Καίτοι μέσα στο 2022 ο αριθμός των προσφερόμενων πακέτων κινητής και σταθερής τηλεφωνίας μειώθηκε κατά 15% σε σχέση με το 2021, εν τούτοις η πανσπερμία που έχουν δημιουργήσει τα εμπορικά τμήματα των παρόχων τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών καλά κρατεί.

Όπως αναφέρει μελέτη της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών & Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) στο τέλος του 2022 προσφέρονταν 1.268 προγράμματα τηλεπικοινωνιών από πέντε παρόχους, που μπορούσαν να δημιουργήσουν 90.000 δυνατούς συνδυασμούς.

Τα περισσότερα πακέτα, πάνω από 500 προσφέρει ο όμιλος ΟΤΕ (σταθερή και κινητή), ενώ άλλα τόσα περίπου προσφέρει και η Vodafone. Τα υπόλοιπα περίπου 300 προσφέρουν οι εταιρείες Nova και Wind, οι οποίες από τις αρχές του χρόνου μετασχηματίστηκαν σε μία επιχείρηση. Σύμφωνα με την ΕΕΤΤ, από το σύνολο των πακέτων, περίπου τα 800 είναι «βασικά πακέτα», τα 400 χαρακτηρίζονται ως «πρόσθετα πακέτα» και τέλος υπήρξαν περίπου 50 «προσφορές πακέτων».

Ως «βασικό πακέτο», σύμφωνα με την ΕΕΤΤ, χαρακτηρίζεται ένα προϊόν που μπορεί να διατεθεί εμπορικά αυτόνομα, δηλαδή ο καταναλωτής μπορεί να προμηθευτεί μόνο αυτό και να καλύψει τις τηλεπικοινωνιακές ανάγκες του. Ως «πρόσθετο πακέτο» χαρακτηρίζεται ένα προϊόν που δεν διατίθεται εμπορικά αυτόνομα, αλλά δύναται να συνδυαστεί με κάποιο βασικό προϊόν. Τέλος «προσφερόμενο πακέτο» χαρακτηρίζεται ένα βασικό ή πρόσθετο προϊόν, το οποίο διατίθεται με συγκεκριμένους περιοριστικούς όρους. «Από τα προγράμματα αυτά προκύπτουν περίπου 90.000 δυνατοί και δυναμικά παραγόμενοι συνδυασμοί», αναφέρει η μελέτη της ΕΕΤΤ.

Τα παραπάνω αφορούν στις επίσημες εμπορικές πολιτικές. Δηλαδή τα προσφερόμενα πακέτα που γνωστοποιούν επισήμως οι πάροχοι στην ΕΕΤΤ και στην υπηρεσία της pricescope.gr. Όλοι γνωρίζουν ωστόσο ότι  συχνά-πυκνά οι καταναλωτές γίνονται δέκτες πακέτων-προσφορών που διευρύνουν έτι περαιτέρω τη δεξαμενή επιλογών . Επί της ουσίας κάθε πελάτης δέχεται και μια ξεχωριστή εμπορική πολιτική. Πάντως ο όγκος των προσφερόμενων πακέτων και επιλογών, δείχνει  ότι η αγορά έχει πολύ δρόμο ακόμη προκειμένου να εξορθολογιστεί, προσφέροντας ένα περιορισμένο αριθμό επιλογών στους καταναλωτές.

Η πληθώρα επιλογών που προσφέρονται στους καταναλωτές σήμερα από τις εταιρείες  τηλεπικοινωνιών, έχουν να κάνουν με δύο-τρεις βασικούς παράγοντες που χαρακτηρίζουν την ελληνική αγορά. Η πρώτη, όπως αναφέρει ο αντιπρόεδρος της ΕΕΤΤ και καθηγητής του ΕΚΠΑ, Δημήτρης Βαρουτάς έχει να κάνει και με τη συμπεριφορά των επιχειρήσεων σε ολιγοπωλιακές αγορές όπου εμφανίζεται πχ. διάκριση τιμών «Επειδή το βασικό προϊόν είναι ένα ή είναι μικρός ο αριθμός τους, εμφανίζονται πολλαπλές παραλλαγές, προκειμένου ν’ ανταγωνιστεί η μια επιχείρηση την άλλη», αναφέρει χαρακτηριστικά.

Ο αντιπρόεδρος της ΕΕΤΤ και καθηγητής του ΕΚΠΑ Δημήτρης Βαρουτάς © ΕΕΤΤ

Ο αντιπρόεδρος της ΕΕΤΤ και καθηγητής του ΕΚΠΑ Δημήτρης Βαρουτάς © ΕΕΤΤ

Ένας άλλος λόγος έχει να κάνει με το γεγονός ότι η εξέλιξη της τεχνολογίας σε χρήση και σε συσκευές, οδηγεί τον καταναλωτή σε υποεκτίμηση ή υπερεκτίμηση των αναγκών του. Έτσι οι επιχειρήσεις εμφανίζουν προϊόντα με στόχο να καλύψουν όλες τις πιθανές ανάγκες των καταναλωτών. Αν ληφθεί υπόψη η επί μακρόν επιδότηση κινητών τηλεφώνων, η ποικιλία επιλογών σχετίζεται και με την μεγάλη γκάμα συσκευών που μπορεί να ενδιαφέρει τον καταναλωτή. «Κάποιος καταναλωτής», παραδέχεται ο κ. Βαρουτάς, «π.χ. μπορεί ν’ αποκτήσει ένα μεγάλο πακέτο για τον ίδιο, μόνον και μόνον επειδή ενδιαφέρεται για μια ακριβή συσκευή. H επιλογή πακέτου κινητής για το τελικό καταναλωτή και τα χαρακτηριστικά που καθορίζουν την επιλογή του είναι διαδικασία που απαιτεί συνεχή παρακολούθηση της αγοράς και ενεργή συμμετοχή του ίδιου του χρήστη».

Πάντως ο αντιπρόεδρος της ΕΕΤΤ σημειώνει ότι η αγορά ήδη συνωστίζεται στο να δίνει απεριόριστη υπηρεσία φωνής, κάτι που πολύ σύντομα οι καταναλωτές θα δουν να συμβαίνει και στα δεδομένα (της κινητής).