Σχέδιο για αλλαγές στις ρυθμίσεις οφειλών προς το Δημόσιο, με «ρετουσάρισμα» στις υπάρχουσες, και ενδεχομένως νέα ρύθμιση για τα «ενεργειακά» χρέη, έτσι ώστε να γίνουν πιο ελκυστικοί οι παλιοί διακανονισμοί από την κατάργηση των «ψιλών γραμμάτων», βρίσκεται σε εξέλιξη στα υπουργεία Οικονομικών και Εργασίας.

Σύμφωνα με πληροφορίες της «ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗΣ», πρόκειται για αναδρομική βελτίωση των όρων της ρύθμισης των 36-72 δόσεων για τα χρέη που κατέστησαν ληξιπρόθεσμα μετά την 1η Νοεμβρίου 2021 έως και την 1η Φεβρουαρίου 2023, με στόχο να διευρυνθεί το πεδίο ένταξης των οφειλετών που μόνο στον ΕΦΚΑ υπερβαίνει τα 2.000.000 φυσικά πρόσωπα και επιχειρήσεις.

Οι «κόφτες»

Είναι χαρακτηριστικό ότι 8 στους 10 οφειλέτες, που υποβάλλουν αιτήσεις τόσο στον ΕΦΚΑ όσο και στην ΑΑΔΕ, «κόβονται» εξαιτίας των αυστηρών προϋποθέσεων που έχουν θεσπιστεί, με βασικότερη αυτήν που προβλέπει τη μη ύπαρξη αρρύθμιστων οφειλών την 1η Νοεμβρίου του 2021. Αυτός είναι και ένας από τους βασικούς «κόφτες» πολλών οφειλετών, αποκλείοντάς τους από τη νέα ρύθμιση.

Ωστόσο, υπάρχει και δεύτερος περιορισμός που αποκλείει την πρόσβαση σε όσους είχαν απλήρωτες δόσεις από προηγούμενες ρυθμίσεις την 1η Νοεμβρίου 2021, ενώ δυσκολίες παρουσιάζονται και στην αναβίωση των 100-120 δόσεων, λόγω της υποχρεωτικής καταβολής των δύο δόσεων που τελούν ως προϋπόθεση για ένταξη στη ρύθμιση. Ειδικότερα, για την αναβίωση των 36-72 δόσεων (χρέη πανδημίας) και των 120 δόσεων τα στοιχεία δείχνουν ότι 7.000 οφειλέτες υπέβαλαν αίτηση και ξεκίνησαν να πληρώνουν τις δόσεις.

Μικρό ενδιαφέρον

Ακόμη πιο αναιμική είναι η ανταπόκριση των φορολογουμένων στο νέο σχήμα των 36-72 δόσεων για τα χρέη που δημιουργήθηκαν μετά το ξέσπασμα της ενεργειακής κρίσης. Οι δόσεις που έχουν απολεσθεί μεταφέρονται, έντοκα, στο τέλος της ρύθμισης. Η αναβίωση γίνεται με αίτηση του οφειλέτη που υποβάλλεται μέχρι τις 31 Ιουλίου 2023, εφόσον οι οφειλές δεν έχουν υπαχθεί -μετά την απώλεια της ρύθμισης- σε ρύθμιση οφειλών στο πλαίσιο του εξωδικαστικού μηχανισμού του Ν. 4469/2017 ή σε ρύθμιση οφειλών του Ν. 4738/2020 («δεύτερη ευκαιρία»).

Επιπροσθέτως, ο οφειλέτης δεν πρέπει να έχει άλλες ληξιπρόθεσμες και μη ρυθμισμένες οφειλές προς τον ΕΦΚΑ. Αν έχει και άλλες ληξιπρόθεσμες οφειλές, η αναβίωση της ρύθμισης συντελείται υπό την προϋπόθεση ότι αυτές έχουν υπαχθεί σε ρύθμιση που τηρείται.

Στη νέα αυτή ρύθμιση μπορούν να ενταχθούν και οφειλές που είναι ενταγμένες σε εξυπηρετούμενες -κατά την 1η Φεβρουαρίου 2023- πάγιες ρυθμίσεις, εφόσον αυτές περιλαμβάνουν αποκλειστικά οφειλές που δημιουργήθηκαν κατά τις παραπάνω περιόδους απασχόλησης (Σεπτέμβριος 2021 με Δεκέμβριο 2022). 

Εκκαθάριση του μητρώου ΕΦΚΑ μέχρι 21 Ιουλίου

Με εσωτερικό έγγραφο προς όλες τις αρμόδιες υπηρεσίες που ασχολούνται με την εκκαθάριση των χρεών, ο ΕΦΚΑ ζητά την επίσπευση της διαδικασίας εκκαθάρισης, ώστε μέχρι τις 21 Ιουλίου να έχουν εκκαθαριστεί τα Μητρώα Οφειλετών, προκειμένου να αποσταλούν τα στοιχεία όσων υπερβαίνουν τα 150.000 ευρώ χρεών στο υπουργείο Οικονομικών για κοινή κοινοποίηση των ονομάτων, που θα γίνει μετά τις 4 Αυγούστου.

Συγκεκριμένα, ο ΕΦΚΑ ζητά από τις υπηρεσίες του να έχουν διεκπεραιωθεί μέχρι τότε:

  • Ο έλεγχος και η επικαιροποίηση του Μητρώου Εργοδοτών e-ΕΦΚΑ για την ορθή καταχώριση της νομικής μορφής για Δημόσιες Υπηρεσίες και ΝΠΔΔ, λόγω της εξαίρεσής τους από τη δημοσιοποίηση.
  • Οι οριστικοποιήσεις εκκρεμών αποφάσεων Τοπικών Διοικητικών Επιτροπών, Διοικητικών Δικαστηρίων κ.λπ., οι οποίες επιφέρουν μείωση της βεβαιωμένης οφειλής.
  • Οι οριστικοποιήσεις εκκρεμών αιτήσεων διαγραφής, εξαίρεσης κ.λπ., με ταυτόχρονη ηλεκτρονική αποστολή στο ΚΕΑΟ των σχετικών τροποποιητικών πράξεων.
  • Οι καταχωρίσεις στο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα του e-ΕΦΚΑ πληροφοριών αναστολής είσπραξης βάσει: δικαστικών πράξεων/αποφάσεων, αιτήσεων θεραπείας επί υποβληθεισών καταγγελιών-δηλώσεων απασχόλησης. Και καταχώριση πληροφοριών υπαγωγής στις διατάξεις του Ν. 4178/2013 περί τακτοποίησης αυθαίρετων κατασκευών, δυνάμει της οποίας χορηγείται εκ του νόμου αναστολή είσπραξης.
  • Ο έλεγχος παραγραφής χρηματικών απαιτήσεων από μη καταβληθείσες ασφαλιστικές εισφορές φορέων, τομέων, κλάδων και λογαριασμών ενταχθέντων στον ΕΦΚΑ.
  • Η διενέργεια συμψηφισμών (μέσω διενέργειας ελέγχου δηλωθέντων-καταβληθέντων ή της έκδοσης Αποφάσεων Συμψηφισμού ΑΠΣΥΜ).
Δημοσιεύτηκε στην ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗ στις 7/7