Ξεκίνησε η δεύτερη ψηφιακή μεταρρύθμιση στον ΕΦΚΑ, που αναμένεται να μετατρέψει τον ασφαλιστικό φορέα σε ένα καθαρά ψηφιακό εργαλείο, μέσα από δύο μεγάλα έργα που χρηματοδοτεί το Ταμείο Ανάκαμψης και έχουν στόχο την έκδοση συντάξεων μέσα σε έναν μήνα από την υποβολή της αίτησης, καθώς μέσα από το σύστημα «ΑΤΛΑΣ» θα μπορεί ο κάθε ασφαλισμένος να βλέπει όλο τον εργασιακό βίο του.

Τα εν λόγω έργα αφορούν την αναβάθμιση του συστήματος ψηφιακής απονομής συντάξεων «ΑΤΛΑΣ» και την ψηφιοποίηση της ασφαλιστικής ιστορίας του κάθε ασφαλισμένου.

Όπως εξηγεί στην «ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗ» ο α ' υποδιοικητής του ΕΦΚΑ, Αλέξανδρος Βαρβέρης, «πρόκειται για έργο-πυλώνα της ελληνικής κοινωνικής ασφάλισης. Και αυτό, διότι για πρώτη φορά επιτυγχάνεται η δημιουργία ενιαίου πληροφοριακού συστήματος, που εξυπηρετεί έναν ενιαίο οργανισμό με μία (και μόνο) βάση δεδομένων, για τη διαχείριση τόσο των ασφαλιστικών θεμάτων (συντάξεις, παροχές, ασφάλιση) όσο και των οικονομικών συναλλαγών με τον φορέα σε πραγματικό χρόνο (πληρωμές, βεβαιωμένες οφειλές, έκδοση ασφαλιστικής ενημερότητας κ.ά.), με βασικό στόχο την περαιτέρω απλοποίηση και τυποποίηση και καταγραφή όλων των διαδικασιών και την αναβάθμιση των υπηρεσιών προς τον πολίτη με νέες ηλεκτρονικές υπηρεσίες».

Το νέο αυτό σύστημα προβλέπει τη διαλειτουργικότητα με άλλους φορείς του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα, ώστε να διευκολυνθεί η επικοινωνία του πολίτη με τον οργανισμό. Το νέο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα (ΟΠΣ), σε συνδυασμό με την ψηφιοποίηση της ασφαλιστικής ιστορίας του κάθε ασφαλισμένου (δεύτερο έργο του Ταμείου Ανάκαμψης), είναι το νέο εργαλείο του οργανισμού για την ταχεία και ορθή απονομή των συντάξεων και την ενημέρωση των ασφαλι- σμένων, σε πραγματικό χρόνο, για τον ασφαλιστικό τους βίο.


Τα προβλήματα

Ο κ. Βαρβέρης αναφέρεται και στα προβλήματα και στις ελλείψεις που βρήκαν στον ΕΦΚΑ και ήταν «πολλά και σοβαρά»: ανισότητες πάσης φύσεως, πολυνομία, απουσία ενιαίου κανονισμού ασφάλισης, κατακερματισμένη διασύνδεση μεταξύ ηλεκτρονικών εφαρμογών. Όλα τα παραπάνω καθιστούσαν τον οργανισμό δύσκαμπτο, προβληματικό στη λειτουργία και εντέλει μη φιλικό στον πολίτη.

Είναι χαρακτηριστικό, όπως επισημαίνει ο υποδιοικητής του ΕΦΚΑ, ότι «πάνω από 620.000 συντάξεις, που λίμναζαν για χρόνια, εκκαθαρίστηκαν μέσα σε 24 μήνες. Απλά πράγματα, όπως η απόδοση εξόδων κηδείας στους δικαιούχους, διεκπεραιώνονται μέσα σε λίγες ημέρες και όχι σε χρόνια, όπως γινόταν στο (όχι τόσο μακρινό) παρελθόν. Επιπλέον, κατέστη πια εφικτή η επικοινωνία των ασφαλισμένων με τον ΕΦΚΑ (μέσω άρτια εκπαι- δευμένων εκπροσώπων του), με τη χρήση της τηλεφωνικής γραμμής 1555».

Δεν ξεχνά μάλιστα να εξάρει τη «σκληρή -ομαδική και συντονισμένη- δουλειά του ανθρώπινου δυναμικού» του φορέα, η οποία με συνεχείς ενημερώσεις, μελέτη και αξιοποίηση των δυνατοτήτων όλων των εργαζομένων, που κορυφώθηκαν τους τελευταίους μήνες, απέφερε καρπούς: το εγχείρημα του ψηφιακού μετασχηματισμού του ΕΦΚΑ άρχισε να παίρνει επιτέλους μορφή, η οργανωτική και λειτουργική ενοποίηση των «κατ’ ιδίαν φορέων» έγινε πράξη και τα αποτελέσματα ήταν πλέον ορατά στους πολίτες. Οι διαδικασίες παρουσίασαν πρωτοφανή επιτάχυνση, κυρίως ως προς την απονομή συντάξεων, με άμεσο αποτέλεσμα τη λήξη του πολυετούς καθεστώτος ομηρίας χιλιάδων ασφαλισμένων.


