«Κόλαση» ήταν το περασμένο τριήμερο για το ΤΑΙΠΕΔ και τους ενδιαφερόμενους για την παραχώρηση της Αττικής Οδού. Από την Παρασκευή 25 Αυγούστου έως την Κυριακή 27 Αυγούστου πραγματοποιήθηκαν οι πολύωρες παρουσιάσεις στους ενδιαφερόμενους όλων των εγγράφων του διαγωνισμού για την 25ετή παραχώρηση της Αττικής Οδού. Οι έξι ενδιαφερόμενοι είχαν από έξι ώρες στη διάθεσή τους ο καθένας, προκειμένου να δουν τις άλλες πέντε προσφορές και τα νομιμοποιητικά έγγραφα.

 

Συνολικά οι άνθρωποι του ΤΑΙΠΕΔ διέθεσαν το περασμένο τριήμερο 36 ώρες στους υποψήφιους αναδόχους ή 12 ώρες κάθε ημέρα, προκειμένου να εξετάσουν τις προσφορές των ανταγωνιστών τους. Έτσι, ανά δύο την περασμένη Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή πέρασαν οι έξι ενδιαφερόμενοι για να δουν και να διαβάσουν τις προσφορές των ανταγωνιστών τους.

 

Ύστερα από αυτό, σήμερα ξεκινά το 10ήμερο της περιόδου υποβολής ενστάσεων, πριν από το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών. Όπως έγραψε το powergame.gr, ο στόχος είναι το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών να γίνει στη συνεδρίαση του ΔΣ της Πέμπτης στις 7 Σεπτεμβρίου 2023, λίγο πριν από τα εγκαίνια της ΔΕΘ. Αν αυτό συμβεί τότε, εν πολλοίς, θα γνωρίζουμε τον προτιμητέο επενδυτή για τη νέα σύμβαση παραχώρησης του πιο επικερδούς οδικού άξονα της χώρας.

 

Στο ΤΑΙΠΕΔ αισιοδοξούν ότι δεν θα υπάρξουν ενστάσεις. Ο άφθονος χρόνος που δόθηκε σε κάθε ενδιαφερόμενο να δει τις προσφορές των ανταγωνιστών του εκτιμούν ότι ήταν αρκετός για να διαλύσει οποιεσδήποτε αμφιβολίες ότι όλα έχουν γίνει σωστά. Αυτό, άλλωστε, είναι κάτι που θα περάσει και από την «κρησάρα» του Ελεγκτικού Συνεδρίου, διασφαλίζοντας κάθε πλευρά ότι όλα στον διαγωνισμό έχουν γίνει σωστά. Γι’ αυτό, άλλωστε, ποτέ στο παρελθόν, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων, στην υπερδεκαετή λειτουργία του ΤΑΙΠΕΔ δεν υπήρξαν ενστάσεις στις αποφάσεις του ΔΣ σχετικά με τις διαγωνιστικές διαδικασίες των αποκρατικοποιήσεων.

 

Παράγοντες της κυβέρνησης και του ΤΑΙΠΕΔ εκτιμούσαν ότι αν στο επόμενο 10ήμερο υπάρξουν ενστάσεις, θα γίνουν μόνον με στόχο την πρόκληση καθυστερήσεων στη διαδικασία ανάδειξης του προτιμητέου επενδυτή για την Αττική Οδό.

 

Ειρήσθω εν παρόδω, με τις ρυθμίσεις που έφερε την περασμένη Παρασκευή (και όχι μόνον) τόσο η ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας , όσο και η ίδια η κυβέρνηση, έδειξαν πλέον ότι θέλουν πάση θυσία το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων να προχωρήσει γρήγορα, μη εξαιρουμένης της Αττικής Οδού. Αυτό φέρεται να συμφωνήθηκε σε συνάντηση του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, του υπουργού Εθνικής Οικονομίας, Κωστή Χατζηδάκη, και του επικεφαλής του ΤΑΙΠΕΔ, Δημήτρη Πολίτη.

 

Οι τρεις τους συναντήθηκαν στο Μέγαρο Μαξίμου στις αρχές του μήνα και συμφώνησαν όλα όσα σήμερα λαμβάνουν χώρα, με τις ρυθμίσεις που είναι προς ψήφιση στη Βουλή και αφορούν κυρίως τις διαθέσεις μετοχών εισηγμένων που διατηρεί το ΤΑΙΠΕΔ (ΔΑΑ, Helleniq Energy κ.λπ.).

 

Έτσι, πολύ σύντομα αναμένεται να έρθει για κύρωση στη Βουλή και η πώληση του 67% του Λιμένα Ηγουμενίτσας, ενώ προς το τέλος Σεπτεμβρίου ή τις αρχές Οκτωβρίου θα έρθει προς κύρωση στη Βουλή και η νέα τροποποιημένη σύμβαση παραχώρησης του ΔΑΑ, πάνω στη νέα βάση εταιρικής διακυβέρνησης που απαιτεί η εισαγωγή των μετοχών της εταιρείας στο ΧΑ.

 

Κυβέρνηση και ΤΑΙΠΕΔ θέλουν να προχωρήσει άμεσα η διαδικασία της ανανέωσης της σύμβασης της Αττικής Οδού για τρεις λόγους:

  • ο πρώτος έχει να κάνει με το γεγονός ότι κανείς δεν θέλει μια επέκταση της υφιστάμενης σύμβασης, η οποία παραμένει ετεροβαρής για το Ελληνικό Δημόσιο και τους πολίτες,
  • ο δεύτερος, επειδή η αποκρατικοποίηση αυτή είναι η μεγαλύτερη από καταβολής του προγράμματος εθνικών αποκρατικοποιήσεων. Η ανακοίνωση μια τέτοιας σύμβασης, που θα αποφέρει δισ. ευρώ στο Δημόσιο και πιθανώς να προσελκύσει έναν σημαντικό ξένο επενδυτή, θα λειτουργήσει καταλυτικά για την κατάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας από τη χώρα και, τέλος,
  • η κίνηση αυτή αναμένεται να αναζωογονήσει το Ελληνικό Χρηματιστήριο, το οποίο η κυβέρνηση θέλει να καταστήσει μοχλό αλλαγής του παραγωγικού παραδείγματος της χώρας.