτη της Stochasis προήλθε τόσο από τη συνεχιζόμενη ανάπτυξη του online food delivery όσο και από την ανάπτυξη του grocery delivery και στην επέκταση σε dark stores.
«Παρόλο που η πανδημία της Covid-19 βρίσκεται σε ύφεση και το καταναλωτικό κοινό έχει “επανέλθει” στους φυσιολογικούς ρυθμούς ζωής, οι εφαρμογές αυτές πλέον συνιστούν ένα χρήσιμο εργαλείο καθημερινότητας η σημασία του οποίου ενισχύεται με την επέκταση σε άλλους τομείς delivery όπως τα σουπερμάρκετ και καταστήματα λιανικής που διανέμουν εκτός συνήθους ωραρίου, τα λεγόμενα dark stores», σημειώνει η Κατερίνα Ματσούκα, υπεύθυνη των κλαδικών μελετών της Stochasis. H ίδια εκτιμά ότι τόσο η παράδοση προϊόντων supermarket, όσο και παράδοση προϊόντων των dark stores θα οδηγήσει σε περαιτέρω ανάπτυξη την συγκεκριμένη αγορά 60% έως 66% στα επόμενα δύο χρόνια. Έτσι η συγκεκριμένη αγορά δεν αποκλείεται να φτάσει μέχρι το 2024, τα 900 εκατ. ευρώ ή και να τα ξεπεράσει. Σημειώνεται ότι το 2018 η αγορά εκτιμήθηκε σε 50 εκατ. ευρώ.
Η αγορά του online delivery, παρόλο το «νεαρό» της ηλικίας, θεωρείται ιδιαίτερα συγκεντρωμένη αφού σε αυτή κυριαρχούν τρεις εταιρείες. Η Online Delivery ΜAE με εμπορικό σήμα «e-food», Wolt Τεχνολογίες Ελλάς Υπηρεσίες Παροχής Φαγητού ΑΕ, με εμπορικό σήμα «Wolt» και η «BOX» του ομίλου ΟΤΕ, η οποία δεν αποτελεί ξεχωριστή νομική οντότητα. Ειδικότερα οι τρεις εταιρείες που κυριαρχούν στην παράδοση φαγητού, καφέ και προϊόντων supermarket κ.λπ. στην Ελλάδα, είναι:


Online Delivery: Είναι θυγατρική της Γερμανικής Delivery Hero από το 2015. Η μητρική επεκτάθηκε στην Ελλάδα μέσω των εξαγορών των Click Delivery AE (2017), Deliveras (2018) και Delivery GR (2021). Σύμφωνα με την Stochasis, διαθέτει συνεργασίες με περίπου 21.000 καταστήματα σε 100 πόλεις της Ελλάδας και περισσότερους από 2 εκατ. χρήστες. Το 2021 η εταιρεία είχε έσοδα 112,8 εκατ. ευρώ και ο μέσος ρυθμός ανάπτυξης την περίοδο 2029-2021 ήταν 57,7%. Παρότι ο κορμός της εταιρίας εξακολουθεί να είναι το food delivery, με βάση την εξαγορά εταιριών του ομίλου Μούχαλη αναπτύσσει δυναμικά το «e-food market», δηλαδή εξυπηρέτηση του κοινού από καταστήματα λιανικής (μανάβικα, ανθοπωλεία, κρεοπωλεία κ.λπ.) αλλά και σουπερμάρκετ (Σκλαβενίτης). «Βασικό πλεονέκτημα της υπηρεσίας αυτής είναι η διαθεσιμότητα στους καταναλωτές για αγορές εκτός ωραρίου της οργανωμένης λιανικής, τις Κυριακές και τις ημέρες αργιών», σημειώνει ο manager της Stochasis Α. Ρεγκούζας.


Wolt: Μέχρι τα μέσα του 2022 ήταν θυγατρική της Wolt Enterprises Oy ενώ από τον Ιούνιο του 2022 αποτελεί μέρος της αμερικανικής DoorDash Inc. Ακολουθώντας την εξέλιξη του κλάδου διεθνώς, η Wolt το 2021 ξεκίνησε νέα δραστηριότητα με τη θυγατρική Wolt Market (WOLT Market Greece Μονοπρόσωπη ΙΚΕ) όπου παρέχει υπηρεσίες μικρής λιανικής για μεμονωμένα καταστήματα και αλυσίδες (Cellier, Intersport, Φούρνοι Βενέτη, Lego), αλλά και είδη σουπερμάρκετ. Η εταιρεία έχει να δημοσιεύσει οικονομικά στοιχεία από το 2020 όπου παρουσίασε έσοδα 12,8 εκατ. ευρώ.


BOX (Όμιλος ΟΤΕ): Ξεκίνησε το 2018 με το εμπορικό σήμα «11888 giaola». Το 2019 άλλαξε την εμπορική ονομασία σε Cosmote Box και 2020 εξαγόρασε την Skroutz Food. Σήμερα διαθέτει συνεργασία με πάνω από 10.000 καταστήματα σε 64 πόλεις καθώς και με τα Supermarket Κρητικός και Μασούτης και με ορισμένα καταστήματα μαναβικής και delicatessen.