Ψηφιακές υπηρεσίες

Επισημαίνει, ωστόσο, ότι αυτά «δεν είναι αρκετά», αφού «οι πολυσυζητημένες παθογένειες του φορέα έχουν μεν αντιμετωπιστεί σε ικανοποιητικό βαθμό, ωστόσο το νέο διακύβευμα για τον e-ΕΦΚΑ είναι πλέον να διατηρήσει το υψηλό επίπεδο παροχής υπηρεσιών προς τον πολίτη, καθώς και να υποστηρίξει τον "e" χαρακτήρα του, με νέες ψηφιακές υπηρεσίες, που θα αφορούν το σύνολο της επιχειρησιακής λειτουργίας του».

«Στο πλαίσιο εφαρμογής αυτών των ψηφιακών δυνατοτήτων, μετά την επίτευξη του δύσκολου έργου της εκκαθάρισης των εκκρεμών συντάξεων, προτεραιότητά μας, μέχρι την ολοκλήρωση του εμβληματικού νέου ΟΠΣ, αποτελεί τόσο η ταχεία επίλυση των δυσχερών συνταξιοδοτικών περιπτώσεων όσο και η γενικότερη βελτίωση της λειτουργικής δομής στην παροχή των συντάξεων», συνεχίζει ο ίδιος.

Ο υπουργός Εργασίας, Άδωνις Γεωργιάδης, αμέσως μετά την ανάληψη των καθηκόντων του -όπως σημειώνει ο υποδιοικητής του ΕΦΚΑ- έθεσε ως βασική προτεραιότητα -ταυτόχρονα με τις προγραμματισμένες και σε εξέλιξη μεταρρυθμίσεις- τη διατήρηση του υψηλού ρυθμού απονομών των κύριων συντάξεων και των εφάπαξ, καθώς και τη βελτίωση στους χρόνους απονομής των επικουρικών και διεθνών συντάξεων. Περαιτέρω, θεσπίζεται η αναλογική περικοπή στη σύνταξη των εργαζόμενων συνταξιούχων, οι οποίοι θα παύσουν να «τιμωρούνται» με την οριζόντια παρακράτηση κατά 30% και θα μπορούν πλέον να εργάζονται νόμιμα, χωρίς να εξωθούνται στη «μαύρη» εργασία.

Δεύτερη μεγάλη παρέμβαση αποτελεί η εύρεση λύσης στο ευαίσθητο θέμα των χρεών χιλιάδων ασφαλισμένων, κυρίως ελεύθερων επαγγελματιών, οι οποίοι δεν καταφέρνουν να λάβουν σύνταξη λόγω της υπέρβασης του επιτρεπόμενου ανά κατηγορία ορίου οφειλών. «Με δίκαιους ελεγκτικούς μηχανισμούς, όσοι αντιμετώπισαν ανυπέρβλητες δυσχέρειες στο τέλος του εργασιακού τους βίου και υπήρξαν συνεπείς στις ασφαλιστικές υποχρεώσεις τους κατά το μεγαλύτερο μέρος αυτού, θα μπορούν πλέον να εξασφαλίσουν τη σύνταξη που δικαιούνται για τους κόπους μιας ολόκληρης ζωής, με το κράτος πλάι τους ως σύμμαχο και όχι απέναντί τους ως τιμωρό», αναφέρει σχετικά ο α ́ υποδιοικητής του ΕΦΚΑ.

«Η εποχή που ο e-ΕΦΚΑ αναλίσκεται αποκλειστικά και μόνο στη διαχείριση της καθημερινότητας και των εκκρεμοτήτων βαίνει προς το οριστικό τέλος της», τονίζει χαρακτηριστικά ο κ. Βαρβέρης.

«Στόχος μας είναι να αποτελέσει έναν σύγχρονο ψηφιακό ασφαλιστικό φορέα, με πρωταρχικό μέλημα την παροχή ποιοτικών υπηρεσιών στους ασφαλισμένους του, δηλαδή υπηρεσιών με ακρίβεια, ταχύτητα και επαγγελματισμό, και την εξυπηρέτηση του δημόσιου συμφέροντος με διαφάνεια, αντικειμενικότητα και σεβασμό τόσο απέναντι στον διοικούμενο όσο και στον εργαζόμενο του φορέα», κατέληξε.